Týden 12
Metodologie pedagogiky. Výzkum je cílevědomá, záměrná, organizovaná činnost zaměřená na získávání nových poznatků, informací. Druhy výzkumu - základní výzkum aplikovaný a akční výzkum. Znaky vědeckého výzkumu: validita, reliabilita, objektivita. Etapy výzkumu jsou přípravná (etapa sběru dostupných doterajších výzkumů ve zvolené oblasti) za využití literární, historické a komparativní metody. Tvorba projektu výzkumu (jde o písemný plán, dokument výzkumu). Druhá část je realizační – v terénu – uplatnění výzkumných metod na vybraném výzkumném souboru. Závěrečná část je vyhodnocovací – uplatnění matematicko-statistických metod (statistické zpracování naměřených hodnot za použití aritmetického průměru, mediánu, modusu směrodatné odchylky a rozptylu. Na základě získaných výsledků se realizuje kauzální analýza (která se snaží odhalit příčinné souvislosti za využití). Interpretace výzkumu, jejíž kvalita závisí i na zkušenostech a odborné úrovni výzkumníka. ve fázi realizace samotného výzkumu jsou objevovací metody (metody sběru dat) , kterými se získávají nové údaje. Metody kvantitativního výzkumu: pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, didaktický test, pedagogický experiment, experimentální metody, sociometrická metoda. Metody výzkumu kvalitativního výzkumu: kazuistika, anamnéza, případová studie, etnografie školy, pasportizace, portfolio, analýza školních dokumentů. Po realizaci nastupuje fáze zpracování výsledků výzkumu. Metody zpracování získaných údajů, obvykle matematicko-statistické metody, v závěre používáme metody kvantitativního a kvalitativního hodnocení.