SOMATOPEDIE Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. Somatopedie jako vědní obor •Termín somatopedie pochází z řeckého soma = tělo, paideia = výchova. •V současné době existuje více názvů pro tento obor, např. speciální pedagogika pro osoby s tělesným postižením, speciální pedagogika somatopedická, somatopedagogika, apod. 4 •Disciplína speciální pedagogiky. •Vznik v roce 1946. • Somatopedie se původně nazývala defektologie ortopedická -termín se začal používat roku 1946, kdy začalo na KU studium speciální pedagogiky. Termín somatopedie zavedl tamtéž prof. František Kábele roku 1956. 4 4 Definice somatopedie •Vědní obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou tělesně postižené, nemocné a zdravotně oslabené mládeže. (Kábele, 1956) • •Vědní obor speciální pedagogiky, jehož předmětem je výchova a vzdělávání mládeže tělesně postižené, nemocné a zdravotně oslabené, jakož i dospělých osob takto postižených. (Defektologický slovník, 2000) • •Somatopedie je vědní obor, který se zabývá edukací jedinců s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. (Vítková, 2006) 4 Cílová skupina osob somatopedie: •Jedinci s tělesným postižením •Jedinci s onemocněním (chronickým) •Jedinci se zdravotním oslabením • •Nejvhodnější pro označení celé somatopedické klientely je termín člověk s omezením hybnosti (pohyblivosti), člověk s tělesným postižením. 4 Hlavní cíl a úkoly somatopedie: 4Školní edukace rozšířená o oblast rané podpory a profesního vzdělávání, které směřuje k socializaci nebo resocializaci, k celkové přípravě na život ve změněných, většinou ztížených, podmínkách. 4 Úkoly somatopedie: 4Rozpracovávat teorii výchovy a vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí, mládeže a dospělých. 4Zkoumat a ověřovat metody výchovné, didaktické, reedukační, kompenzační, psychorehabilitační a resocializační. 4Poznatky uplatňovat v přípravě učitelů a vychovatelů. 4Metodická pomoc a vedení. 4 4Vymezení a definice somatopedie můžeme teoreticky vymezit prostřednictvím následujících základních znaků: • předmět somatopedie (kým se somatopedie zabývá), • kompetence somatopeda (čím se zabývá), • zařazení a identita (kam patří a čím je). 4 Vymezení podle cíl.skupiny: 4Jednotlivé kategorie – somatopedie pro: tělesně postižené, nemocné nebo zdravotně oslabené jedince. 4Kombinované postižení: V praxi se velmi často setkáváme s kombinacemi tělesného postižení s dalšími typy handicapů, např. mentálního, zrakového atd. Problematika práce s člověkem s kombinovaným postižením je tedy velmi blízká somatopedické praxi. 4Interakce v kontextu okolí: Člověk s omezením hybnosti se vždy pohybuje v nějakém prostředí a navazuje interakce s okolím, které jsou nedílnou součástí našeho zájmu (rodina či vrstevníci dítěte, u dospělých partnerské vztahy, přátelé či vztahy na pracovišti – somatoped pracuje i s tímto „faktorem“ např. v rámci poradenství). 4 Kompetence somatopeda: Vývojové tendence somatopedie: •změny v celkovém pojetí - paradigmatu – v popředí zájmu již není patologie klienta (medicínské paradigma), ale člověka jako plnohodnotného člena společnosti a jeho individuální potřeby (sociální paradigma), •rozšiřování spektra „somatopedické“ skupiny – ať již z hlediska věku (raná péče, senioři) nebo specifických potřeb (těžká kombinovaná postižení), •rozšiřování kompetencí speciálních pedagogů-somatopedů – do oblasti konkrétních metod a technik (alternativního i nealternativního charakteru, facilitačních technik, apod.) •důraz na interdisciplinární spolupráci – související problematika rozdělení kompetencí v celém týmu, způsob vzájemné komunikace, zodpovědnost za koordinaci služeb apod. 4 Příbuzné obory a disciplíny: •S. má úzký vztah k oborům pedagogickým (ostatní „pedie“, obecné pedagogika, alternativní školství…), psychologickým (patopsychologie, vývojová, pedagogická, sociální nebo klinická psychologie), medicínským (neurologie, ortopedie, pediatrie, somatopatologie…), technickým (ortopedická protetika, rehabilitační inženýrství…) a k dalším humanitním oborům (sociologie, legislativa, filosofie…). •Znáte tyto obory? Ortopedická protetika se zabývá výrobou pomůcek, dlah, ortopedické obuvi, protéz…Rehabilitační inženýrství se zabývá výrobou složitějších technologií, které vyžadují spolupráci inženýrů z různých oblastí, např. úpravou osobních aut pro osoby s TP, bezbariérovostí prostředí apod. 4 4 4