Kontrola ve veřejné správě Přednáška č. 2 Osnova přednášky: ➢ Prameny a principy kontroly Kontrola a dozor z pohledu teorie veřejné správy ➢ Funkce kontroly ➢ Členění kontroly Časový průběh Obecnost a komplexnost Zaměření Metody Systému VS Právní úprava kontroly ve veřejné správě ➢ ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR ➢ zákon o NKÚ ➢ zákon o veřejném ochránci práv ➢ zákon o obcích (obecní zřízení), §§ 123-129 c) ➢ zákon o krajích (krajské zřízení) §§ 81-89 ➢ zákon o státním rozpočtu ➢ zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů ➢ zákon o finanční kontrole ve VS ➢ zákon o přezkoumávání hospodaření ÚSC ➢ zákon o účetnictví Základní principy kontroly a dozoru výkon státní správy (např. výkon přenesené působnosti ÚSC) dozor a kontrolu může provést vždy pouze jeden zákonem stanovený správní orgán. Zásada minim. zásahů do činnosti správních orgánů pokud to vyžaduje ochrana zákona a jen zákonem stanoveným způsobem přednost preventivního působení před represí předcházení nedostatkům spočívá v metodické pomoci ze strany dozorujících a kontrolních orgánů Základní principy kontroly a dozoru Kontrola je vyhledávací činnost zaměřená na plnění zákonných povinnosti, (např. ÚSC v rámci výkonu přenesené a samostatné působnosti) je vykonávána předběžně, průběžně a následně zjištěné nedostatky kontrolní orgány nenapravují, k nápravě dávají podnět hodnotí stav i z hlediska hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti může být realizována také vůči úkonům učiněným podle správního řádu a daňového řádu Základní principy kontroly a dozoru Dozor činnost státu prováděná vůči správní úřadů, ÚCS, během níž se zjišťuje, zda právní akty, vydaná rozhodnutí jsou v souladu se zákonem, je vykonáván zásadně následně. V případě zjištění nezákonnosti dozorující orgán je oprávněn např. účinnost právního aktu pozastavit a podat návrh soudu na jeho zrušení. (nevztahuje na rozhodnutí a jiné úkony orgánů realizované podle správního řádu a daňového řádu) Některé z dozorujících orgánů Český telekomunikační úřad pověřen kontrolou dodržování kvality a prosazováním transparentnosti cen poskytovaných služeb elektronických komunikací, poštovních služeb včetně rovného přístup k nim Finanční arbitr např. pověřen řešit podání k vysokým poplatkům, úrokům z půjčené finanční částky, nebo spor s poskytovatelem spotřebitelského úvěru Veřejný ochránce práv např.řeší nesouhlas s rozúčtováním nákladů spojených s bydlením, neúměrné výše nákladů na tepelnou energii, vytápění Energetický regulační úřad Státní energetická inspekce Stavební dozor Autorský dozor Kontrola zjišťuje, zda správní orgány (včetně ÚSC): při výkonu státní správy (samosprávy) dodržují zákony a jiné právní předpisy (usnesení vlády, směrnice ústředních správních úřadů a opatření přijatá při kontrole) při výkonu kontroly kontrolní orgán případné porušení povinnosti uvádí v protokolu nápravu zjednává vedoucí správního orgánu Funkce kontroly poznávací porovnávací nápravná Funkce kontroly Má společenskou úlohu a účel. Kontrola má: ➢ aktivní, pozitivní a stimulační úlohu, ➢ účel ochranný, ➢ působí k všestrannému zdokonalování státní správy. Nejde jen o zjišťování nedostatků a jejich nápravu. Kontrola je prostředkem rady a pomoci, zevšeobecňování a přenášení kladných zkušeností a příkladů Členění kontroly Časový průběh Obecnost a komplexnost Zaměření Metody Systému VS Členění kontroly Podle časového průběhu lze kontrolu dělit: ➢ předběžnou, ➢ průběžnou, ➢ následnou. Předběžná kontrola ➢ se vztahuje způsob přípravy určitých správních činností. ➢ hodnotí se připravenost správního orgánu přijetí opatření, k výkonu určité kompetence, ➢ hodnotí se správní akty v procesu jejich vzniku, (dříve než budou mír právní závaznost) speciální případem předběžné kontroly je ten, kde je zavedena předběžná kontrola normativních aktů, ať už právních předpisů vydávaných orgány veřejné správy nebo interních normativních aktů Průběžná a následná kontrola Průběžná kontrola se provádí v době vlastního průběhu určité správní činnosti až do jejího ukončení vydáním rozhodnutí Následná kontrola se vztahuje k již ukončené správní činnosti. Právní formy kontroly mívají často povahu následné kontroly. Obecnost kontroly Z hlediska obecnosti dělíme kontrolu na: ➢ obecnou ➢ speciální. Obecná kontrola může být prováděna v rámci poměru nadřízenosti - podřízenosti, nebo je prováděná zvláštními kontrolními orgány obecné povahy ( Nejvyšší kontrolní úřad) Speciální kontrola se zaměřuje na určitý aspekt činnosti kontrolovaného objektu (je blízká pojmu dozor) Komplexnost Komplexní kontrola se týká všech stránek činnosti kontrolovaného objektu a je součástí kontroly spojené s řídícími vztahy (např. při jednorázové kontrole úřadu se zjišťování a hodnocení vztahuje na některé odbory správního orgánu - školství, kultura, zdravotnictví). Hledisko zaměření kontroly kontrolu lze členit na ➢ kontrolu služebního charakteru (týká se všech činnosti kontrolovaného), ➢ odbornou (vztahuje k věcnému obsahu činnosti kontrolovaného objektu a zkoumá, zda postup orgánů při zjišťování skutečného stavu věci, je v souladu s právními předpisy) ➢ hospodářskou (účelnost vynakládaných prostředků a hospodárnost jejich použití) ➢ politickou (souladnost výkonu veřejné správy se záměrem a představami subjektu politické Metody kontroly lze rozeznávat kontrolu právní, (postup při jejím provádění, oprávnění a povinností kontrolujících subjektů i kontrolovaných objektů, jakož i případných důsledků kontrolních zjištění. formální (využívá se interních normativních i indiv. aktů). neformální (představuje klíčovou složku zjišťování a hodnocení skutečností důležitých pro kontrolu v rámci běžného vedení záležitostí bez speciálního kontrolního účelu. Kontrola z hlediska systému veřejné správy Lze dělit na kontrolu: ➢ vnitřní (ve státní správě, v samosprávě) ➢ vnější uskutečněna občany, sdělovacími prostředky) Základní instituce kontrolního systému v ČR Parlament ČR Vláda ČR ústřední orgány státní moci Nejvyšší kontrolní úřad ČR Česká národní banka Veřejný ochránce práv Parlamentní kontrola vyjadřuje podstatu vztahů orgánů veřejné správy a zákonodárného orgánu Zákonodárný orgán je oprávněn v rámci zákonodárné činností, kontrolovat veřejnou správu v nejobecnějším slova smyslu Zákonodárnému orgánu náleží kontrolovat činnost vlády, jakož i činnost jejich jednotlivých členů. Parlamentní kontrola Poslání a postavení veřejné správy vyžaduje, aby právní úprava organizace i činnosti veřejné správy garantovala zákonnou realizaci jejich cílů a úkolů Druhy parlamentních kontrol: ➢ předběžná (projednávání zákonů) ➢ následná (projednávání závěrečného účtu) Parlamentní kontrola Vykonávají ji : PS, poslanci, výbory, komise (stálé, dočasné, včetně vyšetřovací) Sněmovna zřizuje mandátový a imunitní výbor, petiční výbor, rozpočtový výbor, kontrolní výbor, organizační výbor, volební výbor, výbor pro evropské záležitosti Některé nástroje ➢ zvláštní parlamentní orgány pro kontrolu zpravodajských služeb ➢ přímý vliv na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu Parlamentní kontrola Poslanecká sněmovna: ➢ Kontroluje činnost vlády (projednává plnění programového prohlášení vlády, zprávu vlády k plnění úkolů na určitém úseku výkonu státní správy), ➢ Interpelace členů vlády ➢ Vydáním usnesení formuluje návrhy a doporučení vládě ➢ Může vyslovit vládě nedůvěru Parlamentní kontrola Kontrola vykonávaná zastupitelskými orgány realizována zastupitelstvy obcí a krajů ve vztahu k jejich dalším orgánům, je součástí jejich samosprávně mocenských oprávnění a vztahuje se výlučně k činnosti orgánů obcí při výkonu tzv. samostatné působnosti. Kontrolní funkce výborů PS výbory projednávají kontrolní zprávy příslušných ministrů a kontrolují činnost ministerstev jim podřízených jiných státních orgánů a organizací Branný a bezpečností (zabývá se armádou a policií); Mandátový a imunitní; Rozpočtový (zabývá se problematikou státního rozpočtu); Ústavně právní; pro lidská práva a národnosti; pro sociální politiku a zdravotnictví; zemědělský, aj. Poslanci kontrolují vládu a ministry prostřednictvím interpelace Správní kontrola kontrolní činnost k tomu určených subjektů, se zaměřením na: ➢ hospodaření s finančními prostředky státu, ➢ na plnění povinností vyplývajících právních předpisů, nejde-li o kontrolní činnost prováděnou ve vztazích nadřízenosti a podřízenosti. Správní kontrola činnost veřejné správy, která je vykonávána vůči subjektům, stojí vně systému orgánů veřejné správy. Podstatou této činnosti je sledování postupů a vyhodnocování, zda tyto subjekty jednají v souladu s právními předpisy. Etapy správních kontrol • První - zjišťování a hodnocení rozhodných skutečností, které spočívají ve sledování jednání dozorovaných subjektů a hodnocení jednání z hlediska jeho souladu s právními předpisy. • Druhá - v případě zjištěných nedostatků, přijetí nápravných opatření. Nápravné prostředky jsou reakcí na nedostatky zjištěné v první fázi (následná kontrola). • Rozhodnutí v rámci kontroly je vydáváno v ČR pro celou veřejnou správu podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. • Jestliže porušením ( zákonných nebo uložených) povinností dozorovaných subjektů byla naplněna skutková podstata správního deliktu, oprávněný orgán uplatní sankce: poučení, upozornění, pokuta, exekuce: odebrání věci, náhradní výkon Činnost některých z orgánů ČR oprávněných ke kontrole • Česká obchodní inspekce • Česká inspekce životního prostředí • Státní úřad inspekce práce • Česká školní inspekce • Státní zemědělská a potravinářská inspekce • Stavební úřady • Živnostenské úřady Česká školní inspekce je členěna na • ústředí České školní inspekce se sídlem v Praze a • inspektoráty České školní inspekce. Inspekční činnost se • vykonává na základě plánu hlavních úkolů na příslušný školní rok (schvaluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy na návrh ústředního školního inspektora). • provádí na základě upozornění šetření podnětů, stížností a petic. Česká inspekce životního prostředí dozírá: • na dodržování právních norem EU, předpisů ČR • v oblasti týkajících se funkcí lesů, vod, půdy jako složky životního prostředí, 1x ročně předkládá zprávu ministerstvu ŽP (Parlamentu ČR a Evropské komisi) Česká obchodní inspekce • kontroluje právnické a fyzické osoby prodávající nebo dodávající výrobky a zboží na vnitřní trh, poskytující služby nebo vyvíjející jinou podobnou činnost na vnitřním trhu, poskytující spotřebitelský úvěr nebo provozující tržiště. • kontroluje dodržování podmínek stanovených k zabezpečení jakosti zboží nebo výrobků včetně zdravotní nezávadnosti (rovněž zda se při prodeji zboží používají ověřená měřidla) Ochrana spotřebitele ( právní předpisy ČR a EU!!!) Státní úřad inspekce práce kontroluje dodržování povinností mj.na úseku: ➢ pracovní dobu a dobu odpočinku, ➢ z právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce , ochrany zdraví při práci Nově právo kontroly Evropského ochránce práv (zaměstnanci VS) Státní zemědělská a potravinářská inspekce zjišťuje nedostatky při výrobě nebo uvádění do oběhu: • výrobků, potravin, surovin anebo tabákových výrobků a jejich příčiny, • kontroluje zda čerstvé ovoce, čerstvá zelenina nebo konzumní brambory splňují požadavky na jakost stanovenou zvláštním právním předpisem Stavební úřady vykonávají soustavný dozor: • nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, • ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických osob a • nad plněním jejich povinností vyplývajících ze stavebního zákona a právních předpisů vydaných k jeho provedení. Živnostenské úřady Kontrolu vztahujícími se na ➢ živnostenské podnikání, ➢ podmínky provozování živnosti uložené v koncesní listině ➢ další povinnosti související s podnikáním. Dozor vykonávaný veřejnými ozbrojenými sbory: ➢ Policií České republiky, ➢ obecní policí Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole. státní kontrolu provádějí ➢ ministerstva a jiné USÚ v rozsahu stanoveném zvláštními zákony, ➢ místní orgány státní správy a orgány územní samosprávy (pokud vykonávají státní správu) ➢ ostatní orgány státní správy, tzv. specializovanou kontrolu, odborný dozor nebo inspekce státní kontrolou je kontrolní činnost pověřených správních orgánů zaměřená na: ➢ hospodaření s finančními a hmotnými prostředky ČR, ➢ plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů ➢ uložených na základě předpisů. Oprávnění ke kontrolní jsou při provádění kontroly oprávněni: ➢ vstupovat do objektů, Požadovat: ➢ součinnost kontrolovaných osobách, aby ve stanovených lhůtách předložily originální doklady a další písemnosti, ➢ poskytnutí pravdivých a úplných informací ➢ aby kontrolované osoby podaly ve stanovené lhůtě písemnou zprávu Povinnosti kontrolních pracovníků ➢ zjistit při kontrole skutečný stav věci , ➢ oznámit kontrolované osobě zahájení kontroly, ➢ pořizovat o výsledcích kontroly protokol, ➢ zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech Výsledky kontroly ➢ o kontrolním zjištění se pořizuje protokol, který obsahuje mj. popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků ➢ proti výroku uvedeném v protokolu může kontrolovaná osoba podat písemné a zdůvodněné námitky, (ve lhůtě do 5 dnů ode dne seznámení s protokolem) Instituce kontroly v zemích EU INTOSAI – mezinárodní instituce nejvyšších kontrolních institucí EUROSAI – evropská instituce nejvyšších kontrolních institucí Evropská komise Evropský soudní dvůr Evropský účetní dvůr Evropský ombudsman Parlamenty čl. států Dozor nad výkonem samostatné působnosti Ministerstvo vnitra je ústředním správním úřadem, má právo dozoru nad vydáváním a obsahem obecně závazných vyhlášek obcí a krajů, usneseními, rozhodnutími a jinými opatřeními vydaných orgány obcemi a kraji v samostatné působnosti jaký bude postup? odporuje-li obecně závazná vyhláška obce nebo kraje zákonu, vyzve MV obec (kraj) ke zjednání nápravy. Nezjedná-li nápravu do 60 dnů od doručení výzvy, MV pozastaví účinnost obecně závazné vyhlášky. Nezjedná-li zastupitelstvo obce nápravu ve stanovené lhůtě, MV podá do 30 dnů od uplynutí této lhůty Ústavnímu soudu návrh na zrušení tohoto právního předpisu. Postup při zjištění nedostatků v usnesení zastupitelstva nebo rady územního samosprávného celku dozor sleduje soulad nejen se zákony ale též s jinými právními předpisy. V případě zjištěného nedostatku a neuposlechnutí výzvy k nápravě, podá MV návrh na jejich zrušení příslušnému soudu. Dozor nad výkonem přenesené působnosti při výkonu přenesené působnosti je orgán územní samosprávy součástí hierarchické struktury organizace státní správy dozorující orgán je v nadřízeném postavení nad orgánem obce či kraje. Dozor nad vydáváním a obsahem nařízení obcí, usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti vykonávají krajské úřady Nařízení rady obce Při dozoru nad vydávanými nařízeními rady obce se zjišťuje jejich soulad se zákony a jinými právními předpisy. Odporuje-li zákonu nebo jinému právnímu předpisu, vyzve krajský úřad obec ke zjednání nápravy. Nezjedná-li příslušný orgán obce nápravu, pozastaví jeho účinnosti a podá Ústavnímu soudu návrh na zrušení tohoto předpisu. Kontrola veřejné správy Definice: kontrola prováděná vůči subjektům veřejné správy ze stran subjektů stojících vně systému. Kontrolu veřejné správy vykonávají: • Parlament • Vláda • Soudy • Nejvyšší kontrolní úřad • Veřejný ochránce práv • Veřejnost Parlament České republiky vykonává kontrolní činnost především ve vztahu k výkonné moci, prostřednictvím svých výborů jako svých iniciativních a kontrolních orgánů. kontrola prováděná: • plenárním zasedáním, • poslaneckými a senátními výbory • interpelacemi poslanců • vyslovení nedůvěry vládě • vyšetřovacími komisemi Kontrola veřejné správy soudy je vykonávána ve správním soudnictví podle zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní • přezkoumávají zákonnost rozhodnutí správních orgánů, • chrání účastníky řízení před jejich nečinností nebo nezákonným zásahem. Do kompetence správního soudnictví patří věci volebního soudnictví, věci politických stran a politických hnutí a tzv. kompetenční žaloby. • Nejvyšší správní soud, který zajišťuje jednotu a zákonnost rozhodování správních soudů. Ústavní soud rozhoduje o: • zrušení zákonů • ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu, • spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, • ústavní stížnosti právnických nebo fyzických osob proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do jím ústavně zaručených základních práv a svobod. Nejvyšší kontrolní úřad vykonává kontrolu • hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, • státního závěrečného účtu ČR, • plnění státního rozpočtu ČR, • hospodaření s prostředky, poskytnutými ČR ze zahraničí, a s prostředky, za něž převzal stát záruky, • vydávání a umořování státních cenných papírů, • zadávání státních zakázek. Nejvyšší kontrolní úřad sleduje, • zda kontrolované činnosti jsou v souladu s právními předpisy, • přezkoumává jejich věcnou a formální správnost a posuzuje, • zda jsou účelné a hospodárné Veřejný ochránce práv • působnost upravuje zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů. • působí k ochraně osob před jednáním správních úřadů a dalších institucí, pokud je v rozporu s právem, nebo jednání • neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, nebo • jsou nečinné tam, kde mají konat. Při zjištění pochybení může požadovat od úřadu či instituce, aby sjednal nápravu. Působnost ochránce se nevztahuje: • na soudy všech stupňů • Parlament, • prezidenta republiky a vládu, • Nejvyšší kontrolní úřad, • zpravodajské služby České republiky, • orgány činné v trestním řízení a • státní zastupitelství. Veřejný ochránce práv: • nemá k dispozici žádné přímé donucovací prostředky • je volen Poslaneckou sněmovnou z kandidátů, z nichž po dvou navrhuje prezident republiky a Senát. • funkční období veřejného ochránce je šestileté a může být zvolen pouze na dvě po sobě jdoucí funkční období. • dosáhl věku 40 let. Veřejnost a právo na informace Občané se na kontrole veřejné správy podílejí v několika směrech. Mohou se účastnit veřejných zasedání orgánů veřejné správy Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. • Právní předpisy umožňující veřejnou kontrolu • zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, • zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, který upravuje oblast poskytování informací ve vztahu k životnímu prostředí Povinnými subjekty, ke svobodném přístupu k informacím, a k právu na informace o životním prostředí jsou: • státní orgány, • územní samosprávné celky a jejich orgány • veřejné instituce. Stížnosti a petice v Listině základních práv a svobod, je v ustanovení čl. 18 uvedeno, že právo petiční právo je zaručeno ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. K sestavení petice, opatření podpisů občanů, doručení petice orgánu veřejné moci a jednání s ním mohou občané vytvořit petiční výbor. Členové petičního výboru jsou povinni určit osobu starší 18 let, která je bude zastupovat ve styku se státními orgány, obcemi. Orgán veřejné moci, jemuž je petice adresována, je povinen ji přijmout. Do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo ji podal anebo tomu, kdo zastupuje členy petičního výboru. V obcích je tato pravomoc svěřena radě obce, v krajích radě kraje. Dotčené osoby mají podle zákona právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, Stížnost lze podat písemně nebo ústně, musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Právo na náhradu škody S otázkou kontroly veřejné správy úzce souvisí právo na náhradu škody způsobenou výkonem veřejné správy. čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod: každý právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem. Zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění pozdějších předpisů. Odpovědnými subjekty: stát, který odpovídá za škodu způsobenou při výkonu státní moci územní samosprávné celky, které odpovídají za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci svěřené jim zákonem v rámce samostatné působnosti. Stát odpovídá za škodu, která byla způsobena: • rozhodnutím, jež bylo vydáno v občanském soudním řízení, • ve správním řízení, v řízení podle soudního řádu správního nebo • v řízení trestním, • nesprávným úředním postupem. O náhradách škody způsobené nezákonným rozhodnutím v oblasti soudnictví rozhoduje Ministerstvo spravedlnosti. Právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím mají účastníci řízení, ve kterém bylo vydáno rozhodnutí, z něhož jim vznikla škoda. Právo na náhradu škody má i ten, s nímž nebylo jednáno jako s účastníkem řízení. Vznik nároku na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím je podmíněn tím, že bylo zrušeno nebo změněno pravomocné rozhodnutí, z něhož škoda vznikla. Stát odpovídá za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem. Nesprávným úředním postupem je jednání, které odporuje právním předpisům a nejde o rozhodnutí. např. porušení povinnosti učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v zákonem stanovené lhůtě. Právo na náhradu škody má ten, jemuž byla nesprávným úředním postupem způsobena škoda. Nárok na náhradu škody se • promlčí za tři roky ode dne, kdy se poškozený dozvěděl o škodě • Prekluzivní lhůta je deset let ode dne, kdy poškozenému bylo doručeno nezákonné rozhodnutí