Specifické poruchy učení a specifické poruchy chování Specifické poruchy učení u u u uPojem označuje různorodou skupinu poruch projevující se obtížemi při nabývání základních vzdělávacích dovednostech jako je mluvení, čtení, psaní a počítání. uČasto jsou doprovázeny dalšími příznaky – poruchy řeči, obtíže v soustředění, impulzivní jednání, poruchy v oblasti percepce, poruchy motoriky, (ADHD,zkratka anglického „Attention Deficit Hyperactivity Disorder“) – hyperkinetická porucha, porucha pozornosti s hyperaktivitou. (ADD zkratka anglického "Attention Deficit Disorder") je označení pro poruchu pozornosti bez hyperaktivity. uProlínají se do sféry sociální i psychologické u Specifické poruchy učení u u u uVšechny příznaky poruch učení způsobují selhávání žáka ve školních výkonech a prolínají se do celého edukačního procesu uZnemožňují mu přiměřeně reagovat, porozumět pokynům, plnit běžné úkoly a instrukce učitele uOpakované neúspěchy vyvolávají v dítěti stavy úzkosti, pocity strachu… u Nespecifické poruchy učení u u u u uSPU je nutné odlišit od poruch nespecifických, obecně se vyskytujících, které mohou být způsobeny např. sníženým rozumovým nadáním, smyslovými vadami, nedostatečnou motivací ke školní práci, výchovnou či výukovou zanedbaností dítěte Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Dysmúzie Dyspinxie Dyspraxie Specifické poruchy učení Dyslexie uSpecifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami uZnamená potíže se slovy, nebo poruchu v práci se slovy, přesně pak poruchu ve vyjadřování řeči psanou formou (v psaní) a ve zpracování psané řeči (ve čtení) u Problémy s: ¢Rozpoznáním a zapamatováním si jednotlivých písmen, zvláště pak v rozlišování písmen tvarově podobných (b-d,s-z,t-j) ¢Rozlišováním zvukově podobných hlásek (a-e,b-p) ¢Spojování hlásek ve slabiku a souvislé čtení slov, související s oslabením v oblasti spolupráce mozkových hemisfér ¢Porucha může postihnout rychlost čtení, správnost čtení, porozumění čtenému textu u Školské důsledky dyslexie uvliv na osobnost žáka, upocit napětí ve výuce jazyka i jiných předmětů, usnížení celkového školního výkonu, uriziko neurotizace dítěte, uobtíže s fonémovou segmentací, uporucha slovní paměti a vizuálního vnímání, uproblémy s rozlišováním písmen, užák nezvládá techniku rychlého či letmého čtení, ureprodukce textu je mnohem lepší než čtení textu, učtení s nerovnoměrným a přerývaným rytmem (Bartoňová, 2018) Odkazy C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dysgraphia.jpg http://www.youtube.com/watch?v=wTiiaZ0MgDg http://www.youtube.com/watch?v=XKekE10b82s&list=PL69D006AC406AFC77&index=19 Dysgrafie u u u u uSpecifická porucha grafického projevu, postihuje zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. u Potíže : ¢ ¢ ¢ ¢Záměna tvarově podobných písmen ¢Písmo je neuspořádané, těžkopádné neobratné ¢Má tendence směšovat psací a tiskací písmo ¢Nedodržování lineatury a výšky písma ¢Píší pomalu, namáhavě ¢Obsah napsaného v časové tísni nekoordinuje se skutečnými žákovými jazykovými schopnostmi ¢Vadné držení psacího náčiní ¢Proces psaní vyžaduje velkou koncentraci žákovy pozornosti, není schopen se soustředit na obsahovou a gramatickou stránku projevu u C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dysgrafia2m.jpg Dysortografie u u u u uspecifická porucha pravopisu, často se vyskytující společně s dyslexií. uNepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se pouze tzv. specifických dysortografických jevů – délka samohlásek, měkčení, sykavky, hranice slov v písmu. uObjevují se vynechávky, záměny tvarově podobných písmen v písemném projevu. Porucha negativně ovlivňuje proces aplikace gramatického učiva. Při reedukační péči dělá dítě chyb méně, potřebuje na správné napsání více času. V časově limitovaných úkolech se mohou chyby znovu objevovat. Chyby se mohou vyskytnout, i když si dítě jev osvojilo a umí je ústně použít. Specifické dysortografické jevy u u u uVynechávky, inverze •Záměny tvarově podobných písmen v písemné podobě •Zkomoleniny •Chyby z artikulační neobratnosti •Nesprávně umístěné nebo vynechané vyznačení délek samohlásek •Chyby v měkčení •Chyby v aplikaci gramatického učiva u Školské důsledky dysortografie upři reedukační péči dělá dítě chyb méně, potřebuje na správné napsání více času unezvládá krátce limitované úkoly, zejména psaní diktátu a desetiminutovek uv časově limitovaných úkolech se mohou chyby znovu objevovat uchyby se mohou vyskytnout, i když si dítě jev osvojilo a umí je ústně použít uobtíže se projevují i při výuce cizího jazyka uobtíže s rozlišováním grafických symbolů upři psaní písmen často zaměňují pořadí Dyskalkulie uSpecifická porucha matematických schopnost, uPorucha se týká zvládání základních početních výkonů uPotíže uManipulací s předměty, nebo nakreslenými symboly uS označováním množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů uNeschopnost číst nebo psát číslice,čísla,operační symboly uNeschopnost provádět matematické operace – sčítat odčítat, násobit, dělit uChápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi u Školské důsledky dyskalkulie upotíže s aritmetickými výpočty uúzce souvisí i s dalšími poruchami - dyslexie a dysgrafie učasto zažívají intenzivní úzkost při řešení aritmetických příkladů ušpatná úprava à často chyby ve výpočtech uřešení slovní úlohy - přesně neví, jaký problém má řešit uje schopen řešit úlohu logickou úvahou, ale v detailech selhávají uproblém s nalezením chyby v příkladu unedokonalé numerické představy ulépe řeší žáci úlohu u tabule než v sešitech upři řešení úlohy si žák vybaví maximálně 2 následující kroky Dyspinxie, Dysmúzie, Dyspraxie uDyspinxie uSpecifická porucha kreslení – nízká úroveň kresby, nedokáže převést svou představu na papír, má potíže s pochopením perspektivy… ¢Dysmúzie uSpecifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby, projevuje se obtížemi v rozlišování tónů, nepamatuje si melodii, nedokáže reprodukovat rytmus… ¢Dyspraxie uSpecifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony uProjevuje se při běžných denních činnostech, tak ve vyučování u u Pomůcky http://www.eshop-rychle.cz/fotky9300/fotom/gen__vyr_25bzucak_1.jpg http://www.berjak.cz/Foto/Small/01%20001D02.jpg http://umelecka-skola.cz/uploads/10579/poc_1-10%5b1%5d.jpg http://www.maccizpopovic.estranky.cz/img/picture/40/reseni.jpg Etiologie uKlasická teorie příčin obtíží dle O. Kučery 60. léta 20. stol. (Zelinková, 2003) u u50 % dětí lehká mozková dysfunkce (LMD) – příčiny encefalopatické, u20 % dědičnost – příčiny hereditární, u15 % kombinace dědičnosti a LMD – příčiny smíšené, u15 % etiologie neurotická nebo nejasná u Současné teorie (Zelinková, 2009) uBiologicko – medicínská rovina u uGenetika uStruktura a fungování mozku uHormonální změny uCerebelární (mozečkové) teorie u u 1. u u Kognitivní (poznávací) rovina uFonologický deficit (obtíže s dekódováním slov, diskriminací jednotlivých hlásek, narušená schopnost hláskové syntézy, fonologické manipulace, automatizace fonetických dovedností) uVizuální deficit uDeficity v oblasti řeči a jazyka uDeficity v procesu automatizace uDeficity v oblasti paměti uDeficity v časovém uspořádání ovlivňující rychlost kognitivních procesů (rychlé pojmenování po sobě následujících podnětů) uKombinace deficitů (nejčastější příčina) Behaviorální rovina uRozbor procesu čtení uRozbor procesu psaní uRozbor chování při čtení, psaní a při běžných denních činnostech Základní příčiny dle doby vzniku uObdobí prenatální uonemocnění matky, kouření, alkohol, nedostatečný přísun kyslíku. uObdobí perinatální udlouho trvající porod, překotný porod, poškození hlavičky novorozence, hypoxie. uObdobí postnatální uinfekční nebo hořečnatá či jiná onemocnění, do 2 let věku dítěte. LMD (stařší dělení) ulehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození (dnes tento pojem neužíváme) uTřesohlavá (1989), Train (1996) upojem LMD se začal používat v souvislosti se SPU v 60. letech 20. stol. à příčinou SPU mohou být drobná neurochemická poškození určitých částí CNS uvývojovou poruchou neurochemických spojů, jejichž úkolem je předávání informací v jednotlivých částech mozku uu nás pojem vžitý pro poruchu pozornosti ADD, ADHD u(u nás dříve hypoaktivní nebo hyperaktivní forma LMD). uDefinice vznikali v různých podmínkách a byly utvářeny odborníky rozdílných profesí a proto je nelze považovat za totožné, ačkoliv projevy poruch jsou pro laika často stejné u uSouhrnné označení pro celou řadu projevů dítěte na bázi strukturálních změn CNS. uU dětí s ADHD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na podkladě ADHD. u ADD uAttention Deficit Disorder uporucha pozornosti bez hyperaktivity uprostá porucha pozornosti uneobjevuje se impulzivita a hyperaktivita uhypoaktivní udenní snění, pomalí uproblém se zaměřením a udržením pozornosti. uobtížně navazují sociální vztahy u Projevy ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity (Riefová, 1999) usnadná rozptýlenost vnějšími projevy uproblémy s nasloucháním a s plněním pokynů upotíže se zaměřením a udržením pozornosti upotíže se soustředěním na úkol a jeho dokončením unevyrovnaný výkon ve škole (v práci) u„vypínání“ pozornosti, což působí jako zasněnost unepořádnost unedostatečné studijní dovednosti upotíže se samostatnou prací učastěji u dívek, menší skupina než ADHD uSPU se v této skupině vyskytují častěji než u ADHD ADHD uAttention Deficit Hyperactivity Disorder uporucha pozornosti s hyperaktivitou (Barkley, 1990 in Zelinková, 2003) uvývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity upotíže jsou chronické a nelze je vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR uneschopnost dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony uà ovlivnění vztahů mezi jedincem, rodinou, školou a společností Projevy ADHD (Bartoňová, 2012) uimpulzivita umluví, když nejsou tázáni, vykřikování, zbrklé provádění zadání. uslabá pracovní paměť - denní aktivity udys-organizace uproblémy s plánováním, zapamatování kroků, směrů, materiálů uhyperaktivita - neposednost, roztěkanost unepozornost udenní snění, rozladěnost, neschopnost udržet pozornost. uobtíže při zpracování verbálních informací ujazykové problémy učastěji u chlapců uriziková skupina z hlediska antisociálního chování Děti s ADHD mají (Bartoňová, 2012) utendence zapojit ruce upotřebují se dotknout, manipulovat, potřeba malého předmětu, uslabé výsledky v didaktických situacích upotřebují aktivně začlenit, udržovat krátkodobé aktivity, ubývají méně zralé, než jejich vrstevníci, unerovnoměrné projevy à negativní mínění učitelů, upotřebu nejen medikamentů, ale také dovedností, upotřebu pomoci od rodičů, spolupráce školy a rodiny, uodlišné styly učení (globální styl učení) ADHD uADHD – žáci potřebují (Bartoňová, 2006): ustručnost, urůznorodost, multisenzoriální přístup, oživení učiva, ustrukturu, uzapojit ruce – kinestetické učení, uaktivně začlenit. uADHD – nástroje učitelů (Bartoňová, 2006): unesedět v lavicích, lavice do U, skupinová práce, ukomunikace s rodiči, ubarevnost, upestrost pomůcek – ne přílišná, ustrukturované seznamy, přehledy Organizace péče a vzdělávání žáků se SPU Základní přehled PPP SPC SVP výchovný poradce školní metodiky prevence školní psycholog školní speciální pedagog Poradenské služby Školská poradenská zařízení Poskytované školou SPC pro vady řeči Dys- centrum uDobrovolná nezávislá a nezisková sdružení občanů a právnických osob, která se zaměřují na problematiku specifických poruch učení a chování uSvé služby poskytují dětem se specifickými poruchami učení, jejich rodičům, pedagogickým pracovníkům i široké veřejnosti a to v průběhu školního roku v rámci odpoledních hodin uSpolupracují a navazují na diagnostickou činnost PPP, kterou doplňují o oblast terapeutickou Obasah činnosti dys-centra uReedukace SPU uInformační a metodické služby pro školy, pedagogické pracovníky, rodiče a děti se SPU uKurzy náprav grafomotorických obtíží, rozvíjení sluchového a zrakového vnímání , pravolevé a prostorové orientace, slovní zásoby uKurzy cizího jazyka pro děti se specifickou poruchou učení uPráce s výukovými a reedukačními programy na PC u Obsah činnosti dys-centra uPsychorelaxační cvičení uZájmové odpolední kroužky (sportovní, čtenářský, dramatický, hudební, výtvarný, keramický počítačový aj. ) uPrázdninové pobyty s reedukačními programy uVedení odborné knihovny (odborná literatura, učebnice, pracovní sešity) uVzdělávací akce, přednášky a akreditované kurzy pro pedagogy, studenty i rodiče dětí se SPU Vzdělávání žáků s SPU uIndividuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy uIndividuální péče speciálním pedagogem uTřídy individuální péče při ZŠ u„cestující učitel“ – z PPP u Třídy pro žáky s SPU (podle parag. 16 ods. 9) uŠkoly pro žáky s SPU uDětské psychiatrické léčebny uIndividuální a skupinová péče v rámci PPP a dys-center Individuální péče v kmenové třídě uU mírnějších forem poruch uPéče v rámci třídy běžné základní školy uProvádí ji učitel kmenové třídy uUčitel by měl mít základní vědomosti a dovednosti o dané problematice uUčitel by měl vytvořit co nejlepší podmínky pro reedukační postupy u Individuální péče speciálním pedagogem uIndividuální péče prováděná absolventem speciálního kurzu, nebo speciálním pedagogem uPůsobí ve třídě běžné základní školy uVede dyslektické kroužky, kabinety dyslektiků, reedukační péči, postupy konzultuje s poradenskými pracovišti uRealizuje podpůrná opatření stanovaná poradenským zařízením Třídy individuální péče uZřizovány při běžných základních školách uDo třídy odchází dítě v průběhu dne uJedná se většinou o hodiny českého jazyka se zaměřením na reedukační péči, po vyučovací hodině se žák vrací do své kmenové třídy uReedukační péči zajišťuje speciální pedagog u Třídy pro žáky s SPU uVe třídě je snížený počet žáků uVýuku realizuje speciální pedagog uTřídy se zřizují při základních školách uPreferuje se individuální přístup uNavržená reedukační péče probíhá v průběhu celého edukačního procesu uZařazení dítěte do menšího kolektivu stejně postižených dětí umožňuje intenzivní a soustavně speciálně pedagogickou péči s cílem pomoci žákovi překonat jeho problémy, pomoci mu nalézt a vytvořit pozitivní vztah ke vzdělávání Základní školy pro žáky s SPU uV ČR asi 10 škol (soukromé i státní) uO žáky se stará tým odborníků uJe zajištěna individuální péče uNavržená reedukační péče probíhá přímo během vyučování uZákladní škola podle § 16, odst. 9. Dětské psychiatrické léčebny uVe třídách při psychiatrických léčebnách jsou léčeny a vzdělávány děti s těžkým stupněm postižení uProbíhá tu i reedukační péče uJedná se o kombinované postižení, tudíž přistupuje i péče terapeutická Individuální a skupinová péče uPéče v PPP , Dys – centrech, popřípadě v SPC uSkupinová péče formou edukativních a stimulačních skupin uIndividuální reedukační péče uDo péče jsou vtažení i rodiče, zúčastňují se společných skupinových sezení, což má současně veliký motivační efekt pro jejich děti. uhttp://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/210562220600107/dalsi-casti/15/ u uZačátek 2:40 Žák s SPU je ten, … ukterý má od počátku školní docházky obtíže při osvojování dovedností (čtení, psaní, počítání); ujehož výsledky školní práce jsou v rozporu s jeho rozumovými schopnostmi; ukterý netrpí závažnou smyslovou vadou, ani mentálním nebo tělesným postižením (psaní); ukterý má optimální podmínky pro školní práci; ujehož potíže neustupují, i když mu byla poskytnuta potřebná péče (obtíže odolávají běžným pedagogickým postupům ). Komunikační schopnost uVelké problémy s vyjadřováním - např. vyjadřování svých potřeb, pocitů, či obecných informací (co bylo, bude) uProblémy s porozuměním – nerozumí pokynům či výkladu učitele, následkem toho nesprávně reaguje uObtíže mohou být nesprávně hodnoceny jako nepozornost, nezájem, nesoustředěnost uU dětí s SPU mluvíme o tzv. Specifickém logopedickém nálezu Specifický logopedický nález uSe projevuje jako uArtikulační neobratnost uSpecifické asimilace u Artikulační neobratnost uDítě umí vyslovovat izolované hlásky i celá slova uArtikulace je však namáhavá uŘeč je někdy obtížně srozumitelná uZnačné obtíže činí výslovnost uSlov začínajících slabikou „ nejne“ – nejnebezpečnější uSlov se souhláskovými shluky – cvrčci, špačci uSlov dlouhých – nosorožec, lokomotiva u ¢Děti slova komolí, přehazují slabiky, atd. ¢Obdobné chyby se objevují i při psaní Specifické asimilace uTýkají se uSykavek uDítě umí jednotlivé sykavky vyslovit, ve slovech je však zaměňuje ušušené šveštky, šešity atd. uTvrdých a měkkých hlásek uTýká se to D, T, N, Ď, Ť, Ň uDochází ke spodobě výslovnosti ve slovech kdy měkká a tvrdá hláska následují bezprostředně za sebou uPrázdnyny, hodyny uJinde je výslovnost nejasná obojetná – nelze bezpečně rozlišit zda dítě vyslovuje rodiče nebo rodyče u u Dospělí jedinci s SPU uPřetrvávání problémů je rizikovější u dětí, které žijí v nepříznivém rodinném prostředí, a u těch, kteří mají problémy s vrstevníky uU mnoha jedinců může být porucha vyřešena, či kompenzována , u jiných přetrvávají příznaky až do dospělosti a působí obtíže uProjevy poruchy mohou ovlivnit kvalitu života jedince, je to však podmíněno prostředím ve kterém se vyskytuje, osobnosti atd. uNedostatečná vybavenost jedince ve vztahu k prostředí může způsobovat problémy se zvládáním stresu a celkové vypětí Faktory ovlivňující osobnost jedince s SPU uHeredita – dědičnost – celková vybavenost jedince uProces zrání uUčení uMotivace uSociální vztahy Faktory ovlivňující osobnost jedince s SPU Faktory ovlivňující osobnost jedince s SPU uMotivace uSměřuje jedince k určitému cíli a uspokojování potřeb uU jedince s SPU vzhledem k negativní zkušenosti z dětství může být potřeba motivace nadměrně intenzivní Faktory ovlivňující osobnost jedince s SPU uSociální vztahy uKvůli hyperaktivitě často působí neklidně, mají poruchy soustředění což působí na okolí rušivě uČasté jsou krajní změny nálad, výbuchy hněvu, podrážděnost uV pracovním a osobním životě mají obtíže s organizací, s plánováním úkolů, často zapomínají na schůzky, bývají roztržití uMají potíže s dosahováním cílů, těžko se přizpůsobují v zaměstnání uProblémy se zákonitě promítají i do soukromého života Slovní hodnocení ualternativní forma hodnocení, uobsah má být pozitivně motivační i objektivně kritický, uvyjádření toho, co žák v daném vyučovacím předmětu zvládl, v jaké kvalitě, vymezit další postup rozvoje žáka se zřetelem na vynaložené úsilí a k individuálním zvláštnostem žáka, upro rodiče problematické, uzátěž pro učitele, uučitel musí být sám přesvědčen o výhodách slovního hodnocení, urůzné formulace u různých žáků Slovní hodnocení uVýhody uzajišťuje žákům i rodičům větší a širší informovanost, upostihuje celou osobnost žáka, unutí učitele mapovat všechny složky výkonu žáka, unehodnotí pouze výkony, ale celý proces, uposkytuje vodítka k nápravě. u uNevýhody unáročné na čas a formulace, usvádí jen k hodnocení pozitiv, unesrozumitelné pro rodiče, umalá možnost srovnávání uBARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2018. ISBN 978-80-7315-232-1 uBARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.: Strategie ve vzdělávání žáků se SVP a SPU. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. uMATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. u