OKRUHY OTÁZEK K ÚSTNÍ ZKOUŠCE Z MANAGEMENTU 1. Úvod do managementu – definice managementu, management v ošetřovatelství, cíle, úrovně řízení zdravotnické péče. Funkce managementu. Organizační řád. Vedení – řízení. 2. Role manažera. Manažerské dovednosti. Kontrolní funkce. Rozhodovací proces v managementu. Správná komunikace manažéra. 3. SWOT analýza a její uplatnění v ošetřovatelství. 4. Marketing v oblasti ošetřovatelských služeb. Nastavení strategie, plán, cíle a realizace. Pravidlo SMART - S - Specific = specifický (v množství, kvalitě a času), M - Measurable = měřitelný (jednotkou měření), A - Agreed = akceptovaný (i podřízenými), R - Realistic = reálný (lze ho dosáhnout), T - Trackable = sledovatelný (v jeho postupném plnění). 5. CASE MANAGEMENT - metoda zaměřená na případ, CARE MANAGEMENT - řízení péče, sebepéče. 6. Organizační struktura zdravotnického zařízení. Typy zdravotnického zařízení a její řízení. Organizování interakce a komunikace v rámci organizace. Organizace práce v ošetřovatelské péči. Mentoring a supervize. 7. Kvalita a bezpečí v ošetřovatelské péči (poskytování zdravotnické péče, akreditační komise v oblasti kvality, akreditační standardy). Audity, typy auditů ve zdravotnictví. Bezpečnostní resortní cíle – zákonná povinnost ZZ ke sledování. Kontrola a hodnocení. 8. Systém vzdělávání NLZP, změny v legislativě, regulace a odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání, systém celoživotního vzdělávání. Kompetence NLZP. 9. Syndrom vyhoření v pomáhajících profesích. 10. Plánování v ošetřovatelství, dělení na časové rozmezí, organizování – OSCAR O (Objectives) Stanovení cílů/cíle činností, S (Specialization) Specializace/zaměření/rozdělení činností, C (Coordination) Koordinace/realizace dílčích činností, A (Authority) Pravomoc/disciplína, způsob provedení, R (Responsibility) Zodpovědnost/zvládnutí činností. Personalistika, hodnocení zaměstnance, motivace a odměňování pracovníků. Ke každému okruhu otázek si připravte příklad z praxe.