D – Rozšířená charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu PROFESNÍ ANDRAGOGIKA Typ předmětu povinně volitelný dopor. ročník / semestr 2/ZS Rozsah studijního předmětu 26 hod. za týden 2/0 kreditů 3 Vyučující Přednášky: Doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD. Předmět profesní andragogika se zaměřuje na detailní analýzu jednoho z klíčových subsystémů andragogiky a jeho aspektů, a to od teoreticko-metodologického základu, přes genezi a jeho funkce, cíle, organizační formy, metody a prostředky, proces kreování obsahu profesního vzdělávání (projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacích programů) až k analýze odlišností jednotlivých firemních škol a problematiky sebevzdělávání. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalosti významu profesní andragogiky pro produktivní část života člověka, jakož i jeho základních systémových prvků, funkcí a principů zasazených do rámce řízení lidských zdrojů a CŽU, v souladu s platnou legislativou. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní problematice profesní andragogiky, včetně její didaktické části, spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat problematiku profesní andragogiky v souvislostech hominidních, právních a ekonomických disciplin. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám práce ve svém oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně. PŘEHLED VŠECH PROBÍRANÝCH TÉMAT: Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do systému profesní edukace dospělých v konceptu CŽU, klíčových pojmů a aspektů teorie a praxe, které by měl pochopit přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů, obsahu, také forem , metod a prostředků. Student by si měl osvojit právní, organizační a didaktickou stránku procesu profesního vzdělávání dospělých, včetně terminologické; porozumět vzájemným vztahům systémových prvků a podmínek edukace dospělých, obeznámit se s unikátními systémy, průkopníky, jakož i s významnými mezinárodními organizacemi podporující profesní edukaci. 1. Předmět Profesní andragogiky a charakteristika základních kategorií. 2. Metodologické základy profesního vzdělávání dospělých - non-formal education; uplatnění systémového přístupu (Bertalanffy); využití modelu a modelování. 3. Systematické profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn - kontra brain-drain; významné systémy profesního vzdělávání Carrardova škola, Škola dynamiky skupin, Škola duševního výcviku, TWI a TTT; vznik první manažerské školy (Harvard b.s.), významné mezinárodní organizace podporující prof. edukaci: ILO, FAO, UNIDO, UNESCO, OECD a dal.; spec. grantové programy EU pro profesní ed. (Grundvigh, Leonardo da Vinci) 4. Nejvýznamnější čeští představitelé klasic. managementu a jejich systémy profesní edukace pracovníků: Škoda, Rothschild, Gutmann, Baťa, Nehera; Profesní edukační systém v ČSR 1945 -73 (Záv. školy, PTŠ a PI); Profesní edukační systém v ČSSR 1973 – 1989 (Cyklická příprava – vznik institutů);Profesní edukační systém po r. 1989 (2000 nových ed. institucí; AIVD; „malá“ AK...) 5. Cíle, význam a funkce profesní andragogiky; trendy a strategie pro 21. století; podnik (výrobní sociální systém - rozhodující aktivity vztahující se k trhu, zákazníkovi, k širšímu okolí) a profesní vzdělávání dospělých; instituty/manažerské školy firem. 6. Obsah profesní edukace specifický dle funkcí a pracovních pozic účastníků. 7. Formy, metody,prostředky, pomůcky, edukační technologie a didaktická technika v profesní edukaci. 8. Dospělý účastník profesní edukace (Dělník, THP-pracovník a Manažer); docilita a diagnostika; klíčové kompetence. 9. Lektor profesní edukace dospělých, obsah kategorie (Org. a Říd. personál – vedoucí institutu, ved. odd., ved. kurzů; Podpůrný asist. personál – logistika, evidence; Tvůrci programů, projektů, učebních opor, pomůcek, technologií, koncepční prac., výzkumníci, prognostikové, analytikové, ekonomové edukace; Lektoři, trenéři, poradci, konzultanti, instruktoři, kouči, tutoři, patroni, diagnostici, androdidaktikové); klíčové kompetence. 10. Rozbor potřeb profesního vzdělávání - součást personálního plánování; Projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacího projektu/programu a jeho klíčové součásti. 11. Kontrola a hodnocení efektivity; kategorie kvality profesní edukace – akreditace/certifikace; návratnost investic vzdělávací akce. 12. Edukační marketingová a poradenská strategie - součást firemní personální politiky; Hunting a jeho metody; Assessment centra a význam profesionálů v profesní edukaci. Požadavky na studenta: k ZP – nastudování poznatků z přednášek, z povinné a doporučené literatury a min. 50% bodů z informativního testu; Povinná a doporučená literatura: - KALNICKÝ , J. Klasický management v našich podmínkách. s. 20-24. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M.-UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. 121 s. ISBN: 978-80-7329-305-5. - KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. - KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. s. 7-58. In KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. - Mužík, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: DAHA, 1998. ISBN 80-902232-2-2. - MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. ROZPRACOVANÁ JEDNOTLIVÁ TÉMATA: 1. Předmět Profesní andragogiky a charakteristika základních kategorií. - předmět profesní andragogiky – zaměstnaný dospělý v procese edukace a s tím související okolnosti umocňující efekt tohoto procesu - práce, pracovní síla; profese, zaměstnání, povolání - profesní andragogika, formální a neformální edukace v kontextu CŽU (celoživotní učení); - kvalifikace, rekvalifikace, kompetence a způsobilost pro pracovní místo; - kreování člověka práce v systémech ŘLZ; institucionalizace profesní edukace; personalisté, „výchováři“ - systematické další profesní edukace a sebevzdělávání - cíle profesní edukace - obsah profesní edukace - kurikula; učební plány, učební osnovy; edukační projekty - formy profesní edukace - metody profesní edukace - prostředky uplatňované v profesní edukaci - subjekt a objekt profesní edukace – účastník a lektor ( konzultant, trenér, kouč, garant, instruktor, patron, supervisit; manager edukace dospělých a projektant edukace dospělých; ředitel, prezident, manager firmy - personalista - pracovní síla, výkon, výkonnost Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky (s. 42-47). In VETEŠKA, J.- SALIVAROVÁ, J.(eds.) Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. 416 s. ISBN 978-80-87306-12-3. · PALÁN, Z. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. Praha: Daha, 1997. ISBN 8090223214 · PRŮCHA, J. – VETEŠKA, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1. · ŠVEC, Š. Anglicko-slovenský LEXIKÓN pedagogiky a andragogiky. Bratislava: IRIS, 2008. ISBN 978-80-89256-21-1. · TITMUS, C. J. (ed.) Lifelong Education for Adults. An International Handbook. Oxford, NY: Pergamon Press, 1989. ISBN 0-08-030851-1. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - vývoj kategorií a pojmů profesní andragogiky ve vztahu k firemnímu ŘLZ a obecné andragogice v soudobé české odborné literatuře - metodologické lapsusy v uplatňování kategorií a pojmů - analytická komparace obsahu (různých) pojmů (např. vlastník firmy, top-řídící pracovník, manager střed. úrovně a personalista…) 2. Metodologické základy profesního vzdělávání dospělých uplatnění systémového přístupu; - uplatnění systémových přístupů (zkoumání objektivní reality u technických i společenských věd) – na bázi obecné teorie systémů (30. léta 20. st. Ludvik von Bertalanffy – USA, biolog rakouského původu) - přispění kybernetiky (Norbert Wiener 1947 definice - jako věda o řízení a sdělování v živých organizmech a strojích) - konstruktivní formulace problémů a uplatňování zásadních kroků v systémovém přístupu: a) systémová analýza b) systémová optimalizace c) systémová syntéza 1. hlavní znaky systémového přístupu: i) plánovitost ii) úplnost iii) diferenciace iv) zásadovost v) náročnost na management vi) důslednost vii) operativnost viii) decentralizace - non-formal education – profesní edukace u zaměstnavatele s výstupem osvědčení; platnost v resortu získání; - využití modelu a modelování; definice modelu - stupeň záměrného informačního zjednodušení objektivní reality ale i další pojetí: • ideální cíl (obrazec kterého se chce dosáhnout • označení jisté konstrukce, či koncepce) - použití modelu jako výukové pomůcky (každá konkrétní věda má své specifické klasifikace) - metodologie v genezi poznávání: historická a srovnávací metody; Doporučená literatura: · Jarvis, P. (ed.) The theory and practise of learning. 2^nd ed. London: Kogan Page & NY: Routidge, 2006. ISBN 0-7494-3859-2. · KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. s. 7-58. In KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. · Kol. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. 7. zv. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9. · PRŮCHA, J. – VETEŠKA, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. 294 s. ISBN: 978-80-247-3960-1. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - tři zásadní kroky v systémovém přístupu k problému - srovnání hlavních znaků systémového přístupu a androdidaktických principů - proč je výhodné pracovat s modelem i v profesní edukaci - analytická komparace charakteristických znaků historické a srovnávací metody 3. Systematické profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn - systematické profesní vzdělávání dospělých kontra brain-drain; - významné systémy profesního vzdělávání ve světě a) Carrardova škola b) Škola dynamiky skupin c) Škola duševního výcviku d) Systém TWI – training within industry a TTT – training trainers for training e) Systém H. Forda f) Harvard Business School - první manažerská škola - významné mezinárodní organizace podporující prof. edukaci: a) ILO b) FAO c) UNIDO d) UNESCO e) OECD a dal.; 2. spec. grantové programy EU pro profesní edukace i) Grundvigh ii) Leonardo da Vinci iii) Sokrates a dal. Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ , J. Klasický management v našich podmínkách. s. 20-24. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M.-UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. 121 s. ISBN: 978-80-7329-305-5. · KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. · JIRÁSEK, J. Podniková organizace ve vývoji. Praha: IŘ, 1978. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - charakteristika klíčových znaků škol: Carrardovy, Dynamiky skupin a Duševního výcviku - unikátnost systému TWI - klíčové charakteristiky komunitárních programů Sokrates, Leonardo da Vinci a Grundvigh z pohledu podpory profesní edukac 4. Nejvýznamnější čeští představitelé klasic. managementu a jejich systémy profesní edukace pracovníků; profesní edukační systém v republice po r. 1945 - edukační systém T. Bati: i) Baťova škola práce ii) Škola mladých mužů iii) Škola mladých žen - nejvýznamnější „souputníci“ T. Bati: a) Škoda b) Nehera c) Rothschild / Gutmann - profesní edukační systém v ČSR 1945 -73: a) Závodní školy b) Podnikové technické školy c) Podnikové instituty - profesní edukační systém v ČSSR 1973 – 1989: ^1) příprava vedoucích kádrů^ – tzv. Cyklická příprava řídících pracovníků ^2) příprava specialistů ^3) vznik institutů – IŘ v Praze a IR v Bratislavě + vznik resortních a podnikových edukačních zařízení - profesní edukační systém po r. 1989 • vznik víc než 2000 edukačních institucí převážně nabízejících programy zaměřené na profesní edukaci dospělých (většinou privátní) • na MŠMT vznik odd. vzdělávání dospělých • vznik tzv. malé Akreditační komise • vznik AIVD • zánik starých a vznik nových odborných časopisů: Andragogika a Andragogická revue • vznik podpůrných projektů - v rámci programů EU - speciální grantové programy pro profesní edukaci dospělých (Grundvigh, Leonardo da Vinci) Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ , J. Klasický management v našich podmínkách. s. 20-24. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M.-UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. 121 s. ISBN: 978-80-7329-305-5. · KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. · JIRÁSEK, J. Podniková organizace ve vývoji. Praha: IŘ, 1978. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - komparace systémů profesní edukace u Forda a Bati - komparace systémů profesní edukace u Rothschildů (Gutmannů), Škodu, Bati a Neheru - přednosti a zápory systému cyklické přípravy kádrů z r. 1973 5. Cíle, význam a funkce profesní andragogiky - trendy a strategie pro 21. století - podnik (firma) - výrobní i sociální systém - výrobní sociální systém podniku tvoří lidé, základní prostředky, materiál, energie, informace, peníze (kapitál) - rozhodující aktivity podniku vztahující se k trhu, k zákazníkovi, k širšímu okolí - strategie podnikání – nejvyšší cíle podniku – klíčové obsahové prvky - doplňující funkcionální strategie (zejména marketingové), jejich cíle - harmonizovat jednotlivé různorodé strategie tak, aby celkové činnosti podniku byl vtisknut určitý jednotící prvek - základní struktura (výrobního/obchodního) podniku - profesní edukace v podniku – součást koncepce RLZ (v EN – HRM) - rozvoje lidských zdrojů a personální strategie (plánování, získávání a výběr pracovníků, příprava, doškolení; rekvalifikace; kvalifikační kultivace, postupy vhodné pracovní podmínky; benefity, systém hodnocení, odměňování, motivace, péče (sociální programy)… - klíčové cíle profesní edukace v podniku; význam (na bázi Bloomovy taxonomie) - teoretické východisko pro vytvoření struktury cílů odborného vzdělávání - cílové parametry SMART - konkrétní cílové funkce z hlediska zaměstnance - operacionalizace učebních cílů v podniku Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-00-9. · Mužík, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: DAHA, 1998. ISBN 80-902232-2-2. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - společné a rozdílné aspekty cílových struktur profesní edukace z hlediska podniku a z hlediska zaměstnance - rozdílné pojetí rozvoje lidských zdrojů a personální práce - proč profesní edukace v podniku spadá pod útvar RLZ/personální práce - srovnání stupňů Bloomovy taxonomie cílů a cílových parametrů SMART 6. Obsah profesní edukace - definice: soustava odborných poznatků, činností, hodnot a způsobů chování, které jsou lektorem zpracovány do podoby učiva a předloženy posluchačům, aby si je osvojili jako své vědomosti, dovednosti, kompetence a přetvořili je ve své vlastní postoje, hodnoty a činy. - konkretizuje vzdělávací cíle - často je formulován v podobě základních témat vzdělávací jednotky vědomostí, zkušeností, dovedností specifický dle funkcí a pracovních pozic účastníků. - měl by být: vědecky správný; v praxí ověřený; aktuální, platný; diferencovaný podle důležitosti je zpředmětněn: a) v učebnicích a v oporách b) v PC failech – programech c) ve videonahrávkách a filmech d) v simulacích (hry, case studies) e) v dokumentech (vládní nařízení – RVP; edukační profesní projekty pro dospělé) - klíčové kompetence: přenosný a multifunkční soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost - vymezení 9 klíč. kompetencí EK – pro zákl. vzdělání - andragogické kompetence – obecně - kompetence v profesní edukaci – obecně - kurikula - komplexní soubor (učeb. plánů a osnov +), existující přinejmenším ve 3 rovinách jako: i) zamýšlené, plánované cíle vzdělávání ii) učivo, učební látka - realizované ve vzdělávacím prostředí iii) výsledky učení - nové vědomosti, a dovednosti - osvojené účastníky - nastínění bázových aspektů obsahového zaměření profesní edukace dle stylů (teorií) managementu ve světě: zvládání neustálých změn; operacionalizace chaosu; lean-management; just-in-time; kaizen; ringi; paradoxů - s důrazem na participační styl řízení a firemní kulturu - základní složky projektu v profesní edukaci: Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ , J. Klasický management v našich podmínkách. s. 20-24. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M.-UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. 121 s. ISBN: 978-80-7329-305-5. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. · Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. Usnesení vlády č. 210 ze dne 3.3.2003. web-site MPSV ČR. · VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Vyd. 1. Praha: UJAK, 2010, 200 s. ISBN 978-808-6723-983. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - společné a rozdílné aspekty kompetence a kvalifikačních předpokladů - pojetí učebních plánů a osnov ve srovnání s kurikulem - nastínění klíčových kompetencí lektora působícího v profesní edukaci dospělých - komparace klíčových obsahových aspektů u kaizen a ringi stylů 7. Formy, metody, prostředky, pomůcky, edukační technologie a didaktická technika v profesní edukaci. - definice: formy, metody, prostředky, pomůcky, edukační technologie a didaktické techniky v profesní edukaci - formy profesní edukace: kurz, orientace, přednáška, seminář, školení, instruktáž, klučiny, mentoring, poradenství, vyučení, zaučení, zaškolení, nácvik, zácvik, výcvik, profesní rehabilitace, studijní pobyt, stáž, exkurze, rotace, stíňování - metody profesní edukace: a) metody vstupní: didaktická etuda, metoda analýzy očekávání; metoda vytváření týmu b) metody seznamování s obsahem: výklad, moderační metoda c) metody fixace a aplikace: diskuse v plénu, diskuse ve skupinách, panelová diskuse, brainstorming, brainwriting, Delfi, metody případové, balík dodané pošty, metoda inscenační, metody her a projektové metody d) metody hodnocení: zkouška / didaktický test; praktický výkon, portfolio - androdidaktické principy i)vědeckosti; ii)orientace na praxi; iii)orientace na volný čas; iv)aktuálnosti; v)didaktické redukce; vi)motivace a participace; vii)členění výukového procesu; viii)individuálního přístupu; ix)zpětné vazby a transferu - dospělé – svazky a propojení k umocnění efektu edukace dospělého jedince (PC, video, dataprojektor apod….) - diagnostika v edukaci dospělých – součást efektivity; Kikrpatrickův 4-stupňový model hodnocení edukační aktivity (reakce; vzdělávání; chování; výsledky) Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Formy, metody a prostředky edukace dospělých (s. 126-139) in KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2013. 190 s. ISBN 978-80-7329-300-0. · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. s. 7-58. In KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. · MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. · PALÁN, Z. - T. LANGER. Základy andragogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. 184 s. ISBN 978-80-86723-58-7. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - komparace pojetí edukační formy a metody - komparace pojetí edukační pomůcky a edukační technologie - možnosti jednotlivých soudobých androedukačních forem při zvyšování efektivnosti profesní edukace - průzkumné zjišťování a ověřování efektivnosti jednotlivých androedukačních metod v profesní oblasti 8. Dospělý účastník profesní edukace - docilita dospělého jedince pro další profesní edukaci - motivace dospělého k další edukaci v profesní sféře; motivy osobní, změny - vývoje pracovního místa - vstupní úroveň kompetencí - důležitá info pro vstup do edukace; význam (a obsahové zaměření) androedukační autodiagnostiky a diagnostiky pro uplatnění v dal. profesní edukaci - základní kategorie účastníků profesní edukace: i) Dělník, ii) THP- technicko-hospodářský pracovník iii) Manažer); - cílové odborné kompetence dospělého v bázových oblastech: d) vědomosti e) dovednosti f) způsobilost g) schopnosti h) zručnosti i) zkušenosti a rutina - efektivnost sebevzdělávání a sebevýchovy účastníka profesní edukace; - rozdíly edukace a reedukace - life qualification - poradenství a counceling - fyzické a psychické zdraví jedince; - podnikové a rodinné zázemí jedince v profesní edukaci Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. · VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Vyd. 1. Praha: UJAK, 2010, 200 s. ISBN 978-808-6723-983. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - proč je potřeba, aby se dospělý jedinec poznal před vstupem do (další) profesní edukace svou docilitu - které motivy jsou pro dospělého nejsilnější vzhledem ke zvyšování odborné kvalifikace - jaký způsob diagnostikování snáší dospělý jedinec nejlépe - proč je pro vysoký efekt profesní edukace jedince důležité jeho fyzické a psychické zdraví, jakož i motivačně a materiálně podpůrné podnikové a rodinné zázemí 9. Lektor profesní edukace dospělých - lektoři v profesní edukaci – klíčové profesní (věcné), androdidaktické (metodické a prezentační v oblasti učení dospělých), inspirativní a řídící kompetence dle kategorií: a) učitelé – přednášející b) trenéři c) poradci d) konzultanti e) instruktoři f) kouči g) tutoři h) patroni i) mentoři j) diagnostici k) examinátoři l) uvádějící pracovníci (šéfové); - osobnostní („lidské“) kompetence lektora v profesní edukaci dospělých /široký všeobecný rozhled, mravní hodnoty a hodnotová orientace – étos učitele dospělých, optimismus; takt a klid, rozhodnost, spravedlnost, tvořivost a flexibilita, komunikativnost, smysl pro nadhled/humor/ - systém udržování/zvyšování odborně-profesních kompetencí u lektora: i) informativní zaměření – tzv. hard (tvrdé) skills (schopnosti a dovednosti) – zabezpečení „V PŘEDSTIHU“ ii) formativní zaměření – tzv.soft skills – (měkké schopnosti a dovednosti) - zvyšování úrovně tzv. life qualification Doporučená literatura: · KALNICKÝ , J. Klasický management v našich podmínkách. s. 20-24. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M.-UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. 121 s. ISBN: 978-80-7329-305-5. · KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. · KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. s. 7-58. In KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. · MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. · VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Vyd. 1. Praha: UJAK, 2010, 200 s. ISBN 978-808-6723-983. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - za jakých podmínek může být nadřízený pracovník (šéf, ředitel, manažer, vedoucí…) na pracovišti kvalifikován jako lektor profesní edukace dospělých, nebo proč ne? - jaký je rozdíl mezi trenérem a koučem v profesní edukaci dospělých - proč by se měl i lektor profesní edukace kontinuálně vzdělávat a co by mělo být u nich po obsahové stránce dominantní 10. Rozbor potřeb profesního vzdělávání - zjišťování potřeb profesní edukace – androedukační marketing - součást personálního plánování; kvantifikace zjištěných aspektů - vývoj pracovního místa, vize a perspektivy – vliv na akutní a budoucí potřeby - rozbor zjištěných potřeb – dle kapacit edukačního odd.(centra, institutu); výběr účastníků - projektování edukačních akcí – týmová práce specialistů z různých oborů - projekt „taylor-made“ - metodika tvorby vzdělávacího projektu/programu – postupnosti a zákonitosti, uplatňování principů - členění učiva zpředmětněného v plánech na základní a doplňkové - návaznost forem a metod – informativní čin formativní aspekty - klíčové součásti vzdělávacího projektu/programu: * úvod – ekonomický rozbor, zdůvodnění edukace jisté kategorie pracovníků * organizační zabezpečení (místo, vybavení, občerstvení, kulturní vyžití) * lektorské zabezpečení * koncept vstupní, průběžné a výstupní diagnostiky + před-vstupní * cíle – obecné podnikové, podrobné profesní * obsah – uč. plány + učební osnovy (rámcové, podrobné) * formy – kombinace prezenčních + samostudia * metody – kombinace informativních a formativních * prostředky – PC, učební texty, systém konzultací přes e-mail * vyhodnocení, certifikace * rozpočet - efektivnost Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. · KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. s. 7-58. In KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. · Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-00-9. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - mnemotechnická pomůcka na vyjádření klíčových součásti vzdělávacího projektu/programu: - charakteristické chyby při sestavování edukačního projektu - proč si projektování edukačních akcí v profesní sféře vyžaduje týmovou práci odborníků; a jakých konkrétně? 11. Kontrola a hodnocení efektivity profesní edukace - systematická kontrola a hodnocení efektivity profesní edukace – nezbytná součást efektivně řízeného výchovně-vzdělávacího procesu s dospělými - kategorie akcí v profesní edukaci dospělých – dle kvality - stupně a způsoby kontroly - zjišťování „přidané hodnoty“ v oblasti vědomostí a dovedností – diagnostika: a) předvstupní b) vstupní c) průběžná d) výstupní - cíle diagnostiky - metodiky zjišťování: i) testy, ii) ústní zkoušení, iii) případové studie, iv) finální výrobky, v) projekty, vi) ekonomické/řídící hry, vii) BDP; - akreditace a certifikace; - návratnost investic do vzdělávací akce - klíčové aspekty efektivnosti edukační akce v profesní sféře Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. s. 7-58. In KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. · Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-00-9. · Mužík, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: DAHA, 1998. ISBN 80-902232-2-2. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - proč je nutná systematická kontrola a hodnocení efektivity profesní edukace - rozdílné pojetí vysvědčení, osvědčení, potvrzení a certifikátu – jako dokladu o absolvování edukační akce v profesní sféře - charakteristické znaky předvstupní, vstupní, průběžné a výstupní diagnostiky 12. Edukační marketingová a poradenská strategie - součást firemní personální politiky - marketing - pojem vyjadřuje úsilí – jak nejlépe dostat produkt na trh, de facto jde o • soubor aktivit jimiž se uvádí do souladu nabídka a poptávka na trhu zboží • vytváření předpokladů pro úspěšný prodej • průzkum trhu = marketingová analýza + reklama • orientace na zákazníka – sponzorské dary • užitečnost i v profesní edukaci – komunikace s veřejností - edukační marketing – prevence vůči zaostávání v kvalifikačním růstu – přes „preventivní“rekvalifikace; - marketingový mix - jak se pozná dobrá nabídka profesní edukace – kompetence instituce; soulad cílů, plánů, osnov; vztah metod vůči cíli a obsahu; kalkulace, cena; podmínky odstoupení, rabaty; - základ marketingové aktivity v profesní edukaci - realizace průzkumu pro zjištění struktury zájmů a potřeb trhu, které indikují nutnost dalších, navzájem spjatých aktivit, jakými jsou: a) analýza získaných informací, b) jejich vyhodnocení, c) závěry a rozhodnutí (přiměřená publicita, nabídky, reklama). - promyšlené nabídky edukačních aktivit přes poradenská centra , příp. Assessment centra; význam profesionálů v předmětných aktivitách - získávání „hotových“ pracovníků (bez provádění edukačních aktivit) pro klienta, tedy plně kompetentních, kvalifikovaných, proškolených a připravených plnit i nastávající úkoly – brain-drain, hunting… - hunting a nabízené programy agentur: • executive search • manažérský audit • manažerské ohodnocování a assessment centra • poradenství v oblasti odměňování • professional search • poradenství při zakládaní joint-venture • organizační poradenství • lobbying • profesionální poradenství Doporučená literatura: · KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. · KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. s. 115-170.In KALNICKÝ, J. HRM – řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2012. 190 s. ISBN: 978–80-7329–300-0. · KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. s. 7-58. In KALNICKÝ, J. (ed.) – UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. 146 s. ISBN: 978-80-7329-323-9. · Mužík, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: DAHA, 1998. ISBN 80-902232-2-2. · MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. Otázky pro studenty / náměty na seminární práce: - komparace klíčových aspektů marketingu a marketingu-mix ve sféře profesní edukace - komparace klíčových aspektů lobyyingu a poradenství ve sféře profesní edukace - charakteristika základních marketingových aktivit ve sféře profesní edukace