CÍLE VÝCHOVY V PROCESE FORMOVÁNÍ OSOBNOSTI PEDAGOGIKA základní kategorie pedagogiky Pedagogika, 3. a 4. prednáška Doc. Dr. Vlasta Cabanová, PhD. UŽ VÍME... PŘEDMĚTEM PEDAGOGIKY JE TAKOVÁ VÝCHOVA, S KTEROU JE MOŽNÉ DOSÁHNUT OPTIMÁLNÍ VÝSLEDKY, RESP. ZJIŠŤOVANÍ OPTIMÁLNÍCH PODMÍNEK A PROSTŘEDKŮ NA DOSAŽENÍ CÍLE VÝCHOVY (V SOULADU S DUŠEVNÍM A TĚLESNÝM VÝVOJEM DÍTĚTE), JAKO I V SOULADU SE SPOLEČENSKÝMI A INDIVIDUÁLNÍMI POTŘEBAMI. CÍL JE PRVOŘADÝ, JE URČUJÍCÍ PRO METODY A PROSTŘEDKY CÍLE VE VÝCHOVĚ PŘEDSTAVA O KVALITÁCH JEDINCE, KTERÉ MAJÍ BÝT VÝCHOVOU DOSAŽENÉ; • V MINULOSTI RŮZNĚ MĚNILY SOCIÁLNÍ POTŘEBY A ZÁMĚRY, DOCHÁZELO K POSUNŮM VE SPOLEČENSKO-EKONOMICKÉ, KULTURNÍ A POLITICKÉ ROVINĚ. • V SOULADU S CÍLI SE UTVÁŘÍ OBSAH VÝCHOVY, VYBÍRAJÍ SE METODY A FORMY VÝCHOVNÉ PRÁCE. • PŘI PRAKTICKÉ REALIZACI VYSTUPUJÍ CÍLE JAKO SYSTÉM KONKRÉTNÍCH ÚKOLŮ. VÝCHOVNÝ CÍL PODLÉHÁ HISTORICKÝM A SPOLEČENSKÝM PROMĚNÁM. OBJEKTSUBJEK T CÍL OBSAH METODY FORMY PROSTŘEDKY Z Á S A D Y V Ý CH O V Y Z Á K O N Y U Č E N Í PODMÍNKY VÝCHOVY AUTORI JAKO BLIŽKOVSKÝ CHÁPOU VÝCHOVU JAKO ZLOŽITÝ SYSTÉM – - SOUBOR PRVKŮ, KTERÉ NA SEBA VZÁJOMNE PŮSOBÍ V PROSTORE A V ČASE A KTERÉ SE NAVZÁJEM OVLIVŇUJÍ. - VYJADŘENÍ POŽADAVKY NA KOMPLEXNÍ CHÁPANÍ OBJEKTÍVNÍCH ZÁKONITOSTÍ VE VÝCHOVĚ CÍL • JE KATEGORIE HISTORICKÁ • C. SE MĚNÍ SE SPOLEČENSKÝM ZŘÍZENÍM • STÁTEM • NÁRODEM • FILOZOFIÍ • KULTUROU CÍLE V PEDAGOGICKÝCH VĚDÁCH EXISTUJE ŘADA KONCEPCÍ, KTORÉ SE CÍLI VUBEC NEZABÝVAJÍ, NEBO I TAKÉ, KTERÉ CÍLE ZAVRHUJÍ MÍSTO CÍLŮ → ZDŮRAZŇUJÍ VĚDOMÉ VYTVÁŘENÍ PŘEPOKLADŮ PRO ROZVOJ VNITŘNÍCH DISPOZIC OSOBNOSTI, KTERÁ MŮŽE TAK DOSAHOVAT SVÉHO KVALITATIVNEJŠÍHO ROZVOJE. SKUPINA PG SMĚRŮ UZNÁVAJÍCIHO NUTNOST STANOVENÍ CÍLŮ VYCHÁZEJÍ Z DVOU FILOZOF. HLEDISK, CO SE PŘEMÍTÁ V DVOU PŘÍSTUPECH: - INDETERMINISTICKÝ – ODMÍTÁ SPOLEČENSKOU PODMÍNĚNOST VÝCHOVNÝCH CÍLŮ. PŮVOD VÝCH. CÍLŮ JE PODLE TOHTO HLEDISKA PŘIPISOVÁN NADPŘIROZENÝM SILÁM, NEBO OBJEKTIVNÍ REALITE NEZÁVISLÉ NA VÝVOJI SPLOLEČNOSTI. - DETERMINISTICKÝ – KTERÝ VYCHÁZÍ ZE SPOLEČENSKÉ PODMÍNENOSTI CÍLŮ CÍLE VÝCHOVY • AKTUÁLNÍ VÝCHOVNÉ CÍLE KLADOU NA PRVNÍ MÍSTO ZÁJMY A POTŘEBY ČLOVĚKA, MAJÍ SMĚŘOVAT K ROZVOJI A ZDOKONALENÍ JEDINCE. • IDEÁL VÝCHOVY V PODOBĚ HUMÁNNÍ RELACE ČLOVĚKA KE SVĚTU, DOPLNĚNÝ LIDSKÝM POMĚREM KE PŘÍRODĚ, SPOLEČNOSTI A OSTATNÍM OSOBÁM A ZAŠTÍTĚNÝ OBECNĚ UZNÁVANÝM POŽADAVKEM VŠESTRANNÉHO ROZ-VOJE JEDINCE, • V POSTMODERNÍM OBDOBÍ JE TENDENCE ZBAVIT VÝCHOVU ČLOVĚKA VŠECH AUTORITATIVNÍCH PRVKŮ, PLNĚ RESPEKTOVAT JEHO OSOBNOST A VÉST K PLURALITNÍMU VIDĚNÍ A CHÁPÁNÍ SKUTEČNOSTI. CELOSPOLOČENSKÝ CÍL = CELOSPOLEČENSKÝ IDEÁL • SPOLOČENSKÝ CÍL: CO POTŘEBUJE SPOLEČNOST? • „ Co společnost preferuje, to pěstuje“(Platón) • ESKIMÁCI – INUITI (ROZPOZNÁVAJÍ A POMENOVÁVAJÍ 16 DRUHOV SNĚHU) • MONGOLSKÝ NOMÁDI (KÔŇ – KLÍČOVÝ PRO ŽIVOT KOČOVNÍCH MONGOLŮ, V MONGOLSKOM JAZYKU EXISTUJE PRE KONE AŽ 300 POMENOVANÍ) • JAKÝ ČLOVĚK JE POTŘEBNÝ V ČESKÉ SPOLEČNOSTI? • FLEXIBILNÍ, TVOŘIVÝ, SAMOSTATNÝ • (OVLIVŇOVÁNÍ FORMÁLNÍHO A NEFORMÁLNÍHO SYSTÉMU SPOLEČNOSTI ZÁSAHMI NÁSTROJI ŠKOLNÍ A SOCIÁLNÍ POLITIKY MINISTERSTVÍ Š A SP). INDIVIDUÁLNÍ CÍL VYJÁDRUJE POTREBY JEDNOTLIVCE CO POTŘEBUJE JEDNOTLIVEC PRO SPOKOJENÝ A ŠŤASNÝ (ÚSPĚŠNÝ) ŽIVOT? FORMULACI CÍLU OVLIVŇUJE INDIVIDUÁLNÍ HODNOTOVÝ REBRÍČEK (CÍLOVÉ A INSTRUMENTÁLNÍ HODNOTY) CÍLE VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ VÝCHOVNÍ CÍLE JSOU: • IDEAL (IDEÁLNÍ PŘEDSTAVA, PŘEDSTAVY O OSOBNOSTI, O OSOBNOSTNÍCH VLASTNOSTECH - CELKOVÉ IDEÁLY, DÍLČÍ IDEÁLY) • VZORY (CHOVÁNÍ SE LIDI) SPORTOVCI, HUDEBNÍCI, HERCI ... RODIČE? • NORMY (URČUJTE JAKÝMI VLASTNOSTMI SE MAJI VYZNAČOVAT VYCHOVÁVÁNI LIDÉ) • MÍRY (NORMY NA HODNOCENÍ CHOVÁNÍ LIDÍ, JEJICH DOKONALOSTI). TO PLATÍ ZEJMÉNA PRO NADINDIVIDUÁLNÍ CÍLE – T.J. KOLEKTIVNÍ, SPOLEČENSKÉ. MAJÍ OBECNÍ PLATNOST. TELEOLÓGIE VĚDA, KTERÁ SE OSOBITNE ZAOBERÁ OTÁZKAMI VÝCHOVNÍCH CÍLŮ - TAK JAKO SA MĚNILA SPOLEČNOSŤ, MENIL SA AJ CÍL VÝCHOVY. - VIACERÉ VÝCHOVNÍ CÍLE BYLI STANOVENY AJ NA ZÁKLADĚ RŮZNYCH MYŠLIENKOVÝCH PRÚDOV, SPOLOČENSKÉ A EKONOMICKÉ PODMÍNENOSTI VÝCHOVY. - ABY CÍL VÝCHOVY BYL REÁLNÍ, MUSÍ RESPEKTOVAT ZÁKONITOSTI BIOLOGICKÉHO A PSYCHICKÉHO VÝVOJA INDIVÍDUA, POŽIADAVKY SPOLOČNOSTI A PROSTRIEDKY, KTORÉ SPOLOČNOSŤ POSKYTUJE. POŽADAVKY NA FORMULACI VÝCHOVNÍHO CÍLE • OBECNÝ C. MUSÍ BÝT ROZPRACOVÁN DO DÍLČÍCH CÍLŮ. HLAVNÍ (OBECNÍ) C. JE SPLNĚN (DOSÁHNEME KONEČNÝ VÝSLEDEK) AŽ SPLNĚNÍ VŠECH DÍLČÍCH CÍLŮ. • C. MUSÍ BYŤ MĚŘITELNÝ (NESMÍ BÝT VZDÁLENÝ A NEUSKUTEČNITELNÝ), MUSÍ SPLŇOVAT POŽADAVKY PŘIMĚŘENOSTI A SPLNITELNOSTI • C. SE MODIFIKUJE PODLE DYNAMIKY ROZVOJE VYCHOVÁVANÉHO, NEMŮŽE BÝT FORMULOVÁN JAKO NIEČO KONEČNÉ, NAVOZOVAL BY TAK ZDANÍ • BEZPERSPEKTÍVNOSTI • C. NESMÍ STAVĚT DO PROTIKLADU INDIVIDUÁLNÍ POTŘEBY A POTŘEBY SPOLEČNOSTI • CÍLE PROJEKTUJÍ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY, ŽÁDOUCÍ VÝVOJ VYCHOVÁVANÝCH I VYCHOVÁVAJÍCÍCH PRAXEOLOGIE = TEORIE ZABÝVAJÍCÍ SE PRACÍ A METOD ÚČINNÉHO ŘÍZENÍ. (KÁDNER) ÚKOLY VYCHOVATELE JAKO SUBJEKTU VÝCHOVY ✓ KONKRETIZUJE CÍLE A ÚKOLY VÝCHOVY, DÁVAJÍ VYCHOVATELI JASNÝ SMĚR, PERSPEKTIVU A TVORUVOU AKTIVITU ✓ ORGANIZUJE A KOORDINUJE ČINNOST VYCHOVÁVANÝCH ✓ VYBÍRÁ METODY A PROSTŘEDKY VÝCHOVY ✓ VYTVÁRA OBSAH A POTREBNÉ PODMÍNKY PRO VÝCHOVNÍ PROCES VÝCHOVNÍ CÍL • POD SLOVEM CÍL ROZUMÍME POŽADOVANÝ, PLÁNOVANÝ, OČEKÁVANÝ VÝSLEDEK NĚJAKÉHO ŘÍZENÍ. • VÝCHOVNÝ CÍL JE TEDY TO, CO CHCE VYCHOVATEL DOSÁHNOUT VÝCHOVNÍM PŮSOBENÍM. • JAKO SOUBOR OSOBNOSTNÍCH KVALIT A PSYCHICKÝCH DISPOZIC, • KTERÉ CHCEME DOSIAHNOUT U ŽÁKA. • JAKO IDEÁLNÍ PŘEDSTAVA TOHO, CO CHCEME V PROCESU VÝCHOVY DOSÁHNOUT. • JE KONKRETIZOVÁN V JEDNOTLIVÝCH SLOŽKÁCH VÝCHOVY (NAPŘ. ETICKÉ, ESTETICKÉ, TĚLESNÉ, MULTIKULTURNÍ A POD.), MĚNÍ SE V ZÁVISLOSTI NA VLIVU PROSTŘEDÍ, VĚKOVÝCH A INDIVIDUÁLNÍCH ZVLÁŠTNOSTÍ DIET, STUPNĚM ŠKOLY APOD. VÝSLEDEK JE USKUTOČNENÝ, DOSIAHNUTÝ ALEBO SPLNENÝ CIEĽ. • CÍL A VÝSLEDEK TVOŘÍ VZÁJOMNE DOPLNKOVÚ (KOMPLEMENTÁRNU) KATEGÓRII CHARAKTERISTÍK LIDSKÝCH ČINNOSTÍ. ČINNOSŤ JE ÚČELNÁ AK SE VÝSLEDEK ČINNOSTI ZHODUJE S CÍLEM, T. J. ÚČELNOSŤ = CÍL / VÝSLEDEK = 1,0 FUNKCE VÝCHOVNÝCH CÍLŮ - ORIENTAČNÍ A ANTICIPAČNÍ – SPRÁVNĚ FORMULOVANÉ CÍLE VÝCHOVY VEDOU VYCHOVÁVAJÍCÍ I VYCHOVÁVANÉ K OPTIMÁLNÍMU SMĚRU VÝCHOVY, POSKYTUJÚ VYCHOVÁVAJÍCÍM I VYCHOVÁVYNÝM SPRÁVNOU PEG. ORIENTACI (SMĚR, ZAMĚŘENÍ) - JSOU ANTICIPACÍ ZÁKL. PG. MOŽNOSTÍ I PROJEKTEM VÝCHOVNĚ VZDELÁVACÍCH VÝSLEDKŮ. - MOTIVAČNÍ A STIMULAČNÍ – PŘIMĚŘENĚ STANOVENÉ VÝCHOVNÉ CÍLE, AKTIVIZUJÍ SVOU ČINNOST. DOSTUPNOST VÝCHOVNÝCH MET MOTIVUJE JEDINCE KE PŘEKONÁVÁNÍ VLASTNÍCH MOŽNOSTÍ, PODNĚCUJÍ JE K DOSAHOVÁNÍ VYTÝČENÝCH ÚKOLŮ; SPOLEČENSKY I OSOBNĚ VÝZNAMNÉ CÍLE MAJÍ PRO VŠECH ZAINTERESOVANÝCH MOTIVAČNÍ A STIMULAČNÍ VÝZNAM • REALIZAČNÍ – PROMYŠLENĚ FORMULOVANÉ CÍLE VÝCHOVY PROMĚŇUJÍ PEDAGOGICKÉ PŘEDSTAVY VE SKUTEČNOST; CÍLE VÝCHOVY SE POVAŽUJÍ ZA VÝCHODISKA ZVYŠOVÁNÍ KVALITY I EFEKTIVITY VÝCHOVY. PODMIŇUJÍ VÝBĚR VHODNÝCH VÝCHOVNÝCH PROSTŘEDKŮ A RESPEKTOVÁNÍ PODMÍNEK VÝCHOVY; • REGULAČNÍ – VHODNĚ FORMULOVANÉ VÝCHOVNÉ CÍLE UMOŽŇUJÍ NA VÝCHOVĚ ZAINTERESOVANÝM OSOBÁM ROZEBÍRAT, SROVNÁVAT A HODNOTIT POŽADOVANÝ PERSPEKTIVNÍ STUPEŇ KVALITY ČLOVĚKA S AKTUÁLNÍ ÚROVNÍ A V PŘÍPADĚ POTŘEBY ZAŘADIT JINÉ PROSTŘEDKY, PŘÍPADNĚ USMĚRNIT I ADEKVÁTNOST SAMOTNÝCH CÍLŮ VÝCHOVY. (B. Blížkovský,1992) VZTAH CÍLŮ A OBSAHU VZDELÁVÁNÍ EŠTE KONTROLU ČEŠTINY CÍLE VZDELÁVANÍ SA OBVYKLE ROZDEĽUJÚ DO TŘECH ÚROVNÍ: • OBECNÍ CIELE VYPLÝVAJÚCE ZO SOCIÁLNO-EKONOMICKÝCH A POLITICKÝCH CÍLŮ • STRATEGICKÉ CÍLE SOUVISÍCÍ S KONKRÉTNIMA VZDELÁVACÍMA SYSTÉMY A ICH ČASTI (ŠKOLSTVÍ ZÁKLADNÍ, STŘEDNÍ, VYSOKÝ ŠKOLY JAKO I VZDELÁVANÍ DOSPELÝCH) • TAKTICKÉ, VÝUČBOVÉ CÍLE VZTAHUJÍCE SE NA KONKRÉTNÍ VZDELÁVACÍ VÝUKOVÉ PROCESY. TŘÍDĚNÍ CÍLŮ VÝCHOVY PODLE a) DOMINUJÍCÍHO PŘEDMĚTU VZTAHU ČLOVĚKA KE SVĚTU: FORMOVÁNÍ VZTAHU K PŘÍRODĚ; UTVÁŘENÍ POMĚRU KE SPOLEČNOSTI, VČETNĚ VAZBY K LIDEM V UŽŠÍM SOCIÁLNÍM PROSTŘEDÍ; FORMOVÁNÍ VZTAHU ČLOVĚKA K SOBĚ SAMÉMU (K TĚLESNÉMU A DUŠEVNÍMU ZDRAVÍ). B) PŘEVLÁDAJÍCÍ AKTIVITY SUBJEKTU (DETERMINANTU TVOŘÍ HL.ČINNOST ČLOVĚKA, V NÍŽ DOCHÁZÍ KE VZTAHŮM MEZI AKTÉRY VÝCHOVY): • TEORETICKO-POZNÁVACÍ VZTAHY ČLOVĚKA KE SKUTEČNOSTI (OSVOJENÍM ZÁKLADŮ VĚD, POZNÁNÍM ZÁKONITOSTÍ PŘÍRODY, ČLOVĚKA A SPOLEČNOSTI DOCHÁZÍ K VYTVÁŘENÍ UCELENÉ PŘEDSTAVY O SVĚTĚ; ZÁKLADNÍ HODNOTU PŘEDSTAVUJE POZNÁVÁNÍ PRAVDY); • PRAKTICKO-TECHNICKÉ VZTAHY JEDINCE K REALITĚ (OSVOJENÍ DOVEDNOSTÍ, ZPŮSOBILOST KULTIVOVAT SVĚT I SVŮJ POTENCIÁL VE PROSPĚCH SEBE SAMA A OSTATNÍCH ZÁVISÍ NA ZÁKLADNÍ HODNOTĚ – PRAKTICKÉ TVOŘIVOSTI, UŽITKU A ZDRAVÍ); • HODNOTOVĚ ORIENTAČNÍ VZTAHY INDIVIDUA KE SKUTEČNOSTI (ORIENTACE ČLOVĚKA NA ROZVOJ MRAVNÍCH, ESTETICKÝCH, SVĚTONÁZOROVÝCH, POLITICKÝCH A JINÝCH HODNOT; ZÁKLADNÍMI HODNOTAMI JSOU DEMOKRACIE, DOBRO, SPRAVEDLNOST, KRÁSA AJ.). C) Z HLEDISKA STUPNĚ NÁROČNOSTI POŽADAVKŮ V PEDAGOGICKÉM PROCESU: • ELEMENTÁRNÍ, BEZPROSTŘEDNĚ DOSAŽITELNÉ CÍLE; • SLOŽITĚJŠÍ CÍLE, ZPROSTŘEDKOVANĚ DOSAŽITELNÉ (POMOCÍ ÚKOLŮ); • NEJNÁROČNĚJŠÍ CÍLE. OTAKAR KADNER - TŘÍDENÍ CÍLŮ • Cíle individuální/ sociální • Cíle materiální/ formální • Cíle obecné/odborné • Kritizuje jednostrannost, všeobecnost, prohnanou intelektualizaci některých cílů KLASIFIKACE CÍLŮ VÝCHOVY 1. VNITŘNÍ / VNĚJŠÍ CÍLE VÝCHOVY 2. INDIVIDUÁLNÍ / SOCIÁLNÍ 3. OBECNÉ / SPECIFICKÉ 4. INFORMATIVNÍ / FORMOVACÍ 5. ADAPTAČNÍ / ANTICIPAČNÍ 6. TEORETICKÉ / PRAKTICKÉ 7. AUTONOMNÍ / HETERONOMNÍ DRUHY CÍLŮ VE VÝCHOVE • HUMANISTICKÉ - VŠELIDSKY, ĽUDOMILNÉ, ZALOŽENÉ NA RESPEKTOVÁNÍ LIDSKÉ OSOBNOSTI • KULTURNÍ - PŘEDAT HODNOTY KULTURY A ZPĚTNĚ PŮSOBIT NA POVZNESENÍM KULTURY • UTILITARISTICKÉ - VE VZTAH K OSOBNÍMU UŽITKU, PRAKTICKÝM POTŘEBÁM JEDNOTLIVCE • NATURALISTICKÉ - V UČENÍ NAPODOBOVAT POCHODY VNĚJŠÍ PŘÍRODY, NÁVRAT K PŘÍRODĚ • INDIVIDUÁLNÍ - VZDĚLÁVÁNÍ USKUTEČŇOVAT INDIVIDUÁLNĚ PODLE SCHOPNOSTÍ JEDINCE • SOCIÁL- MRAVNÍ A HMOTNÉ POVZNESENÍ DÍTĚTE • NÁRODNÍ - VE VÝUCE POUŽÍVAT MATEŘSKÝ JAZYK, ROZVÍJET VLASTNÍ NÁRODNOSTEM PĚSTOVÁNÍM JAZYKA, HISTORIE KULTURY, TRADICÍ • NÁBOŽENSKÉ - VYCHOVÁVÁ K ZBOŽNOSTI • ETICKÉ - VYFORMOVAT DĚTI JAKO BYTOSTI MRAVNĚ, ZFORMOVAT MRAVNÍ CHARAKTER ROZDELENIE CIEĽOV PODĽA: • HĽADISKO SUBJEKTOVO-OBJEKTOVÉ • HĽADISKO OBSAHOVÉ • PODĽA ROZSAHU • HĽADISKO VÝZNAMOVÉ • HĽADISKO NÁROČNOSTI • HĽADISKO ZÁVÄZNOSTI • HĽADISKO ČASOVEJ NÁROČNOSTI KLASIFIKÁCE VÝCHOVNO – VZDELÁVACÍCH CIELŮ • PODĽA MIERY VŠEOBECNOSTI • PODĽA ČASOVEJ NÁSLEDNOSTI • PODĽA KVALÍT OSOBNOSTI ŽIAKA A ICH ROZVOJA • TRIEDENIE CÍLŮ: • DICHOTOMICKÉ – CIELE VZDELÁVACIE, CIELE VÝCHOVNÉ • TRICHOTOMICKÉ – VZDELÁVACIE, VÝCHOVNÉ, VÝCVIKOVÉ CIELE CÍLE VÝCHOVY VYPLÝVAJÍCÍ ZE SOCIÁLNÍCH ROLÍ VÝCHOVNÉ CÍLE ZAHRNUJÍ PŘÍPRAVU: • NA ROLI PRACOVNÍKA (PROFESNÍ PŘÍPRAVA); • NA ROLI OBČANA (ROZVOJ SOCIÁLNÍCH SCHOPNOSTÍ, PRÁVNÍ VÝCHOVA, ZNALOST ZÁKLADNÍCH LIDSKÝCH PRÁV A POVINNOSTÍ); • NA ROLI VZDĚLÁVAJÍCÍHO SE JEDINCE (VÝZNAM CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ); • NA ROLI MANŽELA A RODIČE (VÝCHOVA K MANŽELSTVÍ A RODIČOVSTVÍ); • NA ROLI ČLENA SPOLEČENSKÝCH HNUTÍ A ORGANIZACÍ (POLITICKÁ VÝCHOVA, EKONOMICKÁ VÝCHOVA); • NA ROLI OCHRÁNCE ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ (EKOLOGICKÁ A ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA). (Š. Švec,1995) SLOŽKY VÝCHOVY – ROZVOJ SOC., SPOL GRAMOTNOSTI • V. K OBČANSTVÍ • PRACOVNÍ V. • ETICKÁ (MRAVNÍ) V. • PRÁVNÍ V. • TELESNÁ V. • ENVIRONMENTÁLNÍ V. • EKONOMICKÁ V. • SEXUÁLNÍ V.(VÝCHOVA K MANŽELSTVU A RODIČOVSTVU) • ESTETICKÁ V. • DOPRAVNÍ V. • ZDRAVOTNÍ V. • JAZYKOVÁ V. • EKONOMICKÁ V. SLOŽKY VÝCHOVY V SYSTÉME HARMONICKÉHO ROZVOJE OSOBNOSTI JE CHARAKTERIZOVANÝ V SOULADE SE SYSTÉMEM OSOBNOSTI A) BIOLOGICKÉ: TELESNÍ VÝCHOVA, B) PSYCHOLOGICKÉ: • ROZUMOVÁ, ETICKÁ, ESTETICKÁ VÝCHOVA C) SOCIÁLNE-SPOLOČENSKÁ: RODINNÍ V., PRÁVNÍ V., • EKONOMICKÁ V., PRACOVNÍ VÝCHOVA. ROZSAH ZNALOSTÍ A UVĚDOMENÍ - OD GRAMOTNOSTI K VZDĚLANOSTI LITERATÚRA BREZINKA. W. 2002. Filozofie výchovy. Praha, Zvon. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál. BLÍŽKOVSKÝ, B. 1992. Systémová pedagogika. Ostrava, Amosium servis. PRŮCHA, J. 2017. Moderní pedagogika. Praha, Portál. RINK J. E. 2005. Praktická pedagogika. Bratislava, Univerzita Komenského. ŠVEC, Š. 1995. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, IRIS. PELIKÁN, J. 1995. Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amosium servis. ŠVEC, Š. 1995. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, IRIS. PRŮCHA, J. 2002. Moderní pedagogika. Praha, Portál. ZELINA, M.2004.Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava, SPN.