SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVE Fakulta veřejných politik v Opavě Ústav pedagogických a psychologických věd ODBORNÁ PRAXE I Edukační péče o seniory Garant Vladislava Závrská, Ph.D.; vladislava.zavrska@fvp.slu.cz Rozsah 104hod. /semestr Termín Praxe je realizována v průběhu zimního semestru akademického roku 2021/2022, tj. od 20. 9. 2021 - 19.12.2021. Rozpis praxe Do 30.9. 2021 je nutno do IS.SLu předmětu Odborná praxe I vložit do příslušné složky rozpis praxe. Rozpis musí po celou dobu praxe odpovídat skutečnosti. Můžete vkládat i po částech, tak, jak se postupně bude domlouvat se zařízením, ale vždy minimálně 3 dny předem. Základním předpokladem pro výkon Odborné praxe I je dodržování základních etických norem a pravidel, především mlčenlivost, která vychází ze zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Dále také zásad BOZP. Student dodržuje také aktuální legislativu a vnitřní řád organizace. Zaměření Odborná praxe I je významnou nedílnou součástí studia oboru Edukační péče o seniory. Slouží jednak k seznámení s činností profese možného budoucího působení, jednak k posílení a rozvoji kompetencí získaných v rámci studia. V rámci praxe student realizuje edukační činnosti s danou cílovou skupinou seniorů (individuální i skupinové aktivity). Zařízení, kde může být Odborná praxe I vykonávána jsou především: • domov pro seniory, • pečovatelská služba, • centrum denních služeb, • denní nebo týdenní stacionáře (pro seniory), • Charita Opava (smluvně zajištěno) • Centrum sociálních služeb Hrabyně (smluvně zajištěno) • Slezská diakonie • Organizace realizující např. Univerzity třetího věku Cíl Cílem praxe je zejména: • přispět k vytváření reálné představy o profesi, o fungování daného zařízení, • rozvoj odborných znalostí, a především jejich aplikace - rozvoj dovedností v práci s cílovou skupinou seniorů Dílčí cíle: • seznámení se s daným typem služby, • seznámení se s hlavní činností zařízení (nabízené služby, aktivity pro seniory), • seznámení se s organizací a chodem daného zařízení (také organizační a personální složenO, • seznámení se s organizačními postupy/procesy zařízení (příjem žádostí, evidence, dokumentace apod.) • pochopení poslání, cílů, zásad a používaných metod ve vztahu k cílové skupině (také individuální plánování, naplňování standardů kvality) • seznámení se s legislativními a dalšími dokumenty významnými pro činnost zařízení, • monitoring (edukační) péče o seniory v daném zařízení a následná vlastní realizace edukačních (aktivizačních, zájmových, vzdělávacích) činností • seznámení se a poznání/vnímání všech dimenzí prostředí v němž se realizuje edukační péče (činnost) se seniory v zařízení, • přímý kontakt s cílovou skupinou uživatelů (seniorů), • vnímání potřeb cílové skupiny (základní, specifické), možností a způsobů jejich respektování a saturace Průběh praxe Při nástupu na praxi se studenti představí vedení příslušné organizace a ve spolupráci s pracovníkem zařízení (mentorem), který je praxí v zařízení provází, zpracují základní plán činnosti v souladu s požadavky na Odbornou praxi I v rámci svého studia. Prostudují legislativní a další dokumenty, které se pojí s činností daného zařízení. V průběhu praxe realizují studenti monitorovací pozorování svého mentora (pracovníka, který je má v zařízení na starosti) při edukační činnosti a písemně je zpracují v příslušné části Deníku praxe (autoevaluace a monitoring mentora). V rámci monitorovací činnosti se studenti zaměří na pozorování těchto jevů: • komunikativní dovednosti pedagoga (verbální i neverbální) • časové a obsahové rozvržení edukační činnosti • charakteristiku používaných forem a metod práce • řešení konfliktů nebo nestandardních situací • atmosféru při pozorované edukační činnosti • využití případných pomůcek • průběh edukační činnosti (úvod, motivace, ukončení) • respektování základních a specifických potřeb dané cílové skupiny V rámci praxe se studenti aktivně zapojují do reálného života instituce formou spolupráce s mentorem, pomocí a plněním potřebných úkolů, účastí na veškerých aktivitách zařízení probíhajících v období praxe. Zapojení probíhá především na základě vlastní aktivity ze strany studentů. Při zapojení studenta/studentky do běžného chodu dané instituce jde zejména o: • přípravu prostor (prostorové uspořádání, příprava pomůcek, techniky) • vyhledávání a studium knižních publikací, časopisů, internetových zdrojů atd. pro přípravu edukační činnosti, • aktivní účast na administrativní práci zařízení (ve vztahu k zaměření praxe) • reflektování a saturování potřeb cílové skupiny • účast na akcích pořádaných institucí v době konání praxe (pokud jsou v souladu s cíli Odborné praxe I) • realizace samostatných edukačních výstupů (aktivit s cílovou skupinou) vždy po dohodě s mentorem Aktivity musí být z různých oblastí v zájmových činností (společenskovědní, pracovně-technické, přírodovědné, esteticko-výchovné, tělovýchovně - sportovní), tj. nesmí být všechny zaměřeny např. na tvoření, práci s pamětí apod. Na každou edukační aktivitu musí mít student písemnou přípravu. • realizace slovních rozborů vlastní edukační činnosti s mentorem (pracovníkem v zařízení) Výstup Výstupem praxe jsou: • Potvrzení o praxi - zařízení (statutární zástupce, nebo mentor) potvrdí studentovi absolvování praxe (počet hodin praxe) • Docházkový list • Mentor dále zpracuje stručné hodnocení studenta na příslušném formuláři a doporučí nebo nedoporučí udělení zápočtu. • Deník praxe (struktura viz níže). Hodnocení praxe V rámci udělování zápočtu bude zohledněno: • Hodnocení studenta příslušným mentorem praxe • Soulad požadované obsahové náplně praxe s obsahem realizovaným (prezentovaným v deníku praxe) • Kvalita zpracování konkrétních úkolů v deníku praxe Struktura deníku praxe 1. Charakteristika zařízení - základní informace o zařízení 2. Popis cílové skupiny/skupin v zařízení a. Specifika cílové skupiny ve vztahu k realizované činnosti. b. Vlastní předchozí zkušenost s cílovou skupinou. c. Student si v rámci praxe všímá potřeb cílové skupiny, popíše je a uvede způsoby jejich diagnostiky, reflektování a saturace a případné problémy, se kterými se v této souvislosti setkal. d. Popis silných a slabých stránek ve vztahu k cílové skupině. Co si myslíte, že je vaší silnou stránkou pn práci s danou cílovou skupinou a naopak? Kde cítíte své limity, kam byste se rádi posunuli? 3. Popis prostředí, kde student realizuje praxi - materiální i sociální 4. Obsahová náplň jednotlivých dnů tak, aby bylo zcela zřejmé, co jste v jednotlivé dny dělali (viz formulář Docházkový list). 5. Příprava edukační aktivity Všechny edukační aktivity musí mít předchozí písemnou přípravu (Příprava obsahuje: popis aktivity/téma, cíl/cíle, časovou představu, pomůcky, použitou metodu a organizační formu.) V deníku rozepište podrobně 3 vybrané edukační aktivity. 6. Autoevaluace (vlastní hodnocení praxe) a monitoring mentora Co vás na praxi zaujalo, co se vám líbilo, co vás obohatilo, zvýšilo vaše kompetence? Co vás na praxi překvapilo, s čím jste měli problém, co se vám nelíbilo? Celkové zhodnocení praxe, přínosu atp. Monitoring mentora - student se zaměří také na kladné momenty v činnosti mentora, které se mu staly inspirací, např.: • komunikativní dovednosti pedagoga, • časové a obsahové rozvržení činnosti, • charakteristiku forem a metod edukační činnosti, • formulaci a hodnocení splnění edukačních cílů, • řešení konfliktů a nestandardních situací, • atmosféru při edukačních činnostech, • využití pomůcek, • pozorování cílové skupiny a jejich projevů, reakcí během edukačních aktivit. 7. Přílohy: Povinné přílohy: • potvrzení o praxi (počet hodin) • hodnocení praxe mentorem Zpracovaný Deník praxe ve formě dokumentu s názvem „PŘÍJMENÍ_JMENO" student zašle na email vladislava.zavrskafcDfvp.slu.cz (společně s potvrzením o praxi a hodnocením mentora), a to k termínu zápočtu.