TMSP > Bílé šipky přechodu do červeného terče Psychoanalytické směry – Freud, Jung, Erikson •Archetypy •Stařec – muž •Žena •Persona •Stín • Podvědomí ID a superego Vědomí - ego Nadvědomí - superego •Životní hodnoty •Život na dávkách je smyslem – nevím si s sebou rady •Hledání vlastní hodnoty – i přes zlobení (etiketizace) •Splnit očekávání Životní styl •Na základě těchto tří modelů žiju život •Vybírám si partnera •Chovám se tak sám k sobě: •- Umět si odpustit (archetyp démona) •- přijmout seberozvoj – archetyp ženy, starce Humanistiské směry – psyché, duše •Berne - hry •Rogers – mám potenciál změny •Osobnost je stále v procesu změny •Harris •Já nejsem OK – ty jsi OK •Já jsem ok – ty nejsi ok •Já nejsem OK – ty nejsi OK • Já jsem OK – ty jsi OK • Přístup orientovaný na klienta – systemický přístup Radikální konstruktivismus •Svět, který prožíváme, a který prezentujeme, je jen naším světem •V kontaktu s druhými, tento náš svět upevňujeme a slaďujeme – zřídka měníme, spíše jen korigujeme, nebo utíkáme •Prostředí jak jej vnímáme, je naší myšlenkou •Základní úkol – přijmout, že naše prezentace světa (problému), je jen naším pohledem, jedním z mnoha možný •Jazyk je hlavním konstruktem naší reality – lingvistika pacienta Sociální pracovník z pohledu systemiky •Je důležitější se učit, než lpět na již dosažených znalostech •Osobní zkušenost je více, než všeobecně uznávané informace •Sociální pracovník, hledá dialog mezi normami společnosti a přáním klienta •Reflektuje svou pozici – přebírá role – učitel, rodič, dítě, nebo je dospělý? • Systemický rozhovor - Úlehla •Příprava – před samotným setkáním •Malý rozhovor – small talk, otevření, pocit důvěry •Dojednávání – co může pracovník nabídnout, co chce klient •Ukončení •Příprava na další jednání Small talk •Co vás přivádí, jak se máte, co se vám od minule podařilo (i nepatrné posuny) • •Zakázka - Co by jste si rád odnesl, co by se mělo stát, aby jste byl spokojen • •Kdo vám v tom může pomoci Stanovení cíle •Významný pro klienta •Raději více malých, než jeden velký a složitý •Popisují konkrétní chování •Popisují to co klient chce, než to co nechce •Pojednávají o začátku něčeho nového •Realistický – „cíl nebudu již nikdy pít“ může spíše přinést zklamání •Dosažen na základě klientova úsilí, které je sociálním pracovníkem oprávněně oceněno. Základní systemické postoje, hodnoty a dovednosti •Být nakažlivě zvědavý •Postarat se o svůj i klientův pocit bezpečí •Ocenění, potvrzení a zplnomocnění klienta •Podněcovat proces změny • Změna probíhá •Na úrovni emocí •Na úrovni jednání •Na chování druhých – jak pozná vaše okolí, že se děje změna Úkoly sociálního pracovníka - pomáhat •lidem v reflexi sebe sama •v odhalování významů, které pro ně prožívaná situace může mít •chápat i to, jak jejich interpretace světa a zkušeností na ně zpětně působí • problém Tady a teď Obávaná budoucnost Preferovaná budoucnost Všechno co mi funguje, co znám, umím, čím se bavím minulost současnost budoucnost KBT modely •KBT vzniklo spojení dvou původně samostatných psychoterapeutických směrů – behaviorální terapie a kognitivní terapie. •Behaviorální terapie – je historicky starší než kognitivní. Vychází z empirismu – všechno poznání je uskutečňováno prostřednictvím smyslů ( zrak, hmat, sluch, čich, chuť). Tento směr se zabývá podrobným sledováním a analýzou zjevného chování jedince v určitých problémových situacích. Cílem je změna problémového chování takovým způsobem, aby jedinec dokázal své problémy lépe řešit a zvládat. •Kognitivní terapie – rozvíjí se v 70. letech v USA. Jde zde o proces příjímání, zpracovávání, hodnocení a ukládání informací z vnějšího i vnitřního prostředí. Zaměřuje se na analýzu a změnu myšlení. Cílem je, aby došlo ke změně myšlení. • Sociální pracovník a KBT •Orientace na chování – soc. pracovníci se zaměřují na klientovy problémy, zatímco KBT se zaměřuje na klientovo jednání •Orientace na řešení – mnoho času se věnuje na promýšlení obtíží a problémů, ale zapomíná se hledat řešení problémů •Pozitivní orientace – podpora pozitivního myšlení klienta. Důležité je oceňování klienta za jeho i drobný úspěch •Krok za krokem – klienti očekávají větší změny, ale to je velmi obtížné, proto je lepší změn dosahovat postupně, pomaloučku, což napomůže klientovi redukovat jeho strach. •Flexibilita – přizpůsobování postupů potřebám klienta •Orientace na budoucnost – orientují se na budoucí cíle • KBT v praxi – vysoká míra sebekontroly •Něco nám nahání hrůzu •Nechce si ani ráno vstát – deprese • •Odměňování za malé pokroky, •Malé radosti •Práce s radostí a posilujícími kroky Kritická sociální práce – snaha o vyvážení práv a povinností •Jan Fook •Nástroj pro analýzu informací •Jedním z cílů je odstranění sociální nespravedlnosti bez vytvoření nové sociální nespravedlnosti – příkladem jsou dopady fašismu a komunismu – jedna nespravedlnost vytvořila novou nespravedlnost Proces dekonstrukce 1.Jaké je hlavní téma- témata? 2.Kdo jsou hlavní účastníci – jednotlivec, skupina, komunita? 3.Z jaké pohledu prezentují, co chybí? 4.Rozdílnost pohledu jednotlivých účastníků 5.Jaké mají znalosti a zkušenosti? (teorie, systémy, paradigmata, kulturu, pohlaví, mocenské hry) 6.Jaký používají jazyk, rozumění pojmům 7.Mezery, předsudky v popisu, co se očekává že získanou. rekonstrukce •Pojmenováni skrytých a nových částí, nám umožňuje novou konstrukci. •Využít nových pojmenování, frází, •Tvorba nových kategorií •Nové praktické modely •Vytváření nové struktury nebo procesů, kultury nebo klimatu diskurzu rozvoje a akceptace Analýza našeho myšlení a práce – analýza příběhu •Co je důležité v popisu příběhu pro mě? Jaké pojmy, fráze často používám? Je zde ně co jasně binárního? •Kdo jsou účastni v příběhu (jednotlivci, skupiny, minority) jak sebe vnímám ve vztahu k nim? •Jaké pohledy jsou zastoupeny, které chybí, jaký je můj pohled? •Jak příběh interpretuji, jak působí má interpretace na příběh? •Jaký jiný pohled můžu mít na situaci, jaký jiný pohled jsem udělal? •Jaké znalosti používám, jak je užívám v praxi •Jakým rolím napomáhám, jaké jsou mé postoje k moci? Enviromentální teorie •Ekologická teorie sociální práce se inspiruje modelem ekologie – existence jednotlivce je ovlivňována jeho okolím a naopak ·Mikrosystém – vliv různých aspektů vnitřního prostředí daného jedince, jeho inteligence, osobnost apod. ·Mezosystém – zahrnuje vliv nejbližšího okolí jedince, malé sociální skupiny, jichž je členem. ·Makrosystém – obsahuje celou společnost a je tvořen různými kulturními zvyky, tradicemi, jazykem či politickou koncepcí. ·Exosystém – zahrnuje vztahy jednotlivých mezosystémů, jedná se o širší okolí jedince, které je zprvu zprostředkováno aktivitou matky, později vlastní interakcí jedince s cizími mezosystémy, s nimiž přijde do přímého styku. ·Chronosystém – určuje časovou složku. Ani makrosystém není stabilní, mění se v čase. Proto je nutné zohlednit časové období, v němž dotyčný žije (velké světové události dané doby, historická specifika). • •nelze pochopit složitost lidského jednání v lineárních, atomizovaných a mechanických podmínkách. Široký pohled nabízí komplexnější rámec. Celky jsou složeny z dílů a ty jsou mezi sebou propojeny a ovlivňují se. •Systém má svou energii na udržení rovnováhy – vlastní systémy sebezáchovy. •Adaptivita systému – systémy mají mechanismy k zachování integrity, umožňují jim zvládnout a přizpůsobit se měnícím se okolnostem. • Metody ekologické teorie -Každý člověk v každém čase zaujímá nějakou roli. Může dojít ke konfliktu těchto rolí, např. vícegenerační soužití, kde se role rodiče a dítěte mísí v jednom malém prostředí. -Problém prostředí (fyzické, ekonomické, sociální). -Problém duševního zdraví. -Problém tělesného zdraví. • Reformní paradigma a reformní teorie SP •Teorie sociální práce akcentující rovnoprávnost •Vychází z Marxe, Fucoulda •Boj proti jakékoliv formě útlaku •Pracují především s právy a podporou utlačovaných •Ve svém důsledku mohou vést k anarchii nebo útlaku majority •Zkušenost s pozitivní diskriminací – zvýhodnění minority, má za následek novou diskriminaci – příklad černošských lékařů •Nástrojem je revoluce, ale „revoluce“ pojídá své děti, Logoterapie •Teorie hodnot: •Tvůrčí •Prožitkové •Postojové Soc. práce s jednotlivcem – poradenské paradigma •Posouzení životní situace: příprava na setkání, setkání, reflexe, provedení zásahu •Proces: cíl spolupráce, plán intervence (využití nejbližší komunity), realizace plánu, hodnocení výsledku •Sociální práce se seniory. •Cíle sociální práce se seniory, - udržení kvality života – délka nebo kvalita. •terénní a pobytové sociální služby pro seniory, •senior ohrožený chudobou a sociálním vyloučením. – poradenství – dávky, ochran před násilím, pobytové služby •