BuLiiu. jeme na Luken, £lu,ci, pojoľfee sem! g> 00 o 00 OOO O O o 00 o flB> O QQQ OO BUBNOVANÍ Rozvíjíme sluchovou paměť a smysl pro rytmus. • Poslouchej, co hraje bubínek a pak vyťukává tužka. Postupně zvuky zopakuj. • Jakmile kolečka z druhého sloupečku správně vyťukáš, vyba je. Pastelky ti napoví, jakou barvou. • Bubnujte, pak vyťukávejte tužkou zvuky podle grafického záznamu v řádku. Mezery mezi kolečky znamenají vteřinové pauzy mez jednotlivými zvuky. • Vymýšlejte i vlastní jednoduché hudební struktury bez vizuální opory. V rytmizaci se s dítětem střídejte. Věk: 5+ Obtížnost: 28 ZAMYKY ZAMYKY Rytmizujeme říkadla. • Ťukej si prstem na kolečka pod obrázky a říkej říkanku. • Nauč se říkadla zpaměti s vytleskáváním. m 0 Přečtěte dítěti říkadlo a pak jej společně s ním říkejte nahlas a rytmizujte. Věk: 4,5+ Obtížnost: *■ ^fJjl^ ^0 "ni ouMi ^3 cíodíJA po- ivwiwcíw 30 PUZZLE Hledáme dvojice a skládáme slova. • Podívej se na puzzle. Složíš je? Spojuj dílky čarou a skládej slova • Jakou slabiku slyšíš na začátku slova žirafa, tulipán, ježek...? • Kterému z puzzlů chybí dílek? Věk: 4,5+ Obtížnost: * 31 NA SCHOVÁVANOU Rytmizujeme slova a procvičujeme počítání do 4, logické uvažování a orientaci na ploše. • Uhodneš, co se skrývá na druhé straně puzzlů? • Vystřihni obrázky v levé části stránky podle přerušované čáry. • Slova z obrázků vytleskej. Kolikrát jsi tlesknul/a? Spočítej slabiky. • Vystřižené obrázky dej na žluté políčko k správnému počtu puzzlů. Věk: 5+ Obtížnost: 32 BUBENÍK 1 Rytmizujeme slova a počítáme slabiky. • Filip si musí dělení slov na slabiky ještě procvičit. Pomůžeš mu? • Na bubínku je jeden puntík. • Vytleskej slova z obrázků a jednoslabičná (na 1 tlesknutí) spoj čarou s bubínkem. Filipe, Lolifc slabifc má PRAK? To Je hraěfca. PRA-AK. Dvě. Věk: 4,5+ Obtížnost: 33 BUBENÍK 1 Rytmizujeme a přiřazujeme dvouslabičná slova. „Bumtarata na vrata, nejsme žádná mrňata. Slova hravě vytleskáme, slabiky si spočítáme. Bumtarata, jedna, dva, kdo je první, vyhrává." • Spočítej puntíky na bubínku. Jsou dva. Skvělá práce! • Vytleskej slova z obrázků, dvouslabičná (na 2 tlesknuti) spoj čarou s bubínkem. • Obrázky vybarvi. Věk: 5+ Obtížnost: 34 BUBENIE 3 Rytmizujeme a třídíme slova podle počtu slabik. • Vytleskej slova z obrázků. U každého obrázku vybarvi stejný počet koleček, jako je slabik ve slově. • Vybarvi všechny obrázky se slovy, která mají tři slabiky. or/J o o o o i^^^i o- o|_ Věk: 5+ Obtížnost: 35 oooo o o o o 11 BUBENÍK í Rozkládáme slova na slabiky a hledáme čtyřslabičná slova. „Zabubnujem na buben, ať je dneska príma den. Zabubnujem čtyřikrát, ať má děti každý rád." • Vytleskej slovo a spočítej slabiky. • U každého obrázku vybarvi stejný počet koleček, jako je slabik ve slově. • Obrázky s čtyřslabičnými slovy vybarvi. • Do prázdného rámečku nakresli obrázek (s názvem na 4 slabiky). OOOO oooo oooo oooo Věk: 5+ Obtížnost: 36 TROJICE SLOY Tvoříme zdrobneliny a porovnáváme délku slov. • Na obrázku je květ, kvítek, kvíteček. Řekni, co je na dalších obrázcích. • Vystřihni obrázky podle přerušované čáry a pak je polož do prázdných okének. • Počet koleček pod obrázkem musí souhlasit s počtem slabik ve slově. • Pojmenujte a vytleskejte společně s dítětem první trojici slov. • Spočítejte slabiky a kolečka pod obrázky. • Stejný postup platí i pro další obrázky. • Dítě doplní trojice slov vystřiženými obrázky a pojmenuje je: květ, kvítek, kvíteček. • Které slovo je delší? Dům, nebo domeček? • Zkuste zdrobneliny dalších slov: lampa, les, kráva, zub, vlna... Věk: 5+ Obtížnost: ### 37 □ J0-30! ^ To mám moc rlcCa. / JOJO! Třídíme slova podle délky a procvičujeme techniku střihání. • Slova vytleskej a spočítej slabiky. • Rozstříhané obrázky roztřiď podle vzoru. chobotnice dům Do posledního okénka nakresli obrázek se čtyřslabičným a jednoslabičným slovem. Věk: 5+ Obtížnost: 38 JAK TO EEKNES? Tvoříme slova různé délky. Procvičujeme zdrobňování slov. • Kostka v levém rohu ti napoví, z kolika slabik se slovo na obrázku skládá. • Na obrázku je židle, na kostce tři puntíky. Jak to řekneš? Zahrajte si také hru: Velký domeček je... ? (dům) Velký stoleček je...? (stůl) Malý les je...? (lesíček) Malá žába je... ? (žabička) Věk: 5+ Obtížnost: 39 KOPANÁ Rozkládáme slova na slabiky a třídíme je podle poctu slabik. Kluci nevědí, do které brány mají kopnout míč. Pomůžeš jim hádanku vyřešit? Rozděl kluky do 2 družstev a spoj je čarou s brankami. Na první bránu střílejí kluci s jednoslabičným jménem (Dan), na druhou kluci s dvouslabičným jménem (Ven-ca). Věk: 5+ Obtížnost: 40 DOMINO 1 Rozvíjíme řeč, postřeh, orientaci na ploše a logické myšlení. • Vystřihni obrázky s puntíky. Pokládej je do prázdných okének k obrázkům věcí tak, aby počet puntíků odpovídal počtu slabik ve slově. Řiď se pravidly domina. • • • v. i. Si nu',1 41 DOMINO 2. Rozvíjíme řeč, postřeh, orientaci na ploše a logické myšlení. • Vystřižené obrázky doplň. Do prázdného okénka nové kostky polož obrázek s tolika slabikami, kolik je koleček na předchozí kostce. • Do posledního okénka dokresli vlastní obrázek. Věk: 5+ Obtížnost: 42 TRAMPOLÍNA Rozkládáme slova na slabiky a třídíme je podle počtu slabik. • Holky se dohadují, kdo s kým bude skákat na trampolíně. Poradíš jim? • Rozděl holčičky do dvou skupin podle počtu slabik ve jméně. • 1 lolčičky s dvouslabičnými jmény (Klá-ra) spoj červenou pastelkou s první trampolínou. • I lolčičky s tříslabičnými jmény (An-dre-a) spoj žlutou pastelkou s druhou trampolínou. m 5+ JÍMÁM& QmcIam, 43 HUKANÁ ZMRZLINU! Třídíme slova podle počtu slabik a procvičujeme počítání do 3 a barvy. • vytleskej slova na obrázcích pod sebou. Mají stejný počet slabik, jako je kopečků zmrzliny nad nimi? Všechny takové obrázky vybarvi. • Počet slabik znázorni kolečky pod každý obrázek. • Poznáš, jaké druhy zmrzliny jsou v kornoutcťch? • Prohlédni si obrázky. Co do cukrárny nepatří? Věk: 5+ Obtížnost: 44 DOMEČKY • Vytleskej slovo na obrázku a spočítej slabiky. • .Šipky ukazují ke kostkám s různým počtem puntíků. Má některá kostka stejný počet puntíků, jako je slabik? Vybarvi ji! • Uarevné domečky ti napoví, jakou zvolit barvu pro jednotlivé kostky. V*k 5+ < llillínost: 45 °o oo o oo o YYLET DO ČESKÉHO RÁJE Ema s Filipem vyrazili do Českého ráje na pěší výlet. Domluvili se, že z Jičína do Turnova půjde každý po jiné trase. Filip jde po zelené, Ema po červené. Schválně, kdo bude rychlejší a v cíli získá odměnu? Hru můžeš hrát s dospělým nebo kamarádem. Vyber si barvu turistické značky a dej se na cestu. Prachovské sfcáltj Pojmenuj obrázky, slova vytleskej a spočítej slabiky. Značku pod dvouslabičnými slovy vybarvi zeleně a pod tříslabičnými červeně. Jaká je odměna pro vítěze? Vybarvi ji, jakmile projdeš celou Zlatou stezku Českého ráje a správně vyplníš všechny značky. Věk: 5+ Obtížnost: **