Úvod do psychologické teorie Doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. Témata n1. Předmět psychologie, psychika a její funkce, nevědomí a vědomí. Klasifikace psychologických věd. Metody psychologie. n2. Determinace psychiky. Základní směry současné psychologie. 3. Poznávací procesy. Vnímání. Představivost. 4. Myšlení - charakteristika, druhy, formy. Rozvoj kreativity. 5. Pozornost. Učení a paměť. 6. Emoce. Emoční inteligence. 7. Psychologie osobnosti. Struktura osobnosti. Schopnosti a jejich rozvoj. Motivační dispozice osobnosti - dynamika osobnosti. 8. Temperament. Charakter. 9. Struktura ega. Integrita osobnosti. Poruchy osobnosti. 10. Vývoj jedince, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje, vývojové teorie a modely. 11. Krizová období v průběhu života, utváření osobnosti. Literatura nPLHÁKOVÁ, A. 2003. Učebnice obecné psychológie. Praha : Academia, 2003. 472 s. ISBN 80-200-1387-3. JUŘÍČKOVÁ, V. Úvod do psychologické teorie. Opava: SU, 2009. ISBN 978-80-85819-75-5 nPLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. (2012) Obecná psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: VUP. nŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. et al. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 189 s. ISBN 978-80-244-2433-0. nDoporučená literatura: nATKINSON, R. L. et al. 2003. Psychologie. Praha : Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3. PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. nSTERNBERG, R. J. 2002. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2000. Předmět psychologie Přístupy ke zkoumání psychiky Systém psychologických věd Vymezení pojmu a složky nPsychologie – psyché ( duše) + logos ( věda, slovo) = věda o duši nvěda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí (Plháková) n= empirická věda, vychází ze zkoumání psychických jevů, ze zkušeností o prožívání a chování, jejich determinaci a projevech nCílem: npopsat, utřídit – projevy chování, duševního dění nvysvětlit na základě psychologických teorií npředvídat – predikce chování, vývoje nzvyšovat lidskou spokojenost, zlepšovat zdraví Předmět studia nPsychologie zkoumá : nvnitřní svět = prožívání: npsychické procesy ( poznávací, volní, emotivní) npsychické stavy ( nálady, rozpoložení) nvnější projevy = chování + jednání n(verbální, nonverbální) Přístupy ke zkoumání psychiky nbiologický přístup: biologické, neurofyziologické procesy, zkoumání genetického základu Ch a Ps nbehaviorismus – chování (S-R) npsychodynamický přístup – psychoanalýza nevědomí, nevědomé motivy Ch nfenomenologický přístup –prožívání, otázky hodnot, svědomí, smyslu bytí, subj. Interpretace ngestalt (tvarová psychologie) zkoumání jevů celostní povahy, jevy jako celek nkognitivní přístup – mentální, poznávací procesy nkulturní přístup – vliv sociálně kulturních faktorů (gender, etnikum) Základní (teoretické) disciplíny nObecná psychologie: nzákladní obecné ps. jevy a zákonitosti zdravého jedince nzákladní výzkum, poznatky ostatním disciplínám, experiment nPsychologie osobnosti: nrozdíly mezi lidmi, konstelace jedinečných psychických vlastností, typologie osobnosti nVývojová psychologie: nVývoj a změny jedince v průběhu života ( ontogeneze); vliv dědičnosti a prostředí; výzkum longitudinální x průřezový nSociální psychologie nUtváření jedince v procesu sociální interakce ( s druhými lidmi), sociální percepce, interakce, komunikace nStruktura a dynamika skupiny Základní (teoretické) disciplíny II nPsychopatologie nhraniční disciplína ( psychiatrie a klinická psychologie) nnauka o chorobách duše nzkoumá příčiny, projevy duševních poruch a nemocí nPsychologie životního prostředí nstuduje vzájemné vztahy mezi životním prostředím, lidským chováním a prožíváním njak prostředí ovlivňuje psychiku, psychologické příčiny poškozování životního prostředí a zpětný vliv na tělesný stav lidí ( = ekologická) Aplikované (praktické) disciplíny nPedagogická psychologie + školní ( školská) psychologie nučení, studuje jedince v podmínkách VVP, řízeného učení nPoradenská psychologie – psychologické poradenství npomoc klientovi při řešení problémů osobních, studijních, partnerských, pracovních, rodinných, (ÚP, PPP, poradny pro rodinu) nproblematika školní, profesní, závislostí … nKlinická psychologie nzkoumá duševní život z hlediska choroby nebo poruchy adaptace ndiagnostika, léčení, prevence poruch, společenské přizpůsobení osob se závažnými potížemi, taxonomie duševních poruch a poruch chování nPsychologie zdraví nvztah tělesné a psychické kondice, aspekty nemoci, diagnostika, prevence, léčení různých onemocnění, zdravý způsob života… Aplikované (praktické) disciplíny nPsychologie práce n podmínky práce a jejich vliv na pracovní výkon ( schopnosti, dovednosti, motivace + pracoviště : hluk, světlo, sociální vztahy) nOdvětví: inženýrská ( stroje, automaty), ps. řízení, managementu, ps. trhu ( otázky nabídky a poptávky), ps. zákazníka nForenzní (soudní) psychologie nvězeňství a soudnictví nstuduje zločinnost, psychologii pachatelů trestných činů, psychologii expertízy pro soudní potřeby, psychologické aspekty soudního řízení, výpovědi obviněných, svědků, soudce, obhájce, prostředí věznic nPsychologie sportu njak zlepšit výkony vrcholových sportovců – trénink, vztahy, tréma, vliv ps. stavu na sportovní výkon Speciální obory nZoopsychologie / srovnávací psychologie nzákladní chování zvířat, reakce, vlastnosti nNeuropsychologie (biologická) nčinnost nervového systému ve vztahu k psychice – těsný vztah s neurologií nGenetická psychologie notázky dědičnosti ps. jevů nPsycholingvistika nzpůsoby osvojování a užívání jazyka nPsychometrie n tvorba a ověřování psychologických testů nPsychodiagnostika nrozpoznávání a posuzování ps. vlastností a stavů s pomocí klinických metod a standard. testových metod Děkuji za pozornost.