Inkluzivní pedagogika
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Inkluzivní pedagogika
Info
Období
zima 2023

Předmět Inkluzivní pedagogika je určen studentům bakalářského studijního programu Speciální pedagogika a je zařazen do druhého ročníku v zimním semestru. Ukončením tohoto předmětu je ústní zkouška, kterou student deklaruje své znalosti a informace, které se vztahují k tématu Inkluzivní pedagogiky.

Záměrem a podstatou tohoto předmětu je přiblížit studentovi současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a kurikulárních platných dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné edukační praxi. 

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 8. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 22. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 5. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 19. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 3. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 17. 12. 2023.

Téma 1. Inkluze a inkluzivní pedagogika

Obsah tématu:

Vzdělávací politika České republiky, současné trendy ve vzdělávání.

Teoretické vymezení inkluze a inkluzivní pedagogiky.

Repetitorium historického nástinu vzdělávání žáků se zdravotním postižením v České republice od 20. století do současnosti. Důraz na tři rozdílné přístupy ve vzdělávání – segregace – integrace – inkluze.

 

Co by se měl student naučit:

  • Uvést problematiku inkluzivní pedagogiky širším způsobem skrze inkluzi celospolečenskou;
  • Nastínit historický vývoj vzdělávacích trendů od 20. století do současnosti
  • Popsat a vysvětlit pojmy: segregace, integrace, inkluze, inkluzivní pedagogika, inkluzivní didaktika.

Studijní materiály: (vloženy do IS)

  • Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 1 s. 12 – 22
  • Prezentace Inkluzivní pedagogika
  • Prohlášení ze Salamanky

Průběžný úkol:

Prostudujte grafické obrázky na slidech 11 a 12 v prezentaci Inkluzivní pedagoga a popište rozdíly mezi nimi. Zpracujte si jako poznámky pro diskuzi v rámci semináře předmětu.

 

Téma 2. Legislativa a dokumenty

Obsah tématu:

Současné legislativní a kurikulární dokumenty vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání u nás. 

Školský zákon a jeho vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy, Úmluva o právech osob s postižením.

 

Co by se měl student naučit:

  • Vyjmenovat legislativní dokumenty, které úzce souvisí s inkluzí ve společnosti a s inkluzivní pedagogikou;
  • Popsat obsah školského zákona a vyhlášek č. 27/2016 a č. 72/2005 ve znění pozd. Předpisů;
  • Popsat obsah Úmluvy o právech osob se postižením;
  • Charakterizovat základní kurikulární dokumenty vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání;
  • Vymezit základní pojmy, které s inkluzivním vzděláváním souvisí.

 

Studijní materiály: (vloženy do IS)

  • Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 1 a kapitola 2 (výběr konkrétních podkapitol)
  • Prezentace  Inkluzivní pedagogika
  • Úmluva o právech osob s postižením
  • Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů
  • Vyhlášky č. 27/2016 a 72/2005, ve znění pozd. předpisů
  • Bílá kniha  z roku 2001.

Průběžný úkol:

Prostudujte paragraf 16 ze školského zákona a pokuste se vlastními slovy popsat jeho obsah. Připravte si obsah paragrafu písemně pro komparaci v seminární skupině v nadcházejícím týdnu.

 

Téma 2. Podpůrná opatření

Obsah tématu: 

Podpůrná opatření v inkluzivním vzdělávání, charakteristika všech druhů a stupňů podpory v současnosti.

Specifika vybraných podpůrných opatření - plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, individuální výchovný plán.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat podpůrná opatření;
  • Vysvětlit dělení podpůrných opatření do druhů a stupňů a vyjmenovat je;
  • Charakterizovat vybrané druhy podpůrných opatření detailně: PLPP, IVP, IVýP.

 

Studijní materiály: (vloženy do IS)

  • Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 1 a kapitola 2 (výběr konkrétních podkapitol);
  • Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů;
  • Vyhláška č. 27/2016 ve znění pozdějších předpisů a zejména její Příloha č. 1;
  • Dokument Podpůrná opatření.

Průběžný úkol:

Zpracujte z Přílohy č. 1 z Vyhlášky č. 27/2016 v aktuálním znění 5 stupňů podpory a to s tím, že se zaměříte na děti a žáky, pro které je každý stupeň určen, a možnosti podpory konkrétních druhů opatření v jednotlivých stupních. Zpracujte písemně a připravte si do další hodiny. 

 

Téma 4. Podmínky a faktory inkluzivního vzdělávání

Obsah tématu: 

Podmínky a faktory inkluzivního vzdělávání (personální, organizační, psychosociální, materiální ad.) Inkluzivní vzdělávání, vyučování a didaktika, přístupy individualizace a diferenciace.

 

Co by se měl student naučit:

  • Vyjmenovat různé faktory, které souvisí s efektivitou inkluzivního vzdělávání
  • Charakterizovat termíny, které souvisí s inkluzivním vzdělávání, vyučováním a didaktikou;
  • Popsat individualizaci a diferenciaci jako konkrétní inkluzivní přístup;
  • Popsat diagnostické a intervenční činnosti nezbytné v inkluzivním vzdělávání.

 

Studijní materiály: (vloženy do IS)

  • Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 3 a kapitola 4 (výběr konkrétních podkapitol)
  • Index inkluze (Ainscow, 2012)
  • Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů
  • Vyhlášky č. 27/2016 a 72/2005, ve znění pozd. předpisů.

Průběžný úkol:

Připravte se na diskuzi ohledně faktorů a rizik, které se týkají inkluzivní školy, a to se zaměřením na pedagogický sbor a na žáky samotné, tedy na lidské zdroje efektivní práce.

 

Téma 5. Poradenství

Obsah tématu:

Poradenství pro děti a žáky (ŠPP, ŠPZ, SRP, SVP) v souvislosti s inkluzivním systémem vzdělávání obecně.

Školní poradenské pracoviště ŠPP, tým, cíle, úkoly, charakteristika.

Školské poradenské .zařízení PPP, tým, klientela, cíle, úkoly, charakteristika.

Školské poradenské zařízení SPC, tým, klientela, cíle, úkoly, charakteristika.

 

Co by se měl student naučit:

  • Vyjmenovat a popsat náplň práce v jednotlivých zařízeních poradenského typu;
  • Charakterizovat ŠPP;
  • Charakterizovat roli školního speciálního pedagoga;
  • Charakterizovat PPP;
  • Charakterizovat SPC
  • Popsat SRP v duchu návaznosti na vzdělávání dětí se zdravotním postižením;
  • Popsat SVP v duchu návaznosti na ambulantní práci s dítětem a jeho rodinou.


Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 2 (výběr konkrétních podkapitol)
  • Kniha  Poradenský systém pro…
  • Vyhláška č. 72/2005, ve znění pozd. předpisů.
  • Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů (zaměřeno na SRP)
  • Metodický pokyn upřesňující podrobnosti týkající se obsahu výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče.

Průběžný úkol:

Prostudujte náplň práce a cíle PPP a SPC  a pokuste se vytvořit tabulku, která by jasně ukázala heterogenitu i homogenitu podstaty procesů a práce v těchto zařízeních. Úkol zpracujte písemně do nadcházejícího semináře.

 

Téma 6. Asistent pedagoga

Obsah tématu:

Asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání, role a náplň práce asistenta pedagoga. 

Přímé a nepřímé činnosti asistenta pedagoga. 

Komunikace a interakce asistenta pedagoga. 

Kompetence asistenta pedagoga v současné škole.

 

Co by se měl student naučit:

  • Popsat profesi asistenta pedagoga jako pedagogického pracovníka ve škole;
  • Charakterizovat kompetence, přímé a nepřímé činnosti asistenta pedagoga.
  • Definovat roli asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání.

 

Studijní materiály: (vloženy v IS)


  • Studijní text Inkluzivní pedagogika (2019), kapitola 2 a kapitola 4 (vybrané podkapitoly)
  • Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004, Sb., ve znění pozdějších předpisů
  • Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozd. předpisů
  • Vyhlášky č. 27/2016 a 72/2005, ve znění pozd. předpisů.

Průběžný úkol:

Zaměřte se na práci tzv. sdíleného asistenta pedagoga. Připravte se na diskuzi zaměřenou na rozdíl v jeho náplni práce a rozdíl v činnostech ne-sdíleného asistenta pedagoga. Vše si zpracujte písemně alespoň v bodech.