PROSTŘEDKY EDUKACE EDUKAČNÍ PROSTŘEDKY - VŠETKY REALITY (EDUK. KONŠTRUKTY, KTERÉ UŽÍVAME V EDUKAČNÍM PROCESE) • NEHMOTNÉ – OBSAH (KURIKULUM, ŠTANDARDY I SKRYTÉ KURIKULUM) – ZÁSADY (DIDAKTICKÉ A VÝCHOVNÉ) – METÓDY (VYUČOVACIE A VÝCHOVNÉ) – FORMY (ORGANIZAČNÉ FORMY VYUČOVANIA A FORMY VÝCHOVY) • HMOTNÍ – POMŮCKY (PRIROZENÉ, ZOBRAZUJÍCÍ A OSTATNÉ) – TECHNICKÉ PROSTŘEDKY (AUDIOVIZUÁLNÍ, VÝPOČTOVÁ TECHNIKA, TECHNICKÉ PROSTŘEDKY A STROJE) – BUDOVY A ICH VYBAVENÍ TYPY METÓD V PEDAGOGIKE VÝCHOVNÍ (PŮSOBÍCÍ NA OSOBNOST), ZAOBERÁ SA NIMI TEÓRIA VÝCHOVY: M. PRESVIEDČANIA, M. SUGESTÍVNA, M. OSOBNÉHO PRÍKLADU, M. MRAVNÉHO HODNOCENÍ; (POZRIEŤ PEDAGOGIKU 1. ROČ.) DIDAKTICKÉ (PŮSOBÍCÍ NA ROZUMOVOU SLOŽKU) NAJPREPRACOVANEJŠÍ (POZRI BLIŽŠIE PRÁCE OBST, ŠVEC, MOJŽÍŠEK, PETTY, PETLÁK, SKALKOVÁ) DIDAKTICKÁ METÓDA ETYMOLOGICKY SLOVO "METODA" POCHÁZÍ Z ŘECKÉHO SLOVA "MÉTHODOS", "META HODOS" A ZNAMENÁ CESTU K NĚČEMU. → METODA JE PLÁNOVITÝ POSTUP MYŠLENÍ A JEDNÁNÍ, JÍMŽ SE SLEDUJE DOSAŽENÍ DANÉHO CÍLE → VYUČOVACÍ METODOU ROZUMÍME CÍLEVĚDOMÝ, KOORDINOVANÝ A ZÁMĚRNÝ POSTUP, KTERÝM SE PODLE PRINCIPŮ PEDAGOGIKY A DIDAKTIKY REALIZUJE EDUKAČNÍ PROCES ORIENTOVANÝ NA DOSAŽENÍ VYTÝČENÝCH CÍLŮ KRITÉRIA DIDAKTICKY ÚČINNÉ METODY 1.INFORMATÍVNE NOSNÁ 2.FORMATÍVNE ÚČINNÁ 3.VÝCHOVNE ÚČINNÁ 4.EKONOMICKÁ 5.PRIROZENÁ SVOJIM PRůBEHOM i VÝSLEDKAMI 6. VYUŽITEĽNÁ V PRAXI 7. V SÚLADE SO SYSTÉMOM VEDY A POZNANIA 8. MOTIVAČNE POSOBIVÁ 9. PRIMEŘENÁ ŽÁKOVI 10. PRIMERANÁ UČITEĽOVI 11. HYGIENICKÁ ČLENENÍ DIDAKTICKÝCH METOD PODLE ZDROJE INFORMACÍ – ASPEKT DIDAKTICKÝ I. SLOVNÍ METODY: 1. MONOLOGICKÉ M. (VÝKLAD, VYPRÁVĚNÍ, VYSVĚTLOVÁNÍ, PŘEDNÁŠKA). 2. DIALOGICKÉ M. (ROZHOVOR, DISKUSE,DRAMATIZACE ATĎ.) 3. M. PRÁCE S KNIHOU - TIŠTĚNÝ TEXT (UČEBNICE, STUDIJNÍ MATERIÁLY AJ.) 4. METODY PÍSEMNÝCH PRACÍ PÍSEMNÁ CVIČENÍ, KOMPOZICE II. NÁZORNE-DEMONŠTRAČNÍ M. ZDROJEM POZNÁNÍ JE ŽIVÉ NAZÍRÁNÍ: • POZOROVÁNÍ PŘEDMĚTŮ A JEVŮ • PŘEDVÁDĚNÍ - NAPŘ. PŘEDMĚTŮ, MODELŮ, POKUSŮ, ČINNOSTI • DEMONSTRACE OBRAZŮ STATICKÝCH • PROJEKCE STATICKÁ A DYNAMICKÁ • EXKURZE (Podle Maňák 1990 in Kalhous 2002) ČLENENÍ Z HLEDISKA PRAMENE POZNÁNÍ – POKRAČOVÁNÍ • ZDROJEM POZNÁNÍ NENÍ JEN PASIVNÍ VNÍMÁNÍ, ALE AKTIVNÍ ČINNOST. III. METÓDY PRAKTICKÉ • METODY ŘEŠENÍ ÚLOH - PRÁCE PROJEKTOVÉ, GRAFICKÉ, KONSTRUKČNÍ, TECHNOLOGICKÉ, PÍSEMNÉ • METODY EXPERIMENTÁLNÍ ČINNOSTI - PRÁCE LABORATORNÍ, POKUSNICKÉ • METODY PRAKTICKÉ PRÁCE - PRÁCE V DÍLNÁCH, NA POZEMKU, APOD. METODY Z HLEDISKA AKTIVITY A SAMOSTATNOSTI ŽÁKŮ ASPEKT PSYCHOLOGICKÝ •METODY SDĚLOVACÍ - PŘEDÁVÁNÍ VĚDOMOSTÍ, POZNATKŮ •METODY SAMOSTATNÉ PRÁCE - NÁCVIK, CVIČENÍ APOD. •METODY BADATELSKÉ A VÝZKUMNÉ - METODY PROBLÉMOVÉ, INSCENAČNÍ, POKUSNICKÉ, SITUAČNÍ, HEURISTIKY A POD. METODY Z HLEDISKA MYŠLENKOVÝCH OPERACÍ - ASPEKT LOGICKÝ • INDUKTIVNÍ METODA - VYCHÁZÍ Z KONKRÉTNÍCH JEDNOTLIVOSTÍ A NA ZÁKLADĚ ANALÝZY SHODNÝCH POZNATKŮ JSOU FORMULOVÁNY VŠEOBECNÉ POJMY, PRINCIPY, ZÁKONITOSTI, METODY PRÁCE • DEDUKTIVNÍ METODA - VYCHÁZÍ ZE VŠEOBECNÉHO POJMU, PRINCIPU, ZÁKONA A Z NĚHO SE PAK ODVOZUJÍ JEDNOTLIVÉ KONKRÉTNÍ PŘÍPADY • ANALYTICKO-SYNTETICKÁ METODA - NA ZÁKLADĚ ROZDĚLENÍ CELKU NA ČÁSTI ZKOUMÁ PODSTATNÉ VZTAHY TAK, ABY SE SHRNULY DO VŠEOBECNÉHO POJMU, PRINCIPU, ZÁKONA APOD. • SROVNÁVACÍ METODA - ZAKLÁDÁ SE NA POUŽITÍ ANALOGICKÝCH VZTAHŮ MEZI RŮZNÝMI JEVY A PŘEDMĚTY, KDY NA ZÁKLADĚ PODOBNOSTI PŘEDPOKLÁDÁME DALŠÍ PODOBY POKRAČOVANÍ - ČLENENÍ METOD Z HĽADISKA POUŽITÝCH LOGICKÝCH OPERÁCIÍ • GENETICKÝ POSTUP • DOGMATICKY POSTUP • KOMPARATÍVNY POSTUP • ANALOGICKÝ POSTUP DID. METÓDY Z HLEDISKA FÁZ VYUČOVACÍHO PROCESU - Z HLEDISKA FUNKCE VE VYUČOVACÍM PROCESU - ASPEKT PROCESUÁLNÍ • M. MOTIVAČNÍ - USMĚRŇUJÍ ZÁJEM ŽÁKŮ A DĚLÍME JE NA • ÚVODNÍ MOTIVAČNÍ METODY - POUŽÍVAJÍ SE NA POČÁTKU HODINY A LZE MEZI NĚ ZAŘADIT MOTIVAČNÍ ROZHOVOR, MOTIVAČNÍ DEMONSTRACI, PROBLÉM JAKO MOTIVACI, POHÁDKU, PÍSNIČKU, BÁSNIČKU APOD. • PRŮBĚŽNOU MOTIVACI - VYUŽÍVAJÍ SE BĚHEM PRÁCE - AKTUALIZACE OBSAHU, MOTIVAČNÍ VÝZVA, POCHVALA, POVZBUZENÍ, KRITIKA AJ. • M. EXPOZIČNÍ – M. ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NOVÝCH POZNATKŮ ŽÁKŮM, PRVOTNÍ OBEZNÁMENÍ ŽÁKŮ S UČIVEM • M. FIXAČNÍ - ZABEZPEČUJÍCÍ UPEVŇOVÁNÍ A PROHLUBOVÁNÍ VĚDOMOSTÍ, ZRUČNOSTÍ • M. DIAGNOSTICKÉ – M. HODNOCENÍ, KONTROLY, KLASIFIKACE VĚDOMOSTÍ A ZRUČNOSTÍ. • M. APLIKAČNÍ - ZABEZPEČUJÍ BEZPROSTŘEDNÍ VYUŽITÍ VĚDOMOSTÍ, DOVEDNOSTÍ A NÁVYKŮ V KONKRÉTNÍ ČINNOSTI METODY Z HLEDISKA ZABEZPEČENÍ ŘÍZENÍ EDUKAČNÍHO PROCESU •M. ODEVZDÁVÁNÍ POZNATKŮ •M. POZOROVÁNÍ •M. SAMOSTATNÉ PRÁCE ŽÁKŮ •M. BADATELSKÉ A VÝZKUMNÉ •M.PEDAGOGICKÉHO MĚŘENÍ •STATISTICKÉ METODY VARIANTY METOD Z HLEDISKA VÝUKOVÝCH FOREM A PROSTŘEDKŮ - ASPEKT ORGANIZAČNÍ •KOMBINACE METOD S VÝUKOVÝMI FORMAMI •KOMBINACE METOD S VYUČOVACÍMI POMŮCKAMI. MODERNÍ METÓDY • INTERAKTÍVNE M. (OSOBNOSŤ PEDAGÓGA JE INŠTRUMENTOM) – WORKSHOP: ŠTUDENTI SA SPRÁVAJÚ NEFORMÁLNE, DISKUTUJÚ PRÍSTUPY NA ZVLÁDNUTIE KONKRÉTNEJ SITUÁCIE, – PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA (KAZUISTIKA)HLBOKÉ POZNANIE PODSTATY PRÍBEHU, SITUÁCIE, – POSTER (PLAGÁTOVÁ DISKUSIA) AKTIVIZUJÍCE METODY PODPORUJÍCÍ SAMOSTATNOST A TVOŘIVOST ŽÁKŮ 1. DISKUSNÍ M. 2. SITUAČNÍ M. 3. INSCENAČNÍ M. LITERATURA • KALHOUST, Z., OBST, O. akol. Školní pedagogika.Praha, Portál, 2009. • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. • PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS, 2004. • TUREK, I. Didaktika. Bratislava: IURA Edition, 2008.