Pedagogika

Týden 2


Výchova a vzdělávání je celoživotní proces. Vývoj pg teorií od Komenského didaktiky (učení po celý život)  k Herbartovské pedagogice až k současnému systému věd o výchově.              Z antropologického hlediska je pedagogika  věda o člověku v situaci výchovy. Současná struktura pedagogických věd: pedagogika   - výchova a vzdelávání dětí a mládeže; andragogika -  výchova a vzdělávání  dospělých; gerontogogika - výchova a vzdělávání  starších lidí.  Antropogogika (antropos – člověk, agogé = vést). Všechny jsou transdisciplinární převážne aplikační obory věd  o výchově. PG. nepřijímá pasívní znalosti z vnejška, je v obousměrném vztahu se svým okolím, ve vztahu teorie a praxe.   Andragogika termín používaný vedle „pedagogika dospělých“ nebo „teorie vzdělávání dospělých.“Andragogika je definována jako věda o výchově dospělých, vzdělávání dospělých a péče o dospělé, respektující všestranné zvláštnosti dospělé populace a zabývá se při tom personalizací, socializací a enkulturací.  Paradigmy v spoločenských vedách jsou synchronně multiparadigmatické