Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice Úvod do animace a základní terapeutické metody PaedDr. Mgr. Irena Johanka Savková, MBA www.specialniskola.eu i.savkova@specialniskol.aeu savkovafolirova@seznam.cz Požadavky k ukončení předmětu ➢Průběžné plnění zadaných úkolů ➢Portfolio vybraných terapeutických aktivit vhodných pro využití ➢PP prezentace vybrané aktivity + písemné zpracování Prezentace vlastních prací proběhne v posledních blocích výuky, obě verze student uloží v PDF do odevzdávárny s označením souboru: příjmení název práce, např. Novák. AAK Obsah předmětu ➢Vymezení aktivizačních technik, terapeutických metod a terapií ve speciální pedagogice/v péči o seniory. Pojmy terapie, aktivizace, animace. ➢Historie využívání terapií a aktivizačních technik. ➢Terapie a jejich souvislosti, ontogenetický trojúhelník, psychoterapie, fyzioterapie. ➢Cíl, záměr a podstata využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice/v péči o seniory. ➢Vlastní proces a fáze terapií ve speciální pedagogice, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem ➢Vybrané koncepce terapií běžně užívaných – expresivní terapie, ergoterapie, animoterapie. ➢Zaměření terapií dle typů postižení a limitů lidí. ➢Aktivity a terapie jako edukační alternativa pro žáky s těžkým vícenásobným postižením. Terapie ➢(z řec. therapeia = ošetřování, léčení) ➢… také starání se, pomáhání a cvičení. Odborné, cílené jednání člověka s člověkem, jež směřuje od odstranění či zmírnění nežádoucích potíží nebo odstranění jejich příčin, k jisté prospěšné změně, například v prožívání, chování, fyzickém úkonu, apod. (Müller, O., 2005). ➢„…léčení nebo lékařskou činnost zaměřenou na zdolávání příčiny nemoci, popřípadě chorobného stavu nebo na potlačení příznaků nemoci nebo zlepšování průběhu nemoci a kvality života.“ (Defektologický slovník). Mohou být uplatňovány: Primárně - v rámci jednotlivé terapie Sekundárně – v rámci jiných odborných činností Formy terapií Individuální Skupinová Hromadná Rodinná Komunitní Podle obecných cílů, zaměření: Kauzální Symptomatická Paliativní Léčivé Preventivní Rehabilitační Somatické Psychické Aktivizace ➢„je odvozena od slova aktivovat, tj. uvést něco do pohybu, do činnosti, přimět ke zvýšené činnosti, zintenzívnit působení něčeho, vyvolat působení něčeho, pomoci něčemu k vyšší účinnosti.“ (WEHNER, Lore. SCHWINGHAMMER, Ylva). ➢K aktivizaci se velmi úzce váže motivace ➢Jejím cílem je podpořit a rozvíjet psychické a sociální schopnosti a dovednosti (Procházková, 2019). ➢Mobilizuje psychickou i fyzickou stránku osobnosti člověka a zpomaluje procesy stárnutí ➢„Smysluplná činnost musí splňovat různá kritéria, je prováděna dobrovolně, je sociálně přiměřená, dává pocit úspěchu“ (Zgola, J. M., 2003). Aktivizace Úrovně aktivizace – primární, sekundární, terciální Druhy aktivace - fyzická – tělesná, smyslová, psychická, sociální, duchovní. Podpora rovnosti příležitostí na trhu práce, podpora zaměstnávání seniorů Dostatečná nabídka různých forem vzdělávání Rehabilitační péče, fyzioterapeutické postupy Dostatečná nabídka zájmových aktivit Dostatečná nabídka možností společenského života. (Müller, 2006) Animace ➢Z latinského slova anima - duše. Volnočasový pracovník, který v procesu animace oduševňuje, probouzí, oživuje se nazývá animátor (Hájek, Hofbauer a Pávková, 2008). ➢„Oduševňování, humanizaci a kultivaci jedince.“ (Andragogický slovník, Průcha a Veteška, 2014). ➢„Snaha o jakési oživení, aktivizaci nebo vytváření činného programu pro starší osoby.“ (Slowík (2007) ➢Zásadní přitom je orientace na zvládání běžných denních činností. Aktivizace, aktivace a animace jsou úzce spojené činnosti, které provádíme při práci se seniory. „Animace je každodenní snaha porozumět a vycházet vstříc potřebám a individuálním zvyklostem klienta všemi pracovníky organizace.“ (MUSIL, L. HUBÍKOVÁ, O. KUBALČÍKOVÁ, K., 2006). Co mají terapie/aktivizace/animace společné? ➢Vhodné prostředí, pravidelnost - dlouhodobé, krátkodobé.. ➢Forma – individuální, skupinovou… ➢Odbornost terapeuta, výcvik, praxe… ➢Potřeba klienta, smysluplnost - věk, etiologie obtíží, symptomy… ➢Prvotní zaměření – somatické, psychické… ➢Zacílené – léčivě, preventivně, rehabilitačně… ➢Individuální přístup – přiměřenost, svobodná vůle, respekt, autonomie klienta ➢Cíl…. Komprehenzivní rehabilitační péče (KRP) Terapie mají svou metodologii, teorii, obsah, prostupují oblastmi KRP ➢Souhrn veškeré péče o jedince. Ve starší literatuře - komplexní rehabilitační péče. ➢Definice OSN komprehenzivní (ucelená) rehabilitace je „proces, při kterém má koordinované a kombinované uplatnění lékařských, sociálních, výchovných a pracovních opatření umožnit občanům se zdravotním postižením podzvednout se na co nejvyšší možnou funkční rovinu a plně se zařadit do společnosti“. (Rauterová in Jesenský, 1995) ➢Rehabilitace je dle definice Světové zdravotnické organizace z roku 1969: „včasné, plynulé a koordinované úsilí o co nejrychlejší a co nejširší zapojení občanů se zdravotním postižením do všech obvyklých aktivit života společnosti s využitím léčebných, sociálních, pedagogických a pracovních prostředků.“ Roviny a formy komprehenzivní rehabilitace Z časového hlediska – preventivní, aktuální, následná Z hlediska obsahu: Hlavní složky: Odborné složky: léčebná psychologická pedagogická technická pracovní právnická, sociální ekonomická. Složky po obsahové stránce spolu úzce souvisí. Součinnost jednotlivých složek může mít několik variant v souvislosti se vznikem a stupněm postižení. Vztah psychoterapie/fyzioterapie/terapie Psychoterapie hlavní zdroj terapií, léčba duševního stavu Fyzioterapie léčba pohybového aparátu Poskytování rehabilitace se řídí základními zásadami: včasnost, dostupnost, komplexnost a koordinovanost, individuální a interdisciplinární posouzení a zhodnocení potřeb a rozsahu rehabilitace. Ontogenetický vývojový model „vnímání (fyzická činnost) – představy (psychická činnost) – myšlení“. (Vítková in Pipeková, Vítková 2001) Stoupající abstraktní úroveň myšlení představy vnímání Východiska terapií ve speciální pedagogice ➢ Teorie, metodologie a poznatky z psychoterapie, fyzioterapie… ➢ Psychologické obory, vývojová psychologie, patopsychologie, psychopatologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie… ➢ Filozofické disciplíny, etika, estetika… ➢ Pedagogické vědy, andragogika, gerontagogika… ➢ Biomedicínské, medicínské obory, neurologie, fyziologie… ➢ Sociologie, sociální patologie… ➢ Kulturní antropologie, kulturní symbolika ➢ Právo, etika, ➢ Obory lidské činnosti – umění, hra, živý tvor Průběh terapeutického procesu Probíhá v určitém prostředí(materiálním, sociálním, psychickém atd.). Jeho hlavními činiteli jsou terapeut, klient a obsah. 1. Navázání kontaktu, prvního dojmu, motivace, instrukce a informace k průběhu a obsahu terapie, k délce, k frekvenci… 2. Hlavní terapeutická práce, naplnění terapeutického vztahu… 3. Ukončení terapie, vyhodnocení terapie, nabídka dalších možností –konzultace, jiný terapeut, stanovení prognózy….