PEDAGOGIKA A SYSTÉM PG VIED VÝCHOVA Pedagogika Doc. Dr. Vlasta Cabanová, PhD. HISTORICKOST JAKO ZNAK VÝCHOVY 1. ETAPA • PEDAGOGIKA VZNIKLA Z PRAKTICKÝCH POTŘEB • PEDAGOGICKÁ TEORIE SE ROZVÍJELA JAKO SOUČÁST SPOLEČENSKÝCH TEORIÍ (NÁBOŽENSKÝCH A FILOSOFICKÝCH NÁHLEDŮ) • Výchova byla činnost, v které se odevzdáva „duchovní majetek“ společnosti z generace na generaci 2. ETAPA • OD 19. ST. KONCIPOVÁNÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY (ZÁSLUHOU J.H. HERBARTA) PEDAGOGIKA ZKOUMÁ VÝCHOVNÝ PROCES JAKO JEDEN Z NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH SPOLOČENSKÝCH JEVŮ. VĚDA V. SE VE VŠEOBECNOSTI CHARAKTERIZUJE • JAKO SPOLEČENSKÁ ČINNOST ZAMĚŘENÁ NA ZÍSKÁVÁNÍ, ZPRACOVÁNÍ A VYUŽITÍ ZNALOSTÍ • V. POSKYTUJE ODŮVODNĚNÝ SYSTÉM VÝPOVĚDÍ, KTERÝ JE ČASOVĚ PROMĚNNÝ S ROSTOUCÍ ÚROVNÍ POZNÁNÍ • V. JE SOCIÁLNÍ JEV, PROSTŘEDNICTVÍM KTERÉHO SE SPOLEČNOST POKOUŠÍ ZÍSKAT KONTROLU NAD PROSTŘEDÍM THOMAS KUHN ABY SE TEORIE STALA VĚDOU MUSÍ MÍT: • OBLAST ZKOUMÁNÍ • POJMOVÝ APARÁT • METODOLOGII VÝZKUMU (NÁSTROJE BÁDÁNÍ. • RYSEM PEDAGOGIKY JE JEJÍ SPECIFICKÝ VĚDECKÝ JAZYK, TEN SE SPOLU S ODBORNOU TERMINOLOGIÍ PŘIBLIŽUJE MIMOVĚDECKÉMU JAZYKU VÝCHOVA A VZDELÁVANÍ JE CELOŽIVOTNÝ PROCES V OBDOBÍ J.A. KOMENSKÉHO (17. ST.) VYSOKÝ STUPEŇ ROZPRACOVANOSTI PG. TEORIE, • POJETÍ PEDAGOGIKY = DIDAKTIKA (DIDACTICA MAGNA), • NÁSTUP NOVÉ SLOVNĚ-NÁZORNÉ KONCEPCE, • 1. X MYŠLENKA CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ (OD KOLÉBKY PO HROB) • DIDAKTIKA SE DNES JIŽ DOTÝKA PROCESU UČENÍ A VZDĚLÁVÁNÍ • PEDAGOGIKA JAKO VĚDA V 20. STOL. OVLIVNĚNÁ TOTALIT. IDEOLOGIEMI (DEFORMACE) • DNES JE PEDAGOGIKA ETABLOVANÁ - JAKO VĚDA ZKOUMAJÍCÍ JEDEN Z NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH SPOLEČENSKÝCH JEVŮ - VÝCHOVY • POSTUPNĚ SE TEORIE ROZPRACOVALA DO SYSTÉMU VĚD O VÝCHOVĚ (EDUKACI – EDUKAČNÍ VĚDY). PARADIGMY V SPOLOČENSKÝCH VEDÁCH • V 20. STOL. PG. VĚDA OVLIVNĚNÁ MNOHA SMĚRY A PROUDY • MODERNÍ PEDAGOGIKA MUSÍ BÝT VÝSOSTNĚ NEUTRÁLNÍ, MUSÍ POPISOVAT A VYSVĚTLOVAT, JAK FUNGUJÍ EDUKAČNÍ MECHANIZMY • V PŘEDCHOZÍM OBDOBÍ SNAHA O OVLIVŇOVÁNÍ PG VĚDY INDOKTRINACÍ (IDEOLOGIZACÍ) TOTALITNÍHO REŽIMU • DO POPŘEDÍ EXPLANATIVNÍ (NE NORMATIVNÍ) STRÁNKA PEDAGOGIKY • PROBLÉM NEUTRALITY PŘI DEF. VYMEZENÍ PEDAGOGIKY I DNES (VĚDCI MAJÍ VLASTNÍ SVĚTONÁZOR, JISTÉ FILOZOFICKÉ A METODOLOGICKÉ MYŠLENÍ, VLIV VĚDECKÉ ŠKOLY A POD.). ANTROPOGOGIKA (ANTROPOS – ČLOVĚK, AGÓGÉ = VÉST). →ZAHRNUJE VĚDY O VÝCHOVĚ PODOBY VÝCHOVY V PŮSOBENÍ NA ČLOVĚKA NA BIODROMÁLNÍ DRÁZE PEDAGOGIKA - VÝCHOVA A VZDELÁVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE ANTROPOGOGIKA - VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH GERONTOGOGIKA - VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ STARŠÍCH LIDÍ KONCEPCE CHÁPÁNÍ MODERNÍ PEDAGOGIKY - V CHÁPÁNÍ SYTÉMU VĚD O VÝCHOVĚ VE VŠECH DEFINICÍCH PEDAGOGIKA - POJEDNÁVA O VÝCHOVĚ V LIDSKÉ SPOLOČNOSTI ZAOBÍRÁ SE INTERAKCÍ MEZI UČITELI A ŽÁKY, VYSVĚTLUJE JEVY UČENÍ A VYUČOVÁNÍ - V PŘEVÁŽNĚ VĚTŠINĚ KRAJIN SOUBOR DISCIPLÍN, KTERÉ NAZÝVAJÍ SOCIÁLNÍ VĚDY V MEZINÁRODNÍ ODBORNÉ KOMUNIKACI NA MÍSTO TERMÍNU „PEDAGOGIKA“ UŽÍVÁ TERMÍN „EDUKAČNÍ VĚDA“ EUROPSKY THESAURUS (EUROP. SLOVNÍKU PEDAGOGICKÝCH TERMÍNŮ, KTERÉ VYDALO UNESCO V 1991, V ČR V ROKU 1992. PEDAGOGIKA, ANDRAGOGIKA A GERAGOGIKA • PRAKTICKÉ, APLIKOVANÉ VĚDY • P. TRANSDISCIPLINÁRNÍ PŘEVÁŽNE APLIKAČNÍ OBORY VĚD O VÝCHOVĚ. • P. NEPŘIJÍMÁ PASÍVNÍ ZNALOSTI Z VNEJŠKA, JE V OBOUSMĚRNÉM VZTAHU SE SVÝM OKOLÍM: • PEDAGOGIKA Def. jako VĚDA O VÝCHOVĚ, která zkoumá VÝCHOVU jako ZÁMĚRNOU FORMATIVNÍ ČINNOST, JEJÍ VÝVOJ, ZÁKONITOSTI, PODSTATU, STRUKTURU, FUNKCI, MECHANIZMY v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje →→→ a na základě zjištění rozpracovává TEORII a METODIKU EDUKAčNíHO (VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO) PROCESU, jeho OBSAH, PRINCIPY, ORGANIZAČNÍ FORMY, METODY a POSTUPY. PEDAGOGIKA JE VĚDNÍ ODBOR, KTERÝ ZAHRNUJE TEORII I VÝZKUM V OBLASTI EDUKACE (VÝCHOVY A VZDĚLÁVANÍ). PEDAGOGIKA JE SPOLEČENSKOVĚDNÍ DISCIPLÍNA, ZKOUMAJÍCÍ ZÁMĚRNÉ OVLIVŇOVÁNÍ VÝVOJE OSOBNOSTI ČLOVĚKA, ZKOUMÁ VÝCHOVNÝ PROCES JAKO JEDEN Z NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH SPOLEČENSKÝCH JEVŮ. PEDAGOGIKA VĚDA • O ZÁKONITOSTECH VÝCHOVY DORŮSTAJÍCÍHO POKOLENÍ (Kopecký) • PEDAGOGIKA VĚDA O VÝCHOVĚ DĚTÍ A MLÁDEŽE (Kairov) • PEDAGOGIKA JE VĚDA O VÝCHOVĚ (O. Chlup, Velikanič) • PEDAGOGIKA VĚDA O VÝCHOVĚ ČLOVĚKA (Boldyreva) • PEDAGOGIKA JE VĚDA O EDUKACI (Průcha) PEDAGOGIKA • DEF. PEDAGOGIKY JAKO VĚDY O VÝCHOVĚ JE ZÁKLADEM PRO JEJÍ TEORETICKÉ POZNÁNÍ A ROZVÍJENÍ • PROBLÉM NEUTRALITY PRI DEF. VYMEZENÍ PEDAGOGIKY (VĚDCI MAJÍ VLASTNÍ SVĚTONÁZOR, JISTÉ FILOZOFICKÉ A METODOLOGICKÉ MYŠLENÍ) • V PŘEDCHOZÍM OBDOBÍ SNAHA O OVLIVŇOVÁNÍ PG VĚDY INDOKTRINACÍ (IDEOLOGIZACÍ) • MODERNÍ PEDAGOGIKA MUSÍ BÝT VÝSOSTNĚ NEUTRÁLNÍ, MUSÍ POPISOVAT A VYSVĚTLOVAT, JAK FUNGUJÍ EDUKAČNÍ MECHANIZMY. PŘEDMĚTEM PEDAGOGIKY JE VÝCHOVA • DOSÁHNUT OPTIMÁLNÍ VÝSLEDKY • RESP. ZJIŠŤOVAŤ OPTIMÁLNÍ PODMÍNKY A PROSTŘEDKY NA DOSAŽENÍ CÍLE VÝCHOVY (V SOULADU S DUŠEVNÍM A TĚLESNÝM VÝVOJEM DÍTĚTE), JAKO I V SOULADU SE SPOLEČENSKÝMI A INDIVIDUÁLNÍMI POTŘEBAMI. ONTOGENETICKÉ HLEDISKO → pg předškolního věku → pg predpubertálního věku → pg pubertálního věku → pg adolescentního věku → pg dospělého věku (věkové osobitosti) PRAKTICKÉ HLEDISKO členění na zákl. společ. činnosti → pg podnikového vzdělávání → pg volného času → školní pg → vojenská pg SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH VĚD • INTEGRUJÍCÍ HLEDISKO: klasifikuje pg vědy na základě více kritérií • ZÁKLADNÍ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY • APLIKOVANÉ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY • HRANIČNÍ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY ZÁKLADNÍ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY • OBECNÁ PEDAGOGIKA • DĚJINY PEDAGOGIKY • OBECNÁ DIDAKTIKA • TEORIE VÝCHOVY • KOMPARATIVNÍ PEDAGOGIKA • METODOLOGIE PEDAGOGIKY Někdy se v rámci základních pedagogických věd vyčleňují i KLÍČOVÉ (JADROVÉ) DISCIPLÍNY → TEORIE VÝCHOVY, DIDAKTIKA A DIDAKTIKY UČEBNÍCH PŘEDMĚTŮ. APLIKOVANÉ PEDAGOGICKÉ VĚDY A) VERTIKÁLNÍ ČLENENÍ • PŘEDŠKOLNÍ PG • ŠKOLNÍ PG • MIMOŠKOLNÍ PG • MIMOVYUČOVACÍ PG • B) HORIZONTÁLNÍ ČLENĚNÍ – PG SPORTU, PG KULTURY, • ŠKOLNÍ PG, PG RODINY, VOJENSKÁ PG.... V posledním období rozvoj sociální pedagogiky, speciální pedagogiky AKTUÁLNÍ TREND - SOCIÁLNÍ a SOCIOKULÚRNÍ ORIENTACE PEDAGOGIKY JE NESPORNÉ PG. MYŠLENÍ SE V POSLEDNÍM OBDOBÍ SILNĚ SOCIOLOGIZOVALO SOCIÁLNÍ FAKTORY JSOU URČUJÍCÍ VE VZTAHU MEZI URČITÝM PROSTŘEDÍM (RODINA, KOMUNITA, PRACOVIŠTĚ, REGION, STÁT) A EDUKAČNÍM PROSTŘEDÍM. S.F. VÝZNAMNĚ PODMÍŇUJÍ VZDĚLÁVACÍ ŠANCE A VZDĚLÁVACÍ DRÁHY LIDÍ, OVLIVŇUJÍ EDUKACI SPECIFICKÝCH SKUPIN POPULACE : ETNICKÝCH, JAZYKOVÝCH, RASOVÝCH , NÁBOŽENSKÝCH (A JINÝCH SKUPIN). V DŮSLEDKU TOHO BYLI POSILNĚNY SAMOSTATNÉ DISCIPLÍNY V RÁMCI PG = PŘEDEVŠÍM SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA (PŮSOBENÍ NA RIZIKOVÉ SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÉ SKUPINY MLÁDEŽE A DOSPĚLÝCH). NA EDUKAČNÍ JEVY SE VÍCE NAHLÍŽÍ JAKO NA SOUČÁST ŠIRŠÍ SOCIÁLNÍ REALITY NEŽ PODMÍNĚNÍ PREVAŽNĚ PSYCHOLOGICKÝMI (INDIVIDUÁLNÍMI) FAKTORY. S. VÝZKUMY – KTERÉ PUBLIKOVAL B. BERSTEIN (JDE O VZTAH SOCIÁLNÍ TŘÍDY A VZDĚLANÍM), TEORIE KULTURNÍHO KAPITÁLU (P.BOURDIEU ) 3. HRANIČNÍ PEDAGOGICKÉ VĚDY PEDAGOGIKA – FILOZOFIE → FILOZOFIE VÝCHOVY PEDAGOGIKA – PSYCHOLOGIE → PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE PEDAGOGIKA – SOCIOLOGIE → SOCIOLOGIE VÝCHOVY PEDAGOGIKA – INFORMATIKA → PED. KYBERNETIKA PEDAGOGIKA – MANAŽMENT → ŠKOLNÍ MANAGMENT OBSAHOVÁ NÁPLŇ PEDAGOGIKY • TVOŘÍ JÍ SOUBOR DISCIPLÍN, NĚKDY POVAŽOVANÝCH ZA SAMOSTATNÉ VĚDY (V ANGL. KRAJINÁCH „EDUKAČNÍ VĚDY“), KTERÉ MAJÍ ZNAČNOU ŠÍŘKU. • PATŘÍ SEM VŠEOBECNÁ PEDAGOGIKA, HISTORICKÁ PEDAGOGIKA, FILOZOFIE EDUKACE, SOCIOLOGIE EDUKACE, SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA, SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA, DIDAKTIKA, PEDAGOGICKÁ PROGNOSTIKA, EKONOMIKA EDUKACE. • POMOCNÉ VĚDY PEDAGOGIKY • FILOZOFIE (ANTROPOLOGIE, AXIOLÓGIE, LOGIKA, ETIKA) • PSYCHOLOGIE (OBECNÁ, ONTOGENETICKÁ, HLUBINNÁ) • SOCIOLOGIE (DĚTSTVÍ, MLÁDEŽE, STÁRNUTÍ...) LITERATÚRA PRŮCHA, J. 2002. Moderní pedagogika. Praha, Portál. BLÍŽKOVSKÝ, B. 1992. Systémová pedagogika. Ostrava, Amosium servis. RINK J. E. 2005. Praktická pedagogika. Bratislava, Univerzita Komenského. ŠVEC, Š. 1995. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, IRIS.