Somatopedie

Téma 3. Ontogeneze hybnosti a motoriky

Obsah tématu:

Dělení stádií ve vývoji motorických dovedností u dětí do tří let.

Charakteristika zjevných mezníků a vývojových znaků souvisejících s motorickým vývojem. 

Klíčové informace k rozpoznávání tělesných postižení již v raných stádiích vývoje motoriky.

Dítě s vrozeným tělesným postižením se od svého narození vymyká běžným vývojovým normám. V rámci tohoto tématu se zaměřujeme na specifika vývoje hybnosti v obdobích – holokinetickém, monokinetickém, dromokinetickém a kratikinetickém. Upozornit chceme na odlišný vývoj motoriky dětí s poruchou, avšak také na to, že bez znalostí běžného motorického vývoje nelze diagnostikovat poruchu motoriky.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat konkrétní stádia vývoje motoriky u dítěte od narození do cca 3 let a tím stádií ve vývoji motorických dovedností;
  • Charakterizovat motorické mezníky a přechodná období;
  • Uvést klíčové informace k rozpoznávání tělesných postižení již od raného věku dítěte.


Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Somatopedie, 3.kapitola
  • Prezentace č. 3 Ontogeneze motoriky

 Průběžný úkol:

Soustřeďte se na konkrétní věk dítěte od 0 – 6 let a pokuste se najít ve svém okolí příklady specificky správně a nesprávně prováděného pohybu typického pro toto období. Např. u dítěte ve 3 letech zachyťte chůzi do schodů nebo ve 4 letech jízdu na trojkolce.