Týden 9
Obsah výchovy.
Složky výchovy.
Rozumová výchova. Hlavním úkolem
rozumové výchovy je předat základní informace a učební fakta. Součástí rozumové
výchovy je výchova a rozvoj smyslového poznávání, výchova myšlení a řeči,
osvojení znalostí, zkušeností a vědeckých poznatků, výchova a rozvoj praktických
dovedností a výchova tvůrčí činnosti. Konkrétní i abstraktní myšlení se ve
škole uplatňuje při osvojování si poznatků a dovedností i postupném nabývání
osobních zkušeností. Soustava znalostí, dovedností a návyků je výsledkem
poznávací činnosti člověka, jejíž důležitou složkou je myšlení, umožňující
získávat dokonalejší znalosti. Rozumová výchova se realizuje pomocí vyučování a
učení.
Mravní výchova. V současné době chápeme etickou
výchovu jako jeden z nejdůležitějších úkolů výchovy. Vývoj mravní osobnosti je
složitý proces, který se týká všech sfér osobnosti. Primární roli v tomto
procesu mají city a emoce. Cit vyjadřuje vztah člověka ke světu, k lidem, k
sobě i vlastním činům, přírodě, k předmětům, věcem i jevům. City kladně
ovlivňují subjekt, podněcují jej k tvořivosti, k činnosti, ale také záporně
oslabují aktivitu a chuť pracovat. Mravní city se stávají regulujícím motivem
chování. Rozvoj vůle je komplikovaný proces učení a zrání. Závisí jednak na
vrozených dispozicích, ale také na procesu učení, cvičení, sebezdokonalování,
sebeprosazování a v neposlední řadě i na motivační síle pro rozhodování a
jednání. Charakterové vlastnosti se formují na základě poznání a zkušeností.
Naším úkolem je výchovnými postupy pěstovat kladné a překonávat negativní vlastnosti.
Estetická výchova. Mezi základní
úkoly patří výchova uměním a vytváření vztahu k ostatním formám estetična. Z
pedagogického hlediska chápeme estetickou výchovu jako výchovu k tvořivosti
jako záměrnou formující činnost, kterou uskutečňujeme pomocí speciálních metod,
forem a prostředků a vytvářením adekvátních podmínek orientovaných na umělecké
i neumělecké činnosti. Výchova vkusu podporuje vytváření vlastních soudů,
názorů, postojů a hodnot, ovlivňuje estetické záliby, estetický výběr,
kultivuje estetický smysl. Vkus chápeme jako hodnotící postoj, který hledá a
vytváří nové estetické hodnoty. Estetický vkus je vyjádřen potřebou vnímat
krásu v práci, doma, v chování i v umění.Poznávání uměleckých děl poskytuje
příležitost pro vnímání myšlenky, obsahu, významu, formy a příležitost pro
vytváření estetického vztahu k životu, kultuře, přírodě, pro estetické
zhodnocování okolního světa. Ve výchovně vzdělávací práci nejčastěji používáme
prostředky z těchto oblastí výtvarného, slovesného, hudebního a pohybového
umění.
Ekologická výchova. Ekologickou
výchovu lze charakterizovat jako výchovu vzájemného vztahu mezi člověkem a
přírodou. Jejím cílem je připravit žáky na řešení různých problémů ochrany
přírody a tím v nich vypěstovat lásku k přírodě. Ekologická výchova má složku
výchovnou i vzdělávací. Vzdělávací složka – osvojování si přiměřených vědomostí
a poznatků o přírodě a její ochraně, osvojování si dovedností a návyků ochrany
přírody; výchovná složka - výchova žáků k záměrné ochraně přírody. Při výchově
žáků k ochraně životního prostředí by měl obsahovat etapy vzbuzení zájmu o
ochranu životního prostředí, dále poskytnutí informací o stavu životního
prostředí a příprava k osvojení si dovedností a návyků ochrany prostředí.
Pracovní a polytechnická výchova. Pracovní
výchova je z hlediska historie nejstarší a je zaměřena na psychomotorickou
oblast (doménu) osobnosti. Jejím úkolem je, aby děti a mládež získaly základní
znalosti, dovednosti a návyky z nejrůznějších oborů pracovní činnosti a zároveň
se naučili dovedně zacházet s nejjednoduššími nástroji a stroji. Jedná se o
rozvoj schopností a manuálních dovedností. S tím úzce souvisí i pracovní
morálka, kterou chápeme jako souhrn postojů a vztahů individua k systematické
pracovní činnosti, vyjadřuje i volové, emocionální a charakterové činitele,
motivaci a sociální potřeby, přičemž individuum zkoumáme jako člena sociální
skupiny.
Tělesná výchova. Je to
cílevědomé, plánovité a organizované pedagogické působení na tělesný, pohybový
a morální rozvoj člověka pomocí tělesných cvičení. Tělesná výchova byla
součástí výchovného procesu ve všech etapách vývoje lidské společnosti. Úkolem
tělesné výchovy je upevňovat zdraví mládeže, rozvíjet vrozené tělesné a
psychické dispozice, upevňovat morální a volní vlastnosti a pozitivně
ovlivňovat denní režim žáka. Cílem je zajištění tělesného rozvoje vychovávaných
(pohybových schopností, koordinačních schopností, pohybových dovedností a
návyků), osvojení poznatků z tělesné kultury sebezdokonalování. Tělesná výchova
plní zdravotní, vzdělávací a výchovnou úlohu.