ARTETERAPEUTICKÉ METODY Marie Bajnarová PODNĚTY K VYPRACOVÁNÍ TÉMAT PRAKTICKÁ CVIČENÍ METODA TRANSFORMACE • Metoda transformace je postavena na převedení jednoho druhu uměleckého díla do jiného druhu, např.: 1. Práce s textem a její transformace do výtvarného díla – vybíráme ukázku z literárního díla, kde se řeší nějaká zásadní otázka (existenční témata/volba aj.). 2. Práce s hudbou a její transformace do výtvarného díla – vybíráme několik různých žánrů, které navozují různé nálady/pocity. METODA TRANSFORMACE: TÉMA A ZADÁNÍ TÉMA: Štěstí je krásná věc POMŮCKY: Text. Oblíbené výtvarné prostředky (např. pastelky, fixy, suché/olejové pastely nebo materiály a pomůcky pro malbu). Libovolný formát výkresu. ZADÁNÍ: 1. Přečíst si následující text, dostupný na: https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/muller- richard/stesti-je-krasna-vec-130234 2. Zamyslete se nad textem a nad tím, co pro Vás znamená štěstí? Pozastavte se nad tím, kdy a v čem jste měli štěstí? Jak štěstí vnímáte Vy sami? 3. Zpracujte text do výtvarné podoby. METODA REKONSTRUKCE • V rámci rekonstrukce dostává klient/účastník část nějakého artefaktu a jeho úkolem je tento artefakt doplnit, dotvořit dle svých pocitů. • Cílem je rozvoj fantazie a kreativity. • Často používanou technikou v rámci této metody může být tzv. dokreslovaná koláž. • Vhodné pro: děti předškolního věku a děti mladšího školního věku, pro klienty s mentálním postižením, ale i pro klienty/účastníky, kteří se stydí tvořit (ŠickováFabrici, 2002). • Koláže jsou rovněž vhodné pro práci s lidmi v krizi nebo pro práci s drogově závislými. • Techniku je možné použít na začátek nebo na závěr. • Technika může sloužit i pro pobavení. METODA REKONSTRUKCE: TÉMA A ZADÁNÍ TÉMA I.: Z rodinného alba POMŮCKY: Oblíbená rodinná fotografie (kopie). Oblíbené výtvarné nástroje (pastelky, křídy nebo materiály a nástroje pro malbu, můžete využít i digitální kresbu/malbu, popř. digitální úpravu v kreativních App). Libovolný formát. ZADÁNÍ: 1. Vyberte si svou vlastní oblíbenou rodinnou fotografii. 2. Vytvořte si kopii (pozn. aby se nezničil originál). 3. Vystřihněte si z „fotokopie“ Vámi důležitou nebo zajímavou část, kterou nalepte na výkres a dále dotvořte dle svých pocitů či vzpomínek. TÉMA II.: Reálná situace z mého života POMŮCKY: Youtube. Pastelky, barevné fixy, černý fix, pravítko, tužka, barevné papíry, nůžky, barevné balicí papíry. Libovolný formát. ZADÁNÍ: 1. Podívat se na video „Umění je proces“ TEDx Talks Vendula Chalánková, resp. čas 11:48 kdy umělkyně prezentuje netradiční komiks formou koláže, link: https://www.youtube.com/watch?v=pDoVkylLWeU, artefakty jsou dostupné také na webu „portfolio“ umělkyně: http://vendulachalankova.cz/komixs/ 2. Zamyslete se nad nedávnou situací, která se Vám přihodila nebo si vzpomeňte na nějaký výrok nebo hlášku, která Vám utkvěla v paměti. 3. Prostřednictvím jednoduchých tvarů a formou koláže vypracujte Vaši situaci do podoby komiksu (3-4 kolonek). METODA ANIMACE • Metodu animace je možné nazvat metodou rozhovoru ve třetí osobě. • Při animaci se dle potřeby klient/účastník (ale možno také terapeut) identifikuje s částí artefaktu nebo s celým artefaktem. • Klient/účastník (ale i terapeut) pak hovoří jménem části či artefaktu. • Animace je vhodná u úzkostných klientů/účastníků nebo klientů/účastníků, kteří nejsou připraveni o svém problému přímo mluvit. • Komunikace mezi arteterapeutem a klientem/účastníkem může probíhat i přes hračku nebo jiný předmět. • Metoda se používá i při navázání kontaktu s jedincem s emočními problémy (také s jedincem týraným a zneužívaným, ale i s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami; Müller a kol., 2014). METODA ANIMACE: TÉMA A ZADÁNÍ TÉMA: JSEM TADY! Aneb vcítit se do druhé osoby! POMŮCKY: Youtube, oblíbené výtvarné nástroje (pastelky, křídy nebo materiály a nástroje pro malbu). Libovolný formát výkresu. ZADÁNÍ: 1. Podívejte se na video z DOX zaměřené na Výtvarnou dílnu (edukační program k výstavě J. Davida s názvem „Jsem tady“). Sledujte, jakým způsobem lektorka prezentuje artefakty a jak podněcuje „diváka“ k zamýšlení a k diskuzi. Video dostupné na Youtube – DOX PRAGUE: https://www.youtube.com/watch?v=012OuQGC15I 2. Vypracujte dle pokynů lektory, popř. zkuste být na chvíli někým jiným (např. být na chvíli někým z Vaší rodiny apod.) a zkuste se vcítit do druhé osoby. Vymyslete prostředí pro danou postavu, tzn. kde by se postava teď cítila dle Vás nejlépe? METODA KONCENTRACE • Cílem této metody je soustředění, zklidnění, čas pro uspořádání vlastních myšlenek a pocitů. • K tomuto může sloužit vytváření mandal, tzn. kolo/oblouk jako symbolika posvátného kruhu vyskytující se v mnoha různých náboženstvích. V obecném významu jsou mandaly diagramy dávající chaosu harmonickou formu. • Např. v Tibetské kultuře existuje několik různých druhů mandal: • Mandaly očišťující, • Mandaly posilující určité vlastnosti nebo jednotlivé oblasti lidského života. • Do arteterapie tvorbu mandal přenesl C.G.Jung, který sám pro svoji potřebu koncentrace používal během posledních dnů druhé světové války. Individuální mandaly dle něj mohou být bytostným obrazem Já. Jung byl toho názoru, že mandala je vždy vnitřním odrazem, který je pozvolna konstruován imaginací, a sice tehdy, nastane-li porucha duševní rovnováhy nebo nelze-li najít nějakou myšlenku a je nutno ji hledat (Müller a kol., 2014). METODA KONCENTRACE: TÉMA A ZADÁNÍ TÉMA: Mandala dne POMŮCKY: Oblíbené výtvarné prostředky (např. pastelky, fixy, suché/olejové pastely nebo materiály a pomůcky pro malbu). Libovolný formát. ZADÁNÍ: 1. Na chvíli si sedněte a zamyslete se nad dnešním dnem, jak začal, jak se vyvíjel, jaký byl do této chvíle. Až se Vám bude chtít, vezměte si výtvarné pomůcky. 2. Vytvořte si vlastní mandalu tohoto dne. Pozn.: Technika vede k relaxaci, urovnání si myšlenek, které se objevovaly během dne. Mohou se zde objevit důležité momenty dne, se kterými je dobré dále pracovat. Tvorba mandal vyžaduje velkou pečlivost a trpělivost, čímž představuje určitý rituál. METODA RESTRUKTURALIZACE • V životě každého z nás se objevují různé problémy a většina lidí je schopna dříve nebo později se s nimi vyrovnat. Pokud se to však nepodaří, problém se může stát ještě závažnějším a poté dochází k situaci, že jedinec není schopen problém vyřešit sám, protože se na něj dívá stále z téhož úhlu pohledu a nevidí jinou možnost. • Metoda restrukturalizace umožňuje původní obraz rozdělit, rozčlenit a někdy i rozbít na malé kousky a z těchto kousků pak poskládat nový, zcela jiný obraz. • Restrukturalizace slouží k tomu, aby si klient/účastník uvědomil, které myšlenky v něm vyvolávají nepříjemné emoce, prozkoumal oprávněnost těchto myšlenek a našel myšlenky racionální, které emoční dopad původních myšlenek zmírní (Vybíral a kol., 2010). • Metoda se zaměřuje na identifikaci negativních automatických myšlenek a uvědomění jejich vazby na emoce, fyziologické reakce a chování (Velikovská, 2016). METODA RESTRUKTURALIZACE: TÉMA A ZADÁNÍ TÉMA: ČEHO SE BOJÍM? POMŮCKY: Oblíbené výtvarné prostředky (např. pastelky, fixy, suché/olejové pastely nebo materiály a pomůcky pro malbu). Libovolný formát výkresu. ZADÁNÍ: 1. Položte si otázky: Čeho se bojím? Co je mi nepříjemné? Co mě děsí? 2. Váš strach či obavu zobrazte na výkres. 3. Po zpracování tohoto tématu je Vaším úkolem dál tento výkres přetvořit a předělat, tzn. zničte výkres roztrháním nebo rozstříháním. 4. „Rozbitý“ výkres znovu poskládejte takovým způsobem, aby se Vám výtvor líbil, abyste se již nebáli toho, co jste v předešlém výtvoru zobrazili. Původní výtvor tak předělejte do pozitivní podoby. POZN.: Nové poskládání situace či nový pohled může vést k nalezení funkčního řešení nebo vypořádání se s problémem či k jeho přijetí. Cílem této metody je tak hledání nového pohledu na daný problém, na dané téma! Jedná se o hledání aktivního řešení. METODA IMAGINACE • „Prostor imaginace je prostorem svobody – zcela přirozeným způsobem v něm překračujeme hranice, relativizujeme čas i prostor a prožíváme možnosti, které již nebo ještě nemáme. Je to prostor vzpomínek, ale také – a to hlavně – prostor, v němž do přítomnosti vstupuje budoucnost. V imaginaci se může stát spousta věcí, které obyčejně pokládáme za nemožné, nebo nám dokonce připadají fantastické. V našich představách vyjevuje duše svá přání, strachy, touhy a tvůrčí schopnosti…“ (Kastová, 1999) • Metoda imaginace umožňuje klientovi/účastníkovi vstup do jeho vnitřního světa a to prostřednictvím vhodně zvolené techniky se tak klient/účastník dostává zpět ke svému nitru a znovu se vrátit a prožít situace, které z nějakého důvodu zůstaly nevyřešené. • Obrazy se objevují při imaginaci – klient/účastník je přenáší do artefaktu a dochází tak ke zpřítomnění situace nebo problému (Müller a kol., 2014). METODA IMAGINACE: TÉMA A ZADÁNÍ TÉMA: Létající koberec POMŮCKY: Klidná relaxační hudba. Oblíbené výtvarné prostředky (např. pastelky, fixy, suché/olejové pastely nebo materiály a pomůcky pro malbu). Libovolný formát. ZADÁNÍ: 1. Nejdříve je potřeba relaxace. Najděte si polohu, ve které Vám bude dobře. Zavřete oči a zaposlouchejte se do hudby. 2. Představte si, že sedíte na létajícím koberci, který se s Vámi vznese a může letět. Vznášíte se, nejdříve letíte nad loukou a pak nad městem… Postupně se Vám dostává možnosti vidět Váš život, jak se vyvíjel. Můžete přelétávat z jednoho životního období na druhé, u některých etap se můžete déle zastavit, jiná můžete přeletět rychleji. Postupně se začínáte vracet zpět nad město, nad louku a koberec s Vámi pozvolna klesá a Vy z něho můžete pohodlně sestoupit. Ještě chvíli zůstaňte ve své poloze a pomalu otevřete oči, protáhněte se. 3. Teď Vás poprosím, abyste si vzali výtvarný materiál a zkusili nakreslit jednotlivá životní období, která jste ve své představě viděli (popř. ztvárněte své nejdůležitější životní období nebo okamžik). POZN.: Každá imaginace začíná nejdříve relaxací a poté prostřednictvím nějakého tématu či příběhu má být prostor pro nahlédnutí do svého nitra! POUŽITÁ LITERATURA • Šickova-Fabrici, J. (2002). Základy arteterapie. • Kastová, V. (1999). Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. • Vybíral Z. a kol. (2010). Současná psychoterapie. • Velikovská, M. (2016). Psychologie obětí trestných činů. • Müller, O. a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice.