Poruchy řeči u dětí a dospělých •PPVMK010 ORL a foniatrie pro speciální pedagogy zimní semestr 2022 •Šupíková L., Lenert R. ,SN Opava Řeč •Lidská řeč - nejdokonalejší prostředek komunikace (živočichové) •Jazykovědné hledisko •Řeč - obecná biologická vlastnost předávat smysluplné informace (zvukový, písemný) •Jazyk - specifická vlastnost - vázaná na určité sociální, etnické a národnostní systémy, předáván. Mění se, lze se naučit •Mluva - konkrétní sdělení, které je předáváno jazykem v určitém okamžiku • • •Myslíme pomocí řeči, přináší do mozku abstrakta. Bez řeči by nebylo myšlení a bez myšlení řeči. 2 strany jedné mince. • •Složka expresivní •Složka receptivní • • • Řeč - rozvoj •Organické •1.Mozek •Brocovo motor. centrum - schopnost ovládat pohybové stereotypy mluvidel •Wernickeovo senzorické centrum - ukládání řečových obrazců •Henschenovo sluchové centrum - rozpoznávání akustických signálů řeči •Lokalizacionistická x antilokalizacionistická (spoje) •2.Sluch •3.Jemná motorika • •Funkční •Vyšší nervová činnost​ •Zpětná vazba akustická​ • Slyší, co říká , kontroluje, poškození •Zpětná vazba motorická • Kontrola napětí svalů , postavení sval. skupin, • mluvidel, koordinace pohybů, postižení • neschopnost vyslovovat určité komponenty řeči, • nebo řeči jako celku Řeč - roviny a složky •Vícerovinný , hierarchicky uspořádaný útvar • •Formu (výraz) a obsah (význam) • •Řečové roviny - tvoří podsystémy řeči - stavební • jednotky • •Fonémy (l,e,s) - morfémy (les) - slova (lesník) - věta • - promluva • • • • •Povrchová rovina •1. fonetická realizace = jak se tvoří prvky řeči • - motorická realizace hlásky - popisuje, jak se • hláska tvoří • - zvuková realizace - popisuje, jak zní prvek • řeči při určitém nastavení mluvidel •2. fonologická realizace - pracuje s oddělenými • segmenty určitého zvukového znaku •Hluboká rovina •1.syntaxe - schopnost řadit slova do logických • řetězců •2. sémantický obsah- význam •3.rozumová (emotivní) úroveň Řeč - roviny a složky •Zvuková složka • - segmentální komponenta - způsob tvorby • vyšších řečových celků řeči (hlásky , slabiky , slova) • základní skelet řeči. Porucha není srozumitelnost • sdělení • - suprasegmentální - dynamika, přízvuk, • melodie řeči. Nemění srozumitelnost. • •Významová složka • - sémantický obsah=význam • •Lékař operuje (ANO) • •Lék ařop eruje (NE) Řeč - roviny •Povrchová rovina •1. fonetická realizace - jak se tvoří • prvky řeči , provedení hlásek • • - motorická realizace hlásky, jak • se tvoří, jak nastavit mluvidla, • odpovídá konkrétnímu jazyku, učí • se odposlechem a vizuální • kontrolou (české a něm. R) • • - zvuková realizace – mluvidla • stejně, ale hláska jiná (B, P) • •Samohlásky = vokály • tvořeny zněle , s použitím hrtanového • hlasu, formován postavením kořene • jazyka, rtů •formanty - zesílené frekvenční oblasti, • obsah vyšší harmonické tony , které • vznikají v rezonančních dutinách • • 1.formant - hltan zadní část • dutiny ústní , kořen jazyka. • 2.formant - v dutině ústní před • kořenem jazyka po řezáky • 3.formant - v dutině nosní • IEAOU, Helwagův trojúhelník Řeč - roviny •Souhlásky •Akusticky nepravidelné šelesty , šumy a výbuchy, tvoří se rozličnými artikul- ačními ději •Dle místa tvorby •I.artikulační okrsek – rty •II.artikulační okrsek - zadní plocha a hrana horních řezáků •III.artikulační okrsek – hranice tvrdého a měkkého patra •IV.artikulační okrsek - v češtině ne •V.artikulační okrsek - hrtan •Dle způsobu tvorby •výbuchové, explozivy (závěrové - okluzivy) B, T, Ď, K •Třené - frikativy (úžinové, konstriktivy) F, S,CH, H, Ř •Vibranty - kmitné L,R •Polotřené - afrikáty C, Č,J • Řeč - roviny •Povrchová rovina •2. Fonologická realizace prvků řeči • - slova lišící se jedinou hláskou řeči • (vata-vana, poleno-koleno, váha • -váhá) •Foném - hláska rozhodující o významu •Distinktivní rys - rozdílný rys dvou slov •Znělost - přítomnost • základního hrtanového tónu • (bere-pere, koza-kosa) •Nosovost - přítomnost nosní • rezonance (nos-kos, mrak-drak) •Kontinuálnost x nekontinuálnost - • úžinové hlásky x výbuchové (husa • -pusa, solí- bolí) •Kompaktnost x difusnost – slova, kde většina akustické energie ve střední části spektra nízké samohlásky a patrové souhlásky x akustická energie rozložená v celém poli (kolo-molo) Řeč - roviny •Hluboká rovina – vlastnosti řeči, která určují schopnost skládat řečové prvky do logických řad a vyjádřit obsah, myšlenku. Na 3 úrovních. •1.syntaxe - schopnost řadit slova do logických řetězců, dodržovat gramatická pravidla (postižení - komunikační omezení, ale ne destrukce jazyka) •2. sémantický obsah- schopnost sdělit myšlenku, předat ji ( učíme-li se cizí jazyk "lépe rozumím, než mluvím") •3.rozumová (emotivní) úroveň - postižení nevede k destrukci řeči , ale k dezinformaci • Řeč - vyšetření •Rozvoj řeči •1.dostatečný sluch •2.nepoškozený CNS •3.nepoškozené fonační a • artikulační ústrojí •4. mluvící okolí • •Vyšetření •Druh a rozsah postižení (je-li) •Etiologické faktory •Strategie léčby •Prognoza Řeč - vyšetření •Anamnéza dítě (pre, peri a • postnatální), psychomotor. vývoj •Anamnéza dospělí socialní, pracovní • prostředí , stres, pocit živostní • spokojenosti, spánek. •Vyšetření senzorické a expresivní • složky •Senzorická složka - sluch + rozumění • Percepční audiometrie, Index • vnitřní informace řeči (Sedláček, Novák) • - srozumitelnost tří, více x jednoslabičná • slova, popis denních situací, Token test •Expresivní složka •1. Lingvistické •2. Fonetické •3. Fonologické • Obsah obrázku patro, dřevo Popis se vygeneroval automaticky. Řeč vyšetření •Fonetický aspekt – kde je hláska tvořena , jaký je její zvukový vjem (př.R) •Fonologický aspekt – zvukovou kvalitu fonémů -dvojce fonémů se mohu lišit 1 distinktivním rysem • – (mrak-drak) •Morfologicko- syntaktická rovina – f jednotlivých slovních druhů, tvary a rody podstatných jmen, • změna pádů, čísel •Jemná motorika – test jemné motoriky dle Oseretzského, vyšeření jemné motoriky dle Kvinta., • dominance hemisfér •Popis plynulosti řeči tzv. Youngův index •Zvukový záznam řeči •Spektrální analýza řeči •Vyšetření suprasegmentální složky řeči (melodie , dynamický rozsah, přízvuk) Řeč - vývoj - období •Novorozenecký křik 0-5-7tý - refl. děj • •Broukání a žvatlání - 5-7 tý - 9 m, experimentuje, není vědomá činnost • akustiko- fonační refl. do 16 tý • akusticko - motorický refl. - nastaví mluvidla a očekává zvuk • •Počáteční rozumění řeči a napodobování 8-9m - 1r - lépe rozumí, než mluví. (spíše • rozlišuje suprasegmental, optická informace , mimika , gesta) • •První slova 1-1,5 roku - jednoslabičná , samohláska "a" exploziva (m b p) • •1,5 r - jednoslovné věty "ham=mám hlad", asi 20 slov používá , rozumí jednoduchým příkazům Řeč - vývoj - období •Segmentace a sémantizace řeči 18-24 měs. - více rozumí, než mluví, jak dělají zvířátka, ukaž kde • máš..., První otázka co je to? - čeká nový zvuk •Lexemizace 2-3 roky- ohýbání slov , několikaslovné věty, vlk –vlkovi, pes – pesovi , 1000 slov, • protiklady , svoje jméno, fixace suprasegmentalních složek řeči •Gramatizace -období 2.otázky - co je to? Proč? - čeká smysl, umí básničku , 2000 slov •Intelektualizace 4-6 rok - zvládá segm. i suprasegm., umí opakovat melodii, vyprávět o známých • skutečnostech, mohou chybné fonetické realizace těžších hlásek , 2500-3000 slov •Fixovaná řeč - po 6 roce • • Poruchy řeči •Dospělí - nasedá na řeč již vyvinutou (čtení, psaní) •Dospělí - hemisferální dominance •Dospělí - neovlivňuje intelekt x děti •Dospělí - vzniká psychogenní nástavba poruchy řeči •Dítě - předpoklady rozvoje řeči - dostatečný sluch, nepoškozený CNS, nepoškozené fonační a artikulační ústrojí, mluvící okolí •OVŘ - zpomaluje vývoj psychických i rozumových schopností dítěte, formování osobnosti, rozvoj social. vztahů, 40-75 % dětí s OVŘ - neúspěch ve škole • • Poruchy řeči - klinika Obsah obrázku osoba, zeď, interiér Popis se vygeneroval automaticky. •ještě nemluví •zadrhává •nemluví správně •špatně vyslovuje •mluvil a nemluví • Poruchy řeči - dělení •1). opožděný vývoje řeči •Prostý •Poruchy vývoje řeči při narušených somatických a stimulačních podmínkách vývoje (sluch, mluvidla , intelekt, prostřední) •Vývojová dysfazie •2.) poruchy povrchové struktury řeči •Dyslalie •Rhinolalie • •3.) poruchy plynulosti řeči •Koktavost (balbuties) •Breptavost (tumultus) •4.) poruchy hluboké struktury řeči vzniklé po její fixaci •Afázie •Poruchy při degenerativních a psychiatrických chorobách •5.) Řečové neurozy •Nemluvnost (mutismus) •Poruchy psychogenní OVŘ- def. absence jedné, více nebo dokonce všech složek v oblasti vývinu řeči vzhledem k věku dítěte •Prostý •Varieta normy, v 6ti letech bez rozdílu k běžné populaci •Každé dítě jiné, vývoj řeči individuální - počátek, rychlost, rozvoj jednotl. složek řeči •KM: 3 + roky a užívá několik slov x nemluví, vlastní slova či zvukové jednotky, • rozumí, splněny podmínky vývoje řeči, v ostatních oblastech vývoje odpovídá • věku, RA •Vyšetření : vyloučit objekt. příčiny • 1.Stav řeči - receptivní - ukaž, kde je ...., expresivní - popis slov, řekni, co to je • dle obrázku, • 2. Fce somatické a stimulační - sluch ,mluvidla , jemná motorika, psychologické, • pedagogicko-psycholog., stimulující prostředí • OVŘ - při poruše somatických a stimulačních podmínek vývoje •Porucha při narušení sluchu •Potvrdit x vyloučit , tíže , kompenzace Obsah obrázku tráva, exteriér, dítě Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, chlapec Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, interiér, chlapec, mladý Popis se vygeneroval automaticky. OVŘ - při poruše somatických a stimulačních podmínek vývoje •Porucha při narušení mluvidel •Rty , tváře, zubní a čelistní oblouky, dolní čelit , tvrdé + měkké patro, hltan, nosohltan, dutina nosní. Proud vzduchu do nosu. •Převaha oganické poruchy - rozštěpové vady - velofaryngealní insuficince. ( polykání, foukání, řeč, zpěv, insuf. ústé E.t , tedy OMA, OMS) •KM: hlásky s vnitřní energií postiž. málo x explozivy , frikativy, vibranty postiž. hodně, pomáhá si nosním chřípím, grimasy v obličeji. (př. maminka) •Řeč nosová příměs, samohlásková, není plynulá, dyšný hlas, převodní nedoslýchavost, souhyby nosních křídel. •Ter: po narození , operace do 1 –2 let, velofaryng. obtíže, defekty dentice a zub oblouků, OMA,OMS • !submukozní rozštěp patra, zkrácené měkké patro Obsah obrázku text, osoba Popis se vygeneroval automaticky. OVŘ - při poruše somatických a stimulačních podmínek vývoje •Porucha při narušení mluvidel - Rty , tváře, zubní a čelistní oblouky, dolní čelit , tvrdé + měkké patro, hltan, nosohltan, dutina nosní. •Převaha funkční poruchy - dysartrie •Porucha volní pohyblivosti mluvidel , jako následek poruchy inervace v kterékoliv části. •Protrah. porod, krvácení do CNS, porucha dýchání. Často zároveň poškození motor. fce končetin - tzv. raná mozk. obrna = DMO •KM: OVŘ x(nemožnost VŘ, postiž. motorické i zvukové realizace hlásek, setřelá řeč, postižení segmentace řeči (splývání, vmezeření, vynechávání..), mimovolní pohyby mluvidel, VFinsuf. (řeč opilého - rozvláčná, špatná výslovnost velké soustředění , výbušná i tichá, s bramborou ústech- rychlá , povrchní nedostatečná výslovnost, malá mimická činnost.) •u těžkých OVŘ, kde zachován sluch a intelekt, nutno došetřit fčnost mluvidel – EMG, motorické testy •TEr: RHB , logopedie , neurolog, foniatrie.....cvičení jemné motoriky , masáže mim svalů, farmakolog. ovlivnění OVŘ - při poruše somatických a stimulačních podmínek vývoje •Porucha při narušení intelektu •Omezený vývoj, porucha ve všech strukturách řeči, porucha artikulace , syntaxe, gramatické i významové složky. Expresivní i receptivní složka •m.Down, oligofrenie, mikro/hydrocefalie, dle výše intelektu rozvoj řeči •Ter.: individuální , obtížná •Porucha vnější stimulace •Dítě se rodí s předpoklady k osvojení řeči, ne s řečí. •Rozvoj řeči až po 4-5 roce (vtiskávání), nikdy zcela neosvojí. Obsah obrázku budova, osoba, exteriér Popis se vygeneroval automaticky. OVŘ - vývojová dysfazie •Porucha centrálního zpracování řečového signálu, etiolog. (infekce , perinatální trauma), LMD •Dobře slyší , špatně / nedostatečně rozumí - špatná tvorba vlastní řeči, snaží se reprodukovat tak, • jak rozumí •KM: Porucha fonet. i fonolog. stránky, porucha řazení hlásek, agramatická, často nesrozumitelná,. Vázne percepce distinktivních rysů, neudrží dějovou linii, neumí využít redundance k doplnění, porušena jemná motorika, lateralizace, porucha kresby, často dyslexie a koktavost •Dif dg prostý OVŘ a VD ( OVŘ - dítě s těžkou artik. poruchou vyslovuje nesrozumitelně, ale segmentálně správně - struktura slov, vět x VD nedodržuj , netvoří řeč.segmenty , přehazuje hlásky, zaměňuje , splývají =) nepoměr mezi slyšením a rozuměním, sluch normální). •Vyš: fonematický sluch dle Škodové, jemná motorika, slovní zásoba, sluchu - audio , percepční test, neurolog., psycholog., event BERA a OAE, EEG – vlny blízké epilepsii •Patologie primárně není v oblasti komunikace, poruchy řeči je projevem poruchy zrání mozkových fcí •Ter. RHB řeči samostatně !špatně! + dostatek sluch a zrak podnětů , jemná motorika • Dostatek podnětů pomůže vyzrát CNS jako celku • Poruchy povrchové stuktury řeči (zvuků řeči) •Dobrá srozumitelnost, spíše rušivý element řeči - nejčastěji porucha artikulace hlásek, rušivý podtón, nadbytečná x chybějící nosová rezonance •Dyslalie - patlavost •Rinolalie • Poruchy povrchové vrstvy řeči •Dyslalie – patlavost •KM: Postižení v motorické a zvukové realizaci • hlásek, event. vynechání hlásky, nahrazení • jinou •Segmentace řeči a hluboká struktura nenarušena •Ter.: logopedie , speciální pedagogové •Dělení: •1. vývojová - nedokáže přesně ovládat mluvidla , • nahrazuje nejjednodušší a nejpodobnější • zvukovodu a motorickou variantou, přiměřeně • věku • - v předškolním věku 30%, spont. vymizí 5-6 rok •2. funkční - školní věk , bez organicity, nepřesný • motorický stereotyp, někdy do dospělosti • Ter. - změna na motorický, obecně • akceptovatelný stereotyp •3. organická - příčinou anatomická varieta • Trvalá - postižení mozku, sluchu • Dočasná - změna anatomických poměrů v dut. • ústní dentice, kolem 6.roku věku, skusu • Ter.. Stomatolog. Plastický chirurg, foniatr • Poruchy povrchové vrstvy řeči •Rinolalie •Nadbytek/nedostatek nosové rezonance •Otevřená - hypernazalita •Zavřená - hyponazalita •Otevřená - vzduch do dut. nosní •Organická - rozštěp. vady, krátké patro, úrazy, poruchy inervace •Funkční - typ osobnosti , krajové zvyky, způsob obvyklé mluvy •KM: Maskovat , grimasy v obličeji , souhyby nosních křídel •Ter.: chirurgická Poruchy povrchové vrstvy řeči •Rinolalie •Nadbytek/nedostatek nosové rezonance •Otevřená - hypernazalita •Zavřená - hyponazalita •Uzavřená - vzduch do dut. nosní • nemůže proniknout •Organická - AV, TU nosohltanu, polypy •Funkční - typ osobnosti , krajové zvyky •KM: jako nachlazení, ucpaný nos •Ter: dle příčiny, vyšetření, chirurgie Poruchy plynulosti řeči Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. •Plynulá řeč základní podmínkou normálního přenosu verbálních informací •Koktavost – balbuties •Breptavost - tumultus • Poruchy plynulosti řeči •Koktavost - krátké často se opakující • úseky řeči •0,5-1% populace , děti 4 - 5%, • Chlapci : dívky 6-8 : 1 •Syndrom komplexního • poškození koordinace orgánů • participujících na procesu • řeči, ve všech oblastech řeči, • zpětně ovlivňuje nositele • •Teorie -psychické a psychogenní poruchy x organická příčina •Prof. Seeman - organ. změny v striatum • pallidum basal. ganglií •Pro vznik - zděděná dispozice • - vyvolávající stimul •KM: řeč. projev rušen křečí svalů • Klony (opakované prudké křeč. stahy • vedoucí k opakování prvních slabik, • hlásek) • Tony (náhlé stavy ztuhnutí svalu • beze změny délky - prodloužení • vyslovované hlásky) Poruchy plynulosti řeči •Koktavost - vývoj •Období fyziolog. opakování 3-4 rokem - • opakování začátků nebo konců slabik , dítě se • snaží prosadit •Období pomalých tonoklonů - • zachováno tempo i srozumitelnost •Období rychlých tonoklonů - • zrychlení tempa, prokládání řeči • dlouhými bezvýznamnými zvuky - • embolofrazie •Období souhybů - snaží se překonat, • pomoc mimických svalů, event. svalů • rukou , nohou, celého těla •Rozvrat všech součástí řeči • • • • •KM: zevní příznaky - tony,klony, souhyby • - Dýchací pohyby - plýtvání vzduchem, neplynulý proud vzduchu • - Fonační pohyby - poskakování hrtanu, škubavé • otevírání hlas. štěrbiny, přeskakování hlasu, • zkrácená fonační doba • - Pohyby artikulační - opakování hlásek , slov , slabik • - Zrychlení řeči -po přelonání tonoklonů řeč až • překotná • - Souhyby - součást tonoklonů, k překonání křeče •KM: vnitřní příznaky - uvědomění •Logofobie •Strach z veřejnosti, osamocenost, • agresivita ,změna osobnosti Poruchy plynulosti řeči - koktavost •Treapie •1.Cvičení - dechové • uvolňovací • asociační (vázání řeči • do logických řad) • čtení, zpěv • vyprávění o denních • situacích •2.Psychoterapie •3.Farmakologická - zbavení se • vnitřního napětí •1/3-1/3-1/3 Obsah obrázku muž, interiér, osoba Popis se vygeneroval automaticky. Poruchy plynulosti řeči •Breptavost – tumultus sermonis •Tempo řeči 114/150 slov/min • (x220) •KM: zrychlené tempo řeči, • motorický aparát nestačí • realizovat, redukce počtu hlásek • vypouštění koncovek, splývání • hlásek, nesrozumitelné tzv. • bláboly (tachyfemie) • Pacient si neuvědomuje • • •Čas artikulační - čas potřebný ke • správné fonetické artikulaci •Čas koartikulační - čas změny • (nastavení mluvidel, změna • znělá x neznělá hl.) • •Zrychlené tempo řeči - zkracuje se •artikulační čas •Breptavost - zkracuje se koartikulační •čas, zhoršení srozumitelnosti Poruchy plynulosti řeči •Breptavost – tumultus sermonis • •KM : rychlé nepravidelné tempo řeči , dezorientace myšlení (něco jiného myslí a říká), neudrží linii • vyprávění, opakování hlásek a slov • •Breptavost x koktavost •Logofobie: ne x ano •Soustředění na řeč : normálně x hůře • •Terapie: obnovit akusticko - motorické zpětné vazby Poruchy hluboké struktury řeči vzniklé až po fixaci řeči •Hrubým způsobem narušují • strukturu řeči, poškození řečových • center v mozku •Etiologicky •1. organické změny - krvácení , • TU , pooper. stavy •2. pomalé zhoršování • degenerativní změny , • psychiatrická onem. • (m. Parkinson, schizofrenie....) • •Afázie - neschopnost přijímat nebo • vysílat symbolické kódy mluvené, • nebo psané řeči na podkladě • poškození mozku • •Kimova klasifikace •Totální •Motorická •Senzorická • Poruchy hluboké struktury řeči vzniklé až po fixaci řeči •Totální - kompletní narušení všech • součástí řeči (vypadá jako • "dementní") •Motorická - rozumí, nedokáže • vyslovit, logofobie •Senzorická - "cizinec ve vlastní • zemi, jejíž řeč neovládá" Sám • mluví lehce , nekontroluje • projev, sdělení se mění v • "blábol", logorhea. • •Etiolog. - krvácení do mozku , ischemie (FAST) Obsah obrázku klipart Popis se vygeneroval automaticky. Poruchy hluboké struktury řeči vzniklé až po fixaci řeči •Vyšetření - Token test (rozlišuje • obrazce , tvary , barvy), Achener • test, Bostonský test •Vyš. dle Kimla •1. Orgány řeči •2. Řeč rozumění (opakování, ukazování, • pojmenování, samostatné vyprávění) •3. Čtení, psaní •4. Suprasegmentální kvalita řeči (přízvuk, • dynamika, melodie) •5. Hluboká rovina řeči (postižení • tvoření slov, vyjadřování - • smysl promluvy - neúplné , • nevěcné, po nápovědě, slovní • zásoba, chování, gesta, • mimoslovní komunikační • prostředky) •6. Komunikační srozumitelnost řeči • = sociální kvalita řeči • Poruchy hluboké struktury řeči vzniklé až po fixaci řeči •Motorická afázie •1. poškozené orgány řeči •2. řeč opakuje deformovaně, • nepřesně, rozumí, chápe , • vyhoví •3. dyslexie, dysgrafie středně těžká •5. hledá výraz , neumí se vyjádřit • pomalu, ztěžka, nenápadné • chování bez gest • •Senzorická afázie •1. nepoškozené orgány řeči •2. opakuje, komolí , nesmyslné • shluky hlásek, lépe samohlásky • než souhlásky, pomáhá si • otázkou " Co?, Jak?" Někdy • pojmenuje s latencí, často se • plete , neukáže , nerozumí, • nepochopí •3. alexie , agrafie Řečové neurozy •Poruchy řečového projevu • vznikající pod psychickým tlakem •Hysterická afázie , dysartrie, • koktavost •Nemluvnost - mutismus • • •Nemluvnost - mutismus •Predispoziční faktor + vyvolávající faktor •Není fční nebo organické • postižení mluvidel, CNS •KM : děti, nemluvnost, někdy šepot • neverbální komunikace není • postižena •Totální x elektivní (př. u lékaře...) •Ter: po došetření psychoterapie • Obsah obrázku skála, exteriér, kámen, kmen Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku strom, země, exteriér, skála Popis se vygeneroval automaticky. Děkuji za pozornost