Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Téma 1 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice - teoretický úvod
První úvodní část předmětu definuje základní pojmy: terapie, aktivizace, aktivizační činnosti a programy, Blíže specifikuje vznik, historii, formy a členění a cíle terapií, úrovně aktivizace a aktivizačních programů. Vymezuje aktivizační techniky, koncepty a terapie vyskytující se v oblasti speciální pedagogiky, jejich podstatu, záměr, cíl. Uvádí propojenost terapií s dalšími vědními obory. Specifikuje zájmovou skupinu animace, aktivizace a terapeutických metod.
Cílem je umět:
- Definovat a teoreticky vymezit pojmy terapie a aktivizace
- Znát historii využívání terapeutických postupů obecně
- Posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice
- Charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice.
Literatura:
1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 11-31.
Průběžný úkol č. 1:
Definujte terapie ve speciální pedagogice vlastními slovy
Vyhledejte aktuální legislativu, která uvádí využívání aktivizačních technik a terapií v oblasti speciální pedagogiky
Z jakých vědních oborů čerpají a vycházejí aktivizační techniky a terapie?
Písemně zpracujte na 1x A4.
2 Téma Cíl a podstata aktivizačních technika a terapií ve speciální pedagogice
Obsah se zaměřuje na cíl, záměr a podstatu využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice, na vlastní proces a fáze terapií, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem, analýzu ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska. Zamýšlí se nad riziky a okolnostmi volených cílů a klasifikaci cílů, ale také podmínkami a zásadami terapeutického procesu.
Cílem je umět:
- Analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
- Vyjmenovat okolnosti a rizika související se zvolením cíle terapeutického procesu
- Vyjmenovat obecné cíle speciálněpedagogických terapií
- Popsat podmínky a zásady nezbytné pro úspěšný a účinný terapeutický proces.
Literatura:
1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 34-46.
Předběžný úkol č.2:
- Charakterizujte jednotlivé tři stupně v ontogenetickém trojúhelníku
- Popište podmínky a zásady pro úspěšnou realizaci aktivizačních technik a terapií
- Popište základní fáze terapeutického procesu.
Písemně zpracujte na 1x A4.
3 Téma Zaměření aktivizační činnosti a terapií dle typů postižení a limitů jedinců
Téma konkrétně specifikuje jedince různých věkových skupin, kteří vyžadují speciálně pedagogickou péči: děti, žáky, dospělé, klienty sociálnbích služeb. Popisuje: specifika práce se seniorskou populací, navazování kontaktu, motivace k činnosti, zásady komunikace, vedení terapeutických intervencí, způsoby práce. Zaměřuje se na konkrétní členění terapií a aktivizačních technik využívaných u jedinců s různým omezením a postižením, základní charakteristiku přístupů, metod a technik. Konkrétně. Vojtova metoda, Bobath koncept, canisterapie, hipoterapie, felinoterapie, polohování, bucofaciální, orofaciální a orální stimulace, ergoterapie, arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie.
Cílem je umět:
- Analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
- Vyjmenovat okolnosti a rizika související se zvolením cíle terapeutického procesu
- Vyjmenovat obecné cíle speciálněpedagogických terapií
- Popsat podmínky a zásady nezbytné pro úspěšný a účinný terapeutický proces.
Literatura:
1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 34-46.
Předběžný úkol č.2:
- Charakterizujte jednotlivé tři stupně v ontogenetickém trojúhelníku
- Popište podmínky a zásady pro úspěšnou realizaci aktivizačních technik a terapií
- Popište základní fáze terapeutického procesu.
Písemně zpracujte na 1x A4.
4 Téma Charakteristika aktivizačních činností a technik
Obsahem je charakteristika konkrétních přístupů, metod a technik: Snoezelen koncept, míčková facilitace, aromaterapie, koncept bazální stimulace, synergická léčebná terapie, PANat, tejpování, terapie loutkou, Handl přístup, INPP, a další.
Pozornost věnuje také aktivizačním metodám využívané u kientů seniorského věku: reminiscenční terapie, trénink poznávacích funkcí, činnostní a pracovní terapie, zájmové a volnočasové aktivity a specifikám terapeutické péče se seniory se smyslovým handicapem, nabízí náměty pro stimulaci.
Cílem je umět:
- Orientovat se v současné nabídce aktivizačních technik, terapeutických přístupů v oblasti speciální pedagogiky
- Popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie
- Samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii
- Charakterizovat druhy, formy a specifika animoterapie.
Literatura:
1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 49-80.
2. ZEDNÍKOVÁ, K. Úvod do animace a základní terapeutické metody. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019, str. 36-91.
Předběžný úkol č.2:
- Vyberte si cílovou skupinu a pro ni zpracujte speciálně pedagogickou nabídku. Písemně zpracujte na 1x A4.
- Zpracujte do PP prezentace a písemně jednu konkrétní aktivizační činnost nebo terapii.