Dilemata v sociální práci Paradigmata •Reaktivní -Terapeutické -Sociálně právní pomoc -Reformní •Proaktivní -Edukační -Podpora funkční komunity • •Kazuistika: •Senior, 85 let v domově pro seniory, mobilní, stýká se s rodinou, aktivit se účastní - ne příliš nadšeně, požádal o eutanazii Úrovně sociální práce - kazuistika • •Mikropraxe = práce s jednotlivcem (poradenství) •Mezopraxe = práce s rodinou či skupinou (do 10 až 12 lidí) – komunitou - terapeutickou •Makropraxe = práce s komunitou – více než 12 osob, části měst, komunitní plánování, práce s vyloučenou lokalitou a podobně. Dilemata •Dilema – není jasné řešení •Všechna řešení mají svá pro a proti •Jen z pohledu v budoucnu, můžeme chápat důsledky • Sociální fungování - Barlettová • Jádrem konceptu je představa, že lidé a prostředí jsou v permanentní interakci, přičemž prostředí klade na člověka určité požadavky a člověk je nucen na ně reagovat. •Mezi požadavky prostředí a člověkem musí být navozena určitá rovnováha – když není – role sociální práce. •Přičemž není důležité, zda je nedostatek na straně klienta, či zda jde o problém na straně sociálního prostředí, které vytváří nezvládnutelné požadavky. •Příklad – požadavkem ekonomiky je maximální zaměstnanost, požadavkem občana je minimalizovat zaměstnání a maximalizovat volný čas Kvalita vs. Kvantita – o co nám šlo v kazuistice •Kvalita života – sociální kontakty, příčinná léčba, pojetí smyslu života, osobního naplnění, osobnostní rozvoj •Kvantita života – mobilita, množství prožitků, symptomatická léčba, úspěšnost • • •Kvalita sociálních služeb – co evaluuji? Spokojenost (může být dána možností neměnit se), rozvoj člověka, množství výkonů – vždy může být spokojený odběratel služby •Kvantita služeb a množství klientů – ztrácíme individualitu, není čas vést k osamostatnění Množství klientů a kvalita služby •Množství klientů – manažerismus v sociální práci, cost benefit ratio, • •Kvalita služby – prodražuje službu, empowerment – osamostatňuje, práce s vyloučenou lokalitou – aby zůstali závislými na pomoci? • •Jednolitost osobního postoje a postoje organizace – strategické cíle, poslání • •Kvalita a kvantita života klienta Pacient, klient, uživatel – změna přístupu •Maximální míra kontroly •Pacient = diagnóza evidence base medicine (na důkazech založené medicíně). Léčíme diagnózu. •Pojem pacient používáme i u zdravých lidí – těhotné ženy, LDN – kde selhaly soc. služby, nedostatečnost rodiny… •Lingvisticky – odborný jazyk – známka moci •Architektura – sterilní neosobní prostředí, •Sociální pozadí – sociální pracovníci, pracovníci lidskoprávních organizací, zástupci ombudsmana, občané minoritního etnika a podobně. •Pacientské pozadí – jsme v roli pasívního příjemce pomoci, jdu do opravny, personál dělá maximum věcí za nás • •Klient – máme kontrakt, vzájemný závazek •Uživatel – jsem ten, kdo užívá, využívá nabídky – kde jsou pobytové služby? Závislost na službě – z pohodlnosti, jako cíl sociální práce •Zákazník – najímám si službu, přináší zisk •Abonent – předplatitel, jen tehdy kdy chce – nejistota příjmu organizace • •- Koho vybírám jako odběratele služby v kazuistice? Nosné dilema SP •Podporovat / kontrolovat •Kontrola : -Příjemce podpory -Funkční části společnosti – OSVĆ, zaměstnavatelé -Kontrola pomáhajících •Podpora: -Znevýhodněných -Pracujících a společensky fungujících podle zaběhlé normy - - Kontrola vs. podpora •Lifeworld – Jürgen Habermas •Státní struktury mají schopnost zničit přirozené prvky sociální pomoci, které stojí na sousedské pomoci, sociálních sítích jednotlivců a podobně. Lifeworld je v protikladu k oblasti kontrolované státem (statorganised). •Hledání vzájemného konsensu je postaveno na komunikační akci, která posiluje sociální integraci. •1. Dohoda vytvořená na argumentaci •2. Všichni účastníci jsou podporováni pro aktivní účast •3. Všechny návrhy jsou prodiskutované •4. Všichni mohou vyjádřit své postoje. • Kontrola vs. podpora •Pomoc není zboží – Gert van Der Laan •Vnější tlaky na efektivitu (stát, manažerismus) vs. strach ze zneužití moci vůči klientovi (občanská hnutí). •Emancipace klientů je možná pouze v rámci společnosti, proto nelze rezignovat na ukázňování. •Pomoc a kontrola jsou nedílnou součásti sociální práce. •Cílem sociální práce je rozvoj klienta v jeho vnitřním světě, aby potřeboval jen nutno pomoc. Emancipace klienta je možná jen v rámci společnosti, která má na svém pozadí modely a systémy ukázňování. • • Kontrola vs. podpora •Umění pomáhat – Ivan Úlehla •Pro Úlehlu je dilema sociální pomoci a kontroly, záležitostí dynamické změny, která je svým způsobem kontinuální. Toto dilema je ovlivňováno třemi okruhy: •Klientovy způsoby •Pracovníkova odbornost •Normy společnosti • •Míra kontroly v závislosti na motivaci • Kontrola vs. podpora •Sociální pomoc, sociální kontrola a rozvoj zdraví v partnerských vztazích – Kieran T. Sullivan and col. •Tento autor se svým týmem se zabýval sociální pomocí a sociální kontrolu u osob dlouhodobě nemocných v souvislosti s jejich partnerskými vztahy. •V tomto kontextu rozlišují pozitivní a negativní sociální kontrolu. •Negativní sociální kontrola je nám všem nějak jasná – kontrolujeme dodržování léčebného režimu všemi dostupnými nástroji – laboratoř, magnetická rezonance – jen v souvislosti s pacientem jako jednotlivcem. •Pozitivní sociální kontrola – je využití partnera pro motivaci k léčbě. Zapojení partnera do systému pomoci se nám jeví spíše jako podpora. Motivující a motivovaný partner pro léčbu je kontrolním mechanizmem. • Kontrola vs. podpora •Problém nebo řešení – Dalet •Dalet je česká společnost zabývající se koučováním, terapii, supervizi a vzdělávání. • •Řešení je jedno, kde problém vznikl. Zaměření na zdroje pomáhající ke změně. Klientova situace z hlediska času Zaměření na problém Zaměření na řešení Minulost Minulá selhání Minulé úspěchy Současnost Přítomné nedostatky Přítomné zdroje Budoucnost Budoucí omezení Budoucí možnosti Podpora – kontrola, touha po moci nebo pomoci? Kontrola Podpora Opatrování Doprovázení Dozor Vzdělávání Přesvědčování Poradenství Vyjasňování Terapeutické postupy Formalizace - deformalizace •Formalizace – maximální kontrola státem, institucionální služby • •Deformalizace – rozvoj dobrovolnické činnosti, nestátní neziskové organizace • •Domovy pro seniory a zdravotnická zařízení: •Příspěvkové organizace státu a územně samosprávných celků – vyšší platy, nižší platby, pomalé změny a reakce na prostředí •Neziskové organizace – nižší platy, větší svoboda, nelézání netradičních cest (Olomouc), pružnější reakce na prostředí a jeho změny •Obchodní společnosti – nekontrolovatelná živelnost Profesionalizace - deprofesionalizace Polyvalence - specializace Člověk držící skládanku Vzdělání a výkon práce, osobnost Algoritmus Peclové Osobnost sociálního pracovníka Teorie rolí – co bylo v pubertě Co je úspěch Obsah obrázku text, exteriér, země Popis byl vytvořen automaticky Úspěch? •„prohra je jen jiný název pro úspěch“ Etika – způsoby pomoci - motivace k profesi Vlastnosti •důvěryhodnost, •dodržování etického kodexu, •prosociální chování, •emoční inteligence, •životní optimismus, •přirozená autorita, •vlastní životní zkušenosti, •respekt, •flexibilita, •odborné vzdělání a všeobecný přehled, •přitažlivost. • Vzájemně se drží ruce Etické zásady