Tato publikace byla vytvořena na podporu udržitelnosti projektu M ANIMA - flexibilní vzdělávání žen v aktivní fázi rodičovství podle zahraničních zkušeností. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a Státním rozpočtem České republiky. Harmonizace rodiny a zaměstnání v krátkých zamyšleních V roce 2013 vydalo Národní centrum pro rodinu Průchodní 2,602 00 Brno www. rodiny.cz národní centrum pro rodinu tvromký sociální (ondvtR eVfiOPSKAtWie Pk OPERAČNÍ PROGRAM JL LIDSKÉ ZDROJE ÍJ A ZAMĚSTNANOST PODPORUJEME VAŠÍ BUDOUCNOST www.esfcr.cz Milé čtenářky, milí čtenáři, nabízíme vám jeden z výstupů projektu M_ANIMA. Přiložená sada letáků byla využívána během besed v místech pravidelného setkávání žen. Cíl, k němuž letáky směřovaly, zůstává i po ukončení projektu. Snahou autorek je poukázat na přínos práce pro rodinu, která se může stát důležitým obdobím osobního růstu - nejen pro dítě, ale i pro rodiče, a přispět tak do mozaiky pohledů na potřeby pečujících rodičů, v drtivém počtu případů žen. V médiích i v práci se ženami se často setkáváme s překážkami, které působí nedostatek nabídek nerodičovské péče o děti i neuspokojivé možnosti práce na zkrácený úvazek a flexibilních forem práce. Ženy vnímají tento nedostatek i jako omezení možnosti seberealizace v zaměstnání. V těchto případech velmi oceňujeme úsilí politiků, zaměstnavatelů a dalších občanských iniciativ, které přispívají ke zlepšení neuspokojivého, v evropském kontextu znepokojivého stavu. V diskusích o této problematice ale postrádáme zmínku o tom, že zapojení na trhu práce je velmi důležitým způsobem zapojení do společensky důležité práce, není ale možností výlučnou. Z pohledu na udržitelný rozvoj společnosti sem patří právě i práce pro rodinu, zejména výchova budoucí generace. Opomíjený význam mateřství má na ženu v intenzivní rodičovské fázi, která je zcela nevýstižně nazývána mateřskou a rodičovskou dovolenou, velmi negativní vliv. Až neuvěřitelně snižuje sebevědomí, a tím i chuť k práci na sobě. Nedostatečné ocenění práce v rodině je navíc jedním z důvodů, proč je počet otců na rodičovské dovolené stále neuspokojivý a proč zaměstnavatelé často považují existující rodinné závazky svých zaměstnankyň či zaměstnanců za faktor snižující či znemožňující kvalitu výkonu. Proč může být rodičovství přínosné i pro osobní růst? Především proto, že práce pro rodinu je reálnou příležitostí k prohloubení důležitých psychosociálních dovedností - říkáme jim rodinné kompetence či měkké dovednosti, které umožní pracovat s větší efektivitou i v profesi. Dokázat tyto dovednosti pojmenovat jazykem trhu práce a hlavně nebát se o nich hovořit, není samozřejmé, aleje velmi účinné. Umožňuje překlenout pomyslnou propast mezi světem rodiny a profese a uvolňuje ruce pro takovou míru zapojení v rodině i na trhu práce, která není výsledkem strachu ze sociálního vyloučení, ale volbou odpovídající přáním i možnostem konkrétních rodičů. Přiložené letáky nabízí základní návod pro takový způsob uvažování. Přejeme vám, abyste měli odvahu harmonizovat rodinu a zaměstnání nejen díky vynaloženému úsilí, ale i proto, že dokážete považovat současné úkoly za příležitosti. 2 Matka - úspěšná žena 3 Kdy jste byla v životě úspěšná? Při hledání odpovědi záleží samozřejmě na úhlu pohledu: Jmenujte, prosím, tři příklady úspěchu ve Vašem životě: Pmňup 23 usPěch t0'co Přináší moJe práce druhým, nebo hodnotím svoji úspěšnost podle toho, co přináší práce ^ ' mně samotné? Dá se předpokládat, že spokojenost nastává tehdy, když se oba zmíněné pohledy na úspěšnost vyrovnají. Problém nastává, když za úspěch práce pro 2) rodinu považuji jen to, co přináší moje práce druhým, a přitom více či méně pociťuji, že se sama nerozvíjím nebo že nedokážu čelit otázkám, „jak dlouho ještě budu doma?" .......................... Jedna žena to vyjádřila slovy:„Co dělám? Tak ráno vstaneme, a než upravíte dítě do podoby, 3j aby bylo schopno se takhle nějak pohybovat, než se nasnídáte, tak to uběhne tak hodina a půl. Uvařit, dítě, vyvenčit dítě, nakoupit, sníst oběd, uspat dítě, uklidit domácnost, probudit dítě, nasvačit dítě, vyvenčit dítě, udělat večeři, přivítat manžela, náležitě ho ocenit, zeptat se, Daří se Vám bez dlouhého přemýšlení iak se měl v Prác]> nakrmit dítě, udělat večeři, odpovědět? nakrmit dítě, nakrmit manžela, nakrmit sebe, udělat hygienu večer. Všechno to tak nějak Pokud ne, je to proto, že: zpacifikovat, dát dítě spát, vyžehlit, vyprat, na- a) myslíte, že takové otázky nejsou pro rvat nádobí do myčky, vyrvat nádobí z myčky. ženu na rodičovské dovolené ty nejdu- Přečíst si taky nějakej časopis, abych úplně neužitější, zakrněla, a večer se podívat na svůj oblíbenej seriál a padnout do postele. A ráno zas znovu. b) máte pocit, že nemáte čas se nad mož- . , , . ....... , Mezitím občas nejaké cvičeni s Klarmkou a /lenostmi úspěchu zamýšlet nebo o ně . . „,, . , jaka mimořádná akce, sem tam nejaký doktor, usilovat, „. , ,,, očkovaní. c) Vaše úspěchy nikoho nezajímají? K tomu přistupuje nevšímavost okolí, kterou popsala jiná žena následovně: „A jste tady stále zavřená a tam, kde se nedostanete s kočárkem, tak tam nemůžete. Jste uvázaná na to, že každý dvě hodiny kojíte nebo každý tři hodiny a že musíte být doma, pokud Vám teda zrovna nevadí, že kojíte na veřejnosti. Jezdíte s kočárkem za největšiho vedra, za největší zimy. Jako já si nestěžuju, ale jetozáhul." Takový způsob uvažování ve spojení s nedostatečným společenským uznáním péče má na rodiče a zvláště matky malých dětí hned dvojí nežádoucí vliv: ■ z hlediska zaměstnatelnosti dochází ke ztrátě zdravého sebevědomí, a tím i mo-tivovanosti k sebevzdělávání a udržování kontaktu s profesním světem; ■ z hlediska rodičovského působení se hledá pouze odpověď na otázku: „Nakolik potřebuje rodičovskou péči naše dítě/děti?" a neuvažuje se další rozměr péče vedoucí k otázce: „Nakolik potřebuji/ potřebujeme jako rodiče k vlastnímu zrání pečovat o své děti? Nakolik chceme být nezastupitelní při předávání hodnotových vzorů?" Zveme Vás na malou exkurzi do sousedního Německa, kde vznikl v rámci projektu EU „Rovné příležitosti pro muže a ženy" nástroj nazvaný „bilance kompetencí", který slouží k rozpoznania ohodnocení neformálně získaných kompetencí, u nichž je kladen důraz na činnosti v rodině. Bilance kompetencí je považována za nástroj moderní personální politiky. Zajímavé je, že neslouží pouze k mapování znalostí získaných z formálního učení, ale například i sociální a osobnostní dovednosti, které jsou nezbytnou součástí kvalifikace. Cílovou skupinou pro použití nástroje jsou zaměstnané matky a otcové, pracovníci, kteří mají zájem na dalším vzdělávání, a ženy, které se vracejí na trh práce. Zájemci o „bilanci kompetencí" jsou systematicky vedeni k tomu, aby svůj dosavadní život reflektovali jako proces získávání vědomostí a dovedností a aby považovali rodinu za místo vzdělávání. Psychosociálním dovednostem, kompetencím, které jsou prohlubovány péčí v rodině, se také říká rodinné kompetence. Pokud má ten, kdo pečuje o rodinu, zájem o vlastní růst, může běžné, a přitom často velmi náročné události rodinného života považovat za příležitost. Nemusí si, řečeno opět ústy jedné ženy, říkat: „Tak teď to nějak přečkám a pak teprve začnu znovu žít." Nabízí se proto klíčová otázka: Co přináší práce pro rodinu samotnému rodiči, v našem případě matce? Pozice - Family manager -v čem se liší od jiných profesních pozic? I Už Vás někdy napadlo, že výraz mateřská Proč si myslíte, že je Vaše práce v rodině či rodičovská dovolená není výstižný? hodnocena jako dovolená či jako ztráta pro Vaše další pracovní uplatnění? I Máte obavu z návratu do zaměstnání, protože jste v současnosti jenom doma? Zveme Vás k malému P°rovnání Vašeho zapojení při péči o rodinu, které jsme nazvali rodinná manažerka, a ve Vašem zaměstnání. Family Manager Vaše pozice v profesním životě ..........................< velikost úvazku >.................................. ..............................< pracovní náplň v oboru > .............................. ........................... .< očekávané pracovní výstupy >............................ ....................... < udržitelnost pracovních výstupů >.......................... .........< forma společenského uznání >.......................... .................i..........< výše finančního ohodnocení >............................ ...............................< potřebné dovednosti > ............................... ,.................................< kariérní postup > .................................. Výsledný popis obou uvedených „pracovních pozic" se jistě liší podle konkrétní životní situace. Je ale jistě zřejmé, že pokud se působení v rodině odbude slovy „jsem doma", je takové sdělení velmi nevýstižné, a proto by zasloužilo více pozornosti. Proč se tak často hovoří o tom, co všechno obnáší práce v určité profesi, v čem je zajímavá, a na druhé straně převažují příklady toho, jakými způsoby je možné domácí péči minimalizovat? Takový způsob prezentace práce „rodinné manažerky" může budit dojem, že rodičovská péče je vlastně nepotřebná. Nebylo by lepší používat na oba světy - rodiny i profese - stejné úhly pohledu, jak jsme o nich hovořili v 1. letáku, a nestavět obě základní životní sféry proti sobě? Je ovšem důležité znát specifika světa rodiny i profese a nepodceňovat úskalí, která jsou s nimi spojena. Nabízí se otázka: „Nakolik je moíno porovnávat činnost pro rodinu s prací v zaměstnání?" Jednu z možných odpovědí dal profesor Richard Wilk z Indiána University, když napsal: „Je typické, že se práce pro rodinu zaměňuje s potřebou po mezilidských vztazích. Ten, kdo vykonává psychickou péči, neřídí se výkonnostními principy profesní práce. Proto se práce spojená s emocemi nedefinuje jako práce." Stručně řečeno, práce pro rodinu je zacílena na posilování mezilidských vztahů a práce profesní na podáváni výkonů. Hovořit o významu neplacené vztahové práce v souvislosti s rodičovskou dovolenou i dalším životem rodiny má velké opodstatnění. Důvodů je celá řada. 1. Značný objem práce žen zůstává nedoceněn: celkový objem času, který ženy věnují neplacené práci, je oproti mužům více než dvojnásobný (56 hod. vs. 25 hod.), zatímco v zaměstnání tráví ženy pouze o necelou pětinu méně času než muži (40 hod. vs. 47 hod.)11 2. Vyšší zapojení mužů v péči o rodinu je z pohledu žen velmi žádoucí. V neposlední řadě proto, že se objem času, který muži věnují neplacené práci v rodině, nemění a je přibližně stejný, ať už je žena ekonomicky aktivní či nikoli. Snahy vedoucí k vyššímu zapojení mužů v rodině jsou zatím nedostatečné. Muži se obávají nepochopení zaměstnavatelů a násled- ného ohrožení kariérního růstu. Je možné předpokládat, že by se vyšší prestiž práce pro rodinu příznivě projevila na vyšší angažovanosti mužů v péči o rodinu. 3. Neplacená práce vytváří pro společnost novou hodnotu. Výzkum ve Spolkové republice Německo prokázal, že hodnota neplacené práce by ve finančním vyjádření byla rovna 55 % objemu hrubého domácího produktu. Cílem snah o nediskriminační ocenění neplacené práce není „připoutat ženu zpět ke kuchyni", ale odstranit nedostatky v měření skutečného objemu nově vzniklé hodnoty ve společnosti zvlášť v době, kdy bude narůstat i potřeba péče o starší členy rodiny. 4. Délka rodičovské dovolené bývá spojována se ztrátou zaměstnatelnosti. K řadě faktorů, které způsobují obtížný návrat na trh práce, lze počítat i sociální vyloučení v podobě nedostatečného zájmu o pečující rodiče a s ním spojenou ztrátou zdravého sebevědomí a kontaktů s trhem práce. ■ Jaký se nabízí „lék" na udržení zdravého sebevědomí? ■ Jak neztratit kontakt s trhem práce? Zdroj: Rodina a zaměstnání s ohledem na rodinný cyklus, VÚPSV 2010 Význam péče pro dítě a pro rodiče Proč je důležité vědět, co jsem v uplynulých letech u-dělala? Máte obavu, že to nikoho nezajímá? Zveme Vás k malé inventuře toho, co jste s největší pravděpodobností za uplynulé období života jako pečující rodiče vykonali: 1) Byla vytvořena pevná citová vazba prostřednictvím kontaktu s dítětem od prvních dnů života. 2) Pevná vazba má klíčovou úlohu při rozvoji řeči a sociálního chování. 3) Pevná vazba je upevňována stabilním prostředím, které podporuje u dítěte pocit jistoty a umožňuje tak jeho rozvoj: - matka udržuje stabilitu, hladí a konejší, rozumí předpojmové řeči, používá pro dítě známá slova, hned reaguje na dětské podněty, vytváří základy vývoje řeči; - otec přivádí dítě k aktivitě, s dítětem pozoruje svět, učí dítě, aby uneslo odmítnutí a umělo si vydobýt pozornost. Rodiče jsou společně tvůrci jedinečného výchovného stylu, který dává odpovědi na ty nejdůležitější otázky, které si rodiče kladou -jakým člověkem se má stát jejich dítě, jakých hodnot si má nejvíce považovat. 4) Doba prožitá s každým dítětem vytvořila i příležitost pro vznik rodinných rituálů (např. stálé místo u stolu, četba před spaním, pochvala). 5) Čas prožitý s dítětem vytvářel prostor pro experimenty, protože pokud má dítě jistotu náruče, do které se může vrátit, rádo se vydává na výzkumné cesty. 6) Čas prožitý s dítětem dává určitou záruku, že úkoly, které jsou na dítě kladeny, zajišťují přiměřenost nároků: dítě má být stimulováno vždy o něco víc, než kam došel jeho současný vývoj. 7) V dalších letech bude nezbytné, abychom jako rodiče byli nablízku i dětem školního věku, protože: - rozvoj sociálních dovedností je posilován mezi nejbližšími rodinnými příslušníky- sourozenci, rodiči a prarodiči; - schopnost obstát tváří v tvář problémům, nacházet uspokojivá řešení konfliktů a čelit jim se děti učí od rodičů, stejně jako od nich přijímají ujištění o své hodnotě; - rodiče mají dostatek možností, jak ochránit děti před nástrahami mediálního světa, potřebují na to ale dostatek času, který mohou dětem věnovat; - pouze rodiče mohou účinně jednat, když se dítě ocitne v situaci, kterou samo neumí vyhodnotit nebo vyřešit, např. je-li ohroženo šikanou. - pouze rodiče mohou účinně jednat, když se dítě ocitne v situaci, kterou samo neumí vyhodnotit nebo vyřešit, např. je-li ohroženo šikanou. Závěrem ještě dáme slovo dětským psychologům, podle nichž jsou právě rodiče těmi, kteří svému dítěti poskytují: ;^ bezpečí, jistotu H smysluplný obraz světa B přiměřené množství podnětů ■ vědomí vlastní hodnoty *~ otevřené dveře do budoucnosti Domníváme se, že uvedený přehled dává tušit, že jste dosavadní prací neobohatili pouze zásadním způsobem život Vašich dětí, ale i sami sebe. Záleží na Vás a na způsobu Vaší sebeprezentace na trhu práce, nakolik dokážete o svých schopnostech přesvědčit budoucího zaměstnavatele. 8 Je návrat do zaměstnání po rodičovské dovolené těžký? 9 ■ Máte se po RD kam vrátit? Chystáte se změnit zaměstnání po RD? Jaké jsou důvody změny? Z výzkumů vyplývá, že po skončení RD se jen asi třetina žen vrací ke svému původnímu zaměstnavateli. Důvody mohou být různé - od nevyhovujících podmínek minulého zaměstnání až po zjištění, že rodičovství nastartovalo i změnu kariérního uvažování. Spousta maminek během RD také začne samostatně podnikat a k původnímu zaměstnavateli či profesi se nevrací. Jaké by byly Vaše nejzávažnější důvody pro změnu zaměstnavatele, resp. zaměstnání? ■ nevyhovující pracovní doba? I nemožnost práce na směny z důvodu péče o děti? délka dojíždění? jiné? Velké procento maminek by po rodičovské dovolené preferovalo práci na zkrácený úvazek nebo práci z domova. Pro téměř devadesát procent dotázaných žen je alternativní úvazek, který umožňuje skloubit pracovní a rodičovské role, hlavním důvodem vedoucím ke změně zaměstnavatele. Maminky jsou ochotné eventuálně i akceptovat nižší mzdu, pokud jim zaměstnavatel alternativní úvazek nabídne. Kromě zkráceného úvazku jsou často požadovaným prostředkem snazší harmonizace rodiny a zaměstnání flexibilní formy práce - zejména pružná pracovní doba a práce z domova. Jen necelá čtvrtina maminek by se po RD ráda vracela na úvazek plný. Na českém pracovním trhu je ale stále nedostatek nabídky zkrácených pracovních úvazků a dalších alternativních forem práce, a pokud existují, jsou paradoxně více rozšířeny u mužů než u žen. Také toužíte po zkráceném úvazku? Zkuste se zamyslet proč? Jaké jsou výhody a nevýhody těchto forem práce? +Zkrácený úvazek I více času pro rodinu I ideální pro přechod k plnému pracovnímu úvazku ' vhodné i pro zaměstnance se zdravotním znevýhodněním -Zkrácený úvazek nižší výdělek méně zaměstnaneckých benefitů větší riziko ztráty místa horší kariérní postup Práce na zkrácený úvazek tedy má svá rizika. Kromě nižšího finančního ohodnocení má zaměstnanec těžší přístup k zaměstnaneckým výhodám (dotované stravenky, využívání služebního auta apod.) a obtížně získá úvěr či hypotéku. Nižší příjem se promítá i do výše důchodu. Dalším rizikem mohou být nereálné požadavky zaměstnavatele na objem práce, která se nedá během práce na zkrácený úvazek stihnout. Pracovník pak formou přesčasů či řešení pracovních záležitostí mimo pracovní dobu odpracuje tolik hodin, jako by pracoval na celý úvazek. Dalším rizikem může být reorganizace pracovních míst na pracovišti, kdy bývají pozice se sníženými úvazky rušeny jako první. Kariérní postup je také jednodušší pro ty, kteří pracují na plný pracovní úvazek. Opakované výzkumy ukázaly, že zaměstnanec pracující na částečný úvazek vykazuje větší produktivitu práce - pracuje 80-90 % pracovní doby, zatímco zaměstnanec na plný úvazek využívá k práci cca 60 % pracovní doby. + Práce z domova úspora času stráveného cestováním za prací úspora nákladů na cestu vlastní rozložení pracovní doby úspora nákladů na pracovní místo (kancelář...) kontakt se zaměstnancem mimo pracoviště - Práce z domova ■ vyšší nároky na organizaci práce ■ nutnost velké pracovní sebekázně ■ omezený osobní kontakt se spolupracovníky ■ vyšší nároky na zabezpečení telekomuni kačních sítí ■ vyšší nároky na kontrolu zaměstnanců pracujících na dálku Práce z domova předpokládá velmi dobrou komunikaci a zajištění vzájemně výhodných podmínek se zaměstnavatelem. Výhodou pro zaměstnance je zejména ušetřený čas a vlastní timemanagement, díky kterým se lépe podaří sladit profesní a rodinný život. To ovšem předpokládá velkou míru sebekázně při plnění pracovních úkolů a velmi dobrou organizaci práce a rodiny pod jednou stře- chou, jinak by se snadno mohlo stát, že časté přerušování práce, odbíhání k dětem či odkládání na pozdější hodiny způsobí zhoršení kvality odvedené práce a k úspoře času tak vlastně nemusí docházet. Velkou nevýhodou pro maminky po RD je riziko sociální izolace způsobené minimálním kontaktem s pracovním kolektivem. 10 Co potřebuji pro úspěšný návrat do zaměstnání? 11 U spousty žen s blížícím se koncem rodičovské dovolené narůstá strach z návratu do zaměstnání - ať už na své původní místo nebo na zcela nové pracoviště. Často mají pocit, že nemají svému zaměstnavateli co nabídnout, že nesloží kloudnou větu, že mají malou praxi, že vše zapomněly... Trápí Vás také tyto pocity? Zkuste pojmenovat alespoň dvě věci, které potřebujete pro bezbolestný návrat do zaměstnání: 1) ........................................ 2) Určitě mezi důležité věci potřebné pro návrat do zaměstnání patří zdravé sebevědomí a znalost vlastních dovedností a kompetencí. Tyto dvě věci spolu jdou ruku v ruce a je potřeba se naučit o svých dovednostech sebevědomě mluvit. Jak na to? Zamyslete se nad tím, kolik činností denně vykonáváte - od úklidu, přípravy jídel, nákupů, péče o děti i domácnost, učení se s dětmi, praní, žehlení, pochůzky po úřa- dech, lékařích... a mnoho dalších. Mnohdy za těmito činnostmi vidíme jen stres a stereotyp a neuvědomujeme si, že každá činnost si vyžaduje určitou dovednost, aby mohla být dobře vykonána. Mezi časté dovednosti, které potřebujeme k vykonávání každodenních úkolů, patří např. organizační schopnosti, kreativita, flexibilita, komunikační dovednosti, schopnost snášet zátěž, trpělivost, odolnost vůči stresu, pečlivost, samostatné rozhodování, plánovania mnohé další. Nepřipomíná Vám výčet dovedností inzeráty s poptávkou na pracovní pozice? I tam se nejčastěji objevují výše zmíněné dovednosti a bývají označovány jako tzv. soft skills -měkké dovednosti, které se neváží přímo na vystudovaný obor, ale na dovednosti a kompetence, které mohou být využity napříč širokým spektrem pracovních pozic. Záleží ovšem na tom, na jaké úrovni máme tyto měkké dovednosti rozvinuty a „natrénovány". Denní úklid - organizační schopnosti, trpělivost, zručnost, plánování, flexibilita,... Péče o děti - komunikační dovednosti, kreativita, pečlivost, odolnost vůči stresu, schopnost dělat více věcí najednou, flexibilita, řešení konfliktů,... Asistentka - organizační a komunikační dovednosti, pečlivost, plánování, řešení konfliktů, asertivita, flexibilita,... Zmíněné dovednosti a kompetence nejsou výsledkem mnohaletých univerzitních studií, ale pestrých životních zkušeností, ke kterým rodičovství a práce pro rodinu jistě patří a velkou měrou přispívají k „tréninku" měkkých dovedností, kterým se v zahraničí říká rodinné kompetence. Jak tedy vypadá trénink dovedností a kompetencí v rodině? Organizační dovednosti a plánování Plánování a organizace úkolů jsou jedněmi ze základních podmínek pro výdělečnou činnost na pracovišti, ale i pro práci v rodině: rozdělení práce pro rodinu a domácnost, hlídání domácího rozpočtu, rozlišování důležitých a nedůležitých úkolů, plánování aktivit rodiny a jejích členů a desítky dalších každodenních úkolů. Flexibilita V pracovním světě se kromě časové flexibility cení schopnost rychle reagovat na nové situace a nastalé změny, což umožňuje firmám obstát v konkurenčním prostředí. V rodině: bezodkladné a samostatné řešení nečekaných událostí je na denním pořádku, přizpůsobování se novým okolnostem, které je nutno řešit s ohledem na všechny členy rodiny a také s ohledem na dostupné prostředky. Řešení konfliktů V zaměstnání se nejlépe prosadí ten, kdo umí dobře argumentovat a vést dialog. Totéž platív rodině: práce s různými názory, řešení nedorozumění, vyjednávání, zachování si odstupu, umění říkat „ne", důslednost... Takto bychom mohli rozebírat jednotlivé kompetence jednu po druhé a vždy bychom zjistili, že kompetence, které jsou potřebné pro zdárný výkon profese a chod rodiny, se překrývají. Rozdíl mezi prací profesní a prací pro rodinu spočívá v jejím zaměření - v za-městnáníjde především o zacílení na výkon, v rodině o zaměření na vztahy. Naše sebevědomí tedy může povyrůst, když si srovnáme, co všechno dokážeme a jaké kompetence ovládáme a můžeme nabídnout také svému zaměstnavateli. Důležité je „nepromarnit" dobu strávenou prací pro rodinu, ale považovat ji za radostné období, kdy buduji něco velmi důležitého ve své rodině a zároveň tím posiluji a rozvíjím své kompetence a sebevědomí pro trh práce. 12 Význam komunikace o vzájemných potřebách mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem 13 Při hledání zaměstnání nebo při samotném návratu na pracoviště po RD nestačí jen být si vědoma svých kvalit, znát své dovednosti a kompetence a umět je vhodně nabídnout svému zaměstnavateli. Velkou roli pro úspěšný a „bezbolestný" návrat na trh práce sehrává dobrá komunikace a reálná znalost svých potřeb. Ale nejen pracující matka má své potřeby, má je také zaměstnavatel. Zkuste pojmenovat svoje nejvíce „akutní" potřeby pro úspěšné sladění rodiny a zaměstnání a potřeby zaměstnavatele pro úspěšný chod společnosti: Moje potřeby Potřeby zaměstnavatele Potřeby zaměstnavatelů často vyčteme z inzerátů nebo se dozvíme při přijímacím pohovoru: „Hledáme flexibilního, motivovaného zodpovědného pracovníka, požadujeme dobré organizační a komunikační dovednosti..." Pod těmito požadavky se ale mohou skrývat různé představy jak Vás, tak zaměstnavatele, a proto je více než žádoucí být připravena na vyjádření svých představ. Flexibilita ■ dle zaměstnavatele Zaměstnavatel očekává plné nasazení, důležitá je pro něj včas a dobře odvedená práce, nemůže brát ohledy na jednotlivé události jednotlivých zaměstnanců. U zaměstnaných matek vidí zaměstnavatel nebezpečí ve zneužívání času vyhraněného péči o děti, který většinou toleruje (návštěvy u lékaře apod.) k vyřizování si záležitostí v pracovní době, které přímo nesouvisí s péčí o děti. ■ dle zaměstnankyně Ženy častou chápou požadavek flexibility jen ve smyslu času a nedokáží zaměstnavateli nabídnout flexibilitu ve smyslu originali- ty a vyšší rychlosti při řešení problémů nebo schopností rychle se přizpůsobit novým okolnostem. Žena, která zaměstnavateli nabídne realistickou nabídku a umí doložit flexibilitu na konkrétních případech, určitě najde pochopení pro své potřeby při plnění rodičovské role. Motivovanost a zodpovědnost ■ dle zaměstnavatele Zaměstnavatel očekává maximální spolehlivost a soustředěnost, iniciativu a zápal pro práci. Samostatnost, profesionalita, práce v týmu, ochota učit se novému jsou dovednosti, které jsou také očekávány. Zaměstnavatel si nemůže dovolit tolerovat různé rušivé vlivy související s péčí o rodinu na úkor daných úkolů. ■ dle zaměstnankyně Žena musí dokázat svou motivovanost a zodpovědnost jasně formulovanými požadavky souvisejícími s péčí o rodinu (např. dohodne, v jakou dobu bude pravidelně telefonicky kontrolovat děti), navrhnout zabezpečení plnění úkolů bez ohledu na např. nestandardní místo a čas plnění (např. práce z domova při nemoci dítěte, dopracování úkolu o víkendu apod.). Organizační dovednosti dle zaměstnavatele Pro zaměstnavatele je prvotní rychlé a úspěšné řešení úkolů, očekává samostatnost a kreativitu, plánování, empatii, schopnost práce v týmu, řešení konfliktů. ■ dle zaměstnankyně Ženy nesmí v první řadě vidět svoje vlastní potíže s hlídáním dětí a řešením jejich zdravotních problémů jako odpověď na organizaci práce v zaměstnání. Musí nabídnout dovednosti získané a posílené prací pro rodinu, jako např. zvládání více činností najednou, pohotové reakce na změny, smysluplné hospodaření s časem, rychlé posouzení důležitosti úkolů, samostatné rozhodování a výběr optimálního řešení, odolnost vůči stresu, které mohou případně spolu s nabídkou motivovanosti a zodpovědnosti dostatečně nahradit případné absence z důvodů péče o nemocné děti apod. Je vždy dobré mít připraveno více scénářů, odpovědí a návrhů řešení na případné dotazy zaměstnavatele ohledně rodiny a péče o ni, protože i zaměstnavatel musí dobře zvážit veškeré investice do zaměstnanců a musí mít jistotu, že i potřeby firmy budou naplněny. Jak to tedy vidí zaměstnavatel a jak žena může reagovat na jeho potřeby při zachování svých potřeb spojených s péčí o rodinu? 141 Čas - můj nepřítel? Cítíte se často ve stresu? Máte pocit, že nic nestíháte? Že nic není tak, jak jste si naplánovala? Jak to, že máme pořád málo času? Londýnský kardiolog M. Scott dokazuje v bezedné studii, že péče o děti a domácnost je psychicky náročnější než práce na plný úvazek. Po 24 hodin zaznamenával srdeční frekvenci matek a zaměstnaných osob a zkoumal míru stresu. Zatímco zaměstnané ženy mají pulz 80, u matek v domácnosti leží nad hranicí 100. Důvodem konstantně vysokého pulzu je fakt, že matky jsou stále v pohotovosti, musí být stále ve střehu, dokonce ani v noci s malými dětmi nekončí povinnosti. Maminky jsou vždy připravené vycházet vstříc potřebám a nárokům svých dětí a chodu domácnosti a to se děje téměř vždy na úkor času pro ně samotné. Z dlouhodobého pocitu nedostatku času pak přirozeně dochází ke stresu. Mnohdy si totiž myslíme, že nutně potřebujeme spoustu času, abychom mohly něco podniknout, užít si, načerpat energii. Bylo by samozřejmě ideální mít 2 hodiny denně pro sebe, ale realita je jiná, a proto se musíme naučit využít každou skulinku v časově napnutých dnech a týdnech a nečekat, až nám spadne do klína hromada volného času. Co všechno by měl zahrnovat „čas pro sebe" Když se dítě narodí, může se zdát rodičům a zvláště matkám, že skončil jejich osobní život - všechno se má snahu točit kolem zdánlivě nepřeberného množství potřeb dítěte. Pokud bychom tyto pocity konzultovali s lékaři, dali by nám zapravdu v tom, že i celý mateřský organizmus prodělává skutečnou revoluci. Potom se ale vrací k normálu, přičemž do konce života bude možno při hlubším vyšetření poznat, kolik těhotenství žena prodělala. Podobně, i když ve větší závislosti na individualitě ženy, by se měla každá matka stávat sama sebou a přitom zůstávat matkou. A právě ve chvílích, kterým říkáme „čas pro sebe", má příležitost si uvědomovat i uspokojovat svoje potřeby. Proto je tak důležité, aby nejen takový čas byl k dispozici, ale aby i umožnil naplňovat všechny sféry osobnosti. Čas pro sebe můžeme rozdělit do tří velkých skupin: 1) čas pro práci na sobě - vzdělávání, 2) čas na odpočinek a relaxaci - pasivní odpočinek, 3) čas na koníčky - aktivní odpočinek. Je jistě velmi individuální, které z potřeb a v jakém rozsahu se budeme věnovat, ale v žádném případě bychom neměli připustit strategii „vše pro dítě" Proč je strategie „vše pro dítě" nevýhodná i pro samotné dítě? Především proto, že dítě samotné mění svoje potřeby, a to i vůči svým rodičům. Prvotní závislost dítěte na rodičích, díky níž získává základní důvěru ke světu, se postupně mění. S narůstajícím věkem potřebuje dítě vidět v rodičích vzor, jak se uplatnit v životě. Můžeme také hovořit o doprovázení dítěte ze světa dětské sebestřednosti k převzetí odpovědnosti za vlastní život. Kde vzít čas na sebe? Zkuste si rozpracovat plán: rozdělte si den na 24 hodin (odečtěte dobu spánku) a najděte 10-, 15- či 20minutové skulinky, které byste mohla využít pro sebe - přečíst pár stránek z knížky, časopisu, zacvičit si pár cviků, nalakovat si nehty... Potom totéž udělejte ze sedmi dny týdne a najděte i delší úseky, které budou jen pro Vás a kdy můžete mít zajištěno hlídání dětí (manžel, babičky, kamarádky, dětský koutek) - pravidelné cvičení, jazykový kurz apod. 10 min. využiji k/na ...................... 20 min. využiji k/na. 30 min. využiji k/na Delší „skulinu" využiji k/na ■ Nezoufejte, pokud nenajdete tolik skulinek, po kolika byste toužila, naučte se dobře využívat pro sebe ty chvilky, které najdete nyní. Za dalšího půl roku, až děti zase trošku povyrostou, najdete jistě další prostor. Dalších pár rad pro dobrý domácí management aneb jak se z toho nezbláznit: ■ Definujte si jasné cíle. Rozlišujte přitom mezi dlouhodobými životními cíli a aktuálními cíli, kterých můžete dosáhnout v dohledné době. Dělejte vždy jen jednu věc „najednou". ■ Plánujte jen 60 % ze svého času. Tím zbývá prostor pro neočekávané, spontánní a aktuální. 1 Smíte také jednou říci ne. To je zvlášť spolehlivý postup proti zlodějům času a energie: když se opravdu nehodí, aby sousedka přišla na kafe a probírala své problémy, pak jí řekněte přátelsky a zdvořile: „Ne, dnes to nejde!" S Nemusí být všechno perfektní. Věci, které pro Vás nejsou tak důležité, smějí být průměrné. Dopřejte si tuto úlevu. 1. Zbavit se dojmu, že na sebe nemáte čas. a. Stěžujeme si, jak máme málo času, ale jednáme tak, jako bychom ho měli nekonečně mnoho. Lucius Annaeus Seneca b. To jediné, co opravdu máme, je současná chvíle, nyní. Sogjal Rinpočhe c. Za problémem, jak přidělovat čas, se skrývá ještě důležitější problém, a sice co chceme od života. Richard Koch 2. Rozhodovat se na základě vašich -rodinných - hodnot Najděte tři nejdůležitější hodnoty: 1) 2) 3) . Proč potřebuji na sobě pracovat, když jsou děti malé: Jaké výhody má současná životní fáze aneb Moje rodina - moje firma: Být manažerkou své rodiny poskytuje jisté výhody: můžete si práci organizovat podle svých představ, můžete si stanovit svou pracovní dobu, určovat pořadí a důležitost prací, delegovat práce na jiné členy. Ale každý dobrý manažer musí mít také dobrý plán a stanovené cíle, aby jeho firma nezkrachovala. Určitě víte, co je pro Vás a pro Vaši rodinu v životě důležité, a snažíte se, aby problémy a překážky všedních dnů zbytečně nebrzdily vaše plány a cíle. Pokud si s tímto někdy nevíte rady, nabízíme malý návod, jak roztřídit úkoly: důležité Úkoly, o které je potřeba se opravdu starat nenaléhavé Úkoly, které lze odložit na později nebo se jimi nezabývat vůbec Úkoly, které je potřeba vykonat ihned naléhavé Úkoly, které lze přenechat jiným nedůležité Pokud bychom chtěli najít definici času, potom se dozvíme, že „čas je jedna ze základních fyzikálních veličin, jíž se měří vzdálenost mezi událostmi na první souřadnici časoprostoru" a že „na povahu a smysl času existuje množství silně odlišných náhledů, a je proto obtížné nabídnout jeho nekontroverzní a jasnou definici". Ale nám nejde o hledání definice času, ale o to, abychom zvládaly to, co chceme a co máme. Proto se nezabývejme managementem času (time-management), ale o managementem nás samotných (selfmanagement). To může být sice na první pohled náročnější, ale na druhou stranu je to účinný způsob, jak dosáhnout pocitu uspokojení z dobře vykonané práce a zabránit tzv. syndromu vyhoření, který nastává tehdy, když se dlouhodobě nedaří dosáhnout pocitu splněných úkolů. í 18 Zdravé sebevědomí, timemanagement 19 Asi každá z nás přemýšlí o tom, jaký je náš život, jak jej zvládáme nebo nezvládáme podle svých představ, také jak vypadáme, na co máme čas a na co nemáme... Spoustu představ, jak by měl vypadat ideální život, nám dnes vnucují média. Ta vykreslují ideál moderní ženy a muže, kteří jsou za všech okolností perfektní, a to zvláště ženy - štíhlé, atraktivní, krásně oblečené, vždy v pohodě, nezávislé a úspěšné v zaměstnání a ještě s dokonalou rodinou. Je snadné podlehnout této iluzi „perfektní" ženy a snažit se tomuto ideálu přiblížit, ale realita bývá jiná. Pro většinu žen je tato iluze nedosažitelná (časově, finančně) a pak se trápí a propadají depresím, trpí pocity nespravedlnosti a beznaděje. Znamená to snad, že moderní žena nemůže být spokojená taková, jaká je? Musí měřit 180 cm a mít míry 90-60-90? Musí být slavná a mít nejzajímavější povolání na světě? Právě moderní žena dobře ví, že ideály ve skutečnosti nežijí, dokáže mýtům o ideální ženě přinejmenším čelit, když už je nemůže sama zbořit. Jak? Tím, že si je vědoma své vlastní hodnoty, svých kvalit, stojí si za svými rozhodnutími, buduje si zdravé sebevědomí nezávislé na diktátu dnešní doby a řídí se vlastním rozumem. Je to běh na dlouhou trať, zvláště, když se momentálně nacházíme v aktivní fázi mateřství a zažíváme každodenní koloběh související s péčí o děti a domácnost. Jak budovat a udržovat zdravé sebevědomí? Určitě neexistuje jeden recept pro všechny, ale jsou maličkosti, pomocí kterých se každá můžeme povzbudit, potěšit a zpříjemnit si den. Kromě chvilek pro sebe, kdy máme čas jen na sebe, své koníčky a zájmy, nabízíme pár tipů na „ozdravné" úvahy: Nikdo mě nedokáže pochválit lépe než já Beru věci s humorem a nadhledem Jsem sama sobě šéfem - sama rozhoduji o čase a hospodařím s vlastními silami ~~ Nezapomínám na základní pravidla duševní hygieny: spánek, správná výživa, pohyb. Časový koláč Asi nejtrvalejší obtíž, kterou budeme muset zvládnout po vstupu do zaměstnání, bude hospodaření s časem. Čas je jistě jednou z významných hodnot našeho života. Půjde o to, abychom uměly najít čas i na sebe, čas na děti, čas na manžela. Brzy zjistíme, že si musíme umět naplánovat i volný čas, aniž by nás zaplavil pocit viny. Půjde o to vytvořit si vlastní styl práce a odpočinku. Jednou z účinných technik je tzv. časový koláč. Jde o přehledné schéma činností během pracovního dne, které zaznačíme do kružnice rozdělené pomyslně na 24 dílků (hodin). Nejprve je nutné vyznačit část věnovanou spánku. Potom vyznačujeme jednotlivé činnosti. Pravděpodobně se budou i některé činnosti překrývat. Čím detailněji jednotlivé činnosti identifikujeme, tím se nám budou v dalším časovém koláči, znázorňujícím situaci po odchodu do zaměstnání lépe přeskupovat a hlavně i delegovat na další členy rodiny. Při práci s druhým koláčem potom uvažme, jakou poměrnou část dne chceme být v zaměstnání a na cestě tam a zpět, a „vyšetřeme čas" ze stávajících činností. Pokud jsme dosud dělaly víc činností současně, přesuňme je na jiné činnosti (např. konverzaci s dětmi), oddělme také čas, který již nebudeme potřebovat (např. že nebudeme pravděpodobně vařit oběd a umývat nádobí atd.). Je možné, že součet času nebude činit 24 ho- din, ale zřejmě více. Musíme vyšetřit alespoň tolik času, který budeme potřebovat na zamýšlenou pracovní dobu a čas na dopravu. Na sladění rodiny a zaměstnání neexistuje jeden recept, každá musíme najít svoji cestu, která bude vyhovovat nám a našim rodinám v souladu s našimi hodnotami a prioritami. Obsah Matka - úspěšná žena?...................2 Pozice - Family manager - v čem se liší od jiných profesních pozic? ..............4 Význam péče pro dítě a pro rodiče........6 Je návrat do zaměstnání po rodičovské dovolené těžký?..............8 Co potřebuji pro úspěšný návrat do zaměstnání?..................10 Význam komunikace o vzájemných potřebách mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem....................12 Čas - můj nepřítel?......................14 Selfmanagement, práce na sobě.........16 Zdravé sebevědomí, timemanagement......................18 Slaďujeme rodinu a zaměstnání., nenabízíme však jeden recept, ale pomáháme hledat cestu...