Práce s cílem Proč je vlastně důležitá… VÝZNAM? • • ØMusím vědět čeho chci dosáhnout? ØJaký má být cíl? ØJak vnímáte rozdíl mezi cíli v pedagogice a sociální práci? ØJaká je funkce cíle? • •Nejčastější chyby: Øcíle, které se ztotožňují s tématem Øcíl, který se zaměňuje s popisem činnosti učitele Øvymezení výukového cíle je příliš obecné, nejsou stanoveny podmínky, kvalita nebo jiná kritéria žákova výkonu KOGNITIVNÍ CÍLE • • ØNižší úroveň cílů: 1. Na úrovni znalosti (zapamatování) se vyžaduje od žáka znovuvybavení poznatků a jejich reprodukce. Činnost žáků vyjadřujeme použitím aktivních sloves jako definovat, doplnit, napsat, opakovat, popsat, přiřadit, vybrat, určit. 2. U porozumění má žák prokázat pochopení a schopnost užití znalosti. Typická slovesa pro stanovení činností žáka: jinak formulovat, uvést příklad, interpretovat, vysvětlit, objasnit, zkontrolovat apod. 3. Při aplikaci již dochází pro jedince k přenosu učení do nových (problémových) situací. Typická slovesa jsou: aplikovat, diskutovat, interpretovat údaje a vztahy, navrhnout, použít, řešit, vyzkoušet apod. Ø KOGNITIVNÍ CÍLE • • ØVyšší úroveň cílů: 4. U analýzy jde o schopnost rozložit sdělení (objekt) na prvky nebo části tak, aby si žák dokázal objasnit a uspořádat myšlenky, rozlišit fakta od hypotéz či významné údaje od nevýznamných. Typická slovesa: analyzovat, najít princip uspořádání, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozdělit aj. 5. Syntéza znamená schopnost žáka skládat prvky a části v celek, či prvky přestrukturovávat. Typická slovesa: kombinovat, skládat, modifikovat, napsat zprávu, shrnout, vyvodit obecné závěry apod. 6. U hodnocení jde o žákovu schopnost i potřebu posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů, metod, způsobů řešení apod. Typická slovesa:argumentovat, obhájit, ocenit, provést kritiku, zdůvodnit aj. AFEKTIVNÍ CÍLE • • ØPřijímání označuje citlivost jedince k existenci určitých jevů nebo podnětů - subjekt je ochoten je přijímat či vnímat. ØReagování je charakterizováno zvýšenou aktivitou jedince a vyšším stupněm jeho zainteresovanosti. Jedná se o činnost z vlastní vůle. ØOceňování hodnoty znamená, že určité skutečnosti nabývají pro jedince vnitřní hodnotu. Tato hodnota začíná motivovat a ovlivňovat jednání člověka. Tato úroveň se člení na - akceptování hodnoty, - preferování hodnoty, -přesvědčení o hodnotě. ØIntegrování hodnot - ocitne-li se jedinec v situaci, na kterou se vztahuje více hodnot, je nutné hodnoty integrovat do soustavy, a tak stanovit základní a dominantní hodnoty. ØInternalizace hodnot v charakteru - hodnoty získávají pevné místo v hodnotové hierarchie jedince PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE • • ØImitace - žák po impulsu pozoruje příslušnou činnost a vědomě ji začíná napodobovat. ØManipulace - žák je schopen vykonat činnost podle slovního návodu, rozlišit a zvolit vhodnou činnost. ØZpřesňování - žák již dokáže vykonávat pohybový úkol s větší přesností a účinností. ØKoordinace - žák provádí několik různých činností řazených za sebou v požadovaném sledu. ØAutomatizace - zde se projevují automatizované prvky - ty vedou k maximu výkonu při minimálním vynaložení energie.