OTÁZKY K ÚSTNÍ ZKOUŠCE PŘEDMĚTU SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří. 2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti. 3. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy. 4. OFTALMO/TYFLOopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce. 5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce. 6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče. 7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce. 8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce. 9. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika. 10. Etopedie. 11. Kombinovaná postižení. Autismus.