Etopedie Etopedie ›Disciplína speciální pedagogiky – nejmladší od r. 1969 – odtrhla se od psychopedie…proč? ›…zabývá se edukací a rozvojem jedinců s poruchou chování (ale také s problémovým chováním a rizikovým chováním). Definice: Porucha chování •Nežádoucí odchylka od tzv. normálního chování •Negativní odchylka •Lišící se netolerované chování (dle doby, společnosti, věku, typu, apod.) • • Skupina dětí s pch: •Je velmi různorodá •Vykazuje různé symptomy •Projevuje se různě •Může mít různé přidružené emocionální poruchy •Projevuje se různým stupněm a typem agresivního chování • Tzv. abnormální chování: ›Je odchylkou normy – normálního chování Normy – normální chování: ›Souvisí s mravní normou ›Souvisí s morální normou ›Souvisí s právní normou Morální vývoj: •S. Freud •J. Piaget •L. Kolberg Morální vývoj: Sigmund Freud (1856-1939) •Vychází z rodinných vztahů lidské prehistorie – soupeření mezi otci a syny a v přístupu k ženám rodiny •Vzpomínky zakódovány v tzv. paměti lidského rodu •V nejhlubším podvědomí (pudově): nenávist a respekt k otcům a incestní touha ke svým matkám Morální vývoj: Sigmund Freud (1856-1939) ›Oidipovský a Elektřin komplex: •O – absence otce – odmítavost k autoritám, může nastat až odmítavost ke společnosti jako k takové, zvýšené ego, snížené superego •E – absence matky - může dojít k masivním pocitům viny, je vytvořeno silné superego – dochází až k psychickým onemocněním (deprese, úzkosti, neuro., apod.) ›Duševní život člověka je ovládán: ›Pudem sexuálním a pudem destrukčním ›Principem slasti a principem smrti ------> ›„Pokud se člověk chová PŘIROZENĚ, pak je DEVIANTNÍ ke společnosti, pokud se chová KONFORMNĚ, pak je DEVIANTNÍ vůči své vlastní přirozenosti!“ ›SUPEREGO: •Zvnitřněné a ne plně uvědomované představy rodičů v dítěti •Princip dokonalosti •Míra správného a špatného •Morální kodex •Vědomé i nevědomé ›EGO: •Vědomé a „předvědomé“ •Princip reality •Sekundární proces ›ID: •Nevědomé •Princip slasti - pudy •Primární proces ›Pokud převládá superego…(„morálka nade vše“, nezohledňuje nic, co vedlo k ›Pokud převládá ego… ›Pokud převládá id… Morální vývoj: Jean Piaget (1896-1980) •Psychologie morálky •Dílo: Morální úsudek dítěte (1932) •Princip: ex. odlišnosti dětí a dospělých v kognitivním i osobnostním vývoji a také v úrovni morálního usuzování… •Veškerá morálka spočívá v respektu k pravidlům! • • › ›Užívání pravidel: ›1. Čistě motorické stádium – 0-2 roky •jednostranný respekt k dospělému, opakuje… ›2. Egocentrické stádium – 2-6 let •každé dítě hraje svoji vlastní hru; •nápodoba starších, vědomí o existenci něj.pravidel, považuje je za posvátná, nedotknutelná • •3. Stádium začínající spolupráce – 7-10let •Začíná sociální zájem dětí •Silná potřeba hrát podle pravidel! •Silná touha kooperace •4. Stádium kodifikování prav. – 11-12 let •Rozvoj abstraktního myšlení •Znalost pravidel = dodržování pravidel •Vědomí o vytváření pravidel a o jeho změnách! › ›1. Motorická schémata (Anomie) ›2. Heteronomie = Morální realismus •Povinnost – příkazy, zákazy •Žádné polehčující okolnosti •Kognitivní egocentrismus •„vidí a slyší nekriticky“ •PODŘÍZENOST normám a autoritě ›3. Autonomie •postaveno na vztahu kooperace •Pravidla = produkty vzájemné dohody (otevřeno diskuzi) •Nesprávné jednání x původní záměr •Trest – zohledňování záměrem, prostředek k naplnění ideálů ›Podmínky přechodů skrze stupně: 1.Intelektuální rozvoj 2.Zkušenost s vrstevníky, sociálně rovnocenné vztahy 3.Nezávislost na dospělých autoritách 4. ›DOBRO JE PRODUKTEM KOOPERACE! Morální vývoj: Lawrence Kohlberg (1927-1987) •Propracoval teorii Piageta •3 úrovně a 6 stádií morálního vývoje •Předpoklad: lidské myšlení prochází jednotlivými fázemi a jedinec zraje psychicky i morálně Úrovně: ›1. PREKONVENČNÍ úroveň (1. a 2. st.) ›2. KONVENČNÍ úroveň (3. a 4. st.) ›3. POSTKONVENČNÍ úroveň (5. a 6. st.) › ›1. do 9 let + někt.adol., dospělí krimin. ›2. větš. Adolesc. + dospělých ›3. menšina dosp. až po 20.roce života a výš • ›Prekonvenčnost: dostatečně necháme a nepodporuje pravidla a očekávání společnosti ›Konvenčnost: = konformita, podpora norem ›Postkonvenčnost: chápe a akceptuje normy na základě obecných morálních principů, dává jim přednost před konvencí! Prekonvenční úroveň: ›1. heteronomní morálka •Orientace na poslušnost a vyhýbání se trestu •Egocentrita x decentrace •Dítě neumí zaujmout pohled z perspektivy 2. osoby ›2. individualismus, účelovost •Pravidla jsou dodržována, když to vyhovuje zájmu jedince, uspokojení •Objevují se prvky „férovosti“, ale „ty uděláš něco pro mě, já pro tebe“ Konvenční úroveň: › ›3. Orientace na vzájemné vztahy •Sociální shoda: dobrý hoch a hodná dívka •Život odpovídá očekávání společnosti •Potřeba být dobrým v očích jiných ›4. společenský systém a svědomí •Zachovat stávající společenství respekt. Zákonů •Zákon je respektován pro zákon •Pravidla a normy jsou statické •Je upřednostňována norma před svědomím! Postkonvenční úroveň: ›5. Společenská smlouva a individuální práva •Různé hodnoty a postoje jsou podmíněny sociální dohodou •Existují hodnoty, které musí být respketovány bez ohledu na názor většiny (právo na život, svobodu, atd.) ›6. Univerzální etické principy •Řídit se podle vlastních morálních principů •Princip rovnosti lidí, respekt. Lidské důstojnosti, invid. Svobody •Vlastní svědomí! Charakteristika PCH: •Vyvíjí se od útlého dětství – souvislost s morálním vývojem •Je trvalá, dlouhodobá, stabilně se opakující (není občasná!) •Souvisí s nesprávnou socializací, vyskytují se nepřiměřené, nesprávné vztahy s okolím (rodiče, vrstevníci, atd.) •Prolíná se „špatným, dysfunkčním“ primárním rodinným prostředím (vztahy, funkce rodinných příslušníků, zázemí, apod.) •Vyskytují se přidružené poruchy (emocionální, hyperaktivita – ADHD, postižení, znevýhodnění…) ›Je sociálně nepřiměřené chování, které očekáváme v určitém věku dítěte (vývojově nepřiměřené) ›Je závažnější než nezbednost, vzdor v určitých věk.obdobích (2-3 roky, puberta, apod.) ›Není ojedinělá! ›Vyskytuje se minimálně ve dvou prostředích – jedním z nich je vždy škola ›Nepodléhá žádné běžné intervenci (neplatí na ně běžný zákaz či zásah) › •FREKVENCE •INTENZITA •DÉLKA TRVÁNÍ •PŘIMĚŘENOST Typické je pro dítěte s PCH: ØNepříznivě ovlivňuje vzdělávací proces ve škole, ØJe zvýšeně egoistické, ØJe neempatické, ØJe citově chladné, ØZaostává v sociálních vztazích ØNerespektuje žádné normy skupiny ØChová se nepřiměřeně (uvědomuje si své chování) ØMůže z vlastní vůle své chování změnit ØVždy se chová nepřátelsky k autoritám. › Poruchové chování versus problémové chování: ›Rozdíl v motivaci (proč se chová jinak!) ›Rozdíl v délce a častosti chování ›Rozdíl v možnostech intervence (pozor na etiketizaci a vyloučení žáka z běžné společnosti a kolektivu!) › Klasifikace PCH: ›Dělení dle věku ›Dělení dle WHO ›Dělení dle symptomů agresivity ›Dělení dle symptomů narušené socializace ›Dělení dle výskytu konkrétních faktorů a podstaty poruch Klasifikace dle WHO: › ›F 91. Poruchy chování ›Nesocializovaná agresivní porucha chování ›Nesocializovaná porucha chování ›Porucha chování samotářského typu ›Porucha chování skupinového typu ›Porucha chování vázaná na vztahy k rodině ›Socializovaná porucha chování ›Skupinová delikvence ›Krádež s partou ›Opoziční vzdorovité chování ›Poruchy chování nespecifikované ›Poruchy chování jiné ›Poklesky v souvislosti se členstvím v gangu › › ›F. 92 Smíšené poruchy chování a emocí: ›Depresivní porucha chování ›Poruchy chování spojená s emoční poruchou ›Porucha chování spojená s neurotickou poruchou ›Smíšené poruchy chování a emocí › ›F. 93 Emoční poruchy: ›Separační úzkostná porucha v dětství ›Fobická anxiozní porucha v dětství ›Sociální anxiozní porucha v dětství ›Porucha sourozenecké rivality ›Poruchy identity ›Dětská emoční porucha nespecifikovaná ›Nadměrně úzkostná porucha › › › ›F. 94 Poruchy sociálních funkcí: ›Elektivní mutismus ›Selektivní mutismus ›Reaktivní porucha příchylnosti dětí ›Porucha desinhibovaných vztahů u dětí ›Syndrom ústavního dítěte ›Citově chladná psychopatie, atd. Vnější poruchy: ›Nazýváme je „kontrolované poruchy“ ›Př.: agresivita, vyjadřování navenek, vyjadřování temperamentu, apod. ›Vždy narušují chod třídy a vzdělávací proces Vnitřní poruchy: ›Nazýváme je „nekontrolovatelné poruchy“ ›Charakteristické sociální maladaptací, úzkostmi, depresí (přidruž.emoc.poruchy) ›Nemusí souviset přímo se vzděl.procesem ›(spíše dívky) › Etiologie PCH: ›Osobnostní charakteristiky a genetické dispozice ›Oslabení nebo poruchy CNS, mentální postižení ›Vlivy sociálního rodinného prostředí ›Subdeprivační a deprivační zkušenost dítěte ›Subkultury a vrstevnické sociální prostředí ›Životní prostředí a jeho vlivy Edukace: vProblematika inkluze (1.st.PO,) vProblematika poradenské podpory (PPP, SPC, SVP, ad.) vProblematika institucionální péče (DÚ, DDŠ, VÚ, DD) Závěr: ›