Disciplíny speciální pedagogiky Současné disciplíny spec.ped.  PSYCHOPEDIE – speciální pedagogika osob s mentálním postižením (s autismem)  SOMATOPEDIE  LOGOPEDIE  SURDOPEDIE  OFTALMOPEDIE  ETOPEDIE  Speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky  Speciální pedagogika osob s těžkým a kombinovaným postižením  Speciální pedagogika dětí talentovaných a mimořádně nadaných PSYCHOPEDIE  Speciální pedagogika osob s mentálním postižením a s autismem  Jedna z nejstarších disciplín (péče o osoby s mentálním postižením probíhala v podstatě vždy nějakým způsobem!) • Mentální retardace je jev nesmírně složitý, • Mr může být determinován řadou faktorů, např. posouzením inteligenčního kvocientu (IQ), biologickými faktory, psychickými funkcemi a sociálními hledisky. • Termín „mentální retardace“byl zaveden Americkou společností pro mentální deficienci (AAMD – American Association of Mental Deficiency) přibližně ve 30tých letech minulého století. Klasifikace:  Vrozené mentální postižení  Získané mentální postižení  Primární mentální postižení  Sekundární mentální postižení Primární mentální postižení: • Oligofrenie (slabomyslnost) • Prenatální, perinatální a raně postnatální vývoj jedince • určité poškození CNS, které je způsobeno abnormálním vývojem nervové soustavy, odlišnou strukturou nebo dalšími etiologický faktory, které narušují systém CNS Sekundární mentální postižení: • 1. Demence • má v porovnání s oligofrenií většinou progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů • „ …později vzniklý úpadek duševních schopností rozumových i povahových, na rozdíl od oligofrenie, tj. trvalého snížení rozumových schopností od počátku života.“ (viz Defektologický slovník) • 2. pseudooligofrenie (zdánlivá slabomyslnost, z řec. pseudés = lživý, nepravý) dnes sociální deprivace • snížení inteligenční úrovně vlivem nepodnětného, kulturně a sociálně znevýhodněného prostředí a nesprávné výchovy a vzdělávání • není způsobena poruchou vývoje CNS, ani poškozením struktury mozku • příčina je pouze exogenního charakteru • Nedostatečná stimulace prostředí dítěte může mít charakter zanedbávání, týrání a dlouhodobé deprivace • snížení IQ až o 20 bodů Klasifikace mp podle stupně a IQ: F 70: Lehká mentální retardace (IQ 50 - 69) F 71: Středně těžká mentální retardace (IQ 35 - 49) F 72: Těžká mentální retardace (IQ 20 - 34) F 73: Hluboká mentální retardace (IQ 0 - 19) F 78: Jiná mentální retardace F 79: Nespecifikovaná mentální retardace Charakteristika jedince s MR:  zvýšená závislost na rodičích  infantilnost osobnosti  pohotovost k úzkosti a neurastenickým reakcím  sugestibilita a rigidita chování  zpomalená chápavost, jednoduchost, konkrétnost úsudků  snížená schopnost až neschopnost komparace a vyvozování logických vztahů  nedostatky v osobní identifikaci a ve vývoji „já“  opoždění a nerovnoměrnosti v psychosexuálním vývoji  nerovnováha aspirace a výkonu  snížená mechanická a zejména logická paměť  těkavá pozornost  zvýšená potřeba uspokojení a bezpečí  poruchy v interpersonálních a skupinových vztazích a v komunikaci  emocionální labilita  impulzivita, hyperaktivita nebo celková hypoaktivita v chování a jednání  poruchy vizuomotoriky a pohybové koordinace  snížená přizpůsobivost k sociálním požadavkům  ulpívání na detailech. SOMATOPEDIE  Hlavním znakem je celkové nebo částečné omezení hybnosti – částečná mobilita, imobilita  Z řec. soma – tělo, paidea – výchova  1946 – defektologie ortopedická, od r. 1956 somatopedie  Prvotní omezení hybnosti = přímé postiženívlastního hybného ústrojí nebo postižení centrální či periferní nervové soustavy  Druhotné postižení hybnosti = důsledky chorob, infekce, srdečních, revmatických, kostních potíží a poruch Motoriku dělíme: Na tzv. motilitu a mobilitu.  Motilita označuje pohyby řízené z oblastí míšních a vegetativních. Tyto pohyby jsou prováděny hladkými svaly.  Mobilita označuje pohyby řízené především z motorických oblastí mozku, zahrnuje pohybovou schopnost pohybů kosterního, příčně pruhovaného svalstva. Klasifikace  Tělesná postižení primární – vrozená  Tělesná postižení sekundární – získaná (po nemoci, po úraze)  Tělesná postižení: deformace, malformace, amputace Mozková obrna:  Mozková obrna (cerebral palsy z angl.) je nejčastějším postižením, které se vyskytuje v raném dětském věku, přičemž je výskyt přímo úměrný rizikům předčasného narození dítěte a nízké porodní váhy dítěte.  MO můžeme definovat jako poruchu hybnosti, tělesné postižení, které vzniká na základě raného poškození velkého mozku (cerebrum) do přibližně jednoho roku věku dítěte.  Dělíme podle místa postižení a podle rozsahu:  Parézy a plégie, kvadru - , hemi - , di –  Obrna, která je získaná je nazývaná nejčastěji paraplegie. LOGOPEDIE  Zabývá se jedinci s narušenou komunikační schopností  Porucha komunikace prolíná většinou postižení a je přidružená mnoha vadám  Disciplína je známá již od starověku  Zakladatelem je M.Sovák (v rámci spec.ped.) Druhy NKS:  Vývojová nemluvnost (specificky narušený vývoj řeči);  Získaná orgánová (neurogenní) nemluvnost (afázie);  Získaná psychogenní nemluvnost (výběrová nemluvnost);  Narušení zvuku řeči (huhňavost, palatolalie);  Narušení fl uence (plynulosti) řeči (koktavost, breptavost);  Narušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie);  Narušení grafické stránky řeči (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, agrafie, alexie, akalkulie);  Symptomatické poruchy řeči (doprovázejí jiné dominující postižení, narušení nebo onemocnění, uvažujeme o nich u osob s mentální retardací, se zrakovým postižením, se sluchovým postižením, se somatickým postižením, s poruchou autistického spektra, u lidí s neurologickým onemocněním, u osob s psychickým onemocněním aj.);  Poruchy hlasu (dysfonie, afonie);  Kombinované vady a poruchy řeči (např. kombinace více druhů NKS kombinace koktavosti, breptavosti a poruchy artikulace). Jazykové roviny a NKS  Podle holistického pojetí je komunikační schopnost chápána v celé šíři, zahrnuje všechny jazykové roviny a jejich narušení:  foneticko-fonologickou,  lexikálně sémantickou,  morfologicko-syntaktickou,  pragmatickou  i všechny způsoby komunikace (např. mluvený, grafický, neverbální způsob komunikace). SURDOPEDIE  Disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá výchovou a vzděláváním osob se sluchovým postižením  Cílem je maximalní možný rozvoj a integrace jedinců se sluchovým postižením do společnosti  Vada: Poškození orgánu nebo jeho funkce tak, že je nějakým způsobem snížena kvalita či kvantita slyšení  Postižení: Širší termín, který zahrnuje i sociální důsledky (sekundární důsledky postižení), včetně řečového postižení Klasifikace sluch.vad dle lokalizace a dle stupně  Převodní vada - Hypacusis conductiva (vnější ucho, střední ucho)  Percepční vada - Hypacusis perceptiva: kochleární a suprakochleární (vnitřní ucho, nervová dráha)  Smíšená vada - Hypacusis mixta (kombinace obou předchozích)  Nedoslýchavost (ztráta do 70 dB)  Zbytky sluchu (ztráta do 90 dB)  Hluchota (ztráta nad 90 dB: praktická hluchota do 110 dB, totální hluchota nad 110 dB)  všechny vady mohou být vždy jednostranné nebo oboustranné! Hluchota a ohluchlost (vrozená a získaná) Hluchota:  Vrozený charakter  hluchota praelingvální a postlingvální  nejsou dostatečně osvojeny verbální schopnosti komunikovat  za mateřský jazyk je pokládán jazyk znakový  socializace i integrace probíhá bezproblémově Ohluchlost:  Získaný charakter  osvojena schopnost verbálně komunikovat  v „pozdějším věku“ - vždy postlingválně  za mateřský jazyk není pokládán jazyk znakový  horší resocializace a integrace do společnosti OFTALMOPEDIE:  Název je vytvořen složením řeckých slov ophatalmos – oko a slova paidea - výchova,  V současné odborné literatuře a terminologii se používají oba názvy tyflopedie i oftalmopedie a jsou považována jako synonyma.  Cílem oboru je „maximální rozvoj osobnosti jedince se zrakovým postižením, což znamená nejen dosažení nejvyššího stupně socializace, včetně zajištění adekvátních podmínek pro edukaci, ale i přípravu na povolání, následné pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění.“(Ludíková, 2007, s. 11). Nejčastější oční vady v dětském i dospělém věku  Poruchy binokulárního vidění -dochází k situaci, kdy na sítnicích obou očí se nevytváří na stejných místech dva rovnocenné obrazy, které by po splynutí vytvořily prostorový vjem a hloubkové vidění.  Tupozrakost (amblyopie) je podstatné snížení zrakové ostrosti jednoho oka, které nelze vykorigovat brýlemi.  Šilhavost (strabismus) je porucha rovnovážného postavení očí. Dítě stáčí oko, jehož zraková ostrost je snížena. Šilhající dítě hledí na objekt jedním okem, druhé stáčí směrem do vnitřního koutku - strabismus konvergentní (sbíhavý) nebo do zevního koutku - strabismus divergentní (rozbíhavý).  Refrakční vady(krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus)znamenají porušení poměru mezi délkou oka a lomivostí jeho optickéhosystému.  Šedý zákal (katarakta ) - jde o zákal oční čočky, která ztrácí na průhlednosti. Klasifikace zrak.postižení dle WHO:  Střední slabozrakostzraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 6/18 (0,30) - minimum rovné nebo lepší než 6/60 (0,10); 3/10 - 1/10, kategorie zrakového postižení 1  Silná slabozrakostzraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 6/60 (0,10) - minimum rovné nebo lepší než 3/60 (0,05); 1/10 - 10/20, kategorie zrakového postižení 2  Těžce slabý zrak - a) zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 3/60 (0,05) - minimum rovné nebo lepší než 1/60 (0,02); 1/20 - 1/50, kategorie zrakového postižení 3 b) koncentrické zúžení zorného pole obou očí pod 20 stupňů nebo jediného funkčně zdatného oka pod 45 stupňů  Praktická nevidomostzraková ostrost s nejlepší možnou korekcí 1/60 (0,02), 1/50 až světlocit nebo omezení zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace, i když centrální ostrost není postižena, kategorie zrakového postižení 4  Úplná nevidomostztráta zraku zahrnující stavy od naprosté ztráty světlocitu až po zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí, kategorie zrakového postižení 5 ETOPEDIE • Definice poruchy chování: Nežádoucí odchylka od tzv. normálního chování • Negativní odchylka • Lišící se netolerované chování (dle doby, společnosti, věku, typu, apod.) • Skupina dětí s PCH: Je velmi různorodá • Vykazuje různé symptomy • Projevuje se různě • Může mít různé přidružené emocionální poruchy • Projevuje se různým stupněm a typem agresivního chování Charakteristika PCH: • Vyvíjí se od útlého dětství – souvislost s morálním vývojem • Je trvalá, dlouhodobá, stabilně se opakující (není občasná!) • Souvisí s nesprávnou socializací, vyskytují se nepřiměřené, nesprávné vztahy s okolím (rodiče, vrstevníci, atd.) • Prolíná se „špatným, dysfunkčním“ primárním rodinným prostředím (vztahy, funkce rodinných příslušníků, zázemí, apod.) • Vyskytují se přidružené poruchy (emocionální, hyperaktivita – ADHD, postižení, znevýhodnění…)  Je sociálně nepřiměřené chování, které očekáváme v určitém věku dítěte (vývojově nepřiměřené)  Je závažnější než nezbednost, vzdor v určitých věk.obdobích (2-3 roky, puberta, apod.)  Není ojedinělá!  Vyskytuje se minimálně ve dvou prostředích – jedním z nich je vždy škola  Nepodléhá žádné běžné intervenci (neplatí na ně běžný zákaz či zásah) Typické je pro dítě s PCH: ➢ Nepříznivě ovlivňuje vzdělávací proces ve škole, ➢ Je zvýšeně egoistické, ➢ Je neempatické, ➢ Je citově chladné, ➢ Zaostává v sociálních vztazích ➢ Nerespektuje žádné normy skupiny ➢ Chová se nepřiměřeně (uvědomuje si své chování) ➢ Může z vlastní vůle své chování změnit ➢ Vždy se chová nepřátelsky k autoritám. Poruchové chování versus problémové chování:  Rozdíl v motivaci (proč se chová jinak!)  Rozdíl v délce a častosti chování  Rozdíl v možnostech intervence (pozor na etiketizaci a vyloučení žáka z běžné společnosti a kolektivu!) Klasifikace PCH:  Dělení dle věku  Dělení dle WHO  Dělení dle symptomů agresivity  Dělení dle symptomů narušené socializace  Dělení dle výskytu konkrétních faktorů a podstaty poruch Klasifikace dle WHO: F 91. Poruchy chování  Nesocializovaná agresivní porucha chování  Nesocializovaná porucha chování  Porucha chování samotářského typu  Porucha chování skupinového typu  Porucha chování vázaná na vztahy k rodině  Socializovaná porucha chování  Skupinová delikvence  Krádež s partou  Opoziční vzdorovité chování  Poruchy chování nespecifikované  Poruchy chování jiné  Poklesky v souvislosti se členstvím v gangu