Zimní semestr Evropské správní právo  Správa věcí veřejných v EU  Evropské správní právo  Právo společného správního prostoru.  Evropské správní právo společné pro veřejnou správu (správu věci veřejných) členských států EU  Prameny evropského práva Úvod do problematiky Základní charakteristika ● vázanost států EU předpisy EU část právního řádu, která upravuje společenské vztahy států EU ve veřejné správě jsou vymezeny právními předpisy EU Veřejná správa ● soustava řídících i výkonných ● činností správních orgánů na území státu ● ● znamená, na základě právní norem schválených oprávněným orgánem, regulovat vztahy občanské společnosti, organizovat činnost v oblasti služeb veřejnosti, kterou stát nebo jim pověřené subjekty, vykonávají ve veřejném zájmu. Veřejná správa v podmínkách České republiky jsou k výkonu státní správy povolány orgány státní správy, byl vytvořen subsystém - samospráva (veřejnoprávní korporace tj. obce a kraje), stát pověřil v přenesené působnosti, výkon státní správy. Státní správa EU jednání oprávněných orgánů jménem EU mocenská činnost, nástroje k vynucení monokratické vedení a rozhodování normalizované správní řízení vedené zásadami Samospráva států EU jednání oprávněných vlastním jménem, na vlastní účet činnost i veřejnoprávních korporací, V ČR obce, kraje kolektivní vedení a rozhodování výjimečné použití správního řízení, činnost na základě smluv Nahlížení na Evropské správní právo upravuje společenské vztahy EU v oblasti veřejné správy, v její organizační výstavbě, činnosti i uplatnění sankcí provází subjekty jednotlivých států EU při správě věcí veřejných Nahlížení na Evropské správní právo Správní právo EU (komunitární, podle Lisabonské smlouvy je používán název právo EU tedy unijní). vytváří prostor k realizaci administrace vykonavatelům veřejné správy, tedy právo společného správního prostoru charakterizovat jako evropské správní právo společné pro veřejnou správu (správu věci veřejných) členských států EU ● ovlivňuje ústavní pořádek členských států, prosazuje nové ústavní prvky evropského „vládnutí“ ve veřejném zájmu, ● nástroj pro rozhodování, kterým disponují oprávněné orgány EU, ● významový posun od právních řádu členských států. Evropské správní právo Evropské správní právo vytváří prostor k realizaci administrace (výkonu státní správy) vykonavatelů veřejné správy, právo společného správního prostoru. Na tvorbě i realizaci se podílejí subjekty členských států EU, kteří ve veřejné správě vystupují a ovlivňuji správu věcí veřejných je právem společným pro veřejnou správu členských států EU při uplatňování společných zásad, oprávněných subjektů k rozhodování. Evropské správní právo pro veřejnou správu členských států EU je doplňujícím systémem, i pro správně právní prostor členských států EU. Je tvořen smluvními prostředky v rámci mezivládní spolupráce, dotýkajících se správy věcí veřejných záležitostí ve veřejném zájmu čl. státu EU. Dohody v oblasti dopravy, životního prostředí, řešení předběžné otázky) Evropské správní právo Rada Evropy:  rezoluce a doporučení Výboru ministrů, k činnosti veřejné správy, vč. postupů Evropská unie  správněprávní regulace, různé formy (nařízení, směrnice, …)  hmotné právo, vybrané oblasti: např. zemědělství, životní prostředí, kultury, školství,  jen výjimečně obecná problematika (např. ochrana osobních údajů ve veřejné správě)  proces (alespoň ne obecně) Zásady Evropského správního práva rovnosti stran, právní odpovědnosti přiměřenosti (proporcionality) vázanosti správních orgánů při rozhodování právními předpisy omezené volnosti správního rozhodování ochrany práv nabytých v dobré víře  legitimního očekávání správní právo EU, právo společného správního prostoru (slouží k řízení administrativy, vyřizování věci subjektů, kooperace a integrace čl. států při výkonu veřejné správy) výsledek právotvorných procesů, které vykonávají orgány EU, orgány čl. států EU Evropské správní právo samostatný systém práva odlišný od právních řádu čl. státu:  čl. státy předaly část kompetence k integračnímu seskupení (supranacionální kompetence)  vznikla výkonná moc (exekutiva) oprávněná k samostatné normotvorné aktivitě  dělba práce mezi orgány EU  svébytné právní společenství v němž důležitá role patří soudu k řešení sporu, integraci, interpretaci a aplikaci práva Evropské správní právo Vedle psaného práva v Evropském správním právu zaujímají důležitou roli obecné právní zásady, je zpravidla nekodifikované (předpisy nejsou v zákoníku)  vytváří subjekt, kterého se předmět práva týká  nařizovací prvky subjektů veřejné správy  při rozhodování má přednost psané právo  podléhají častým změnám (např. předběžná otázka) Je tvořeno právními normami – zachyceno stálým způsobem ( v České republice Sbírka zákonů ČR) Kontrola dodržování právních předpisů(Evropská úmluva o ochraně práv člověka) Pro některé čl. státy kritický stav ESP ( nerozvinuto ústavní právo, správní soudnictví) Psané právo není zachyceno v písemné podobě, předává se ústním podáním (právní obyčej) Neposkytuje míru právní jistoty, kontinentální právo se od něho odklání Soudcovské právo (klíčová role ve vývoji ESP znalci ¾ poznatků se odráží pro rozhodování případů) Nepsané právo jde o tzv. primární právo Tvůrce zásad je Evropský soudní dvůr, obsahuji základní povinnosti, členské státy je v detailech upraví, aby odpovídaly potřebám Některé z výše uvedených zásad: rovnost, vázanost správy, omezená volnost správního rozhodování, ochrana nabytých práv, legitimního očekávání, proporcionalita Obecné zásady ESP důvod historicko - srovnávací, v členitosti evropského právního prostoru V evropské právní kultuře jsou 2 velké evropské právní systémy jsou rovnocenné a konkurence schopné. Vznik Evropského správního práva je rozdílně tradováno z pozic jednotlivých vlivných národních systémů Velká Británie, Francie, německy mluvící středoevropské země Evropské správní právo  Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod a její dodatkové protokoly,  Evropská sociální charta a její dodatkové protokoly,  Evropský zákoník sociálního zabezpečení,  Evropská úmluva o získávání informací a důkazů týkajících se správních věcí v zahraničí,  Evropská rámcová úmluva o přeshraniční spolupráci obcí a úřadů s dodatkovými protokoly,  Úmluva o ochraně osob při automatizovaném zpracování osobních dat s dodatkovým protokolem,  Evropská charta místní samosprávy,  Evropská úmluva o uznání právní subjektivity mezinárodních nevládních organizací,  Úmluva o vzájemné správní pomoci v daňových věcech Prameny práva - důležité smlouvy Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod V oblasti základních sociálních práv Evropská sociální charta Rozlišují se dva základní okruhy štrasburský a lucemburský Základ pro ESP Pro ESP - rozhodující - Štrasburský systém omezuje některá tradiční privilegia úřadů tím, klade vysoké nároky na korektnost správního řízení:  právo na spravedlivý proces, požaduje garanci práva, slyšení účastníků, práva na včasné vyřízení věci a práva na přezkoumání rozhodnutí nezávislým orgánem,  právo, které chrání pluralitu názorů, ve vztahu k povinnostem státních zaměstnanců,  právo ochrany oprávněných vlastnických a majetkových zájmů, zvláště při střetu veřejných a soukromých zájmů. Štrasburský okruh základních práv Prohlášení základních práv a svobod přijaté Evropským parlamentem v roce 1989 rozšiřuje oproti standardu Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod:  právo na odpovídající pracovní podmínky a sociální zabezpečení ,  právo přístupu k informacím ve veřejné správě. Lucemburský okruh základních práv ES/EU získala od členských státu pravomoci vytvářet právní systém, je vybudován na principu nadstátnosti  Zřizovací smlouvy  Subsidiární smlouvy  Akty členských států Prameny práva EU též komunitární právo, právo unijní Mezinárodní smlouvy sjednané mezi členskými státy, předmětem jsou skutečnosti patřící do kompetence EU. Členové EU mohou přijímat na zasedáních rozhodnutí (akty): obecné právní zásady, základní lidská práva Smlouvy a akty členských států EU Nařízení obecně závazný právní akt Směrnice zavazuje jen subjekty, kterým je adresován ( formy přijetí a dosažení cíle je na členském státu Rozhodnutí individuální akt zavazuje jednotlivce Doporučení mají orientační charakter Komunitární právo Soubor primárních a sekundárních norem vznikajících mezivládní činností  Primární unijní právo jsou např. protokoly, prohlášení přijaté v souladu s komunitárním právem  Sekundární unijní právo tvoří akty z unijního práva primárního ( prováděcí akt Smlouvy o EU) Prameny unijního práva Evropské správní právo je společné všem evropským státům, (souvislost s evropskou politickou a hospodářskou integraci) ➔ nástroj, kterým disponuji oprávněné orgány k dosažení stanoveného cíle ➔soubor norem sloužící k rozhodování o právech a povinnostech subjektů Evropské správní právo pro veřejnou správu členských států EU je doplňujícím systémem, i pro správně právní prostor členských států EU. Je tvořen smluvními prostředky Prameny evropského správního práva – rozdělené na prvotní a subsidiární Shrnutí