Týden 6
Cíle výchovy, charakteristika funkce
cílů výchovy. Cíl je kategorie historická, mění se se společenským
zřízením státem, národem, filozofií
a kulturou. Předmětem pedagogiky je taková výchova, s kterou je možné dosáhnut
optimální výsledky, resp.
zjišťuje optimální podmínky a prostředků na dosažení cíle výchovy (v souladu s duševnÍm a tělesným
vývojem díteťe), Jako iv souladu se společenskými a individuálními
potřebami, je prvořadý, je určující pro metody a prostředky.
V nejobecnější podobě je cíl očakávaný výsledek, je ucelená představa (ideál)
předpokládaných a žádoucích vlastností člověka, které lze získat výchovou. Cíl výchovy znamená orientaci k určeným
hodnotám. Cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti, cíle
výchovy vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení
vychovávajících, cíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním.
Funkce
cíleorientační a anticipační – správně formulované cíle výchovy vedou
vychovávající i vychovávané k optimálnímu směru výchovy, poskytujú
vychovávajícím i vychovávyným správnou pedag.orientaci (směr, zaměření) jsou anticipací zákl. pg. Možností i
projektem výchovně vzdelávacích
výsledků. Motivační a stimulační –
přiměřeně stanovené výchovné cíle,
aktivizují svou činnost. Dostupnost výchovných met motivuje jedince ke
překonávání vlastních možností, podněcují je k dosahování vytýčených
úkolů; společensky i osobně významné cíle mají pro všech zainteresovaných. Mají
i motivační a stimulační význam. Realizační – promyšleně formulované cíle
výchovy proměňují pedagogické představy ve skutečnost; cíle výchovy se považují
za východiska zvyšování kvality i efektivity výchovy. Podmiňují výběr vhodných
výchovných prostředků a respektování podmínek výchovy. Regulační – vhodně
formulované výchovné cíle umožňují na výchově zainteresovaným osobám rozebírat,
srovnávat a hodnotit požadovaný perspektivní stupeň kvality člověka
s aktuální úrovní a v případě potřeby zařadit jiné prostředky,
případně usměrnit i adekvátnost samotných cílů výchovy.