B-III – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Supervize v sociální práci Typ předmětu Povinný (PZ) doporučený ročník / semestr 1/ZS Rozsah studijního předmětu 26 s hod. 26 kreditů 5 Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence Způsob ověření studijních výsledků Zápočet Forma výuky seminář Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta zpracování stati Podmínkou k získání zápočtu je zpracování stati v minimálním rozsahu 7 normostran na téma, které si student vybere ze sylabu předmětu. Literatura, z níž bude studující čerpat, bude v minimálním rozsahu 3 tituly z okruhu literatury základní a 1 titul z okruhu literatury doporučené. Základním kritériem při posuzování kvality stati bude prokázání schopnosti práce s odborným textem, s akcentem na vhodné propojování tezí jednotlivých autorů do uceleného logického rámce a schopnost promítnout teoretické poznatky do praxe. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností při zpracovávání úkolů. Zpracovaná stať je podmínkou k získání zápočtu. Garant předmětu Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. - odborník z praxe Zapojení garanta do výuky předmětu 66% zapojení Vyučující PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. - odborník z praxe Stručná anotace předmětu Cíle předmětu (anotace) Cílem předmětu je reflexe odborné praxe v rámci supervize, která vede studenta k získávání těchto základních dovedností a v oblasti supervize. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o formách a cílech supervize včetně základních supervizních přístupů a etických zásad supervize. Pozornost je rovněž věnována procesu přípravy, vyjednávání a obsahu supervizního kontraktu. Předmět akcentuje skupinovou supervizní práci, týmovou supervizi včetně uplatnění Balintovských skupin v supervizi. Studenti jsou seznámeni se základními informacemi využití transakční analýzy a psychodramatu v supervizi a vybranými supervizními technikami. Záměrem předmětu je zajistit funkční propojení teoretické báze s praktickou aplikací získaných poznatků. Obsah 1. Supervize v ČR. Formy a cíle supervize. Supervizní přístupy. Etické zásady supervize. Možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize. 2. Supervizní kontrakt. Proces přípravy kontraktu. 3. Supervizní kontrakt. Vyjednávání a obsah kontraktu. 4. Skupinová práce v supervizi. Výhody a nevýhody skupinové práce v supervizi. Druhy a formy supervizních skupin. Úloha supervizora při práci se skupinou. 5. Kompetence supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah. Struktura a proces ve skupinové supervizi. 6. Základní principy a zdroje dynamiky skupinové supervize. Členství ve skupině. Kontrakt a další dohody. Pravidla skupiny. Dodržování prvků skupinové práce. 7. Začínající supervizní skupina a její formace. Téma pro skupinovou supervizi. Práce na naplnění potřeb supervizanta. Problémy skupinového procesu. 8. Týmová supervize. Organizace a tým před supervizí. Kontakt, oslovení nebo zakázka. Vyjednávání se zadavatelem supervize. Prví setkání se supervidovanými a kontrakt s týmem. Vlastní proces supervize. 9. Týmová supervize. Techniky supervizní práce v týmu. Ohniska zaměření supervizního procesu. Dynamika vztahů v rámci supervizního trojúhelníku. Hodnocení. Ukončování supervize. 10. Bálintovské skupiny. Bálintovská skupina a supervize. Struktura Bálintovských skupin. 11. Transakční analýza a její využití v supervizi. Moc. 12. Vybrané techniky v supervizní práci. Modelování situací, psychodrama, hraní rolí, kreslení map, využívání videozáznamu, focusing. Získané způsobilosti Odborné znalosti Student získá a prokáže znalost základních forem a cílů supervize a jejich přístupů a bude znát etické zásady supervize. Umí charakterizovat podstatné znaky supervizního kontraktu, skupinové a týmové supervize a bude se orientovat ve vybraných supervizních technikách. Odborné dovednosti Student dokáže spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu, nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize, pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora, pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky, být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci a využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v praxi sociální práce. Student bude dále umět aktivně spolupracovat v supervizní skupině, poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině, využívat supervizi při řešení složitých případů klientů, využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži, identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi, průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize. Obecná způsobilost Student je schopen definovat pojem supervize a identifikovat jednotlivé formy, metody a supervizní přístupy. Zná etické principy supervize, má základní znalosti o možnostech, struktuře a obsahu supervizního kontraktu a rovněž zná možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize. Student chápe supervizi jako součást profese sociální práce a zná možnosti dalšího vzdělávání v supervizi. Student je odpovědný vůči sobě, klientům a profesi, přijímá etické principy sociální práce, rozumí jim a uplatňuje je v praxi, přijímá supervizi jako prostředek vlastního odborného růstu. Studijní literatura a studijní pomůcky Povinná literatura BAŠTECKÁ Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize. Teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9. HAVRDOVÁ, Zuzana, Martin HAJNÝ a kolektiv. Praktická supervize. Praha: GALÉN, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4. PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8. PILÁT, Miroslav. Supervize v sociální práci [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. [cit. 2017-07-07]. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/mod/folder/view.php?id=7056. Doporučená literatura BALARDI, Nando. Supervision : Grundlagen, Techniken, Perspektiven. C.H.Beck, 2013. . 4. aktualisierte Auflage. ISBN 978-3-406-44757-0. BÄRTLOVÁ, Eva. Supervize v sociální práci. Ústí nad Labem: FSE UJEP, 2007. ISBN 978-807044-952-3. CARROLL, Michael a Margaret THOLSTRUPOVÁ (ed). Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-582-5. MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Metody a řízení sociální práce. Třetí aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. PETITCOLLIN, Christel. Oběť, kat a zachránce ve vztazích a komunikaci. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-362-8. Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) 12 hodin Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím Vyučujícího pedagoga je možno kontaktovat po soustředění, v době jeho konzultačních hodin (viz Aktuality) nebo prostřednictvím elektronické pošty.