UPPVMP022 Somatopedie Fakulta veřejných politik v Opavě zima 2022 Rozsah 13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk. Vyučující doc. PaedDr. Terézia Harčaríková, PhD. (přednášející) Mateřské obory/plány · Speciální pedagogika (program FVP, SPEP) Cíle předmětu Podstatou předmětu Somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou. Výstupy z učení Odborné znalosti: - student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením - student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie - student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor - student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti - student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí - student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků - student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika - student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka - student umí definovat deformace, amputace, malformace - student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním Odborné dovednosti: - student umí charakterizovat dítě s mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole - student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením - student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením - student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením Obecné způsobilosti: - student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky - student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením - student se orientuje v dílčím speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením - student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogy a tím její specifické zájmy a prostředky Osnova předmětu 1. Speciálně pedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie. 2. Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickými a zdravotními limity. Současné pojetí jedinců s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Teoretická východiska. Definičný rámec problematiky. 3. Exkurz do historie péče o osoby s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Významné osobnosti somatopedie – Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup a další. 4. Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti. 5. Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika. 6. Klasifikace a charakteristika typů tělesného postižení. Nejčastější kombinace tělesného postižení. 7. Důsledky typů tělesného postižení na edukaci. 8. Mozková obrna. Charakteristika mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO. Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy MO. 9. Nemocný a zdravotně oslabený jedinec. Charakteristika a kategorizace. Jedinec s chronickým onemocněním, jedinec nevyléčitelně nemocný. Vliv onemocnění na edukaci. Zdravotní oslabení. 10. Přijetí jedince s onemocněním nebo zdravotním postižením v rodině – speciálněpedagogický kontext. Kompenzační činitelé. Typy rodinné výchovy. 11. Koordinovaná (komplexní) rehabilitační péče – vymezení pojmu, cíle, složky. Výchovná rehabilitace. Léčebná rehabilitace. Sociální rehabilitace. Pracovní rehabilitace. 12. Profesní příprava osob s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. 13. Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v ČR. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. Literatura povinná literatura * GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8. * Harčaríková, T - Kollárová, E.: Základy pedagogiky telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených. - 1. vyd. - Bratislava : Iris, 2016. - 165 s.ISBN 978-80-89726-81-3 * Harčaríková, T.: Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených v kontextoch edukácie. - 1. vyd. - Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. 97 s. ISBN 978-80-7464-631-7 · Janků, K., , Harčaríková, T., Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. - 1. vyd. - Ostrava : Ostravská univerzita, 2016. - 146 s. ISBN 978-80-7464-886-1 * JANKŮ, K. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7. * RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2. * RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. ISBN 978-80-244-0532-6. * VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0. doporučená literatura * ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2. * BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0. * VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6. * ŽIŽKA, Z. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2. neurčeno * FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8. * JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. · OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3. · OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. · WINN TUTWILER, S. J. Teachers As Collaborative Partners. Routledge, 2017. ISBN 978-0805839005. · VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Opava: FVP SU v Opavě, 2019, ISBN 978-80-7510-340-6. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. · VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Metody hodnocení 100% účast v seminářích je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Úspěšné vykonání písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.