PEDAGOGIKA A JEJÍ PŘEDMĚT VÝCHOVA základní kategorie pedagogiky Pedagogika Doc. Dr. Vlasta Cabanová, PhD. HISTORICKOST JAKO ZNAK VÝCHOVY 1. ETAPA • PEDAGOGIKA VZNIKLA Z PRAKTICKÝCH POTŘEB • PEDAGOGICKÁ TEORIE SE ROZVÍJELA JAKO SOUČÁST SPOLEČENSKÝCH TEORIÍ (NÁBOŽENSKÝCH A FILOSOFICKÝCH NÁHLEDŮ) • Výchova byla činnost, v které se odevzdáva „duchovní majetek“ společnosti z generace na generaci. 2. ETAPA • OD 19. ST. KONCIPOVÁNÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY (ZÁSLUHOU J.H. HERBARTA) PEDAGOGIKA ZKOUMÁ VÝCHOVNÝ PROCES JAKO JEDEN Z NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH SPOLOČENSKÝCH JEVŮ. VÝCHOVA A VZDELÁVANÍ JE CELOŽIVOTNÝ PROCES V OBDOBÍ J.A. KOMENSKÉHO (17. ST.)VYSOKÝ STUPEŇ ROZPRACOVANOSTI TEORIE, ALE POJETÍ PEDAGOGIKY = DIDAKTIKA (DIDACTICA MAGNA), NÁSTUP NOVÉ SLOVNĚ-NÁZORNÉ KONCEPCE, 1. X MYŠLENKA CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ (OD KOLÉBKY PO HROB) • DIDAKTIKA SE DNES JIŽ DOTÝKA PROCESU UČENÍ A VZDĚLÁVÁNÍ • PEDAGOGIKA JAKO VĚDA V 20. STOL. OVLIVNĚNÁ TOTALIT. IDEOLOGIEMI (DEFORMACE) • DNES JE PEDAGOGIKA ETABLOVANÁ - JAKO VĚDA ZKOUMAJÍCÍ JEDEN Z NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH SPOLEČENSKÝCH JEVŮ - VÝCHOVY • POSTUPNĚ SE TEORIE ROZPRACOVALA DO SYSTÉMU VĚD O VÝCHOVĚ (EDUKACI – EDUKAČNÍ VĚDY). PEDAGOGIKA VĚDA • O ZÁKONITOSTECH VÝCHOVY DORŮSTAJÍCÍHO POKOLENÍ (Kopecký) • PEDAGOGIKA VĚDA O VÝCHOVĚ DĚTÍ A MLÁDEŽE (Kairov) • PEDAGOGIKA JE VĚDA O VÝCHOVĚ (O. Chlup, Velikanič) • PEDAGOGIKA VĚDA O VÝCHOVĚ ČLOVĚKA (Boldyreva) • PEDAGOGIKA JE VĚDA O EDUKACI (Průcha) PEDAGOGIKA • DEF. PEDAGOGIKY JAKO VĚDY O VÝCHOVĚ JE ZÁKLADEM PRO JEJÍ TEORETICKÉ POZNÁNÍ A ROZVÍJENÍ • PROBLÉM NEUTRALITY PRI DEF. VYMEZENÍ PEDAGOGIKY (VĚDCI MAJÍ VLASTNÍ SVĚTONÁZOR, JISTÉ FILOZOFICKÉ A METODOLOGICKÉ MYŠLENÍ) • V PŘEDCHOZÍM OBDOBÍ SNAHA O OVLIVŇOVÁNÍ PG VĚDY INDOKTRINACÍ (IDEOLOGIZACÍ) • MODERNÍ PEDAGOGIKA MUSÍ BÝT VÝSOSTNĚ NEUTRÁLNÍ, MUSÍ POPISOVAT A VYSVĚTLOVAT, JAK FUNGUJÍ EDUKAČNÍ MECHANIZMY. PŘEDMĚTEM PEDAGOGIKY JE VÝCHOVA • DOSÁHNUT OPTIMÁLNÍ VÝSLEDKY • RESP. ZJIŠŤOVAŤ OPTIMÁLNÍ PODMÍNKY A PROSTŘEDKY NA DOSAŽENÍ CÍLE VÝCHOVY (V SOULADU S DUŠEVNÍM A TĚLESNÝM VÝVOJEM DÍTĚTE), JAKO I V SOULADU SE SPOLEČENSKÝMI A INDIVIDUÁLNÍMI POTŘEBAMI. TERMINOLOGIE PEDAGOGIKY TERMINOLOGIE PEDAGOGIKY JEDNOU Z NEJPODSTATNEJŠÍCH RYSŮ VĚDY, JEJICH STRÁNEK - ABSTRAKTNÍ MYŠLENÍ TVOŘENÍ POJMU A KATEGORIÍ. KAŽDÁ VĚDNÍ DISCIPLÍNA MÁ VYTVOŘEN SVŮJ SPECIFICKÝ POJMOVÝ APARÁT, VLASTNÍ TERMINOLOGII. TERMINOLOGIE SLOUŽÍ NA USÚSTAVNENÍ ZNALOSTÍ KONKRÉTNÍ VĚDNÍ DISCIPLÍNY, JEJÍ UPŘESŇOVÁNÍ JE PRŮBĚŽNÝM JEVEM A PROJEVEM ROZVÍJEJÍCÍ SE VĚDY. MNOHÉ VÝRAZY A POJMY JSOU V PG. POMĚRNĚ JASNÉ A SROZUMITELNÉ, ALE TAKTO INTUITIVNĚ CHÁPÁNO VNÁŠEJÍ DO VĚDY NEPŘESNOST A MNOHOZNAČNOST. RYSEM PEDAGOGIKY JE JEJÍ SPECIFICKÝ VĚDECKÝ JAZYK, KTERÝ SE SPOLU S ODBORNOU TERMINOLOGIÍ PŘIBLIŽUJE KATEGORIE JE NEJVŠEOBECN. POJEM, KTERÝ SE VZTAHUJE NA ŠIROKÝ OKRUH ČÁSTKOVÝCH JEVŮ A PROCESŮ. PEDAGOGICKÁ TERMINOLOGIE MÁ kategorie: VÝCHOVA, CÍL VÝCHOVY, OBSAH, PROSTŘEDKY VÝCHOVY, PODMÍNKY VÝCHOVY, FORMY VÝCHOVY, METODY VÝCHOVY, OBSAH VÝCHOVY POJEM • JE JAZYKOVÝ NÁZEV OBSAHU PODSTATNÝCH ZNAKŮ A VLASTNOSTÍ POZNANÉHO JAVU; • POJEM NENÍ DEFINOVANÝ S KONEČNOU PLATNOSTÍ JEDNOU A NAVŽDY; • OBSAH POJMŮ SE MĚNÍ A PROHLUBUJE PEDAG. POZNANÍM • OBSAH A ROZSAHU POJMŮ PLATNÝCH V DANÉM ČASE: PEDAGOGIKA, UČITEL, ŽÁK, ŠKOLA, TŘÍDA, VYUČ. PROCES, VZDĚLÁVÁNÍ, VZDĚLÁNÍ, VYUČOVÁNÍ, UČENÍ, UČIVO. POJMY A KATEGORIE PG JSOU KOMPLEMENTÁRNÍ ZÁKLADNÍ KATEGORIE PEDAGOGIKY VÝCHOVA VÝCHOVA DĚDIČNÉ PŘEDPOKLADY → PROSTŘEDÍ natúra, kultura(sociální) VÝCHOVA JAKO HL. SLOŽKA PROCESU SOCIALIZACE ROZVOJ JEDINCE PEDAGOGIKA JE SPOLEČENSKOVĚDNÍ DISCIPLÍNA, KTERÁ ZKOUMÁ ZÁMĚRNÉ OVLIVŇOVÁNÍ VÝVOJE OSOBNOSTI ČLOVĚKA PROSTŘEDÍ VE SMYSLU CELOSPOLEČENSKÉHO SYSTÉMU VÝCHOVY 1.PŘÍRODNÍ GEOGRAFICKÉ POMĚRY (KLIMATICKÉ A URBANISTICKÉ POMĚRY) 2. SOCIÁLNÍ A) FILOZOFIE NÁRODA B) EKONOMICKÉ FAKTORY C) NÁBOŽENSKÉ FAKTORY D) DEMOGRAFICKÉ FAKTORY E) KULTURNÍ FAKTORY VÝCHOVA JAKO SOUČÁST SOCIALIZACE S. JE CELOŽIVOTNÍ PROCES ZAČLEŇOVANÍ SE JEDINCE DO SPOLEČNOSTI, V KTERÉM SI ČLOVĚK OSVOJUJE JAZYK, POZNATKY, KULTURU, ZNALOSTI I HODNOTY. PROCES SOCIALIZACE MÁ 3 ETAPY: 1. IDENTIFIKACE DÍŤEŤE S MATKOU 2. OSAMOSTATŇOVÁNÍ SE, KDY DOCHÁZÍ K AUTOREGULACI (SEBEOVLÁDANÍ, SEBEKONTROLE) 3. PROCES ENKULTURACE – PRONIKÁNÍ DO ŠIRŠÍCH SOCIÁLNÍCH VZTAHŮ A ADAPTACE NA NĚ. VNITŘNÍ VLIVY (ENDOGENNÍ ČINITELÉ ) OSOBNOSTNÍ PŘEDPOKLADY VYCHOVÁVANÉHO, DANÉ DĚDIČNÝMI VLASTNOSTMI A ANATOMICKO – FYZIOLOGICKÝMI OSOBITOSTMI MOZKOVÉ KŮRY - INTENCIONÁLNÍ ( SEBEVÝCHOVA) FUNKCIONÁLNÍ PŮSOBENÍ (VÝCHOVNÉ VLIVY NAŠEHO VĚDOMÍ, PSYCHIKY) VNĚJŠÍ VLIVY (EXOGENNÍ ČINITELÉ) VNĚJŠÍ PODMÍNKY VÝCHOVY (T.J. PROSTŘEDÍ), KTERÉ MŮŽOU PROCES VÝCHOVY URYCHLIT NEBO ZPOMALIT - INTENCIONÁLNÍ (RODINA, ŠKOLA, MIMOŠKOLNÍ ZAŘÍZENÍ...) INTENCIONÁLNÍ – ZÁMĚRNÉ, ORGANIZOVANÉ A ŘÍZENÉ FUNKCIONÁLNÍ – RELATÍVNĚ NÁHODNÉ, PŘÍLEŽITOSTNÉ TEORETICKO-HISTORICKÝ POHLED NA VZTAH VNITŘNÍCH A VNĚJŠÍCH PODMÍNEK VÝCHOVY TEORIE ZVÝRAZŇUJÍCÍ DOMINANCI URČITÝCH PODMÍNEK 1. NATIVISTICKÁ TEORIE (SCHOPENHAUER) 2. EMPIRICKÁ TEORIE (JOHN LOCKE) 3. KONVERGENTNÍ TEORIE VÝCHOVA JAKO ÚSTŘEDNÍ KATEGORIE PEDAGOGIKY JE PROCESEM ZÁMĚRNÉHO PŮSOBENÍ NA OSOBNOST ČLOVĚKA, ABY SE DOSÁHLA POZITIVNÍ ZMĚNA V JEHO VÝVOJI. • „Výchova je proces systematického formování mravního uvědomění, mravního presvědčení, mravního chování osobnosti.“ (L. Ďurič) • Výchova spočíva v tom, aby se člověk stával více člověkem. Aby mohl více být a nejen aby více měl a dále v důsledku toho, co má, co vlastní, poznal víc, co je to být člověkem. K tomu je potřebné, aby človek byl více nejen s blížními, ale také pro bližní“. (Ján Pavol II.) VÝCHOVA A JEJÍ VYMEZENÍ JAKO REAKCE A KOMUNIKACE DEF. 1: „ INSTITUCIONALIZOVANÉ, PREDŠTRUKTÚROVANÉ A V KOMPLEXE KOMUNIKÁCE ZARADENÉ KONANÍ ZAMEŘENÉ NA DOSPÍVAJÍCH“ (GROOTHOFF, 1975) DEF. 2: „SUMA REAKCIÍ SPOLOČNOSTI NA VÝVOJOVÉ SKUTEČNOSTI“(BERNFELD) DEF.3: „ORGANIZOVANÁ KOMUNIKÁCIA S URČITÝM NEPRETRŽITÝM TRVANÍM, SLEDUJÚCU VYVOLANIE UČENIE SA“ (ŠVEC, 1985) VÝCHOVA K UČENÍ SE JAKO KLÍČ NA ÚSPEŠNÍ ŽIVOT Mezinárodní komiseUNESCO (Delorsova správa) v program VZDELÁVANIE PRE 21. STOROČIE (4 hlavné piliere vzdelávania) vymezila základní procesy • UČIŤ SA POZNÁVAŤ • UČIŤ SA KONAŤ • UČIŤ SA ŽIŤ SPOLOČNE • UČIŤ SA BYŤ AUTENTICKOU OSOBNOSŤOU (1998) PROCES VÝCHOVY • ZÁMĚRNÉ, CÍLEVĚDOMÉ, PLÁNOVITÉ, SYSTEMATICKÉ PŮSOBENÍ NA OSOBNOSŤ JEDINCE, KTERÉMU VŠTEPUJEME POTŘEBNÉ VLASTNOSTI, ROZVÍJÍME JEHO PSYCHICKÉ A FYZICKÉ DISPOZICE • OZNAČUJEME CÍLEVĚDOMOU, NA VZÁJOMNÉ INTERAKCI ZALOŽENOU ČINNOSŤ, V PRŮBĚHU KTERÉ SE ROZVÍJÍ OSOBNOST JEDNOTLIVCA, NEBO CELÉ VÝCHOVNÍ SKUPINY. • V PROCESE VÝCHOVY DŮLEŽITOU ROLI MÁ VNITRNÍ SPRACOVÁNÍ VNEJŠÍCH PODNETŮ, KTERÉ NEMOHOU BÝT JEN PASÍVNÍM ODRAZEM, ALE SAMOSTATNOST A TVORIVÝ PŔÍSTUP K SPRACOVANÍ VEDE K DALŠÍMU ROZVOJI OSOBNOSTI. ZNAKY VÝCHOVY 1. PERSPEKTÍVNOST – V. NEODRÁŽÍ JEN REÁLNÍ SKUTOČNOSTI, ALE I PERSPEKTÍVY A PROGNÓZY DO BUDOUCNOSTI; 2. ZÁMĚRNOST - PROCES V. JE DIFERENCOVANÝ OD OSTATNÝCH MIMOVOĽNÝCH A NEÚMYSELNÝCH VPLYVŮ; 3. KOMPLEXNOST – VÝCHOVA ROZVÍJÍ A FORMUJE RŮZNÉ STRÁNKY OSOBNOSTI JEDINCE; 4. DLOUHODOBOST – VÝZNAMNÍ ZMĚNY V OSOBNOSTI JEDINCE MŮŽEME DOSÁHNUT JEN DLOUHODOBÍM PŮSOBENÍM. 5. PROTIREČIVOST – VÝCHOVOU SA ODSTRAŇUJE ROZPOR MEDZI POŽADOVANOU ÚROVNÍ ROZVOJE JEDINCA A JEHO MOMENTÁLNÍ ÚROVNÍ ROZVOJE. PROJEVUJE SE V PŮSOBENÍ RÔZNYCH PROSTREDÍ (NAPR. ŠKOLA - RODINA) ZNAKY VÝCHOVY (POKRAČOVÁNÍ) 6. DYNAMICKOST – VÝCHOVA NENÍ NEMENNÁ, ALE NEUSTÁLE SE VYVÍJEJÍ PRVKY SYSTÉMU VÝCHOVY (NAPR. VÝCHOVNÍ METÓDY, FORMY, OSOBNOSŤ VYCHOVÁVATEĽA...) 7. DVOUSTRANNOST - VÝCHOVA JE 2-STRANNÝ PROCES ZALOŽENÝ NA AKTIVITE I MEZI VYCHOVÁVATEĽOM A VYCHOVÁVANÝM. Z TOHOTO POHLEDU JE VÝCHOVA INTERAKCÍ A KOMUNIKACÍ A JE ÚČINNÁ JEN ZA PŘEDPOKLADU AKTÍVNÍ SPOLUPRÁCE A PŮSOBENÍ MEZI VYCHOVÁVATELEM A VYCHOVÁVANÝM. 8. HUMÁNNOSŤ VÝCHOVNÍHO PŮSOBENÍ. PREDSTAVUJE ZAMEŘENÍ VÝCHOVY K VZÁJOMNÉMU SPOLUŽITÍ MEZI LIDMA, ZALOŽENÉM NA HUMÁNNÍCH VZTAZÍCH. VÝCHOVA SE TAK STÁVA PROCESOM HUMANIZUJÍCÍM. HUMANITA (LIDSKOST) PREDSTAVUJE LASKAVOST, UŠLEHTILOST, SPRAVODLIVOST, TOLERANCI, PŔÁTELSTVÍ, ALE AJ POZITÍVNÍ VZŤAH K LIDSTVU, K NÁRODUM, K ČLOVĚKU AKO TAKOVÉMU. ZÁKLADNÍ FUNKCE VÝCHOVY 1. FORMUJÍCÍ A ROZVÍJEJÍCÍ – V. FORMUJE NOVÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI A ROZVÍJÍ VLASTNOSTI JIŽ UTVOŘENÉ 2. MOTIVAČNÍ (MOBILIZUJÚCÍ) – V. VYTVÁŘÍ TAKOVÉ VÝCHOVNÍ SITUACE, VE KTERÝCH SE VYTVÁŘÍ POŽADOVANÉ CHOVÁNÍ VYCHOVAVANÝCH 3. PROFYLAKTICKÁ (PREVENTÍVNÍ) – F. SPOČÍVA V PREDCHÁDZANÍ NESPRÁVNYCH POSTUPU V SPRÁVANÍ VYCHOVÁVANÝCH (NAPR. PO UPOZORNENÍ NA DŮSLEDKY TAKOVÉHO CHOVÁNÍ). pokračování 4. DOVÝCHOVNÍ – V PROCESE TRANSFORMACE NEGATÍVNÍHO VLIVU ISTÉHO VÝCHOVNÍHO PROSTŘEDÍ NA POŽADOVANÝ PROFIL VYCHOVAVANÉHO; 5. POVZBUDZUJÚCÍ K SEBAVÝCHOVĚ – VÝZNAM TEJTO FUNKCIE SPOČÍVA V SEBAPOZNÁVANÍ, V SEBAZDOKONAĽOVANÍ, V AUTOREGULÁCII CHARAKTERU OSOBNOSTI (T.J. V SEBAVÝCHOVE). ETAPY VÝCHOVNíHO PROCESU 1. ZISTENÍ POČÁTEČNÉHO STAVU VYCHOVANOSTI, FÁZA VSTUPNÍ DIAGNÓZY V PRŮBÉHU KTERÉ VÝCHOVNE PŮSOBÍCÍ PRACOVNÍK ZISTÍ: AKÝ JE FYZICKÝ, PSYCHICKÝ A SOCIÁLNÍ STAV VYCHOVÁVANÉ OSOBY. ZISŤUJE TAK, JAKÉ JSOU MOŽNOSTI, PŘEDPOKLADY VÝCHOVNÍHO PŮSOBENÍ. POUŽÍVA PRI TOM METÓDY PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY: POZOROVÁNÍ, ROZHOVOR, STÚDIUM PRODUKTŮ ŽÁKOVSKÉ ČINNOSTI, NEBO VHODNE VOLENÉ PROBLÉMOVÉ ÚLOHY. POMOCOU NICH ZÍSKAVAME POZNATKY O ZNALOSTECH ŽÁKA A ICH KVALITE, O JEHO HODNOTOVÉ ORIENTÁCII, O TELESNÍ ZDATNOSTI, O VZTAHOCH K SPOLUŽÁKŮM A INÝM PEDAGOGŮM. K ÚSPEŠNOSTI VO VÝCHOVNÉM PŮSOBENÍ TŘEBA POZNAT ŠTRUKTÚRU ŽÁKOVI OSOBNOSTI → PROTO NA ZÁKLADE ZISTENÝCH PEDAGOGICKÝCH FAKTŮ SI PEDAGÓG SPRACUVÁVA HODNOCENÍ ŽÁKOVE OSOBNOSTI, T.J. KOMPLEXNOU PEDAGOGICKOU CHARAKTERISTIKU ŽÁKA. 2. ETAPA 2. E. PEDAGOGICKÉHO PLÁNOVANÍ (pedagogického projektovaní) SPOČÍVÁ VE VYTVOŘENÍ PROJEKTU VÝCHOVNÍHO PŮSOBENÍ, VE KTERÉM SI VYCHOVATEL PŘESNE STANOVÍ KONKŘÉTNÍ CÍLE, KTERÉ JSOU PRO ROZVOJ JEDNOTLIVCE NEBO VÝCHOVNÍ SKUPINY POTŘEBNÉ. JE DŮLEŽITÉ, PROMYSLIEŤ SI, JAK PLÁN REALIZOVAŤ, JAKÉ MAJÍ BÝT OSVOJENÉ ZNALOSTI A ICH UPLATNENÍ V PRAKTICKÉM ŽIVOTE. - DÁLE ZÁLEŽÍ NA PEDAGÓGOVI, KTERÉ LOGICKÉ POSTUPY UPLATNÍ A V JAKÉM PORADÍ. CÍLE MUSÍ BÝT STANOVENY NEJEN V OBLASTI POZNÁVACÍCH PROCESŮ, ALE I V OBLASTI ETICKÉ, ESTETICKÉ, EKOLOGICKÉ, DRAMATICKÉ, PRACOVNÍ, TELESNÍ VÝCHOVĚ. 3. ETAPA E. USMERŇOVANÍ realizácie výchovných opatrení VÝCHOVNÍ ČINNOSTI VYCHOVÁVANÉHO SPOČÍVA VE VYTVÁŘENÍ VÝCHOVNÍCH SITUÁCIÍ, V PRŮBEHU KTERÝCH SE FORMUJE OSOBNOST VYCHOVÁVANÉHO JEDNOTLIVCA. • OSVOJOVÁNÍ STANOVENÝCH CÍLŮ A DOSÁHNUTÍ POZITÍVNYCH VÝSLEDKŮ JE MOŽNÉ LEN VE VEĽMI ÚZKÉM INTERAKČNÍM PÔSOBENÍ, AK JE URČITÝM VHODNÍM SPŮSOBEM USPOŘÁDANÝ VZŤAH AKTIVITY ŘÍDÍCÍ VÝCHOVNÍ ZLOŽKY A AKTIVITY VYCHOVÁVANÉHO. • POZITVNÍ VÝSLEDEK JE MOŽNÝ JEN KDYŽ JE PEDAGÓG NA VÝCHOVNÍ PRÁCI DOBŘE PŘIPRAVEN PO STRÁNCE TEORETICKÉ A PRAKTICKÉ. 4. ETAPA E. ZHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ PEDAGOGICKÉHO PŮSOBENÍ stanovení výslední diagnózy, KDY ZISTUJEME ÚČINNOST PEDAGOGICKÉHO PŮSOBENÍ, JAK A DO AKÉ MÍRY SE VYCHOVÁVANÝ VLIVEM VÝCHOVY ZMĚNIL. -- SPÄTNOVÄZEBNÍ CHARAKTER, NEBO NA ZÁKLADE ZHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ REGULUJE A UPRAVUJE VYCHOVÁVATEĽ SVOU DALŠÍ ČINNOST. (POMERNE JEDNODUCHO MŮŽE ZISTIŤ, JAK SE VÝCHOVNÍM PŮSOBENÍM ZMENILI ZNALOSTI UČEBNÝCH FAKTŮ A S NIMI SPOJENÉ ZRUČNOSTI. ICH MĚŘENÍ A OPIS JE JEDNÝM ZE SPŮSOBŮ, KTERÝM POSUZUJEME ZMĚNY OSOBNOSTI K LEPŠÍMU ALEBO HORŠÍMU. ÚLOHY VYCHOVÁVATELE JAKO SUBJEKTU VÝCHOVY ✓ organizuje a koordinuje činnosť vychovávaných ✓ konkretizuje cíle a úlohy výchovy ✓ vyberá metódy a prostředky výchovy ✓ vytvára obsah a potrebné podmínky pro výchovní proces POŽIADAVKY NA CHOVÁNÍ VYCHOVÁVATELE K VYCHOVÁVANÝM - PEDAGOGICKÝ TAKT, KTORÝ JE CHARAKTERISTICKÝ PEDAGOGICKY ÚČELNOU MÍROU VZŤAHU A PŮSOBENÍ VYCHOVÁVATELE NA VYCHOVÁVANÝCH JE VYJÁDŘENÍM: - HUMÁNNÍHO A MORÁLNÍHO VZTAHU SUBJEKTU K OBJEKTU VÝCHOVY, - ÚCTOU K JEHO OSOBNOSTI, STUPNEM PROFESIONALITY (UMENÍ) VOLIŤ VHODNÉ A PRIMERANÉ PROSTRIEDKY VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ 4. POŽIADAVKY NA SÚKROMNÝ ŽIVOT A JEHO VEREJNÚ ČINNOSŤ 5. POŽIADAVKY NA AUTORITU SUBJEKTU VÝCHOVY. OBJEKTSUBJEK T CÍL OBSAH METODY FORMY PROSTŘEDK Y Z Á S A D Y V Ý CH O V Y Z Á K O N Y U Č E N Í PODMÍNKY VÝCHOVY AUTORI JAKO BLIŽKOVSKÝ CHÁPOU VÝCHOVU JAKO ZLOŽITÝ SYSTÉM (SOUBOR PRVKŮ, KTERÉ NA SEBA VZÁJOMNE PŮSOBÍ V PROSTORE A V ČASE A KTERÉ SE NAVZÁJEM OVLIVŇUJÍ). S. AKO VYJADŘENÍ POŽADAVKY NA KOMPLEXNÍ CHÁPANÍ OBJEKTÍVNÍCH ZÁKONITOSTÍ VE VÝCHOVĚ ZLOŽKY VÝCHOVY V SYSTÉM HARMONICKÉHO ROZVOJE OSOBNOSTI JE CHARAKTERIZOVANÝ V SOULADE SE SYSTÉMOM OSOBNOSTI A) BIOLOGICKÉ: TELESNÍ VÝCHOVA, B) PSYCHOLOGICKÉ: • ROZUMOVÁ, ETICKÁ, ESTETICKÁ VÝCHOVA C) SOCIÁLNE-SPOLOČENSKÁ: RODINNÁ, PRÁVNÍ, • EKONOMICKÁ, PRACOVNÍ VÝCHOVA. METODY Tradičně • m. požadavků • m. hodnocení • m.presvědčovaní • m. vysvětlování • m. rozhovoru • m. příkladu • m. cvičení a navykání • m. praktické činnosti LITERATÚRA PRŮCHA, J. 2002. Moderní pedagogika. Praha, Portál. BLÍŽKOVSKÝ, B. 1992. Systémová pedagogika. Ostrava, Amosium servis. RINK J. E. 2005. Praktická pedagogika. Bratislava, Univerzita Komenského. ŠVEC, Š. 1995. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, IRIS.