Somatopedie
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Somatopedie
Info
Období
zima 2023

Podstatou předmětu Somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této speciálněpedagogické disciplíny a ohledně edukace osob s tělesným postižením ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s poruchou hybnosti v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, vrozených i získaných, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v intervencích a edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 8. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 22. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 5. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 19. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 3. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 17. 12. 2023.

Téma 1. Začátek a vývoj somatopedické péče a edukace

Obsah tématu:

Období a stádia vývoje péče o osoby s tělesným postižením v historii.

Významné mezníky a také osobnosti z oblasti somatopedické péče a edukace.

Vývoj zřizování škol a institucí pro rozvoj dětí a žáků s tělesným postižením a poruchami hybnosti v historii.

 

Co by se měl student naučit:

  • Vyjmenovat období péče v historii speciální pedagogiky a zaměřit se na oblast vnímání osob s tělesným a pohybovým postižením;
  • Historicky významné události, osobnosti a data týkající se somatopedické péče;
  • Stručnou charakteristiku vývoje vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením.

 

Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Somatopedie, 2.kapitola
  • Prezentace č. 1 Začátek a vývoj péče


Průběžný úkol:

Podívejte se na film o Rudolfu Jedličkovi (Ivysílání ČT1: https://www.ceskatelevize.cz/porady/12108541717-rudolf-jedlicka/) a sepište krátké pojednání vlastními slovy. Esej vložte do Odevzdávárny v IS.

 

Téma 2. Vědní obor somatopedie

Obsah tématu:

Okolnosti vzniku disciplíny speciální pedagogiky – somatopedie. Podstatu tohoto oboru v historickém i současném pohledu. Definování intervencí a zaměření somatopedie, cílů a úkolů somatopeda v praxi. Souvislosti spolupráce se somatopedií. Terminologické vymezení osoby s tělesným postižením neboli s poruchou hybnosti.

 

Co by se měl student naučit:


  • Popsat kdy vznikl obor somatopedie a s jakými cíli souvisel a souvisí dnes;
  • Charakterizovat podstatu speciálněpedagogické disciplíny, která je zaměřená na edukaci osob s tělesným postižením;
  • Umět charakterizovat tělesné postižení, poruchu hybnosti, vrozenou a získanou somatopedickou vadu, související terminologické souvislosti – anomálie, deformace, malformace, obrny.

 

Studijní materiály: (vloženy v IS)

  •  Studijní text Somatopedie, 1.kapitola
  • Prezentace č. 2 Vědní obor


Průběžný úkol:

Najděte informace o Františku Kábele, zakladateli oboru somatopedie a připravte krátkou esej na toto téma. Esej vložte do Odevzdávárny předmětu v IS. 

Téma 3. Ontogeneze hybnosti a motoriky

Obsah tématu:

Dělení stádií ve vývoji motorických dovedností u dětí do tří let.

Charakteristika zjevných mezníků a vývojových znaků souvisejících s motorickým vývojem. 

Klíčové informace k rozpoznávání tělesných postižení již v raných stádiích vývoje motoriky.

Dítě s vrozeným tělesným postižením se od svého narození vymyká běžným vývojovým normám. V rámci tohoto tématu se zaměřujeme na specifika vývoje hybnosti v obdobích – holokinetickém, monokinetickém, dromokinetickém a kratikinetickém. Upozornit chceme na odlišný vývoj motoriky dětí s poruchou, avšak také na to, že bez znalostí běžného motorického vývoje nelze diagnostikovat poruchu motoriky.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat konkrétní stádia vývoje motoriky u dítěte od narození do cca 3 let a tím stádií ve vývoji motorických dovedností;
  • Charakterizovat motorické mezníky a přechodná období;
  • Uvést klíčové informace k rozpoznávání tělesných postižení již od raného věku dítěte.


Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Somatopedie, 3.kapitola
  • Prezentace č. 3 Ontogeneze motoriky

 Průběžný úkol:

Soustřeďte se na konkrétní věk dítěte od 0 – 6 let a pokuste se najít ve svém okolí příklady specificky správně a nesprávně prováděného pohybu typického pro toto období. Např. u dítěte ve 3 letech zachyťte chůzi do schodů nebo ve 4 letech jízdu na trojkolce.

 

Téma 4. Vrozená tělesná postižení a pohybové vady


Obsah tématu:

Vrozená tělesná postižení a jejich klasifikace dle místa a lokalizace. 

Charakteristika vrozených vad lebky a páteře, končetin, růstových odchylek a centrálních a periferních obrn. 

Charakteristika a dělení dílčích vrozených vad základní české klasifikace.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat vrozená tělesná postižení a jejich dělení dle místa a lokalizace.
  • Popsat a rozdělit známé a časté vrozené vady a deformace: lebky a páteře, končetin, růstové odchylky a centrální i periferní obrny.

 

Studijní materiály: (vloženo v IS)

  • Studijní text Somatopedie, 4.kapitola
  • Prezentace č. 4 Pohybové vady vrozené TP

 

Průběžný úkol:

Vyhledejte informace o tom, co znamená vzácné vrozené onemocnění a konkrétní typy (1-3) nebo druhy vzácných vrozených vad. Zpracujte písemně alespoň v bodech na cca 1 stránku. Připravte si jako aktualitu do dalšího semináře předmětu. 

Téma 5. Mozková obrna

Obsah tématu:

Definice a charakteristika tělesného postižení, které stále tvoří 80% somatopedických vad v dětském věku, mozkové obrny.

 Etiologické a rizikové faktory vzniku mozkové obrny. 

Klasifikace mozkové obrny a charakteristika jednotlivých druhů mozkové obrny. 

Návazné postižení, poruchy a vady, stupně a kombinace. 

Specifika konkrétních typů mozkové obrny.

 

Co by se měl student naučit:

  • Definovat a charakterizovat mozkovou obrnu v současném pohledu MKN.
  • Vyjmenovat etiologické a rizikové faktory vzniku tohoto tělesného postižení.
  • Rozdělit druhy, typy a stupně mozkové obrny.
  • Specifikovat vybrané druhy mozkové obrny.  

 

Studijní materiály: (vloženo v IS)

  • Studijní text Somatopedie, 6.kapitola
  • Prezentace č. 6 Mozková obrna

 

Průběžný úkol:

Spojte si informace z oblasti mozkové obrny s informace z oblasti vývoje motorických schopností a popište znaky konkrétních mozkových obrn v určitých vývojových stádiích. Viz kapitola 3 ve studijním textu Somatopedie.

 

Téma 6. Získaná tělesná postižení častá v současnosti

Obsah tématu:

Charakteristika získaných tělesných postižení dle určitých specifik – druhů, etiologie, časových období. 

Deformace páteře, dolních a horních končetin v konkrétních příkladech. 

Tělesná postižení na podkladě úrazu mozku a míchy. 

Charakteristika vybraných chronických onemocnění a nemocí, které souvisí s trvalým nebo dočasným tělesným postižením či znevýhodněním. 

Stručné informace ohledně amputací.

 

Co by se měl student naučit:

  • Popsat získaná tělesná postižení dle určitých specifik – druhů, etiologie, časových období. Charakterizovat deformace páteře, dolních a horních končetin v konkrétních příkladech. 
  • Vyjmenovat tělesná postižení získaná na podkladě úrazu mozku a míchy.
  • Charakterizovat vybraná chronická onemocnění současnosti.
  • Definovat a rozdělit amputace.

 

Studijní materiály: (vloženo v IS)

  • Studijní text Somatopedie, 5.kapitola
  • Prezentace č. 5 Získaná TP

 

Průběžný úkol:

Vyberte si jedno z chronických onemocnění nebo získané postižení tělesné a popište ho ve větším detailu. Materiál zpracujte písemně a vzájemně si ve skupině sdílejte podrobnější studijní popis určitého postižení.