Časné postižení vyvíjejícího se mozku Neurovývojová onemocnění MUDr. Renáta Slaná Neurovývojová onemocnění ¼dětské populace •Porucha aktivity a koncentrace pozornosti 12% •Poruchy autistického spektra 2% •Vývojová dysfázie 5% •Specifické poruchy učení 6% NVO- etiologie •Genetické příčiny ( heritabilita 0,75-0,98) •Prenatální a perinatální poškození mozku •Prematurita •Toxické vlivy v graviditě ( VPA, alkohol, drogy) •Narušení optimální maturace a integrace neuronálních sítí, dysregulace noradrenergního a dopaminergního systému ADHD •Deficit pozornosti •Hyperaktivita •Nadměrná impulsivita •6-9% dětí, převaha chlapců 3:1 •Komorbidity:neobratnost, nešikovnost (dyspraxie), SPU – dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie), porucha opozičního vzdoru ADHD –kritéria •Paclt Ivo, Hyperkinetická porucha a poruchy chování, Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1426-4, str. 18,tab.3 ADHD Poruchy chování , soc. přizpůsobení Šikana Sekundární psychosomatické potíže Problémy ve vztazích Úzkosti, deprese Psychoterapie, přizpůsobení prostředí a režimu, medikace- Ritalin, Atomoxetin, Risperidon, antidepresiva EEG MR mozku PAS Kvalitativní narušení soc. interakcí a komunikace + repetitivní stereotypní vzorce chování, zájmů, aktivit •Dětský autismus •Aspergerův syndrom •atypický autismus •Rettův syndrom •Dětská desintegrační porucha PAS- etiologie •1,5-2% dětské populace •Genetické faktory ( více než 300 kandidátních genů) •Toxické vlivy alkoholu, VPA, ovzduší, pesticidy.. •Vyšší věk rodičů •Autoimunitní onemocnění matek ? •Postvakcinační etiologie nepotvrzena PAS- příznaky Emotivní slepota – nezájem o pochvalu, odměnu, či jiné motivační stimuly chybí sociální úsměv Obsesivně-kompulsivní chování – stereotypy, bizarní projevy, úzkostnost, sebepoškozování Deficit sdílené pozornosti- selektivní vnímání Neschopnost pochopit vlastní existenci Až ve 30% PMR, epilepsie, poruchy vývoje řeči PAS- dětský autismus Atypie raného věku V batolecím věku hypersenzitivita vůči stimulům zrakovým, sluchovým, taktilním Starší děti – stereotypie v chování nebo pohybové, rituály , zájem o neživé předměty, naučená kreativita, soc, vztahy, jazyk,vnímání Chybí zrakový kontakt, nezájem o ostatní lidi Řečová porucha-absence řeči, echolalie, dialog Chybí smysl pro humor , emoce PAS- Aspergerův syndrom •Normální nebo subnormální inteligence •Odtažité, emočně ploché chování •Atypické využití jazyka- řeč formální, pedantská, nezvyklý hlas •Omezená gestikulace, afektovaná •Neobratnost, toporná chůze •Rituály, tleskání rukama , poklepávání prsty •Adaptivní schopnosti i sebeobsluha normální PAS- diagnostika •Psychologické a psychiatrické vyšetření - standardizované testy •Klinický logoped •dětský neurolog •EEG •MR mozku PAS - léčba Dominující symptomy Speciálně pedagogická a logopedická péče -stimulace deficitních oblastí vývoje Farmakologická - neklid, agresivita, deprese.. Komorbidní symptomy – epilepsie.. Specifická vývojová porucha řeči Porucha myelinizace drah řečových center Specifická porucha artikulace řeči ( dysartrie, dyslalie) Expresivní vývojová dysfázie – porucha vyjadřování Receptivní vývojová dysfázie - porozumění řeči Toxiny v graviditě ( VPA, alkohol..) Genetická predispozice Hypoxické perinatální postižení, prematurita Traktografie Nevšímalová S. , Dětská neurologie, Galén 2021, ISBN 978-80-7492-557-3, str 176, obr.7-1 Specifické poruchy učení •Dyslexie - porucha čtení •Dysgrafie- porucha psaní •Dysortografie- porucha pravopisu •Dyskalkulie- porucha počítání •Smíšená porucha školních dovedností •Dyspraxie •Motorická dyskoordinace Diagnostika a léčba •Vyšetření intelektu •Oromotorika,sluch •Úroveň porozumění a řečové produkce •EEG •MR mozku •Logopedická péče