Týden 2
Výchova a vzdělávání je celoživotní proces. Vývoj pg
teorií od Komenského didaktiky
(učení po celý život) k Herbartovské
pedagogice až k současnému systému věd o výchově. Z antropologického hlediska je
pedagogika věda o člověku v situaci výchovy.
Současná struktura pedagogických věd: pedagogika - výchova a vzdelávání dětí a mládeže;
andragogika - výchova a vzdělávání dospělých; gerontogogika - výchova a
vzdělávání starších lidí. Antropogogika (antropos – člověk, agogé =
vést). Všechny jsou transdisciplinární převážne aplikační obory věd o výchově. PG. nepřijímá pasívní znalosti z
vnejška, je v obousměrném vztahu se svým okolím, ve vztahu teorie a praxe. Andragogika termín používaný vedle
„pedagogika dospělých“ nebo „teorie vzdělávání dospělých.“Andragogika je
definována jako věda o výchově dospělých, vzdělávání dospělých a péče o
dospělé, respektující všestranné zvláštnosti dospělé populace a zabývá se při
tom personalizací, socializací a enkulturací.
Paradigmy v spoločenských vedách jsou synchronně multiparadigmatické