Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice
Předmět uvádí studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, teoretickými východisky pro dané činnosti, strukturou a organizací práce, cíli, zásadami a podmínkami aktivizačních činností, potřebností a začleněním do současné edukace osob se speciálními potřebami. 

Téma 1 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice - teoretický úvod


První úvodní část předmětu definuje základní pojmy:  terapie, aktivizace, aktivizační činnosti a programy, Blíže specifikuje vznik, historii, formy a členění a cíle terapií, úrovně aktivizace a aktivizačních programů. Vymezuje aktivizační techniky, koncepty a terapie vyskytující se v oblasti speciální pedagogiky, jejich podstatu, záměr, cíl. Uvádí propojenost terapií s dalšími vědními obory. Specifikuje zájmovou skupinu animace, aktivizace a terapeutických metod.


Cílem je umět: 

  • Definovat a teoreticky vymezit pojmy terapie a  aktivizace
  • Znát historii využívání terapeutických postupů obecně
  • Posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice
  • Charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice.


Literatura:

1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 11-31.


Průběžný úkol č. 1:

Definujte terapie ve speciální pedagogice vlastními slovy

Vyhledejte aktuální legislativu, která uvádí využívání aktivizačních technik a terapií v oblasti speciální pedagogiky

Z jakých vědních oborů čerpají a vycházejí aktivizační techniky a terapie?

Písemně zpracujte na 1x A4.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/fvp/zima2023/UPPVMP027/4901952/Studijni_opora_terapie_ve_s_spec_pedagogice_2013_Janku.pdf

2 Téma Cíl a podstata aktivizačních technika a terapií ve speciální pedagogice


Obsah se zaměřuje na cíl, záměr a podstatu využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice, na vlastní proces a fáze terapií, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem, analýzu ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska. Zamýšlí se nad riziky a okolnostmi volených cílů a klasifikaci cílů, ale také podmínkami a zásadami terapeutického procesu.


Cílem je umět:

  • Analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
  • Vyjmenovat okolnosti a rizika související se zvolením cíle terapeutického procesu
  • Vyjmenovat obecné cíle speciálněpedagogických terapií
  • Popsat podmínky a zásady nezbytné pro úspěšný a účinný terapeutický proces.


Literatura: 

1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 34-46.


Předběžný úkol č.2: 

  • Charakterizujte jednotlivé tři stupně v ontogenetickém trojúhelníku
  • Popište podmínky a zásady pro úspěšnou realizaci aktivizačních technik a terapií
  • Popište základní fáze terapeutického procesu.

Písemně zpracujte na 1x A4.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/fvp/zima2023/UPPVMP027/4901952/Studijni_opora_terapie_ve_s_spec_pedagogice_2013_Janku_umbjelpa.pdf

3 Téma Zaměření aktivizační činnosti a terapií dle typů postižení a limitů jedinců


Téma konkrétně specifikuje jedince různých věkových skupin, kteří vyžadují speciálně pedagogickou péči: děti, žáky, dospělé, klienty sociálnbích služeb. Popisuje: specifika práce se seniorskou populací, navazování  kontaktu, motivace k činnosti, zásady komunikace, vedení terapeutických intervencí, způsoby práce. Zaměřuje se na konkrétní členění terapií a aktivizačních technik využívaných u jedinců s různým omezením a postižením, základní charakteristiku přístupů, metod a technik. Konkrétně. Vojtova metoda, Bobath koncept, canisterapie, hipoterapie, felinoterapie, polohování, bucofaciální, orofaciální a orální stimulace, ergoterapie, arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie. 



Cílem je umět:

  • Analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
  • Vyjmenovat okolnosti a rizika související se zvolením cíle terapeutického procesu
  • Vyjmenovat obecné cíle speciálněpedagogických terapií
  • Popsat podmínky a zásady nezbytné pro úspěšný a účinný terapeutický proces.


Literatura: 

1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 34-46.


Předběžný úkol č.2: 

  • Charakterizujte jednotlivé tři stupně v ontogenetickém trojúhelníku
  • Popište podmínky a zásady pro úspěšnou realizaci aktivizačních technik a terapií
  • Popište základní fáze terapeutického procesu.

Písemně zpracujte na 1x A4.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/fvp/zima2023/UPPVMP027/4901952/Studijni_opora_terapie_ve_s_spec_pedagogice_2013_Janku_ngmzvgus.pdf

4 Téma Charakteristika aktivizačních činností a technik

Obsahem je charakteristika konkrétních přístupů, metod a technik: Snoezelen koncept, míčková facilitace, aromaterapie, koncept bazální stimulace, synergická léčebná terapie, PANat, tejpování, terapie loutkou, Handl přístup, INPP, a další.

Pozornost věnuje také aktivizačním metodám využívané u kientů seniorského věku: reminiscenční terapie, trénink poznávacích funkcí, činnostní a pracovní terapie, zájmové a volnočasové aktivity a specifikám terapeutické péče se seniory se smyslovým handicapem, nabízí náměty pro stimulaci.


Cílem je umět:

  • Orientovat se v současné nabídce aktivizačních technik, terapeutických přístupů v oblasti speciální pedagogiky
  • Popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie
  • Samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii
  • Charakterizovat druhy, formy a specifika animoterapie. 

Literatura: 

1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 49-80. 

2. ZEDNÍKOVÁ, K. Úvod do animace a základní terapeutické metody. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019, str. 36-91. 


Předběžný úkol č.2: 

  • Vyberte si cílovou skupinu a pro ni zpracujte speciálně pedagogickou nabídku.  Písemně zpracujte na 1x A4.
  • Zpracujte do PP prezentace a písemně jednu konkrétní aktivizační činnost  nebo terapii.


Studijni opora Uvod do animace a zakladni terapeuticke metody 2019 Zednikova
PDF ke stažení
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/fvp/zima2023/UPPVMP027/4901952/Studijni_opora_terapie_ve_s_spec_pedagogice_2013_Janku_zohnsvuk.pdf