Speciální pedagogika

Téma 5. Vznik postižení, vývoj a důsledky postižení pro osobnost člověka

Obsah tématu:

Příčiny vzniku postižení a poruch.

Primární postižení a sekundární důsledky postižení.

Otázky a zaměření speciálního pedagoga na resilienci dětí a dospělých s postižením.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat různé druhy a faktory, které vedou ke vzniku postižení a poruch ať už jsou na vrozeném nebo získaném podkladě.
  • Vysvětlit možnost vzniku sekundárních důsledků postižení a jejich vlivu na kvalitu života člověka v kontextu různých druhů a stupňů postižení.
  • Vysvětlit pojem resilience a souvislost s konkrétním životním obdobím a možnostmi zaměření práce speciálního pedagoga.

 

Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.1
  • Prezentace Speciální pedagogika
  • Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 2 a 3

 

Průběžný úkol:

Zaměřte se na podstatu termínů "resilience" a "vyrovnání" a pokuste se najít ve svém okolí takové příklady, které by vyjádřily podstatu těchto kontextů v praxi. Připravte se na sdílení ústních zkušeností před zbytkem studijní skupiny.