DENÍK PRAXE Jméno frekventanta (DOPLŇTE JMÉNO) ročník (doplňte ročník) "SLEZSKÁ UNIVERZITA OPAVA Fakulta veřejných politik v Opavě Ústav pedagogických a psychologických věd" "ODBORNÁ PRAXE I Obor Sociální patologie a prevence " Garant praxe "doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc." doc.kamil.janisfvp.slu.cz ##### Sheet/List 2 ##### Charakteristika zařízení Název zařízení Zřizovatel Kontaktní údaje "adresa, telefon, e-mail" Statutární zástupce Kontaktní osoba/MENTOR "(pracovník, která Vás má na starosti - mentor)" kontakt na mentora: e-mail a telefonní číslo Velikost zařízení "(u školy - velikost školy, počet tříd školní družiny a pro jaké věkové skupiny)" Základní dokumenty "(uveďte základní dokumenty, kterými se řídí činnost daného zařízení a dokumentaci školní družiny)" ##### Sheet/List 3 ##### Cílová skupina Počet dětí ve skupině Věkové složení "(uveďte počet dětí ve skupině, kde působíte)" Vlastní předchozí zkušenosti s cílovou skupinou "(Popis předchozích zkušeností. Popis silných a slabých stránek ve vztahu k cílové skupině · Co si myslíte, že je vaší silnou stránkou při práci s dětmi a naopak? · Kde cítíte své limity, kam byste se rádi posunuli? (Nesmí být jen výpis vlastností. Spíše zamyšlení. Být konkrétní.) · Plus - zhodnocení svých momentálních kompetencí pro práci s touto cílovou skupinou na škále od 0 - 10, kdy 0 je žádné kompetence, 10 maximální kompetence. A také jak bude stav podle vás vypadat úspěšném absolvování studia (vaše představa)." Vybrané dítě "(Frekventant si v rámci praxe všímá dětí, které se v zařízení vyskytují, pozoruje jejich chování při různých aktivitách, sleduje jejich posun, problémy, zapojení do aktivit s ostatními apod. Zvolí si jedno z dětí, které se nějakým způsobem ""vymyká"" (nezapojuje se, vykazuje problémové chování apod.), pokusí se v této části deníku praxe popsat daný ""případ"" a zamýšlí se nad příčinami a navrhuje možná řešení. (Nejedná se o kazuistiku jako takovou, ale o výsledky pozorování.)" "Existence problémového nebo rizkového chování u dětí, které máte ve skupině" "(Popiště, zda se ve skupině vyskytovalo problémové nebo rizikové chování. Pokud ano, kdo a jak řešil. Případně, pokud jste se sami setkali s nějakým problém a jak se vám dařilo ho vyřešit. )" ##### Sheet/List 4 ##### Charakteristika prostředí družiny Popis prostředí "Popište prostředí, kde praxi realizuje (materiální i sociální) - jak na vás subjektivně působí - co vnímáte jako pozitivní (materiální i sociální část prostředí) - kde se družina nachází (samostatné prostory, školní třída) - jak to působí na děti - materiální vybavení družiny, dostupnost hraček a pomůcek - prostory pro sporotovní, akční aktivity - co byste zlepšili, kdyby to šlo... - aj." ##### Sheet/List 5 ##### Obsahová náplň jednotlivých dnů datum počet hodin obsahová náplň "Stručně popište obsahovou náplň dne dle zaměření praxe. Ideálně v odrážkách pod sebe - na nový řádek se dostanete klávesovou zkratkou: levé Alt + enter" ##### Sheet/List 6 ##### Příprava edukační aktivity - nespecifická prevence Datum realizace "Cílová skupina (věk, počet)" Téma Předpokládaná délka činnosti Časový harmonogram Využitá organizační forma CÍLE KOGNITIVNÍ AFEKTIVNÍ PSYCHOMOTORICKÉ: NÁZEV použité metody Popis metody/metod - OBSAH Metody Vyžadované pomůcky a materiály EVOKACE "Pomůcky, které je potřeba nachystat. (Materiály, které budete využívat přiložte pak oskenované při odevzdání deníku praxe - viz. přílohy.)" Metody UVĚDOMĚNÍ Metody "Další zdroje (web, knihy atd.)" REFLEXE "(Uveďte oborné knihy, které jste použili ke zpracování, stačí autor + název. Zejména materiál, odkud jste čerpali informace k metodám - ODBORNOU KNIHU nebo SKRIPTA, nikoli zápisky, nebo webové zdroje!!!!)" Evaluace (Jak probíhalo ověření dosažení stanovených cílů. ) REALIZACE Další poznámky "(Popište celkový průběh aktivity. Případné problémy, úskalí - jejich řešení. )" Zhodnoťte celkově v čem spočívá preventivní charakter dané aktivity ##### Sheet/List 7 ##### Příprava edukační aktivity - specifická prevence Datum realizace Cílová skupina Téma Předpokládaná délka aktivity (datum) (věk a počet) Časový harmonogram Průběh diagnostiky "(Uveďte, jak jste zjišťovali výchozí stav znalostí, dovedností cílové skupiny na základě něhož jste připravovali cíle, obsah, organizační formy, metody atd.)" Organizační forma: CÍLE KOGNITIVNÍ AFEKTIVNÍ PSYCHOMOTORICKÉ: NÁZEV použité metody POPIS metody/metod - OBSAH Metody (označení použitých didaktických metod nebo metod mravní výchovy) Vyžadované pomůcky a materiály EVOKACE "Pomůcky, které je potřeba nachystat. (Materiály, které budete využívat přiložte pak oskenované při odevzdání deníku praxe.)" Metody UVĚDOMĚNÍ Metody "Další zdroje (web, knihy atd.)" REFLEXE "(Uveďte oborné knihy, které jste použili ke zpracování, stačí autor - název. Zejména materiál, odkud jste čerpali informace k metodám - ODBORNOU KNIHU nebo SKRIPTA, nikoli zápisky, nebo webové zdroje!!!!)" Evaluace (Jak probíhalo ověření dosažení stanovených cílů. ) REALIZACE Další poznámky "(Popište celkový průběh aktivity. Případné problémy, úskalí - jejich řešení. )" ##### Sheet/List 8 ##### Metoda práce s textem/knihou zjednodušená příprava a zhodnocení realizace aktivity Zvolená kniha citace knihy Důvod volby Zvolená část "(část, se kterou budete pracovat - strany)" Způsob práce "(Popište, jak plánujete s textem pracovat - zcela konkrétně. Budťe kreativní. Nestačí jen přečíst text a zeptat se na otázky. Existuje spousta možností jak s textem, nebo i případnou ilustrací pracovat. Musí být zaměřeno na prevenci problémového nebo rizikového chování - popište!)" Realizace "(Popište, jak vypadala realizace. Zda vše proběhlo tak, jak jste si naplánovali, jestli Vás něco překvapilo, zaskočilo. Zda jste museli něco operativně změnit. Jak se Vám s textem pracovalo. Co byste udělali příště jinak... atp.)" ##### Sheet/List 9 ##### Vybané metody mravní výchovy Metoda příkladu "(Pozorujte během praxe použití této metody. Zapisujte situace, ve kterých byla metoda použita. Zhodnoťte, zda bylo použití vhodné, smysluplné, cílené nebo spíše intuitivní. Jaká jsou úskalí této metody? Jak jste vy sami metodu použili? Jak byla metoda využita vzhledem k prevenci problémového nebo rizikového chování?)" Metoda režimu "(Pozorujte během praxe použití této metody. Zapisujte situace, ve kterých byla metoda použita. Zhodnoťte, zda bylo použití vhodné, smysluplné, cílené, nebo spíše intuitivní. Jaká jsou úskalí této metody? Jak jste vy sami metodu použili?Jak byla metoda využita vzhledem k prevenci problémového nebo rizikového chování? Pozor, režim není jen časový, ale i prostorový nebo funkční!)" Metoda hodnocení "(Pozorujte během praxe použití této metody. Zapisujte situace, ve kterých byla metoda použita. Zhodnoťte, zda bylo použití vhodné, smysluplné, cílené, nebo spíše intuitivní. Jaká jsou úskalí této metody? Jak jste vy sami metodu použili? Jak byla metoda využita vzhledem k prevenci problémového nebo rizikového chování?)" Jiné metody mravní výchovy "Další metody. Nebo poznámky, k této části deníku praxe." ##### Sheet/List 10 ##### Primární prevence rizikového chování "(Frekventanti, kteří realizují praxi v nízkoprahovém zařízení, vyplňují až poslední odstavec níže.)" Informace od vychovatele "(Zjistěte od vychovatele, jak probíhá prevence rizikového chování v rámci družiny. - jak se monitorují potřeby dětí nebo i případně rodičů, - jak probíhá spolupráce s třídním učitelem a metodikem prevence, - zda se jedná pouze o nespecifickou prevenci, - pokud jsou zařazena i témata specifické prevence, tak jaká konkrétně se řeší, - co by bylo ještě potřeba řešit, a zatím se nerealizovalo)" Informace od třídního učitele "(Zjistěte od třídního učitele, jak probíhá prevence rizikového chování v rámci školní třídy. - jak se monitorují potřeby dětí nebo i případně rodičů, - jak probíhá spolupráce s metodikem prevence, - jaká témata se konkrétně řeší (co už proběhlo- od 1. třídy, co je v plánu daný rok) - co by bylo ještě potřeba řešit, a zatím se nerealizovalo)" Informace od metodika prevence "(Zjistěte od metodika prevence (nebo osoby, která vykonává jeho agendu) jak vnímá primární prevenci rizikového chování ve vtahu ke skupině dětí, kterou máte ""svěřenou"". Jaký je jeho úkol, co zajišťuje. Diagnostika, hlavní problémy atp.)" Minimální preventivní program "(Jak je prevence pro vaši ""svěřenou"" skupinu uchopena v Minimálním preventivním programu školy. - nevypisovat celé pasáže, jen nejdůležitější body.)" Učebnice "Jak je primární prevence rizikového chování ukotvena v učebnicích vaší ""svěřené"" skupiny. " Realizace primární prevence v rámci nízkoprahovho zařízní "Popište, jak probíhá realizace primární prevence v rámci nízkoprahového zařízení. Struktura obdobně viz výše. (Pouze pro ty, kteří zde realizují praxi.)" ##### Sheet/List 11 ##### Autoevaluace a monitoring Vlastní hodnocení praxe "Zhodnoťe svou realizovanou praxi: • Co Vás na praxi zaujalo, co se vám líbilo, co vás obohatilo, zvýšilo vaše kompetence. Na stupnici 1 - 10 zhodnoťte své kompetence před a po realizaci praxe.) • Co Vás na praxi překvapilo, s čím jste měli problém, co se vám nelíbilo. • Celkové zhodnocení praxe, přínosu atp." Vzor mentora "(Průběžně si zapisujte a zde podrobně popište co se Vám líbilo na působení vychovatele v dané skupině dětí. V čem se pro Vás stane vzorem. V čem Vám nejvíce pomohl. Více zcela konkrétních příkladů, nikoli jen jeden.)" ##### Sheet/List 12 ##### Seznam příloh číslo přílohy označení "(např. výkaz praxe; hodnocení frekventanta; pracovní list k edukační aktivitě - nespecifická prevence, fotodokumentace atp.)"