Temperament a charakter Temperament nstyl prožívání a chování jedince, silně ovlivněn dědičností a biochemickými pochody v organismu, vlastnostmi NS nVrozený, dynamická vlastnost osobnosti, málo ovlivnitelná výchovou a sebevýchovou nProjevuje se v emocionální stránce osobnosti, psychomotorice nezávisle na druhu činnosti n= souhrn vlastností organismu určujících dynamiku a intenzitu prožívání a chování osobnosti nDynamika - tempo průběhu a střídání psychických procesů a stavů nIntenzita – hloubka prožívání, vnější výrazovost chování n Temperamentové typologie nHippokrates a Galenos – mísení 4 tekutin (krev –sanquis, hlen –flegma, žluč – cholé; černá žluč – melancholé) nIntroverze – extraverze (C.G. Jung) zaměřenost na sebe, vnitřní svět, uzavřenost, zdrženlivost, nespolečenskost, váhavý x zaměřenost na ostatní, vnější svět, činorodost, adaptabilní, otevřený nKonstituční typologie E. Kretschmera – nAtletický typ – klidný, pomalý, těžkopádný, neobratný; flegmatik nPyknický typ – veselý/smutný, živý, náladový, společenský, nAstenický typ – záhadný, složitý, uzavřený, vážný, plachý n n n n Kretschmerova typologie Temperamentové typologie (pokračování) nNeurofyziologická typologie I.P. Pavlova n(vychází z kvality 2 nervových procesů – vzruchu a útlumu): nTyp slabý (melancholik) nTyp silný – vyrovnaný – živý (sangvinik) n - klidný (flegmatik) n - nevyrovnaný (cholerik) n nTypologie H.J. Eysencka nNavazuje na typologii C.G. Junga, doplňuje o dimenzi neuroticismu nStabilní / labilní introvert / extravert Schéma vlastností a typů temperamentu dle Eysencka Charakter nZískaná vztahově-postojová vlastnost nEkvivalentem je pojem „povaha” nmorálního hledisko (jedná podle etických principů) npsychologické hledisko (individuální zvláštnost člověka) n= souhrn psychických vlastností osobnosti, které se projevují chováním a jednáním jedince vzhledem k společenským požadavkům nTvoří morální profil (pozitivní i negativní vlastnosti) nFormuje se v průběhu socializace n Struktura charakteru (složky) nVztah k hodnotám (hmotným a duchovním) nk morálce (poctivost, pravdomluvnost, vlastenectví...) nk životnímu prostředí (ekologické cítění) nk životu (pojetí smyslu života, zodpovědnost...) nk majetku nVztah k práci (učení, povinnostem, způsob vykonané činnosti) nVztah k druhým lidem (ke společnosti) – altruismus, empatie, prosociální chování nVztah k sobě samému (sebepřijetí, cílevědomost, egoismus) n Vývojové typy charakteru nRobert F. Peck + Robert James Havighurst namorální (kojenec) – jedná bez zábran nprospěšně, účelově zaměřený (rané dětství, 2-6 let) – když se mu to vyplatí, jedná morálně nkonformní (školní věk – 6-15 let) - dělá to, co druzí, co se žádá niracionálně vědomý (adolescence) - podle vnitřních norem (obecně třeba nepřijatelných) nracionálně altruistický (dospělost) - nejvyšší stupeň morálky n n Děkuji za pozornost.