OPOŽDĚNÍ PSYCHOMOTORICKÉHO VÝVOJE PMV •Porod ( stabilizace vegetativních fcí, glykemie, hladiny glukokortikoidů) •Neonatální období- do konce 1. měsíce •Kojenecké období – do konce 1. roku •Batole – do 3 let •Předškolní dítě do 6 let •Myelinizace kortikospinálních nervových drah do 18 ti měsíců •mozečkové dráhy až 5-6. rok, asociační dráhy prefrontální až později , asociační dráhy F a T až do 32 let •Holokinetické období – do 2 měs. věku nekoordinované ,trhavé pohyby, fyziologická hypertonie •Monokinetické období- 2.-5.měsíc věku izolovaný pohyb KK, tonus hypertonický-hypotonie •Dromokinetické období- 5.-12.měs. věku pohyb má jasný směr, chybí koordinace, hypotonie odeznívá •Kratikinetické období – po 12. měs. věku vzpřímený stoj a chůze, mizí hypotonie PMV – MOTORICKÝ VÝVOJ VÝVOJOVÉ VYŠETŘENÍ DÍTĚTE VÝVOJOVÉ VYŠETŘENÍ DÍTĚTE VÝVOJOVÁ DATA - KOJENEC •Kršek, Pavel, Základy dětské neurologie, Galén, 2021, ISBN 978-80-7492-510-8, str.16,tab.1.1 VÝVOJOVÁ DATA- BATOLE KRŠEK, PAVEL, ZÁKLADY DĚTSKÉ NEUROLOGIE, GALÉN, 2021, ISBN 978-80-7492-510-8, STR. 17, TAB.1.2 PMR •Opoždění motorického vývoje •Opoždění psychického vývoje •poruchy kognitivní •poruchy vývoje řeči •poruchy sociální a emoční •Lehká, středně těžká, těžká mentální retardace •Sdruženo s hybnou poruchou – neurovývojové opoždění , nebo bez hybné poruchy •IQ 50-69bb , mentální věk 9-12 let •Obtíže zřetelné až v předškolním- školním věku •Omezená slovní zásoba, slabší porozumění •Vázne abstrakce , logické usuzování •Snížená flexibilita myšlení •Osnovy praktické školy •soběstační LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE •IQ 35-49bb, mentální věk 6-9 let •Zřetelná od kojeneckého věku •Opoždění vývoje řeči, chápání a užívání řeči silně omezená slovní zásoba •Funkční základní komunikace •Emoční labilita, hybné poruchy •Speciální ZŠ, základy čtení, psaní, počty •Jen základní sebeobsluha, pomoc, dohled •Nekvalifikovaná manuální práce s dohledem STŘEDNÍ MENTÁLNÍ RETARDACE •IQ 20-34bb, mentální věk 3-6 let •Kombinované postižení- motoriky nebo smyslové •Organické poškození mozku nebo abnormní vývoj •Řeč – jednotlivá slova , nebo žádná •Speciální ZŠ •Sebeobsluha závislá na opatrovníkovi , afektivní labilita, neklid, agresivita nebo nezájem o podněty TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE HLUBOKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE •IQ méně než 20bb, ment. věk do 3 let •Těžká motorická omezení až imobilita •Smyslová postižení, inkontinence •Komunikace – nonverbální vyjadřování libosti či nelibosti •Stereotypní automatické pohyby, automutilace •Zcela odkázáni na opatrovníka •Rehabilitační třída spec. školy •Abnormality morfologie a vývoje CNS , chromozomální vady •( M. Down, Prader- Willi, sy fragilního X chromozomu, TS) •Perinatální asfyxie, hypoxická encefalopatie •Metabolické vady, degenerativní choroby •( mukopolysacharidosa, hypotyreosa, hyperamonemie…) •Poruchy výživy •Sekundárně -abusus drog, schisofrenie, epilepsie •Endokrinní poruchy ( hypotyreosa, adrenoleukodystrofie) •Expanzivní procesy ( tuberosní sklerosa, hydrocefalus ) •Neznámé příčiny PMR- ETIOLOGIE •DMO ( dětská mozková obrna) •PAS ( poruchy autistického spektra ) •Poruchy vývoje řeči – vývojové dysfázie, afázie •SPU ( spec. porucha učení) , dyspraxie , ADHD •Věkově vázané epilepsie a encefalopatie DALŠÍ NEUROVÝVOJOVÉ PORUCHY VYŠETŘENÍ •Anamnéza •Klinické vyšetření •Laboratorní vyšetření •Funkční vyšetření – EEG, VEP BAEP, SEP , MEP •V-EEG , spánkové EEG •Zobrazení CNS - sonografie, MR •Genetické vyšetření , metabolické vyšetření •Psycholog, psychiatr , logoped, spec. pedagog , ORL lékař …. •Podrobná diagnostika •Kauzální léčba •symptomatická léčba •léčba epilepsie, psychiatrických chorob, metabolických poruch •operace vývojových vad , epileptochirurgie •Psychologicko-psychiatrická , speciálně pedagogická podpora •Sociální podpora , školní zařazení •Rehabilitace LÉČBA