KOMUNIKACE SENIORY II. Kontakt: Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. silvie.quisova@fvp.slu.cz Požadavky: ⚫ Seminární práce – zpracování korespondenčních úkolů ze skript dle pokynů vyučující ⚫ Ústní zkouška – znalost pojmů, kontextu a metod v rámci zpracované seminární práce KOMUNIKACE SE SENIORY II. Optimalizace KP se seniorem: ⚫optimální podmínky pro komunikační kanál ⚫představení a oslovování ⚫vhodné kódování ⚫jasnost, srozumitelnost, jednoznačnost VK ⚫slovník ⚫načasování ⚫proxemika, haptika, oční kontakt ⚫vhodná míra gestiky a mimiky KOMUNIKACE SE SENIORY II. Optimalizace KP se seniorem: ⚫komunikace tváří v tvář ⚫pozitivní potenciál gestiky ⚫paralingvistika ⚫autentičnost a kongruence ⚫vzhled pracovníka ⚫mentální kapacita a kognitivní schopnosti ⚫informace ⚫kladení otázek KOMUNIKACE SE SENIORY II. Optimalizace KP se seniorem: ⚫jazyková správnost a kultura ⚫forma dorozumívání ⚫práce s časem ⚫předsudky, stereotypy, ageismus ⚫naslouchání, ne hodnocení ⚫být připraven ⚫říct si o zopakování ⚫vyjadřování pocitů a potřeb ⚫zpětná vazba ⚫pocit užitečnosti ⚫práce s tichem KOMUNIKACE SE SENIORY II. SKUPINOVÁ KOMUNIKACE SE SENIORY KOMUNIKACE SE SENIORY II. DĚLENÍ KOMUNIKACE: záměrná x nezáměrná vědomá x nevědomá kognitivní x afektivní pozitivní x negativní shodná x neshodná asertivní x agresivní x manipulativní x pasivní intrapersonální x interpersonální (skupinová, masová) jednosměrná x dvousměrná bezprostřední x zprostředkovaná KOMUNIKACE SE SENIORY II. ZNAKY MALÉ SKUPINY: interakce a komunikace blízké nebo shodné cíle či hodnoty očekávání naplnění individuálních cílů skupinová struktura (pozice, role) normy KOMUNIKACE SE SENIORY II. VLASTNOSTI MALÉ SKUPINY: stabilita kompaktnost (integrace) koheze (soudržnost) atraktivnost skupiny pro jedince stálost (stabilita) v čase autonomie velikost intimita vztahů uzavřenost složení skupiny hodnotová orientace míra uspokojení stupeň libosti míra kontroly KOMUNIKACE SE SENIORY II. STRUKTURA MALÉ SKUPINY: místo ve skupině – pozice prestiž = sociální status sociální role KOMUNIKACE SE SENIORY II. NORMY X PRAVIDLA SKUPINY KOMUNIKACE SE SENIORY II. SKUPINOVÁ DYNAMIKA Cíle, normy, struktura, pozice a role ve skupině, vůdcovství, koheze a tenze, projekce, podskupiny, interakce, vývoj vztahů i celé skupiny v čase. KOMUNIKACE SE SENIORY II. Pozitivní vliv koheze byl zjištěn i na spokojenost členů skupiny, koheze zvyšuje pocit bezpečí, redukuje úzkost, přispívá k pozitivnímu individuálnímu sebehodnocení, vzájemné akceptaci, důvěrnosti, porozumění a poskytování vzájemné podpory. KOMUNIKACE SE SENIORY II. JAK PODPOROVAT SKUPINOVOU KOHEZI: ⚫ uspokojování osobních potřeb ⚫ soulad skupinových cílů s individuálními cíli ⚫ výhody, přínos, užitek, sympatie, přitažlivost ⚫ motivace ke členství ⚫ přátelská atmosféra ⚫ prestiž skupiny, prestiž jedinců ⚫ atraktivnost skupinových aktivit, sdílení společných zážitků, zpětná vazba, komunikace ⚫ osobitá identity skupiny ⚫ společná existenční otázky KOMUNIKACE SE SENIORY II. Tenze je hybnou silou skupiny, která podněcuje její členy k úsilí k dosažení změny. Příliš silná či dlouhodobá tenze, která není kompenzována emoční podporou a kohezí, zvyšuje odpor k aktivní účasti na skupinovém dění, a má za následek snahu členů o únik ze skupiny. Nízká hladina tenze ve skupině, která je soudržná a ochraňující, dává členům skupiny pocit akceptace a uspokojení, vede však k odbíhání od problémů a ochuzuje tak skupinové dění. KOMUNIKACE SE SENIORY II. JAK PRACOVAT S TENZÍ VE SKUPINĚ: Zvyšování tenze: mlčení, projevování lhostejnosti, odmítání odpovědí na otázky, nejasné výroky, kritika, nepříjemné otázky, diskuse o konfliktních tématech. Snižování tenze: přátelskost, vřelost, zájem, empatie, humor, smích, vyjadřování pozitivních emocí, uvolňující skupinové aktivity, podpora vzájemné kooperace. KOMUNIKACE SE SENIORY II. Skupiny seniorů bývají co se týče členů skupiny velmi proměnlivé, nesourodé, s menší či větší mírou koheze (skupiny často fungují jako „shromáždění“ jednotlivců na daném místě), a zároveň s nízkou potřebou vytvářet ve skupině tenzi (prioritou je potřeba bezpečí a ochrany). KOMUNIKACE SE SENIORY II. KDE PROBÍHÁ SKUPINOVÁ KOMUNIKACE: ⚫ ambulantní služby, např. denní centra ⚫ pobytové služby, např. domovy s PS, domovy pro seniory, domovy se ZR KOMUNIKACE SE SENIORY II. Podstatou přímé sociální práce se seniory je podpora klienta a jeho rodiny při rozhodování v obtížné životní situaci, vytvoření vhodných podmínek (prostředí, čas apod.) k tomu, aby byla co nejdéle zachována možnost seniora prosazovat a vyjadřovat svoji vůli a spolurozhodovat o tom, jak s ním bude zacházeno. Hlavním nástrojem při přímé práci s klienty je rozhovor. KOMUNIKACE SE SENIORY II. CÍLE SKUPINOVÉ PRÁCE A KOMUNIKACE SE SENIORY: ⚫ vytváření smysluplného a pozitivního společného zážitku ⚫ zachování moci a kontroly ⚫ nalézání spojence a vzájemné podpory ⚫ zpětná vazba, přijetí (odmítnutí) ⚫ spokojenost a potěšení všech zúčastněných KOMUNIKACE SE SENIORY II. ZÁSADY SKUPINOVÉ PRÁCE A KOMUNIKACE SE SENIORY: ⚫ pečlivá příprava ⚫ znalost skupinové dynamiky ⚫ schopnost improvizace a přizpůsobení aktuálním potřebám klientů ⚫ respektovat princip zpomalení a unavitelnost ⚫ respektovat mlčení ⚫ zohlednění smyslových překážek ⚫ náhradní a alternativní formy komunikace KOMUNIKACE SE SENIORY II. ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ SENIORŮ KOMUNIKACE SE SENIORY II. Aktivizační programy jsou rozvíjeny úspěšně v úrovni preventivní (např. trénink paměti pro zdravou stárnoucí populaci), léčebné (např. kognitivní rehabilitace po cévní mozkové příhodě) i sekundární prevence (např. reminiscenční terapie u klientů s počínající demencí). KOMUNIKACE SE SENIORY II. Cílem aktivit pro seniory je zlepšit kvalitu života seniorů, posílit funkční schopnosti, podpořit fyzickou zdatnost, pohybové a kognitivní schopnosti. KOMUNIKACE SE SENIORY II. METODY PRÁCE SE SENIORY: ⚫ Psychoterapie ⚫ Speciálně pedagogické metody – ergoterapie, psychomotorické terapie, expresivní terapie, terapie se zvířaty ⚫ Reminiscence ⚫ Validační terapie ⚫ Rezoluční terapie KOMUNIKACE SE SENIORY II. METODY PRÁCE SE SENIORY: ⚫ Preterapie ⚫ Sebeudržovací terapie ⚫ Videotrénink interakcí ⚫ Kognitivní aktivizace a trénink ⚫ Kineziologie ⚫ Orientace realitou ⚫ Terapeutické vaření ⚫ Terapie zahradničením ⚫ Bazální stimulace ⚫ Terapie pohybem KOMUNIKACE SE SENIORY II. ZÁSADY PRO SESTAVOVÁNÍ PROGRAMU: ⚫ cíl aktivity ⚫ jaké funkce ⚫ adekvátní náročnost ⚫ orientační doba trvání ⚫ počet osob ⚫ seznam pomůcek ⚫ různé varianty dle individuální potřeb ⚫ báze dobrovolnosti ⚫ přátelská pozitivní atmosféra ⚫ klidné prostředí ⚫ propojení s běžným životem a realitou ⚫ motivace účastníků ⚫ ZACHOVÁNÍ DŮSTOJNOSTI KOMUNIKACE SE SENIORY II. SPECIFIKA AKTIVIT PRO SENIORY: ⚫ různorodost aktivit a individuální přístup ⚫ společenská funkce aktivit ⚫ aktivity jako „mentální odbočka“ ⚫ uspokojení vyšší potřeb seniora ⚫ strukturování dne ⚫ přizpůsobení zdravotnímu stavu ⚫ nové, pozitivní zkušenosti KOMUNIKACE SE SENIORY II. KONFLIKTY SE SENIORY KOMUNIKACE SE SENIORY II. BARIÉRY: ⚫ na straně klienta ⚫ bariéry na straně pracovníka ⚫ bariéry v prostředí KOMUNIKACE SE SENIORY II. STÁDIA VÝVOJE KONFLIKTU: ⚫ předjímání, očekávání ⚫ nevyjádřená neshoda ⚫ diskuse ⚫ konfrontace ⚫ eskalace ⚫ deeskalace „zákopová“ válka KOMUNIKACE SE SENIORY II. DRUHY KONFLIKTŮ: ⚫ skrytý x otevřený ⚫ názorový x mocenský ⚫ vnitřní x vnější ⚫ intrapersonální ⚫ interpersonální ⚫ skupinové ⚫ meziskupinové ⚫ jedinec se skupinou KOMUNIKACE SE SENIORY II. DRUHY KONFLIKTŮ DLE PSYCHOLOGICKÉ CHARAKTERISTIKY: ⚫ konflikty představ ⚫ konflikty názorů ⚫ konflikty postojů ⚫ konflikty zájmů KOMUNIKACE SE SENIORY II. KONFLIKTY MOTIVŮ: ⚫ APETENCE - APETENCE ⚫ AVERZE - AVERZE ⚫ APETENCE - AVERZE ⚫ dvojitý konflikt kladných a negativních motivů KOMUNIKACE SE SENIORY II. EMOČNÍ NÁSLEDKY – jedinec si z konfliktu odnáší emoční následky v podobě výčitek, pocitů selhání, méněcennosti, zklamání, frustrace, strachu a obav. POTVRZENÍ PŘEDCHOZÍCH ZKUŠENOSTÍ .... kruh se uzavírá a jedinec znovu a znovu opakuje sebedestruktivní nebo destruktivní chování. KONFLIKT – jedinec vstupuje do konfliktu, vybavuje si, co o konfliktu ví, většinou to, že je negativní a tudíž, že je snadnější útěk nebo útok. CHOVÁNÍ V KONFLIKTU – jedinec používá takové chování, které považuje za účelné pro zvládnutí konfliktu ... často je pasivní nebo agresivní. MYŠLENKOVÁ MAPA – vše, co je o konfliktu uloženo v paměti, vlivem výchovy v rodině, ve škole, z okolního prostředí, vlivem médií apod. KOMUNIKACE SE SENIORY II. JAK VYSTOUPIT ZE ZAČAROVANÉHO KRUHU: ⚫ UVĚDOMĚNÍ ⚫ OCHOTA ⚫ DOVEDNOSTI SENIOŘI S PORUCHOU KOMUNIKACE, VĚDOMÍ A RŮZNÝMI TYPY POSTIŽENÍ ⚫ PROSTOR BEZ BARIÉR A RUŠENÍ, VHODNÉ OSVĚTLENÍ ⚫ PŘEDSTAVIT SE JMÉNEM A FUNKCÍ, OSLOVOVAT SENIORA JMÉNEM DLE JEHO PŘÁNÍ ⚫ PŘIMĚŘENÁ SLOVNÍ ZÁSOBA ⚫ POZORNÉ NASLOUCHÁNÍ A OVĚŘOVÁNÍ POROZUMĚNÍ ⚫ STEJNÁ KOMUNIKAČNÍ ÚROVEŇ, OČNÍ KONTAKT ⚫ ZŘETELNÁ VÝSLOVNOST A ARTIKULACE ⚫ POPISNÁ KOMUNIKACE ⚫ NEDOTÝKAT SE VOZÍKU, PSA ⚫ NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE ⚫ ELEKTRONICKÉ KOMUNIKAČNÍ TABULKY, PC ⚫ PIKTOGRAMY ⚫ ZNAKOVÁ ŘEČ, BRAILLOVO PÍSMO ⚫ REMINISCENCE, DOTYKOVÁ A USNADŇOVANÁ KOMUNIKACE ⚫ SLEDOVAT A REAGOVAT NA EMOCE SENIORA ⚫ TRPĚLIVOST, PŘÁTELSKOST, LASKAVOST ⚫ MOŽNOST ODDYCHU Agresivní typ seniora Zásady komunikace s agresivním typem klientem: ⚫ Naslouchejte klientovi, nechte ho mluvit, neskákejte mu do řeči. ⚫ Pokuste se zjistit důvod jeho agresivního jednání. Pokud senior nemluví, zeptejte se ho: Co vás trápí? Co se vám přihodilo? Jak vám mohu pomoci? ⚫ Udržujte bezpečnou vzdálenost od klienta tak, aby vám nemohl ublížit. (Pozor na házené předměty, berle apod.) ⚫ Omluvte se klientovi, pokud je příčinou jeho hněvu chyba na straně personálu. ⚫ V případě, že se klient neuklidní, zavolejte na pomoc lékaře nebo policii. Depresivní typ seniora Zásady komunikace s depresivním typem klientem: ⚫ I přes odmítání péče zajistěte u klienta naplňování základních potřeb, jako je hygiena, stravování a úměrné střídání aktivity a odpočinku. ⚫ Projevte empatii, komunikujte a chovejte se evalvačně. ⚫ Pozorně naslouchejte. ⚫ Dejte klientovi dostatečný prostor k přemýšlení a komunikaci. ⚫ Pozor na vztahovačnost klientů, važte každé slovo. ⚫ Nevymlouvejte klientovi jeho smutek, věřte mu jeho trýzeň. ⚫ Projevte snahu o společné řešení problému. ⚫ Buďte otevření a vnímaví k jednání a chování klienta. V případě sebevražedných sklonů uzavřete antisuicidální smlouvu. ⚫ Neodsuzujte klienta a jeho chování. ⚫ Doporučte klientovi pracoviště, kde se deprese léčí. ⚫ V případě zájmu klienta využijte muzikoterapii, aromaterapii, jógu, zájmové činnosti, psychoterapii a arteterapii. Úzkostný typ seniora Zásady komunikace s úzkostným typem klientem: ⚫ S klientem hovořte klidně a trpělivě. ⚫ Vaše mimika a gestika je pozorně sledována klientem, používejte neverbální komunikaci uvážlivě. ⚫ Mějte dostatek času na rozhovor s úzkostným typem seniorem. ⚫ Ke komunikaci zvolte klidné prostředí, úzkostný jedinec často vyžaduje soukromí k rozhovoru. ⚫ Informace podávejte jasně a srozumitelně. Volte pomalejší tempo řeči. ⚫ Odpovídejte na všechny dotazy klienta, dle potřeby zopakujte sdělení. ⚫ Přípravě klienta na lékařské vyšetření nebo zákrok věnujte zvýšenou pozornost. ⚫ Podporujte klienta při jeho rozhodování. ⚫ Podporujte klienta v kontaktech s jeho rodinou, blízkými nebo dalšími lidmi v okolí. ⚫ Vyvarujte se nátlaku na rozhodnutí otázek typu „buď a nebo“. ⚫ Uvažujte za klienta nahlas, klaďte jím nevyslovené otázky a vyslovte za něho pochyby. Odpovídejte pak na ně. ⚫ Nedělejte přímá rozhodnutí za klienta, ale přispějme rekapitulací otázek, obecným shrnutím závěrů, alternativ, zkušeností u jiných apod. Úzkostně agresivní typ seniora Zásady komunikace s úzkostně agresivním typem klientem: ⚫ Vysílejte očním kontaktem ochotu k jednání, dodržujte horizontální polohu pohledu z očí do očí. ⚫ Dívejte se zájem do obličeje klienta, když hovoří. Pokud hovoříte, střídejte pohled do očí s odklonem pohledu stranou. ⚫ Hovořte klidně, věcně, srozumitelně. Podejte vstřícně vyčerpávající informace. ⚫ Pokud vám klient skočí do řeči, vyčkejte a pak pokračujte ve svém sdělení. ⚫ Nezvyšujte hlas a tempo řeči. ⚫ Co nejméně užívejte odpovědí: NE a nahraďte jej odpovědí: ANO … A …. ⚫ Dejte najevo, že jakékoliv rozhodnutí klienta je pro ní důstojné a pro vás do značné míry akceptovatelné. Neurotický typ seniora Zásady komunikace s neurotickým typem klientem: ⚫ Zvolte ke komunikaci s klientem klidné prostředí v soukromí. ⚫ Zajistěte dostatek času pro rozhovor s klientem. ⚫ S klientem hovořte klidně, jasně a srozumitelně. ⚫ Vyjadřujte klid a trpělivost i v neverbální komunikaci. ⚫ Projevte empatii a zájem o problémy klienta. ⚫ Dejte klientovi možnost hovořit o svých problémech. ⚫ Povzbuďte jej při komunikaci a vzájemné interakci. ⚫ Neskákejte klientovi do řeči. ⚫ Nabídněte klientovi pomoc a možnost navštívit odborníky. ⚫ Buďte přiměřeně optimističtí a povzbuzující. Narcistní typ seniora Zásady komunikace s narcistním typem klientem: ⚫ Jednejte s klientem s úctou, důstojně, na úrovni. Dbejte na evalvaci při komunikaci. ⚫ Udržujte při komunikaci vzdálenost od klienta asi 1,3 metru. ⚫ Vyhledávejte pohledy z očí do očí. ⚫ Jednejte s klientem jako s partnerem, navoďte ovzduší spolupráce. ⚫ Podávejte vždy plné informace, vyvarujte se poučování a mentorování.. ⚫ Dejte klientovi najevo, že je středem zájmu. ⚫ Neodbývejte klienta, pokud se mu nemůžete hned věnovat, dejte najevo, že o něm víte, signalizujte, že byl všimnut a vyžádejte strpení. ⚫ Vznikne-li konflikt s narcistním klientem, nabídněte mu krátkou profesionální omluvu. Pedantérní typ seniora Zásady komunikace s pedantérním typem klientem: ⚫ Jednejte uspořádaně, klidně, věcně a střízlivě. Vyvarujte se překotnosti a zmatečného jednání. ⚫ Nezahlcujte klienta informacemi. Na dotazy odpovídejte logicky a stručně. ⚫ Projevte pochopení, signalizujte názorovou příbuznost a respekt k zásadám a tradicím. ⚫ Vyvarujte se striktně oponentních stanovisek, bagatelizaci hodnot, negací tradic. ⚫ Při sporu apelujte na zkušenost, projevte úctu k osobě klienta a respekt jeho svobodnému právu se rozhodovat, dovolávejte se zákonitostí vývoje, chronologie postupů a kauzality. Nepřístupný typ seniora Zásady komunikace s nepřístupným typem klientem: ⚫ Nepřistupujte ke klientovi jako první, nechte klienta určit komunikační vzdálenost. ⚫ Jednejte neosobně, klidně a důstojně. ⚫ Podávejte dostatečné množství informací, hovořte stručně a věcně, neopakujte se. ⚫ Neudržujte hovor za každou cenu, nenechte se vyvést z míry mlčením klienta. ⚫ Vyvarujte se emotivních projevů, nereagujte na to, co nebylo otevřeně řečeno. ⚫ Užívejte nedokončených vět, pomlk, nadhozených a nezodpovězených otázek. ⚫ Hrajte o čas. Histrionský typ seniora Zásady komunikace s histrionským typem klientem: ⚫ Snižte možnost pohybu a gestikulaci uvedením do těsnějšího prostoru, jednejte s klientem v sedě. ⚫ Odveďte jednání mimo pozornost dalších osob. ⚫ Buďte vstřícní a chápající, vracejte ale stále jednání k předmětu věci. ⚫ Odbočování od tématu neakceptujte. ⚫ Hovořte věcně, stručně, jednoznačně. Volte obraty a tvrzení, která vylučují možnost polemiky a smlouvání. ⚫ Regulujte jednání tak, aby spělo k co nejrychlejšímu konci. ⚫ Buďte rozhodní, pevní, rázní, autoritativní. Vyvarujte se však despektu a agresivity. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Umírání je součástí života, vztah člověka se vyvíjí v čase, je ovlivněn věkem, výchovou, postojem k umírání. Každý člověk – zdravý, nemocný – si zaslouží, aby s ním druzí komunikovali jako s partnerem. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Potřeby umírajících: - mít pravdivé informace - jistoty a bezpečí - emoční podpory - smíření - rozloučit se - rituály - uzavřít svůj život - vděčnosti - odpuštění - lásky KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Úkoly pracovníka v paliativní péči: ⚫ Zmapovat potřeby pacienta a jeho rodiny. ⚫ Posoudit schopnosti klienta a jeho rodiny situaci zvládnout, případně taktně nabídnout způsoby pomoci. ⚫ Vytvářet optimální podmínky k vyjádření svých pocitů, jak klientovi, tak jeho rodině i pečujícím, a to jak jednotlivě, tak společně. ⚫ Respektovat etnické a náboženské vlivy na způsob zvládání situace klientem a jeho rodinou. ⚫ Všímat zranitelnějších lidí v okruhu umírajícího klienta (děti, adolescenti, závislí, senioři apod.), předvídat možné negativní dopady náročné situace na jejich život. Taktně nabídnout způsoby pomoci. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Úkoly pracovníka v paliativní péči: ⚫ Pomoci klientovi a rodině překonat komunikační překážky, vyřešit konflikty a věnovat dobře čas, který umírajícímu klientovi zbývá. ⚫ Pomoci všem zúčastněným se postupně přizpůsobovat nové situaci. ⚫ Asistovat dle potřeby a zájmu klienta a jeho rodiny při jednání s jinými organizacemi, zohledňovat potřeby klienta i pečujících osob, pomoci s vyřizováním žádostí o dávky aj. ⚫ Nabídnout pomoc pozůstalými s vyřízením pohřebného, zprostředkovat pomoc okolí apod. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Zásady vedení nedirektivního rozhovoru: ⚫ Iniciativu nechejte na seniorovi. ⚫ Dejte najevo své sympatie a pochopení pro situaci seniora. ⚫ Reflektujte sdělení seniora. ⚫ Zajímejte se o pocity seniora. ⚫ Nepokládejte přímé otázky. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Kübler-Rossová (1994) rozdělila fáze umírání na 5 fází: negace, agrese, smlouvání, deprese a smíření. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Zásady komunikace s umírajícím klientem: ⚫ Respektujte právo umírajícího klienta na pravdivé informace. ⚫ Mějte na paměti, že informace o zdravotním stavu klientovi podává lékař. Po dohodě pracovního týmu i jiný pracovník např. zdravotní sestra, psycholog, duchovní apod. ⚫ Dávejte klientovi realistickou naději na zlepšení nebo pozastavení postupu nemoci. ⚫ Neurčujte konkrétní čas, který klientovi zbývá do konce života. ⚫ Respektujte vyhýbání se klienta mluvit o své smrti. ⚫ Respektujte zvýšenou potřebu klienta vyhledávat pomáhajícího pracovníka k rozhovorům o pocitech. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Zásady komunikace s umírajícím klientem: ⚫ Zajistěte léčbu a tlumení bolesti. ⚫ Buďte klientovi k dispozici ve všech fázích umírání. Věnujte klientovi tolik času, kolik potřebuje. ⚫ Naslouchejte klientovi i jeho rodině. Umožněte klientovi i příbuzným hovořit o všech pocitech, potřebách a přáních a zajistěte dle možnosti jejich splnění. ⚫ Využívejte i neverbální komunikaci – haptiku. ⚫ Komunikujte s rodinou klienta i po jeho úmrtí. KOMUNIKACE V PALIATIVNÍ PÉČI Zásady komunikace s pozůstalými: ⚫ Pomoc v přijetí ztráty blízkého člověka. ⚫ Pomoc odhalit a vyjádřit své emoce. ⚫ Pomoc žít dál bez zemřelého. ⚫ Pomoc s emočním odpoutáváním od zemřelého. ⚫ Poskytnutí času a prostoru pro truchlení. ⚫ Vysvětlit přirozenost a normálnost chování pozůstalých. ⚫ Počítat s rozdíly mezi jednotlivými pozůstalými. ⚫ Nabízet pomoc a podporu. ⚫ Zkoumat obranné mechanismy a způsoby překonávání krize u pozůstalých. ⚫ Zajistit adekvátní péči u patologických projevů.