Pedagogika

Týden 9

Obsah výchovy. Složky výchovy.  

Rozumová výchova. Hlavním úkolem rozumové výchovy je předat základní informace a učební fakta. Součástí rozumové výchovy je výchova a rozvoj smyslového poznávání, výchova myšlení a řeči, osvojení znalostí, zkušeností a vědeckých poznatků, výchova a rozvoj praktických dovedností a výchova tvůrčí činnosti. Konkrétní i abstraktní myšlení se ve škole uplatňuje při osvojování si poznatků a dovedností i postupném nabývání osobních zkušeností. Soustava znalostí, dovedností a návyků je výsledkem poznávací činnosti člověka, jejíž důležitou složkou je myšlení, umožňující získávat dokonalejší znalosti. Rozumová výchova se realizuje pomocí vyučování a učení.

Mravní výchova. V současné době chápeme etickou výchovu jako jeden z nejdůležitějších úkolů výchovy. Vývoj mravní osobnosti je složitý proces, který se týká všech sfér osobnosti. Primární roli v tomto procesu mají city a emoce. Cit vyjadřuje vztah člověka ke světu, k lidem, k sobě i vlastním činům, přírodě, k předmětům, věcem i jevům. City kladně ovlivňují subjekt, podněcují jej k tvořivosti, k činnosti, ale také záporně oslabují aktivitu a chuť pracovat. Mravní city se stávají regulujícím motivem chování. Rozvoj vůle je komplikovaný proces učení a zrání. Závisí jednak na vrozených dispozicích, ale také na procesu učení, cvičení, sebezdokonalování, sebeprosazování a v neposlední řadě i na motivační síle pro rozhodování a jednání. Charakterové vlastnosti se formují na základě poznání a zkušeností. Naším úkolem je výchovnými postupy pěstovat kladné a překonávat negativní vlastnosti.

Estetická výchova. Mezi základní úkoly patří výchova uměním a vytváření vztahu k ostatním formám estetična. Z pedagogického hlediska chápeme estetickou výchovu jako výchovu k tvořivosti jako záměrnou formující činnost, kterou uskutečňujeme pomocí speciálních metod, forem a prostředků a vytvářením adekvátních podmínek orientovaných na umělecké i neumělecké činnosti. Výchova vkusu podporuje vytváření vlastních soudů, názorů, postojů a hodnot, ovlivňuje estetické záliby, estetický výběr, kultivuje estetický smysl. Vkus chápeme jako hodnotící postoj, který hledá a vytváří nové estetické hodnoty. Estetický vkus je vyjádřen potřebou vnímat krásu v práci, doma, v chování i v umění.Poznávání uměleckých děl poskytuje příležitost pro vnímání myšlenky, obsahu, významu, formy a příležitost pro vytváření estetického vztahu k životu, kultuře, přírodě, pro estetické zhodnocování okolního světa. Ve výchovně vzdělávací práci nejčastěji používáme prostředky z těchto oblastí výtvarného, slovesného, hudebního a pohybového umění.

Ekologická výchova. Ekologickou výchovu lze charakterizovat jako výchovu vzájemného vztahu mezi člověkem a přírodou. Jejím cílem je připravit žáky na řešení různých problémů ochrany přírody a tím v nich vypěstovat lásku k přírodě. Ekologická výchova má složku výchovnou i vzdělávací. Vzdělávací složka – osvojování si přiměřených vědomostí a poznatků o přírodě a její ochraně, osvojování si dovedností a návyků ochrany přírody; výchovná složka - výchova žáků k záměrné ochraně přírody. Při výchově žáků k ochraně životního prostředí by měl obsahovat etapy vzbuzení zájmu o ochranu životního prostředí, dále poskytnutí informací o stavu životního prostředí a příprava k osvojení si dovedností a návyků ochrany prostředí.

Pracovní a polytechnická výchova. Pracovní výchova je z hlediska historie nejstarší a je zaměřena na psychomotorickou oblast (doménu) osobnosti. Jejím úkolem je, aby děti a mládež získaly základní znalosti, dovednosti a návyky z nejrůznějších oborů pracovní činnosti a zároveň se naučili dovedně zacházet s nejjednoduššími nástroji a stroji. Jedná se o rozvoj schopností a manuálních dovedností. S tím úzce souvisí i pracovní morálka, kterou chápeme jako souhrn postojů a vztahů individua k systematické pracovní činnosti, vyjadřuje i volové, emocionální a charakterové činitele, motivaci a sociální potřeby, přičemž individuum zkoumáme jako člena sociální skupiny.

Tělesná výchova. Je to cílevědomé, plánovité a organizované pedagogické působení na tělesný, pohybový a morální rozvoj člověka pomocí tělesných cvičení. Tělesná výchova byla součástí výchovného procesu ve všech etapách vývoje lidské společnosti. Úkolem tělesné výchovy je upevňovat zdraví mládeže, rozvíjet vrozené tělesné a psychické dispozice, upevňovat morální a volní vlastnosti a pozitivně ovlivňovat denní režim žáka. Cílem je zajištění tělesného rozvoje vychovávaných (pohybových schopností, koordinačních schopností, pohybových dovedností a návyků), osvojení poznatků z tělesné kultury sebezdokonalování. Tělesná výchova plní zdravotní, vzdělávací a výchovnou úlohu.