Evropský veřejný ochránce práv (EVOP) Zimní semestr Osnova Činnost a poslání Struktura Prostředky ochrany poskytnuté EVOP Druhy podání Strategie Vize EU - řádná správní praxe Zlepšení kvality práva věcí veřejných, řádná správa prováděná orgány i jinými subjekty EU ve prospěch občanů, právnických osob, podnikajících fyzických osob Zásady veřejné služby Cíl činnosti EVOP V EU při správě věcí veřejných aktivně budovat důvěru prostřednictvím dialogu mezi občany a orgány, institucemi EU Sloužit demokracii spolu s orgány a institucemi EU s cílem vytvořit účinnější, odpovědnější, transparentnější a etičtější veřejnou správu. Poslání evropského ochránce práv Slouží jako nezávislá kontrola vlád a státní správy (veřejné správy) Působí jako nástroj, jehož pomocí mají občané možnost, aby jejich stížnosti byly vyslyšeny a jejich práva byla obhájena nezávislým, dostupným a nestranným orgánem stojícím mimo tradiční soudní systém. Poslání EVOP usiluje o spravedlivé prošetření stížností včetně přijetí opatření proti orgánům Evropské unie, podporuje transparentnost prošetřování, prosazuje administrativní kulturu služby, podporuje nejvyšší standardy chování v orgánech EU. Právní nároky občanů EU Právo na řádnou správu svých záležitosti ze strany orgánů EU při řešení správy věcí veřejných:  nestrannost  spravedlivost  právo na slyšení  právo přístupu ke spisu Nejčastější druhy podání subjektů k EVOP na:  omezení přístupu veřejnosti k informacím  omezení přístupu veřejnosti k dokumentům  pochybení při ochraně osobních údajů. Povinnost orgánů EU v rámci činností v oblasti veřejné správy  nahradit škodu způsobenou orgány EU, jakož i zaměstnanci, při výkonu jejich funkce  odůvodňovat svá rozhodnutí ve správním řízení  zaobírat se každým podáním, ve stejném jazyce odpovědět, do 2 týdnu obdrží pisatel potvrzení  přijmout nezbytná opatření k odstranění zjištěných nedostatků Prostředky k zajištění ochrany subjektům EU  alternativní opravný prostředek na ochranu jejich zájmů, doplňuje tak ochranu, kterou poskytují soudy EU,  může činit návrhy a doporučení, příp. upozornit na určitý případ, předložením zvláštní zprávy Evropskému parlamentu (zjištění nesprávného úředního postupu),  kritická poznámka vůči orgánům EU má výchovný charakter (upozornění na věcné nesprávnosti),  další poznámky (slouží veřejnému zájmu ke zvýšení kvality správní činnosti) Struktura úřadu EVOP, jeho sekretariát Generální sekretariát Oddělení pro komunikaci, oddělení médií a vnějších vztahů, správa registratury (registrace, distribuce a předávání dokumentů - podatelna) Ředitelství Oddělení pro stížnosti a šetření, personální, ekonomické oddělení Podpora řádné správy a kultury veřejné služby Vnitřní i vnější činnost úřadu provází: integrita, odpovědnost, dialog, služba, spravedlnost. Strategie EVOP stanoví cíle na úrovni, jichž úřad dosáhne pomocí svých konkrétních operací, stanoví víceletý rámec pro hospodárné, účinné a účelné používání lidských a finančních zdrojů, které úřadu poskytuje rozpočtový orgán, představuje měřítko pro externí zainteresované subjekty, aby mohly hodnotit výkon Význam a zviditelnění činnosti EVOP strategické zaměření a aktivní přístup (posílit důvěryhodnost, zvýšit kvalitu vyřizování podání, uplatňovat pravomoci, sjednocení) Zviditelnění výsledků práce (přítomnost médii, užší spolupráce s Evropským parlamentem, zpřístupnění výsledků práce) Změna správy věcí veřejných EU ( kultura přístupu, etiketa, transparentnost) Hodnocení Vytvořen půlroční a roční přehled klíčových ukazatelů výkonnosti, s tím, že výsledky jsou publikovány ve výroční zprávě o činnosti EVOP Četnost podání: transparentnost -znemožnění přístupu k dokumentům a informacím. Klíčem k řešení problémů s transparentností je podle výroční zprávy EVOP například rejstřík lobbistů. Rejstřík má poskytovat informace o osobách, které lobbují u orgánů Evropské unie. Je dobrovolný a podle zprávy se do něj již zapsalo 6 500 lobbistů zastupujících obchodní společnosti, obchodní sdružení a další subjekty ( spolky). Etika v jednání - kodex Z výročních zpráv EVOP Právo na přístup k dokumentům je důležitým hlediskem transparentnosti. Každý občan Unie… má právo na přístup k dokumentům orgánů, institucí a jiných subjektů Unie. (čl. 15 odst. 3 Smlouvy o fungování EU) Nelze, aby se orgány EU spoléhaly na to, které dokumenty žadatel žádá, Existují, vysvětlující informace o rozsahu dokumentů (důvodová zpráva). Z výročních zpráv Ochrana veřejného zájmu v mezinárodních vztazích Při stanovování, zda by zveřejnění dokumentů, na něž se výjimka utajení vztahuje, mohlo ohrozit veřejný zájem, má orgán v souladu s judikaturou prostor k vlastní úvaze (na zřeteli - složitost a choulostivost zamítavého rozhodnutí) Ochrana soukromí a osobních údajů (nařízení č. 1049/2001 a nařízení č. 45/2001o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů) Požaduje-li žadatel zpřístupnění dokumentů s osobními údaji, musí prokázat konkrétním a oprávněným odůvodněním ( právní zájem). Orgán EU porovná rozdílné zájmy zúčastněných stran a stanoví, zda předání osobních údajů by mohlo poškodit oprávněné zájmy jejich subjektu Zadávání zakázek a grantů Smluvní vztahy s orgány EU se dotýkají zakázek a grantů. Zadávací řízení obsahují pravidla, Používání finančních prostředků EU k těmto účelům stanoví požadavek transparentnosti uplatňovaných postupů EVOP požaduje, aby uchazeči měli informace o hodnocení jejich nabídek V případě sporů doporučuje využít služeb mediátora Vše k Evropskému ochránci práva Shrnutí: činnost a poslání Struktura Jaké prostředky ochrany poskytuje EVOP Stížnosti a jejich vyřízení Strategie, výroční zprávy