ROZVOJ RECI Napsala Petra Klapáfcová Ilustrovala Yen,<íu.la Hegerová eáika. ROZVOJ RECI O zvufcg a slaJriRg Kniha obsahuje originální hry a nápady pro rozvoj komunikačních dovedností dětí od 3 do 5 let. Mohou ji využít jak rodiče, tak učitelé v mateřských školách a logopedi, jak pro individuální práci s dítětem, tak pro práci s menší skupinou. Jelikož jsou zvuky základním prvkem při vytváření dětské řeči, je první část této publikace věnována právě jim, zatímco následující část již obsahuje rozmanitou škálu her se slabikami a rýmováním slov. Cílem knihy je pomoci hravou formou rozvinout sluchové vnímání, fonematický sluch, jazykový cit i slovní zásobu, jakožto i další poznávací schopnosti. U každého úkolu je uvedena náročnost zadání a doporučená věková kategorie. S ohledem na rozdíly v potenciálu dětí je však vhodné přihlédnout k jejich individuálním schopnostem a chválit i za drobné úspěchy. Mgr. Petra Klapáková Je zkušená odbornice v oboru předškolní a speciální pedagogiky. Výchově a vzdělávání dětí se věnuje více jak třicet let. V roce 2001 absolvovala na Univerzitě Karlově v Praze obor speciální pedagogika - logopedie, etopedie. V roce 2005 absolvovala na Masarykově univerzitě v Brně obor speciální pedagogika - logopedie, surdopedie, diagnostika předškolního a mladšího školního věku. V roce 2008 založila jednu z prvních soukromých škol v Praze 9 akreditovaných ministerstvem školství. V současnosti se věnuje ambulantní péči, poradenským a konzultačním službám, včetně diagnostiky předškolních dětí a jejich přípravy na vstup do základní školy. 9788026613039 y v YIS, 3AK DELAJI? Seznamujeme se s hlasy zvířat, napodobujem e je. • Sova houká húú, kočka mňouká mňau, husa syčí sss. Víš, jak dělá koza? • Ukazujte dítěti obrázky zvířat, pojmenujte je a doplňujte zvuky. (Např. To je koza, dělá méé!) Dítě naslouchá. • Pak si role vyměňte. • Ozývejte se hlasy zvířat. Dítě ať ukazuje na obrázky. • Říkejte si, jak dělá pejsek, kohout, holub, osel... Ahoj otěti, jsem F a. to je Ema,. ÍíájÚj ííiíí íoíadoĹ t v ZYISATA A JEJICH MLÁĎATA Hledáme dvojice zvířat. • Najdi každé zvířecí mamince její mládě. • Jak volá kočka na koťátko, kravička na telátko? Dítě spojuje dvojice čarou a pohyb pastelky doplňuje hlasem zvířecí maminky. Pracovní list okopírujte a dejte do fólie. Hru můžete opakovat. Starším dětem (4+) připojte k úkolu procvičování počtu 1 až 5: Ať kočička zavolá na koťátko třikrát, kravička na telátko dvakrát... Věk: 3,5+ Obtížnost: % KDE ŽIJI A JAK DĚLAJÍ? Rozšiřujeme slovní zásobu, opakujeme zvířecí hlasy. • Ema s Filipem přijeli za dědou a babičkou na venkov. Jejich zvířátka v noci někdo vyplašil, tak se rozutekla. Najdeš je? • Vystřihni obrázky zvířat a přiřaď je tam, kde žijí. • Jaká další domácí zvířátka znáš? • Ptejte se dítěte, kde bydlí kanárek, holub, prase... • Ptejte se dítěte: Kde bydlí pes? Jak se jmenuje? Co rád jí? Ať dítě odpovídá celou větou. Věk: 4+ Obtížnost: ZVIEECI SKOLKA Rozlišujeme a tňdíme zvuky. Emě se zdál bláznivý sen o zvířátkách, ale všechno v něm bylo popletené. Vystřižené obrázky zvířátek přiřaď ke správným zvukům. Poslouchej! Může husa bučet? cl c i • Ukazujte na obrázky zvířat ve školce a přidejte zvuky z bublin. • Ptejte se dítěte: Búů! Dělá takhle husa? Ne? Které zvířátko teda patří sem? Věk: 4+ Obtížnost: * KDO SE OZYAL? Procvičujeme sluchovou paměť. Věk: 4,5+ Obtížnost: • Víš, jak dělá pes, moucha, had...? Předved je! • Zavři oči a poslouchej, kdo na tebe volá. • Vystřižené obrázky dej do prázdných rámečků v tom pořadí, jak se zvířátka ozvala. • Zopakujte s dítětem hlasy zvířat z obrázků na kartičkách vpravo. • Předveďte 3 až 4 hlasy. Pak se dítěte ptejte, kdo se ozval jako první, druhý... poslední? □□□□ □□□□ □□□□ UM ✓ v KOLIK JE MLÄDAT? Procvičujeme zvuky zvířat, počítáme do 4. • Vystřižené obrázky mláďat seřaď do sloupečků pod zvířecí maminky. Kolik mláďat mají? Napodob hlas každého mláděte lkrát. • Kolikrát jsi zaštěkal/a, zamňoukal/a, zabučel/a, zabečel/a? Věk: 4+ Obtížnost: 8 V ✓ v CO SLYSIS Y LESE? Rozlišujeme a přiřazujeme okolní zvuky. • Prohlédni si obrázek. Kampak to Ema s Filipem zabloudili? • Vystřižené obrázky rozlož na stůl. • Poslouchej! Dospělý se ozve určitým zvukem. Komu nebo čemu patří? • Do prázdného čtverečku nalep obrázek, který odpovídá danému zvuku. » Napodobujte zvuky z bublin. Dejte dítěti čas, aby poznalo, komu zvuk patří. Jděte do lesa, do parku. Zaposlouchejte se do okolních zvuků. Povídejte si o všem, co jste slyšeli. Věk: 4+ Obtížnost: • Až zavolám: Pojďte ke mně jako..., například had, proměníte se v něj. Budete se ke mně plazit po zemi a zvířátko napodobovat. Jakmile uslyšíte zvoneček, proměníte se zase v děti a vrátíte se zpátky na své místo. POJĎTE KE MNE JAKO... Procvičujeme reakci na signál, zvuky zvířat a grafomotoriku. • Ahoj děti! Ja Jsem Petra a dnes si s vami zahraji na zvířátka. • Postavte se vedle sebe do řady a poslouchejte! - 0 • Hra je vhodná k pohybu v prostoru, ale í k procvičování jemné motoriky. • Postavte se 5-7 metrů před děti. Dávejte jasné pokyny a signály. • Sledujte správnost prováděných zvuků a pohybů. • Pak předkreslené tvary použijte jako grafomotorická cvičení. Ať dítě tužkou obtahuje tvary (zleva doprava) a přitom předvádí hlas zvířete. • Grafomotorické cviky překreslete na větší formát papíru. Věk: 4+ Obtížnost: TOC A POSLOUCHEJ! Procvičujeme sluchovou paměť a postřeh. Polož prst na namalované CD a zatoč s ním několikrát ve směru šipky. Poslechni si nahrávky na všech CD. Spoj čarou dvojice CD, která hrají stejně. • Až dítě začne obtahovat prstem kruh (točit cédéčkem), doprovázejte pohyb zvukem. • Všechny zvuky přehrajte několikrát. • Pak dítěti pomozte najít první dvojici. Ptejte se: „Kde jsi slyšel cccf Komu zvuk patří?" Věk: 5+ Obtížnost: 12 HRA S PADÁKEM Procvičujeme zvuky, počet 1 až 4 a reakci na povel. • Dej tužku na START. Až uslyšíš povel TEĎ, začni točit padákem (obtahovat kruh ve směru šipky). Na signál STOP tužku zastav u některého z barevných políček. • Jak zíváš, telefonuješ, raduješ se...? Zkus napodobit zvuk tolikrát, kolikrát napovídá kostka. • Hra končí, jakmile projdeš všechna políčka na padáku. Na- startujte a stopujte hru tak, aby se dítě zastavilo u každého políčka. Povídejte si! Komu tatínek volá? Proč je klukovi zima? Co dostala holčička k narozeninám...? Věk: 4,5+ Obtížnost: Sr-afc Fífo, mám senza hru s p&atálem a fcostRou! Tg umíš počítat, jo? 13 v t / / KAM ZYUKY PATRI? Třídíme zvuky a přiřazujeme k situacím. • Poslouchej zvuky, které předvede dospělý. Poznáš, kam patří? • Kde můžeš slyšet kapající kohoutek, zvonící budík, houkání vlaku...? • Zvuky přiřaď k situacím. ni HIM iiiii m Yof LLLLLLI r~1 flOCNICEJ m m llllll NIMI Věk: 4,5+ Obtížnost: 14 JAK SE CITIM? Učíme se vyjádřit emoce a pochopit pocity druhého. • Podívej se, jak se Filip v každém zrcáťku tváří. Kde je unavený, smutný a kde radostný? Proč? • Umíš se tvářit jako Filip? Zkus to! Povídejte si s dítětem o Filipových emocích. Vyzkoušejte si před zrcadlem rozdílné grimasy. Mluvte s dítětem o jeho pocitech v různých situacích. 0 Emo, fcctejsi? ^ PoJdTse šfcleiit! f flledtám své zrcátiíLo. Neviďěl Jsi Ho? Věk: 4+ Obtížnost: 15 CO FILIP ZAŽIL? Učíme se řeč obličeje a rozvíjíme slovní zásobu. Vystřihni obrázky obličejů a dej je tam, kam podle situace patří. Kde je Filip veselý, smutný, kde křičí, raduje se nebo se polekal? • Umíš se zamračit, zasmát, rozzlobit? Ukaž! v t JAK ZNEJI? Seznamujeme se s hudebními nástroji. Rozvíjíme představivost, logické' uvažování a slovní zásobu. • Prohlédni si obrázky vpravo. Každému kousek chybí. Zbývající část je ukryta. • Rozstříhané obrázky polož do prázdných okének, aby tvořily celek. • Poslouchej! Jak znějí všechny ty hudební nástroje? • Zvuky hudebních nástrojů dítěti predvedie a instrumenty pojmenujte. • Pak předvádějte zvuky jeden po druhém, ať dítě ukáže, které nástroje se ozvaly. Věk: 5+ Obtížnost: 18 NA MUZIKANTY Rozvíjíme smysl pro rytmus, slovní zásobu a kreativitu. • Víš, jak se hraje na trubku nebo housle? Vyzkoušej si to i bez nástrojů Představ si, že držíš kytaru a přidej zvuk „drnky drnky". • Postupně zkus hrát na všelijaké nástroje. • Vidíš, jak ti to jde. Ted zahraj na housličky písničku Pec nám spadla: „Fid-li, fid-li, fid-li, fid-li, fid-li fid-lifidlili...". • Zkus zadrnkat písničku Šla Nanynka do zelí nebo zabubnovat Běží liška k Táboru. • Vybarvi bubeníka, houslistku, kytaristu a trumpetistu. Věk: 4+ Obtížnost: ** 19 KOUZELNÝ BUDÍK Rozlišujeme pomalé a rychlé zvuky. • Tik, tak! Velká ručička na budíku běhá rychleji, malá pomaleji. Zvonění nás probudí. • Náš kouzelný budík pomáhá střídání ročních období. Znáš je? • Polož prst (tužku) na START. Jakmile uslyšíš tikot, toč kolem budíku tak rychle, jak tiká. • Až budík zazvoní crrr, zastav se. Kde stojíš? Je jaro, léto, podzim nebo zima? Čím se vyznačuje toto období? • Najdi na stránce další symboly k danému období a spoj je čarou s políčkem na budíku. 6 • Ukažte dítěti, jakým směrem se ručičky otáčejí. • Napodobujte rychlé a pomalé tikání budíku a dítě ať krouží dokola budíku. Po chvíli tíkot přerušte zvoněním. Zvoňte tak, aby se ručička zastavila v každé částí budíku několikrát Věk: 5+ Obtížnost: 20 POHÁDKY O MEDVĚDOVI Rozvíjíme sluchovou paměť, vypravěčské dovednosti a fantazii. I Poslechni si zvukovou pohádku. ► Zapamatuj si zvuky, které uslyšíš, společně s příběhem. Pak si pohádku vyprávěj dohromady s dospělým a zvuky předváděj na předmětech. » Dokážeš pohádku O medvědovi vyprávět sám? ► Vymysli jinou pohádku se zvuky. ©® ► Přečtěte dítěti příběh O medvědovi a zároveň ukazujte obrázky a děj obohacujte identickými zvuky. Věk: 5+ Obtížnost: PohádC£a 0 medvědovi Byl jednou jeden U/m in/m. Ráno se probudil, zívl (J^j wíáxb, vstal z postele a šel ke stolu Jjj? d/ÁJfu (py^lxxpd-, zamíchal )dstrčil aUtáH, vzal si nalil do něj čaj o ádln O/A O/A a napil se £i MJl OQ O OO UU, U, MM ooo o o o OO o flB> O OOO OO • Poslouchej, co hraje bubínek a pak vyťukává tužka. Postupně zvuky zopakuj. • Jakmile kolečka z druhého sloupečku správně vyťukáš, vybarvi je. Pastelky ti napoví, jakou barvou. Bubnujte, pak vyťukávejte tužkou zvuky podle grafického záznamu v řádku. Mezery mezi kolečky znamenají vteřinové pauzy mezi jednotlivými zvuky. Vymýšlejte i vlastní jednoduché hudební struktury bez vizuální opory. V rytmizaci se s dítětem střídejte. Věk: 5+ Obtížnost: 28 ZAMYKY ZAMYKY Rytmizujeme říkadla. • Ťukej si prstem na kolečka pod obrázky a říkej říkanku. • Nauč se říkadla zpaměti s vytleskáváním. Í0 Přečtěte dítěti říkadlo a pak jej společně s ním říkejte nahlas a rytmizujte. v. I 4.5+ Oltli/no-.t: ■* XomJLií u/i, ojhl cíadm čuMu £0% ' .'"J..' ■li...ŕ ." Vij - ."'J '. TMÍ. 4^ "ciď cíad/2 (AÚ7IÍ&