Psychopedie Psychopedie ›Disciplína speciální pedagogiky – 1. historicky i fakticky ›…zabývá se edukací a rozvojem jedinců s mentálním postižením a PAS ›Jedince s mentálním postižením je… Definice: •Mentální retardace je jev nesmírně složitý, •MR může být determinována řadou faktorů, např. posouzením inteligenčního kvocientu (IQ), biologickými faktory, psychickými funkcemi a sociálními hledisky. •Termín „mentální retardace“ byl zaveden Americkou společností pro mentální deficienci (AAMD – American Association of Mental Deficiency) přibližně ve 30. letech minulého století. Stanovení diagnózy MR (koho můžeme označit za člověka s MR) •selhávání v testech inteligence (IQ), •selhávání věku přiměřených očekávání •selhávání všeobecně přijatelného chování a jednání podle platných společenských norem. • Pozor na: ›Mentální retardace versus mentální postižení (použití správného výrazu ?) ›Humánní přístup k jedincům s mentálním postižením (pejorativní názvosloví, rozšíření skupiny osob s postižení, zahrnutí pervazivních vývojových poruch, atd.) Klasifikace: ›Vrozené mentální postižení ›Získané mentální postižení › ›Primární mentální postižení ›Sekundární mentální postižení Primární mentální postižení: •(zastarale):Oligofrenie (slabomyslnost) •Příčina: Prenatální, perinatální a raně postnatální vývoj jedince… •určité poškození CNS, které je způsobeno abnormálním vývojem nervové soustavy, odlišnou strukturou nebo dalšími etiologický faktory, které narušují systém CNS Sekundární mentální postižení: ›1. Demence •má v porovnání s oligofrenií většinou progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů •„ …později vzniklý úpadek duševních schopností rozumových i povahových, na rozdíl od oligofrenie, tj. trvalého snížení rozumových schopností od počátku života.“ (viz Defektologický slovník) •Výskyt demence: až čtyřikrát méně než mentální postižení primární •V dětském období: demence infekční, traumatologické (vlivy úrazů), nádorové a epileptické •V dospělém věku pak nejčastější a nejnebezpečnější sekundární demenci zapřičiňuje Alzheimerova choroba. •Termín „intelektová deteriorace“ – ostrůvkovitý úbytek schopností a vědomostí jedince, příznak demence. › ›2. pseudooligofrenie (zdánlivá slabomyslnost, z řec. pseudés = lživý, nepravý) •snížení inteligenční úrovně vlivem nepodnětného, kulturně a sociálně znevýhodněného prostředí a nesprávné výchovy a vzdělávání •není způsobena poruchou vývoje CNS, ani poškozením struktury mozku •příčina je pouze exogenního charakteru •Nedostatečná stimulace prostředí dítěte může mít charakter zanedbávání, týrání a dlouhodobé deprivace •snížení IQ až o 20 bodů Klasifikace MP podle stupně a IQ: ›F 70: Lehká mentální retardace (IQ 50 - 69) ›F 71: Středně těžká mentální retardace (IQ 35 - 49) ›F 72: Těžká mentální retardace (IQ 20 - 34) ›F 73: Hluboká mentální retardace (IQ 0 - 19) ›F 78: Jiná mentální retardace ›F 79: Nespecifikovaná mentální retardace › Etiologie: ›Endogenní faktory ›Exogenní faktory Endogenní faktory: ›Dědičnost a genetické faktory ›Důležitost prenatální diagnostiky ›Lehká mentální retardace vzniká většinou v důsledku zděděné inteligence a vlivů rodinného prostředí ›MP – spolupůsobící a kombinující se genet.faktory a příčiny: ›příčiny dominantně podmíněné: vznik velmi vzácných poruch – např. fakomatósa, neurofibromatóza ›recesivně podmíněné: fenylketonurie, galaktosemie, Hurlerův syndrom ›podmíněných poruchou sex chromozomů (25% častěji u mužů a častěji nadbytečný X chromozom) - Klinelfelterův syndrom (XXY), Turnerův syndrom (XO), Lesch – Nyhanův syndrom, Downův syndrom (trizomie 21. chromozomu). › Exogenní faktory: ›anorganické: fyzikální a chemické (vlivy záření, mech.působení, vliv léčiv, jedů, ad.); ›biologické: působení bakterií, virů, plísní, neg.symbióza matky a dítěte, ad.; ›psychosociální: neg.vlivy v rodině, ve škole, výchova, CAN, ad. Charakteristika jedince: ›zvýšená závislost na rodičích ›infantilnost osobnosti ›pohotovost k úzkosti a neurastenickým reakcím ›sugestibilita a rigidita chování ›zpomalená chápavost, jednoduchost, konkrétnost úsudků › Charakteristika jedince: ›snížená schopnost až neschopnost komparace a vyvozování logických vztahů ›nedostatky v osobní identifikaci a ve vývoji „já“ ›opoždění a nerovnoměrnosti v psychosexuálním vývoji ›nerovnováha aspirace a výkonu ›snížená mechanická a zejména logická paměť ›těkavá pozornost › Charakteristika jedince: ›zvýšená potřeba uspokojení a bezpečí ›poruchy v interpersonálních a skupinových vztazích a v komunikaci ›emocionální labilita ›impulzivita, hyperaktivita nebo celková hypoaktivita v chování a jednání ›poruchy vizuomotoriky a pohybové koordinace ›snížená přizpůsobivost k sociálním požadavkům ›ulpívání na detailech. › Edukace: ›Předškolní věk: ›mateřská škola (RVP PV) ›mateřská škola speciální (RVP PV) ›Školní věk: ›základní škola (RVP ZV) ›základní škola speciální (RVP ZŠS) ›Adolescenti: ›střední odborné učiliště ›odborné učiliště dvouleté a tříleté ›praktická škola jednoletá a dvouletá › Edukace: vProblematika rané intervence a péče vProblematika poradenské podpory (PPP, SPC, SVP, SRI, ad.) vProblematika institucionální péče Problematika institucionální péče: ›nedostatečné zapojení jedinců, jejich umisťování na okraji společnosti, nepřínosné a stereotypní celoroční pobyty bez většího kontaktu s okolním světem ›nedostatečné možnosti „normálního“ vývoje, který souvisí se zachováním duševního zdraví, optimálního zdravotního stavu a nekonečného procesu seberealizace; ›nedostatečné rozvíjení možností a schopností každého jedince; rovné šance a příležitosti vyplývající z naprosté rovnosti veškerých lidských bytostí › Závěr: ›