Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Téma 1. Inkluze a inkluzivní pedagogika
Obsah tématu:
Vzdělávací politika České
republiky, současné trendy ve vzdělávání.
Teoretické vymezení
inkluze a inkluzivní pedagogiky.
Repetitorium historického
nástinu vzdělávání žáků se zdravotním postižením v České republice od 20.
století do současnosti. Důraz na tři rozdílné přístupy ve vzdělávání –
segregace – integrace – inkluze.
Co by se měl student naučit:
- Uvést problematiku inkluzivní pedagogiky širším způsobem skrze inkluzi celospolečenskou;
- Nastínit historický vývoj vzdělávacích trendů od 20. století do současnosti
- Popsat a vysvětlit pojmy: segregace, integrace, inkluze, inkluzivní pedagogika, inkluzivní didaktika.
Studijní materiály: (vloženy do IS)
- Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 1 s. 12 – 22
- Prezentace Inkluzivní pedagogika
- Prohlášení ze Salamanky
Průběžný úkol:
Prostudujte grafické
obrázky na slidech 11 a 12 v prezentaci Inkluzivní pedagoga a popište
rozdíly mezi nimi. Zpracujte si jako poznámky pro diskuzi v rámci semináře
předmětu.
Téma 2. Legislativa a dokumenty
Obsah tématu:
Současné legislativní a kurikulární dokumenty vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání u nás.
Školský zákon a jeho vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy, Úmluva o právech
osob s postižením.
Co by se měl student naučit:
- Vyjmenovat legislativní dokumenty, které úzce souvisí s inkluzí ve společnosti a s inkluzivní pedagogikou;
- Popsat obsah školského zákona a vyhlášek č. 27/2016 a č. 72/2005 ve znění pozd. Předpisů;
- Popsat obsah Úmluvy o právech osob se postižením;
- Charakterizovat základní kurikulární dokumenty vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání;
- Vymezit základní pojmy, které s inkluzivním vzděláváním souvisí.
Studijní materiály: (vloženy do IS)
- Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 1 a kapitola 2 (výběr konkrétních podkapitol)
- Prezentace Inkluzivní pedagogika
- Úmluva o právech osob s postižením
- Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů
- Vyhlášky č. 27/2016 a 72/2005, ve znění pozd. předpisů
- Bílá kniha z roku 2001.
Průběžný úkol:
Prostudujte paragraf 16
ze školského zákona a pokuste se vlastními slovy popsat jeho obsah. Připravte
si obsah paragrafu písemně pro komparaci v seminární skupině v nadcházejícím týdnu.
Téma 2. Podpůrná opatření
Obsah tématu:
Podpůrná
opatření v inkluzivním vzdělávání, charakteristika všech druhů a stupňů podpory
v současnosti.
Specifika vybraných
podpůrných opatření - plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, individuální
výchovný plán.
Co by se měl student naučit:
- Charakterizovat podpůrná opatření;
- Vysvětlit dělení podpůrných opatření do druhů a stupňů a vyjmenovat je;
- Charakterizovat vybrané druhy podpůrných opatření detailně: PLPP, IVP, IVýP.
Studijní materiály: (vloženy do IS)
- Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 1 a kapitola 2 (výběr konkrétních podkapitol);
- Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů;
- Vyhláška č. 27/2016 ve znění pozdějších předpisů a zejména její Příloha č. 1;
- Dokument Podpůrná opatření.
Průběžný úkol:
Zpracujte z Přílohy č.
1 z Vyhlášky č. 27/2016 v aktuálním znění 5 stupňů podpory a to s tím,
že se zaměříte na děti a žáky, pro které je každý stupeň určen, a možnosti podpory
konkrétních druhů opatření v jednotlivých stupních. Zpracujte písemně a připravte si do další hodiny.
Téma 4. Podmínky a faktory inkluzivního vzdělávání
Obsah tématu:
Podmínky a
faktory inkluzivního vzdělávání (personální, organizační, psychosociální,
materiální ad.) Inkluzivní vzdělávání, vyučování a didaktika, přístupy
individualizace a diferenciace.
Co by se měl student naučit:
- Vyjmenovat různé faktory, které souvisí s efektivitou inkluzivního vzdělávání
- Charakterizovat termíny, které souvisí s inkluzivním vzdělávání, vyučováním a didaktikou;
- Popsat individualizaci a diferenciaci jako konkrétní inkluzivní přístup;
- Popsat diagnostické a intervenční činnosti nezbytné v inkluzivním vzdělávání.
Studijní materiály: (vloženy do IS)
- Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 3 a kapitola 4 (výběr konkrétních podkapitol)
- Index inkluze (Ainscow, 2012)
- Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů
- Vyhlášky č. 27/2016 a 72/2005, ve znění pozd. předpisů.
Průběžný úkol:
Připravte se na diskuzi
ohledně faktorů a rizik, které se týkají inkluzivní školy, a to se zaměřením na
pedagogický sbor a na žáky samotné, tedy na lidské zdroje efektivní práce.
Téma 5. Poradenství
Obsah tématu:
Poradenství pro děti a
žáky (ŠPP, ŠPZ, SRP, SVP) v souvislosti s inkluzivním systémem
vzdělávání obecně.
Školní poradenské
pracoviště ŠPP, tým, cíle, úkoly, charakteristika.
Školské poradenské .zařízení
PPP, tým, klientela, cíle, úkoly, charakteristika.
Školské poradenské
zařízení SPC, tým, klientela, cíle, úkoly, charakteristika.
Co by se měl student naučit:
- Vyjmenovat a popsat náplň práce v jednotlivých zařízeních poradenského typu;
- Charakterizovat ŠPP;
- Charakterizovat roli školního speciálního pedagoga;
- Charakterizovat PPP;
- Charakterizovat SPC
- Popsat SRP v duchu návaznosti na vzdělávání dětí se zdravotním postižením;
- Popsat SVP v duchu návaznosti na ambulantní práci s dítětem a jeho rodinou.
Studijní materiály: (vloženy v IS)
- Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 2 (výběr konkrétních podkapitol)
- Kniha Poradenský systém pro…
- Vyhláška č. 72/2005, ve znění pozd. předpisů.
- Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů (zaměřeno na SRP)
- Metodický pokyn upřesňující podrobnosti týkající se obsahu výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče.
Průběžný úkol:
Prostudujte náplň práce a
cíle PPP a SPC a pokuste se vytvořit
tabulku, která by jasně ukázala heterogenitu i homogenitu podstaty procesů a práce v těchto
zařízeních. Úkol zpracujte písemně do nadcházejícího semináře.
Téma 6. Asistent pedagoga
Obsah tématu:
Asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání, role a náplň práce asistenta pedagoga.
Přímé a nepřímé činnosti asistenta pedagoga.
Komunikace a interakce asistenta pedagoga.
Kompetence asistenta pedagoga v současné škole.
Co by se měl student naučit:
- Popsat profesi asistenta pedagoga jako pedagogického pracovníka ve škole;
- Charakterizovat kompetence, přímé a nepřímé činnosti asistenta pedagoga.
- Definovat roli asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání.
Studijní materiály: (vloženy v IS)
- Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 2 a kapitola 4 (vybrané podkapitoly)
- Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004, Sb., ve znění pozdějších předpisů
- Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů
- Vyhlášky č. 27/2016 a 72/2005, ve znění pozd. předpisů.
Průběžný úkol:
Zaměřte se na práci tzv.
sdíleného asistenta pedagoga. Připravte se na diskuzi zaměřenou na rozdíl v jeho
náplni práce a rozdíl v činnostech ne-sdíleného asistenta pedagoga. Vše si
zpracujte písemně alespoň v bodech.