PEDAGOGIKA A JEJÍ PŘEDMĚT VÝCHOVA základní kategorie pedagogiky Pedagogika 1. a 2. prednáška 26.10.2023 Doc. Dr. Vlasta Cabanová, PhD. CÍL PŘEDNÁŠKY PŘEDSTAVIT • PROVAŽUJÍCE NÁZORY A TEORIE O VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH V NEJSTARŠÍCH SPOLEČNOSTECH V CHRONOLOGICKÉM KONTEXTE • ČLENĚNÍ VĚD O EDUKACI A JEJICH CHARAKTERISTIKA • VÝCHOVU JAKO ZÁKLADNÍ KATEGORII ANALYZOVAT • VYBRANÁ DEFINIČNÍ VYMEZENÍ VÝCHOVY JAKO ODRAZ FILOZOFIE VÝCHOVY KLÍČOVA SLOVA : SPOLEČNOST, KOLEKTIVNÍ VÝCHOVA, ZÁMĚRNOST VÝCHOVY, DIFERENCIACE VÝCHOVY A VZDELÁVÁNÍ, ETYMOLÓGIE POJMU NÁZVU VĚDNÝCH OBORU PEDAGOGIKA - OD „PAIDAGOGOS“, SLOVO ETYMOLOGICKY POCHÁZÍ ZE STAROVĚKÉHO GRÉCKA, KDE PAIDAGOGOS BYL VZDĚLANÝ OTROK, KTERÝ VODIL SYNŮV SVÉHO PÁNA DO ŠKOLY (PAIS – CHLAPEC ; AGÓGÉ – VÉST) - PRVNÍ PREDVĚDECKÉ PRÍSTUPY A TEORIE VZNIKLI Z PRAKTICKÝCH POTŘEB - VÝCHOVA MÁ MNOHO PODOB, JE STARÁ JAKO LIDSKÁ SPOLEČNOST, JE SPOLEČENSKÝM JEVEM ČLOVĚK JAKO SOUČÁST PŘÍRODNÍ ŘÍŠE PŘICHÁZÍ DO ŽIVOTA NA SVĚT ÚPLNE BEZBRANNÝ: - JE NAPROSTO NEPŘIPRAVENÝ, NESCHOPNÝ PŘEŽITÍ - BEZ POMOCI DOSPĚLÝCH BY DLOUHO NEPŘEŽIL (NEMÁ HUSTOU SRST, KOŽICH KTERÝ BY HO CHRÁNIL PŘED CHLADEM, NEUMÍ RYCHLE BĚHAT ABY LOVIL, NEMÁ DRÁPY ANI TESÁKY ABY LOVIL A CHRÁNIL SE PŘED DRAVOU ZVĚŘÍ). • NA ROZDÍL OD JINÝCH TVORŮ VEĽKOU ČÁSŤ ŽIVOTA ABY DOSPĚL, ČTVRTINU AŽ TŘETINU, POTŘEBUJE STAROSTLIVOST A POMOC JINÝCH. OTÁZKA: • NAVZDORY VŠEMU, ČLOVĚK OVLÁDOL ŽIVOT NA ZEMI: V ČEM SE ČLOVĚK LIŠÍ OD SVĚTA ZVÍŘAT? (BLÍŽE KAISER, KAISEROVÁ, UČEBNICE PEDAGOGIKY, 1993) blíže HISTORICKOST JAKO ZNAK VÝCHOVY 1. ETAPA • PRAVĚK → STAROVĚK → STREDOVĚK→ NOVOVĚK (SPOČÁTKU KOLEKTIVNÍ, NEZÁMĚRNÁ VÝCHOVA, IMITACE, INICIACE, POSTUPNÁ RODOVÁ DIFERENCIACE A PROFESNÍ SPECIALIZACE V RODINNÉ VÝCHOVĚ; VZNIK PRVÝCH INSTITUCÍ V STAROVĚKU...) • VÝCHOVA BYLA ČINNOST, V KTERÉ SE ODEVZDÁVAL „DUCHOVNÍ MAJETEK“ SPOLEČNOSTI Z GENERACE NA GENERACI. • PROTOPEDAGOGIKA • PEDAGOGICKÁ TEORIE SE ROZVÍJELA JAKO SOUČÁST SPOLEČENSKÝCH TEORIÍ (NÁBOŽENSKÝCH, FILOSOFICKÝCH A POLITICKÝCH NÁHLEDŮ). 2. ETAPA VÝVOJE PEDAGOGIKY: OD TEORIE K VĚDE • NOVOVĚK – ROZVOJ PŘÍRODNÝCH VĚD • POZDEJI A. COMPTE (KURZ POZITIVNÍ FILOZOFIE), SOCIOLOGIE, PSYCHOLÓGIE • EXPERIMENTÁLNÍ VĚDA • OD 19. ST. KONCIPOVÁNÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY (ZÁSLUHOU J. H. HERBARTA) PEDAGOGIKA ZKOUMÁ VÝCHOVNÝ PROCES JAKO JEDEN Z NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH SPOLOČENSKÝCH JEVŮ. CO ZNAMENÁ JAKO VĚDA ? CO MÁ? (T.KUHN - ABY SE TEORIE STALA VĚDOU MUSÍ MÍT VLASTNÍ OBLAST ZKOUMÁNÍ, POJMOVÝ APARÁT, METODOLOGII VÝZKUMU (NÁSTROJE BÁDÁNÍ)! JE PEDAGOGIKA POTŘEBNÁ CELÝ ŽIVOT ? V OBDOBÍ J. A. KOMENSKÉHO (17. ST.)VYSOKÝ STUPEŇ ROZPRACOVANOSTI PG. TEORIE, ALE POJETÍ PEDAGOGIKY = DIDAKTIKA (DIDACTICA MAGNA) VÁZANÝ NA ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ,NÁSTUP NOVÉ SLOVNĚ-NÁZORNÉ KONCEPCE, • DIDAKTIKA SE DNES JIŽ DOTÝKA JEN PROCESU UČENÍ A VZDĚLÁVÁNÍ • DNES JE PEDAGOGIKA ETABLOVANÁ - JAKO VĚDA ZKOUMAJÍCÍ JEDEN Z NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH SPOLEČENSKÝCH JEVŮ - VÝCHOVU • POSTUPNĚ SE TEORIE ROZPRACOVALA DO CELÉHO SYSTÉMU VĚD O VÝCHOVĚ (EDUKACI – EDUKAČNÍ VĚDY). VÝCHOVA A VZDELÁVANÍ JEN DĚTÍ A MLÁDEŽE NEBO CELOŽIVOTNÝ PROCES PRO VŠECHNY? 1. X MYŠLENKA CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ (OD KOLÉBKY PO HROB) JIŽ U J.A. KOMENSKÉHO, DNES DEKLARUJÍ DOKUMENTY UNESCO JAKO SAMOZŘEJMOST PEDAGOGIKA A JEJÍ ZAŘAZENÍ ODBORNÍCI JI ZAŘAZUJÍ DO SOUSTAVY • SPOLEČENSKÝCH VĚD • SOCIÁLNÍCH VĚD • HUMANITNÍCH VĚD • VĚD O ČLOVĚKU • K VĚDÁM O VÝCHOVE • VĚDA O EDUKAČNÍ REALITE. Z ANTROPOLOGICKÉHO HLEDISKA JE PEDAGOGIKA VĚDA O ČLOVĚKU V SITUACI VÝCHOVY (KUČEROVÁ) (PRŮCHA, 2017 ) PARADIGMY V SPOLOČENSKÝCH VEDÁCH • V 20. STOL. PG. VĚDA OVLIVNĚNÁ MNOHA SMĚRY A PROUDY • DNES VĚDCI (VĚDECKÉ ŠKOLY) MAJÍ VLASTNÍ SVĚTONÁZOR, • JISTÉ FILOZOFICKÉ A METODOLOGICKÉ MYŠLENÍ, A POD.. DEF. CO JE PEDAGOGIKA JAKO VĚDA • O ZÁKONITOSTECH VÝCHOVY DORŮSTAJÍCÍHO POKOLENÍ (KOPECKÝ) • PEDAGOGIKA VĚDA O VÝCHOVĚ DĚTÍ A MLÁDEŽE (KAIROV) • PEDAGOGIKA JE VĚDA O VÝCHOVĚ (O. CHLUP, VELIKANIČ) • PEDAGOGIKA VĚDA O VÝCHOVĚ ČLOVĚKA (BOLDYREV) • PEDAGOGIKA JE VĚDA O EDUKACI (PRŮCHA) • KONCEPCE MODERNÍ PEDAGOGIKY POJEDNÁVA O VÝCHOVĚ V LIDSKÉ SPOLOČNOSTI, ZAOBERÁ SE INTERAKCÍ MEZI UČITELI A ŽÁKY, VYSVĚTLUJE JEVY UČENÍ A VYUČOVÁNÍ. - V PŘEVÁŽNĚ VĚTŠINĚ KRAJIN SOUBOR DISCIPLÍN, KTERÉ NAZÝVAJÍ SOCIÁLNÍ VĚDY V MEZINÁRODNÍ ODBORNÉ KOMUNIKACI NA MÍSTO TERMÍNU „PEDAGOGIKA“ UŽÍVÁ TERMÍN „EDUKAČNÍ VĚDA“ EUROPSKY THESAURUS (EUROP. SLOVNÍKU KODIFIKOVANÍCH MEZINÁRODNÍCH PEDAGOGICKÝCH TERMÍNŮ (vydalo UNESCO r. 1991, v ČR v roku 1992). PEDAGOGIKA - VÝCHOVA A VZDELÁVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE. ANDRAGOGIKA - VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH. GERONTOGOGIKA - VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ STARŠÍCH LIDÍ. SPOLU → ANTROPOGOGIKA (ANTROPOS – ČLOVĚK, AGOGÉ = VÉST). → ZAHRNUJE VŠECHNY VĚDY O VÝCHOVĚ PEDAGOGIKA, ANDRAGOGIKA A GERAGOGIKA • JSOU TRANSDISCIPLINÁRNÍ PŘEVÁŽNE APLIKAČNÍ OBORY VĚD O VÝCHOVĚ. • PG. NEPŘIJÍMÁ PASÍVNÍ ZNALOSTI Z VNEJŠKA, JE V OBOUSMĚRNÉM VZTAHU SE SVÝM OKOLÍM: TEORIE - PRAX TERMÍN POUŽÍVANÝ VEDLE „PEDAGOGIKY DOSPĚLÝCH“ NEBO „TEORIE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH“ ANDRAGOGIKA JE DEFINOVÁNA JAKO VĚDA O VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH, VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A PÉČI O DOSPĚLÉ, RESPEKTUJÍCÍ VŠESTRANNÉ ZVLÁŠTNOSTI DOSPĚLÉ POPULACE A ZABÝVAJÍCÍ SE PERSONALIZACÍ, SOCIALIZACÍ A ENKULTURACÍ. ANDRAGOGIKU LZE V SOUČASNOSTI CHÁPAT JAKO OBLAST SLUŽEB JEDNOTLIVCŮM, SKUPINÁM, INSTITUCÍM, ORGANIZACÍM NEBO CELOSPOLEČENSKÉHO CHARAKTERU, KTERÁ TVORBOU VZDĚLÁVACÍ NABÍDKY SLOUŽÍ K USPOKOJOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍCH ZÁJMŮ A POTŘEB (PRŮCHA, 2017) ANDRAGOGIKA PEDAGOGIKA Def. jako VĚDA O VÝCHOVĚ, která zkoumá • VÝCHOVU jako ZÁMĚRNOU FORMATIVNÍ ČINNOST, JEJÍ VÝVOJ, ZÁKONITOSTI, PODSTATU, STRUKTURU, FUNKCI, MECHANIZMY v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje →→→ a na základě zjištění rozpracovává TEORII a METODIKU EDUKAČNÍHO (VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO) PROCESU, jeho OBSAH, PRINCIPY, ORGANIZAČNÍ FORMY, METODY a POSTUPY. • PEDAGOGIKA JE VĚDNÍ ODBOR, KTERÝ ZAHRNUJE TEORII I VÝZKUM V OBLASTI EDUKACE (VÝCHOVY A VZDĚLÁVANÍ). • PEDAGOGIKA JE SPOLEČENSKOVĚDNÍ DISCIPLÍNA, ZKOUMAJÍCÍ ZÁMĚRNÉ OVLIVŇOVÁNÍ VÝVOJE OSOBNOSTI ČLOVĚKA, ZKOUMÁ VÝCHOVNÝ PROCES JAKO JEDEN Z NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH SPOLEČENSKÝCH JEVŮ. • DEF. PEDAGOGIKY JAKO VĚDY O EDUKACI JE ZÁKLADEM PRO JEJÍ TEORETICKÉ POZNÁNÍ A ROZVÍJENÍ • NORMATIVNÍ STRÁNKA PEDAGOGIKY → BYLY STANOVENY NORMY (IDEÁL) KE KTERÉMU BYL ŽÁK PŘIROVNÁVÁN; • EXPLANATIVNÍ STRÁNKA PEDAGOGIKY JE VYSVĚTLUJÍCÍ. OTÁZKA: • MÁ BÝT PEDAGOGIKA – VÍCE NORMATIVNÍ NEBO VÍCE EXPLANATIVNÍ? (MODERNÍ PEDAGOGIKA MUSÍ BÝT MUSÍ POPISOVAT = VYSVĚTLOVAT (EXPLANOVAT), JAK FUNGUJÍ EDUKAČNÍ MECHANIZMY. JEN KDYŽ POROZUMÍME ŽÁKOVI, JEHO CHOVÁNÍ (PROČ DĚLÁ, TO CO DĚLÁ) DOKÁŽEME ZVOLIT, VYBRAT A POUŽÍT SPRÁVNOU METODU A EFEKTIVNĚ PŮSOBIT). PEDAGOGICKÉ JEVY VYZNAČUJÍCÍ SE MIMOŘÁDNOU SLOŽITOSTÍ, VARIABILITOU A INDIVIDUÁLNÍ RŮZNORODOSTÍ NEPROBÍHAJÍ JEDNOZNAČNĚ, MAJÍ CHARAKTER PRAVDĚPODOBNOSTNÍ – STOCHASTICKÝ Z TOHO DŮVODU SE U NICH NEUPLATŇUJÍ ZÁKONY TAK, JAK JE TOMU V PŘÍRODNÍCH JEVECH, VE KTERÝCH EXISTUJÍ STABILNÍ A NEVYHNUTELNĚ SE OPAKUJÍCÍ VZTAHY. PŘEDMĚTEM PEDAGOGIKY JE EDUKACE DOSÁHNUT OPTIMÁLNÍ VÝSLEDKY = EFEKTÍVNOSTI VÝCHOVNÍHO PŮSOBENÍ) JE DERMINOVÁNA MÍROU INTERIORIZACE • RESP. ZJIŠŤOVAŤ OPTIMÁLNÍ PODMÍNKY A PROSTŘEDKY NA DOSAŽENÍ CÍLE VÝCHOVY (V SOULADU S DUŠEVNÍM A TĚLESNÝM VÝVOJEM DÍTĚTE), JAKO I V SOULADU SE SPOLEČENSKÝMI A INDIVIDUÁLNÍMI POTŘEBAMI. SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH VĚD VĚDY O VÝCHOVĚ SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH VĚD • INTEGRUJÍCÍ HLEDISKO: KLASIFIKUJE PG VĚDY NA ZÁKLADĚ VÍCE KRITÉRIÍ • ZÁKLADNÍ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY • APLIKOVANÉ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY • HRANIČNÍ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY (VŠECHNY VĚDNÍ DISCIPLÍNY JSOU VÍCE MÉNĚ POSPOJOVÁNY, PŘEDSTAVUJÍ TAK JEDNOTNÝ SYSTÉM VZÁJEMNĚ SE PODMIŇUJÍCÍCH VZTAHŮ.) všechny vědní disciplíny jsou více méně pospojovány, a tak představují jednotný systé ZÁKLADNÍ PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY • OBECNÁ PEDAGOGIKA • DĚJINY PEDAGOGIKY • OBECNÁ DIDAKTIKA • TEORIE VÝCHOVY • KOMPARATIVNÍ PEDAGOGIKA • METODOLOGIE PEDAGOGIKY Někdy se v rámci základních pedagogických věd vyčleňují i KLÍČOVÉ (JADROVÉ) DISCIPLÍNY → TEORIE VÝCHOVY, DIDAKTIKA A DIDAKTIKY UČEBNÍCH PŘEDMĚTŮ. OBECNÁ PEDAGOGIKA usiluje o • SYSTEMATIZACI • INTERPRETACI ZÁKLADNÍCH PEDAGOGICKÝCH JEVŮ, PROCESŮ EDUKAČNÍ REALITY A VYVOZENÍ VŠEOBECNĚ PLATNÝCH PEDAGOGICKÝCH NOREM. • ROZEBÍRÁ VÝCHOVNÉ CÍLE, FUNKCE A ORGANIZOVÁNÍ VÝCHOVY. • VYPRACOVÁVÁ TERMINOLOGII, URČUJE SMĚRY VÝZKUMU, JEHO METODY A INTERPRETACI VÝSLEDKŮ, • FORMULUJE VŠEOBECNÉ ZÁKONY VÝCHOVY; DĚJINY PEDAGOGIKY HISTORIE EDUKACE VE SVĚTOVÉM, NÁRODNÍM I REGIONÁLNÍM VÝVOJI, ZKOUMAJÍ TRENDY VÝCHOVY JAKO SPOLEČENSKÉHO JEVU, VZDĚLÁVACÍCH INSTITUCÍ, PEDAGOGICKÝCH IDEJÍ A KONCEPCÍ. V RÁMCI DISCIPLÍNY SE PROFILOVALY NÁSLEDUJÍCÍ PODOBORY – VŠEOBECNÉ DĚJINY VÝCHOVY, NÁRODNÍ DĚJINY VÝCHOVY, DĚJINY ŠKOLSTVÍ, DĚJINY DĚTSKÝCH A MLÁDEŽNICKÝCH HNUTÍ, DĚJINY UČITELSTVÍ A UČITELSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ; TEORIE VYUČOVÁNÍ (OBECNÍ DIDAKTIKA) • VYSVĚTLUJE PROCESY UČENÍ A VYUČOVÁNÍ, • OBSAH, FORMY, ZÁSADY, METODY A PROSTŘEDKY VYUČOVACÍHO PROCESU. • PŘEDMĚTEM DIDAKTIKY JSOU OTÁZKY INTERAKCE MEZI UČITELEM A ŽÁKEM. • VEDLE OBECNÉ DIDAKTIKY VZNIKLY PŘEDMĚTOVÉ DIDAKTIKY (VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY), OBOROVÉ DIDAKTIKY (SKUPINY PŘEDMĚTŮ) I SPECIÁLNÍ DIDAKTIKY (PODLE STUPNĚ ŠKOL); TEORIE VÝCHOVY • ZABÝVÁ SE VÝCHOVOU JAKO TEORETICKÝM PROBLÉMEM. • FORMOVÁNÍ CHARAKTERU • ANALYZUJE OBECNÉ CÍLE A OBSAH VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ; • SLOŽKY VÝCHOVY PEDAGOGICKÁ METODOLOGIE ZABÝVÁ SE PRINCIPY, STRATEGIEMI, PROCEDURAMI, NÁSTROJI A NORMAMI FUNGOVÁNÍ A ROZVOJE OBJEKTIVNÍHO POZNÁVÁNÍ A PRAKTICKÉHO PŘETVÁŘENÍ V OBLASTI ŠKOLSTVÍ A OSVĚTY. HLAVNÍ ÚLOHY SPOČÍVAJÍ V EXAKTNÍM MĚŘENÍ, EXPERIMENTOVÁNÍ, POZOROVÁNÍ, STATISTICKÉ ANALÝZE KVANTITATIVNÍCH DAT, VÝKLADU, PŘEDVÍDÁNÍ VZTAHŮ MEZI JEVY VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ REALITY, INTERPRETACE JEJICH SMYSLU A VÝZNAMU; Metodológia výskumu. Metodológia výskumu je vedná disciplína, ktorá skúma a opisuje plánovanie, organizáciu a realizáciu výskumu vrátane vyhodnotenia výskumných dát. Metodológia výskumu teda opisuje viac než len výskumné metódy. Zaoberá sa tým, čo robí výskumník pred vstupom do terénu (plánovanie výskumu), počas terénnej fázy výskumu (použitie výskumných metód) a po návrate z terénu (vyhodnocovanie a interpretácia dát získaných v teréne). Od metodológie výskumu je potrebné odlišovať metodológiu vedy, metavednú disciplínu zaoberajúcu sa základnými otázkami budovania vedy a vedných systémov. Je to akási nadstavba konkrétnych vedných disciplín, pedagogiky, psychológie, chémie, fyziky atď. Ruka v ruke s ňou sa rozvíjajú disciplíny ako filozofia vedy, logika vedy, sociológia vedy, psychológia vedy a pod. KOMPARATIVNÍ PEDAGOGIKA • POROVNÁVÁ VZDĚLÁVACÍ SYSTÉMY V JEDNOTLIVÝCH ZEMÍCH (POPISUJE A ANALYZUJE DETERMINANTY, VÝSLEDKY A EFEKTY JEJICH FUNGOVÁNÍ). • PODROBUJE ANALÝZE VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY A JEVY ÚDAJE A POROVNÁVÁNÍ Z HLEDISKA SYNCHRONNÍHO (GEOGRAFICKÉHO), DIACHRONNÍHO (CHRONOLOGICKÉHO, HISTORICKO-VÝVOJOVÉHO) A FUNKCIONÁLNÍHO (KONTEXT POLITICKÝCH, SOCIÁLNÍCH, EKONOMICKÝCH, KULTURNÍCH A JINÝCH VZTAHŮ, VLIVŮ A ZÁVISLOSTÍ); APLIKOVANÉ PEDAGOGICKÉ VĚDY A) VERTIKÁLNÍ ČLENENÍ • PŘEDŠKOLNÍ PG→ pg předškolního věku • ŠKOLNÍ PG → pg predpubertálního věku → pg pubertálního věku → pg adolescentního věku → pg dospělého věku B) HORIZONTÁLNÍ ČLENĚNÍ – PG SPORTU, PG KULTURY, • ŠKOLNÍ PG, PG RODINY, VOJENSKÁ PG.... • sociální pedagogika, speciální pedagogika APLIKOVANÉ PG VĚDY PODLE HORIZONTÁLNÍHO ČLENĚNÍ V ODVĚTVÍCH LIDSKÉ ČINNOSTI PODLE INSTITUCÍ A PROSTŘEDÍ : - PEDAGOGIKA SPORTU, - PEDAGOGIKA HRY, - PEDAGOGIKA PRÁCE, - PEDAGOGIKA UMĚNÍ, - PEDAGOGIKA ZÁŽITKU, - KŘESŤANSKÁ PEDAGOGIKA, - HUDEBNÍ PEDAGOGIKA, - FEMINISTICKÁ PEDAGOGIKA, - INTUITIVNÍ PEDAGOGIKA - PODNIKOVÁ PEDAGOGIKA, - MUZEOPEDAGOGIKA, - BIBLIOPEDAGOGIKA, - LESNÍ PEDAGOGIKA, - VOJENSKÁ PEDAGOGIKA ATD. 3. HRANIČNÍ PEDAGOGICKÉ VĚDY V INTERAKCI PEDAGOGICKÝCH VĚD A POMOCNÝCH VĚD VZNIKLY HRANIČNÍ PEDAGOGICKÉ VĚDY: PEDAGOGIKA – FILOZOFIE → FILOZOFIE VÝCHOVY PEDAGOGIKA – PSYCHOLOGIE → PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE PEDAGOGIKA – SOCIOLOGIE → SOCIOLOGIE VÝCHOVY PEDAGOGIKA – INFORMATIKA → PED. KYBERNETIKA PEDAGOGIKA – MANAŽMENT → ŠKOLNÍ MANAGMENT FILOZOFIE VÝCHOVY • ZKOUMÁ OBECNOU POVAHU, CÍLE A PROSTŘEDKY VÝCHOVY A PŘISPÍVÁ K ROZVOJI PEDAGOGICKÉ TEORIE VÝKLADEM FILOZOFICKÝCH NÁZORŮ, TEZÍ, ARGUMENTŮ A KONCEPCÍ, VÝZNAMNÝCH PRO VÝCHOVU (SMYSL, ÚLOHA, OBSAH A CÍLE VÝCHOVY, HODNOTY V EDUKACI, PŘÍSTUP K VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ); PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE JEJÍ PŘEDMĚT SPOČÍVÁ VE ZKOUMÁNÍ PSYCHOLOGICKÝCH ZÁKONITOSTÍ A ZVLÁŠTNOSTÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ V EDUKAČNÍ REALITĚ. ANALYZUJE PROCESY UČENÍ JAKO ČINNOSTI JEDINCE VE VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍCH PODMÍNKÁCH, ROZVOJ OSOBNOSTI V PROCESU VÝCHOVY A VYUČOVÁNÍ, ZÁKONITOSTI MEZI VNĚJŠÍMI PODMÍNKAMI A VNITŘNÍMI ZMĚNAMI, ANALYZUJE PSYCHIKU VYCHOVÁVANÉHO POMOCNÉ VĚDY PEDAGOGIKY • FILOZOFIE • PSYCHOLOGIE • SOCIOLOGIE • BIOLÓGIA • HYGIENA • MATEMATIKA • HISTÓRIA • ESTETIKA FILOZOFIE • PEDAGOGIKA SE AŽ DO NOVOVĚKU ROZVÍJELA JAKO SOUČÁST FILOZOFIE. VŠECHNY VÝZNAMNÉ FILOZ. SMĚRY VÝZNAMNĚ OVLIVNILY PEDAGOGICKÉ TEORIE • MEZI VÝZNAMNÉ FILOZOFY, KTERÝ ZNAČNOU POZORNOST VĚNOVALI VÝCHOVĚ: DÉMOKRITOS, SOFISTI, PLATON, ARISTOTELES, E. ROTTERDAMSKÝ, F. RABELAIS, L. LOCKE, R DESCARTES, J.J. ROUSSEAU, I. KANT, J. F. HERBART A DALŠÍ... OBORY FILOZOFIE : ANTROPOLOGIE, AXIOLÓGIE, LOGIKA, ETIKA FILOZOFIE jako pomocná věda pedagogiky ETIKA – JAKO VĚDA O MRAVNOSTI. UŽ OD SOKRATA ZKOUMÁ MRAVNÍ HODNOTY, SOUVISÍ S MRAVNÍ VÝCHOVOU, JE CÍLEM VÝCHOVY. J. F. HERBART: „PEDAGOGIKA BY MĚLA MÍT CÍLE V ETICE A NÁSTROJE VE PSYCHOLOGII“. LOGIKA -VĚDA O VŠEOBECNÝCH FORMÁCH A STAVBĚ MYŠLENÍ, JAKO VĚDA O SPRÁVNÉM USUZOVÁNÍ. VĚDA O VŠEOBECNÝCH FORMÁCH A STAVBĚ MYŠLENÍ. NA ZÁKLADĚ VŠEOBECNÝCH POSTULÁTŮ JE FORMULOVÁN I OBSAH VYUČOVÁNÍ. POZNAT ZÁKLADY LOGIKY ZNAMENÁ UPLATŇOVAT SPRÁVNÉ ZÁSADY MYŠLENÍ, PŘIMĚŘENĚ SE VYJADŘOVAT A FORMULOVAT MYŠLENKY. PEDAGOGICKÁ ANTROPOLOGIE – ROZEBÍRÁ KULTURNĚ ANTROPOLOGICKÉ ČINITELE, OVLIVŇUJÍCÍ EDUKAČNÍ PROCESY. VYTYČUJE PROBLÉMY, SPOJENÉ S POTŘEBAMI VÝCHOVY ČLOVĚKA PRO JEHO EXISTENCI V TÉ KTERÉ LIDSKÉ SPOLEČNOSTI, ŘEŠÍ OTÁZKY VLIVU KULTURY, ENKULTURACE NA ROZVOJ OSOBNOSTI. ZABÝVÁ SE INTERKULTURNÍMI ZVLÁŠTNOSTMI, JAZYKEM, KOMUNIKACÍ JAKO SOCIALIZAČNÍMI NÁSTROJI, HODNOTAMI, POSTOJI A PŘEDSUDKY. PEDAGOGICKÁ ANTROPOLÓGIE • oblast pedagogické vedy, rozvíja sa od 60. rokov 20. storočia. • v medzinárodnej komunikácii sa označuje termíny anthropology of education alebo culture education. • Pedagogická antropológia sa zaoberá problémom výchovy človeka, aby mohol byť schopný svojej existencie. Keď sa skúmajú procesy edukácie v rodinnom, školskom, alebo akomkoľvek prostredí, ukazuje sa, že okrem psychologických a sociologických faktorov tiež pôsobia aj kultúrnoantropologické. • Táto diciplína sa z veľkej časti kryje s inou disciplínou označovanou ako etnopedagogika alebo interkulturná pedagogika. Členení pedagogické antropologie • Pedagogickú antropológiu z hľadiska interdisciplinárnych vzťahov možno členiť na kultúrnu antropológiu a biologickú antropológiu. (Průcha, 2006). PSYCHOLOGIE jako pomocná věda pedagogiky OBORY PSYCHOLOGIE JEJICHŽ POZNATKY POTŘEBUJE ZNÁT PEDAGOG PŘI SVÉ PRÁCI: • OBECNÁ PSYCHOLOGIE • ONTOGENETICKÁ (VÝVOJOVÁ) PSYCHOLOGIE • PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI • HLUBINNÁ PSYCHOLOGIE • EXPERIMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE SOCIOLOGIE jako pomocná věda pedagogiky • SOCIOLOGIE JAKO VĚDA O ZÁKONECH VÝVOJE A STRUKTURY SPOLEČNOSTI. • S. DĚTSTVÍ, MLÁDEŽE, STÁRNUTÍ. • VYUČOVACÍ PROCES MÁ SVOU SPOLEČENSKOU A SOCIÁLNÍ PODSTATU. • PEDAGOGIKA PŘEBRALA METODY VÝZKUMU SOCIOLOGIE (ANKETA, TEST, SOCIOMETRICKÁ METODA) • VLIV SOCIOLOGIE ZESILUJE AKTUÁLNÍ TREND ROZVOJ SOCIÁLNÍ a SOCIOKULÚRNÍ ORIENTACE PEDAGOGIKY PG. MYŠLENÍ SE V POSLEDNÍM OBDOBÍ SILNĚ SOCIOLOGIZOVALO SOCIÁLNÍ FAKTORY JSOU URČUJÍCÍ VE VZTAHU MEZI URČITÝM PROSTŘEDÍM (RODINA, KOMUNITA, PRACOVIŠTĚ, REGION, STÁT) A EDUKAČNÍM PROSTŘEDÍM. S.F. VÝZNAMNĚ PODMÍŇUJÍ VZDĚLÁVACÍ ŠANCE A VZDĚLÁVACÍ DRÁHY LIDÍ, OVLIVŇUJÍ EDUKACI SPECIFICKÝCH SKUPIN POPULACE : ETNICKÝCH, JAZYKOVÝCH, RASOVÝCH , NÁBOŽENSKÝCH (A JINÝCH SKUPIN). BYLI POSILNĚNY SAMOSTATNÉ DISCIPLÍNY V RÁMCI PG = PŘEDEVŠÍM SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA (PŮSOBENÍ NA RIZIKOVÉ SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÉ SKUPINY MLÁDEŽE A DOSPĚLÝCH). S. VÝZKUMY – KTERÉ PUBLIKOVAL B. BERSTEIN (JDE O VZTAH SOCIÁLNÍ TŘÍDY A VZDĚLANÍM), TEORIE KULTURNÍHO KAPITÁLU (P. BOURDIEU). PEDAGOGIKA SPOLUPRACUJE A ČERPÁ POZNATKY Skupina PŘÍRODNÍCH VĚD: • MATEMATIKA. Ve velké míře se využívá statistiky při zkoumání statistických souborů v empirickém výzkumu • BIOLOGICKÉ VĚDY. Fyzická antropologie a neurověda přinášejí ped. četné využitelné poznatky. • LÉKAŘSKE VĚDY. Ve speciální pedagogice pro přiměřené působení, odhalení příčin, projevů a funkčních oslabení a poruch handicapovaných osob. Napr. Školní hygiena – poskytuje informace o životním a pracovním prostředí žáka s ohledem na vyhovující zdravotní podmínky. Duševní hygiena – wellbeing…+ Detailně zkoumá hygienická kritéria vybavení škol a okolí, věnuje se hygieně edukačního procesu, fyziologickým a hygienickým zásadám životosprávy; výchova k zdravému životnímu stylu. • TECHNICKÉ VĚDY oblast informačních a komunikačních technologií a především kybernetika. (Pg o optimálním řízení na základě zpětné vazby ve výchovně vzdělávacím procesu) + architektura škol... • DALŠÍ - ETNOGRAFIE, DEMOGRAFIE.... LITERATÚRA BERTRAND, Y. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál. BLÍŽKOVSKÝ, B. 1992. Systémová pedagogika. Ostrava, Amosium servis. PRŮCHA, J. 2017. Moderní pedagogika. Praha, Portál. KAISER,A., KAISEROVÁ,R. 1993.Učebnice pedagogiky. Základné požadované vedomosti. Bratislava, SPN. RINK J. E. 2005. Praktická pedagogika. Bratislava, Univerzita Komenského. ŠVEC, Š. 1995. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, IRIS.