354 U I umění Umění se proměňuje spolu se světem RADOSLAVA SCHMELZOVÁ V úvodu knihy Co je umění? Texty angloamerické estetiky píše estetik Tomáš Kulka, že otázka, co je umění, je ve své podstatě filosofická. Pojem umění sice byl znám již ve starém Řecku, ale význam, v němž jej používáme dnes, je sotva tři sta let starý. Podle Kulky: ...v 18. a 19. století šlo o otázku jen teoretickou, neboť vzdělaný člověk neměl problém rozpoznat, co uměním je a co uměním není, ve 20. století se k otázce filosofické (Jak zformulovat vyhovující definici pojmu „umění") přidává i problém praktický: jak umění poznat. Jaký to vlastně máme problém s tím uměním? Inu, buď mají pravdu estetici a většina současného umění není uměním, nebo estetická hodnota (krása) a estetický prožitek (libost) nejsou nutnou podmínkou umění. Protože konceptuálni umění, které z principu odmítalo estetizaci a smyslový prožitek z uměleckého díla, je stále jednou z nejvlivnějších současných tendencí, zdá se být potvrzeno, že podstata umění leží v myšlení, je intelektuální (je pro něj třeba využívat mozek, nikoli jen oči) a sebereflektující (to znamená, už se nevěnuje skutečnosti, ale samotnému umění, hledá jeho hranice, znovu a znovu si klade otázku: Co je umění?), neboť útěšný estetický potenciál umělecké tvorby se pro tento čas a pro tuto společnost vyčerpal. Dnes v Česku rozkvétá neokonceptuální scéna, na vysokých uměleckých školách dokonce vládne konceptuálni akademismus, a to se vší nudou a normativní zátěží dogmatu, který začíná být tomuto akade-mismu naruby vlastní, což konceptu činí medvědí čili tu nejhorší službu. Ale co vlastně umění o naší době říká? Často je komplikované, nehezké, vzbuzuje odpor, provokuje, dělá si z nás blázny, nerozumíme mu. Měli bychom se pozorně dívat a přemýšlet, co nám umění sděluje o naší době, před čím varuje, varovalo i dříve, nejednou bylo označeno i za zvrhlé umění (Entartete Kunst). Schopnosti poučit se z minulosti se také říká mít historickou paměť. Dlouho se skutečně zdálo, že základním rysem umění je napodobení skutečnosti, proto bylo mnohým ještě v 19. století jasné, co výtvarným uměním být může a co jím není. První nesnáze se objevily s nástupem impresionismu a poté avantgard. Jako by to nestačilo, v roce 1917 přišel Marcel Duchamp se svou Fontánou, záchodovou mušlí z pánských toalet, kterou obrátil, pojmenoval, podepsal jako R. Mutt a vystavil. Nejro-zumnější by bylo Duchampa ignorovat nebo prohlásit, že možná měl alespoň smysl pro humor (jak to napsal třeba František Koukolík bez jakékoli snahy lámat si hlavu, proč umělec něco takového vytvořil), jenže Duchamp se od konce šedesátých let, kdy se prosadilo konceptuálni umění, stal jedním z nejcitovanějších umělců a jeho Fontána byla v roce 2004 označena za nejvlivnější dílo 20. století. Ona totiž ta nešťastná pisoárová mušle, kromě toho, že otevřela novou a radikální kategorii umění, byla zároveň dadaistickým hanobením falešné kultivovanosti a výsměchem kulturním okázalostem předválečné Evropy, která neučinila nic, aby zabránila masakru milionů obyvatel. Duchamp si později posteskl, že uměleckému světu mrštil Fontánu do tváře a ten absurdně opěvoval její jiskřící běl a tvar podobný sochám Henryho Moora. V podstatě jde o to, zda se otevřeme novým myšlenkám, rozhněvaným a zoufalým hlasům, které usilují o nápravu sociálního prostředí. Zygmunt Bauman v knize Tekutá láska, O křehkosti lidských pout (2013) napsal, že právo silnějších, rafinovanějších či lstivějších udělat všechno pro to, aby přežili slabší a méně šťastné, je jedním z nejděsivějších ponaučení holocaustu. A nemilosrdně dodává: Hrůzné, příšerné ponaučení, které jsme si vzali k srdci... naučili proměňuje spolu se světem RADOSLAVA SCHMELZOVÁ Radoslava Schmelzová 355 UMĚNI nsť). Schopnosti poučit se z minulosti se také říká t historickou paměť. Dlouho se skutečně zdálo, že základním rysem uměje napodobení skutečnosti, proto bylo mnohým ješ-v 19. století jasné, co výtvarným uměním být může ;o jím není. První nesnáze se objevily s nástupem presionismu a poté avantgard. Jako by to nestačilo, oce 1917 přišel Marcel Duchamp se svou Fontánou, rhodovou mušlí z pánských toalet, kterou obrátil, jmenoval, podepsal jako R. Mutt a vystavil. Nejro-mnější by bylo Duchampa ignorovat nebo prohlásit, možná měl alespoň smysl pro humor (jak to napsal ba František Koukolík bez jakékoli snahy lámat si ivu, proč umělec něco takového vytvořil), jenže champ se od konce šedesátých let, kdy se prosadi-CtíVViat WSlnVlt tfltéŽ. I. Stáváme se jakýmisi voyeury nahlížejícími na stále se opakující soukromá představení, aniž by jejich aktéři brali ohledy na to, zda jejich výkonu někdo doopravdy věnuje pozornost. průvodní text k výstavě Metamorfeliéry Zdá se, že žijeme v převratném období, kdy ještě stále rozumíme pojmu umění (v tomto textu se omezím na umění výtvarné) v jakémsi neurčitém, nicméně obecně sdíleném slova smyslu. Jsme stále ještě přesvědčeni,