Téma 3. Vývoj péče o osoby s postižením v průběhu dějin
Obsah tématu:
Postupný vývoj péče o
osoby s postižením ve společnosti – stádia vývoje.
Zaměření na vývoj péče o
osoby s postižením na období do konce 17.století.
Zaměření na vývoj péče o
osoby s postižením a začátky vzdělávání od 18. století do konce 19.
století.
Zaměření na vývoj péče o
osoby s postižením a vzdělávání od začátku 20. století do současnosti.
Co by se měl student naučit:
- Charakterizovat postupný vývoj péče o osoby s postižením podle postupujících období v historii lidstva.
- Vymezit tři stěžejní období – do konce 17. století, do konce 19. století a do současnosti.
- Přiblížit stěžejní události konkrétních období včetně důležitých osobností, které hrály nespornou roli v základech speciálněpedagogické péče, podpory a vzdělávání.
Studijní materiály: (vloženy v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.4, 2.1
- Prezentace Speciální pedagogika
- Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 1
Průběžný úkol:
Pokuste se písemně
shrnout po sobě jdoucí období v historii speciálněpedagogické péče
vlastními slovy. Dohledejte si další literaturu – např. Lechta (Inkluzivní
pedagogika), Slowík (Speciální nebo Inkluzivní pedagogika, Pipeková (Speciální
pedagogika), Vítková (Integrativní speciální pedagogika) a další. Úkol si
připravte jako shrnutí do následujícího semináře se zaměřením na jednu
zajímavou událost.