Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice Úvod do animace a základní terapeutické metody PaedDr. Mgr. Irena Johanka Savková, MBA www.specialniskola.eu i.savkova@specialniskola.eu savkovafolirova@seznam.cz Reminiscence Speciální metoda využívaná při práci se starými lidmi, která staví na důležitosti lidských vzpomínek (Špatenková a Bolomská, 2011). Pojem reminiscence je odvozen z latinského „reminiscere“, což znamená vzpomínat, rozpomínat, obnovit si v paměti Terapie, technika je zaměřena na práci se vzpomínkami. Je to proces vzpomínání na příjemné události v minulosti. Reminiscence (vzpomínání) hlasité nebo tiché (skryté, vnitřní, osobní) vybavování událostí, aktivit, zkušeností ze života člověka, které se uskutečňuje buď o samotě, nebo spolu s jinou osobou či skupinou lidí, obvykle s pomocí vhodných podnětů jako fotografií, archivní hudby, předmětů z domácnosti ap. Reminiscence Reminiscenční metody a techniky můžeme rozdělit na: ➢ Verbální - psaný nebo mluvený projev ➢ Neverbální - využívající naše smyslové vnímání, zrak, sluch, čich, hmat a chuť je prostředkem k dosažení cíle ➢ Skupinové tzn. společenská setkávání seniorů ➢ Individuální – přímý rozhovor ➢ Za účasti rodinných příslušníků Reminiscence Rozhovor s uživatelem zaměřený na vzpomínky: ➢ vhodné předměty, které evokují právě tyto vzpomínky - staré fotografie, pohlednice, tanec, poslech hudby ➢ návštěva míst ke kterým se váží hezké vzpomínky - reminiscenční vycházky, výlety, exkurze ➢ vzpomínkové pexeso, oblíbené hry, hračky ➢ tvorba rodokmenu, vytvoření, uspořádání vzpomínkové výstavy, knihy vzpomínek, knihy života ➢ reminiscenční krabice boxy, vzpomínkové kufříky ➢ Pracovní a volnočasové aktivity, zájmy ....... Je vhodná zejména pro klienty, kteří trpí poruchou krátkodobé paměti, tedy seniory s demencí nebo Alzheimerovou nemocí, u jedinců s kognitivní poruchou, obecně u seniorů. Reminiscence - přínos ➢Podpora dlouhodobé paměti ➢Zlepšení komunikace ➢Vzpomínky seniorů mohou pomoci při adaptaci v novém prostředí, při hledání smyslu života ➢Aktivní naslouchání seniorům, vnímání individuálních potřeb ➢Napomáhá pracovníkům k lepšímu pochopení osobnosti seniorů a k upevnění vztahu mezi nimi. Reminiscence Pracovníci, kteří se s touto terapii zabývají musí být proškoleni ➢Jak postupovat se vzpomínkami seniorů ➢Jak vést rozhovor ➢Jak poslouchat důvěrné vzpomínky ➢Jak zvládnout emoční projevy ➢Jak správně motivovat seniory. Reminiscenční místnost - vybavena starým nábytkem a dalšími předměty připomínající dřívější dobu Pasivní sledování televize nepatří do reminiscence. Kognitivní trénink Trénink zaměřený na rozvoj, procvičování a aktivování mozkových funkcí. Senioři procvičují krátkodobou i dlouhodobou paměť. Dochází k tréninku implicitní i explicitní (epizodické, sémantické, ikonické) paměti. Součástí je i prostorová orientace, koncentrace, vyjadřovací schopnosti, schopnosti porozumět mluvenému projevu atd. V souvislosti s touto aktivitou se můžeme setkat i s pojmem mozkový jogging. Cíl: zachování a zlepšování intelektových schopností a pozitivní stimulace mozkových činností. Náš mozek se umí udržovat i omlazovat. K procvičování kognitivních schopností seniorů můžeme využít různé kvízy, soutěže a hry. Trénování paměti Krátkodobá paměť využívá všech vjemů a informací a pomocí dlouhodobé paměti si všechno potřebné vybavujeme po několika minutách, hodinách nebo letech. Tři stádia paměti - paměť okamžitá neboli bezprostřední, senzorická, krátkodobá, dlouhodobá. Posilování paměti můžeme realizovat prostřednictvím řízených aktivit nebo v běžném každodenním kontaktu. Při běžném kontaktu či komunikaci trénujeme časovou orientaci jako je datum, den v týdnu, roční období, čas. Zrakové vnímání, poznávání chutí, vůní, poslech tónů písní, hmatem to vše se dá zahrnout do trénování paměti. Výběr technik k trénování paměti jsou voleny vzhledem k schopnostem a možnostem každého jednotlivce, seniora. Aktivizační činnosti Aktivity jsou vybírány s ohledem na potřeby seniorů, probíhají buď formou práce s jednotlivcem, nebo ve skupině. Vzdělávací, aktivizační a volnočasové aktivity probíhají individuálně dle potřeb a přání uživatelů Součástí aktivizace seniorů jsou prvky bazální stimulace, skrze něž mohou uživatelé s Alzheimerovým onemocněním nebo syndromem demence navázat komunikaci s okolím a vnímat vlastní tělo a identitu. K aktivizaci seniorů s Alzheimerovým onemocněním a syndromem demence reminiscenční terapie napomáhají vyvolat příjemné vzpomínky a posilují vědomí vlastní hodnoty. Aktivity se přizpůsobují seniorům, mají být přiměřené jejich věku, zdravotnímu stavu a pohlaví. Aktivity jsou plánovány s předpokladem, že na nich bude uživatel nějakým způsobem profitovat. Jsou tedy smysluplné. Příklady forem terapeutických aktivit ➢ pracovní terapie (stříhání molitanu, trhání rouna, háčkování řetízků, tkaní koberečků apod.) ➢ arteterapie (výtvarná dílna – práce s různými materiály) ➢ muzikoterapie (zpěv, poslech hudby, hra na hudební nástroje) ➢ taneční terapie ➢ skupinová a individuální canisterapie ➢ zahradní terapie (péče o mobilní truhlíky, sušení bylin a ovoce) ➢ vzpomínková terapie (prohlížení dobových fotografií a předmětů, práce s regionální/kolektivní pamětí) ➢ Snoezelen (hodina zabíjačky, myslivosti, růže, moře,…) ➢ pečení a příprava jednoduchých pokrmů ➢ trénink paměti Příklady forem terapeutických aktivit ➢ jednoduchá pohybová a dechová cvičení ➢ hraní společenských her ➢ sledování filmů (kinokavárna) ➢ Pánský/dámský klub - „Bar u dobré pohody“ ➢ plánovaná kulturní vystoupení a tematické besedy (divadlo, cimbálová muzika…) ➢ společenské akce (Jarní ples, módní přehlídka, „Mezigenerační den“ apod.) ➢ mše svatá Příklady aktivit v rámci pravidelného kognitivního tréninku ➢ cvičení ideálně všech druhů paměti ➢ učení se něčemu novému ➢ trénování početních schopností ➢ trénink psaní ➢ čtení/poslouchání s pokusem o zopakování čteného/slyšeného zpaměti ➢ společenské a kulturní aktivity, udržování mezilidských kontaktů a komunikace ➢ pravidelné luštění křížovek, logických hádanek, sudoku, hraní ➢ vědomostních a společenských her ➢ aktivní životní styl, dostatek mentální a fyzické aktivity. Příklady aktivit v rámci kognitivní rehabilitace zaměření na dlouhodobou paměť slovní hry – doplňování říkanek, slov, přesmyčky... společenské hry – člověče nezlob se, zjednodušené pexeso, puzzle apod. muzikoterapie – zpívání známých písniček, zpívání písní na různá témata (zvířata, květiny, města...) začlenění/propojení pohybového cvičení s kognitivní rehabilitací využití reminiscenční terapie – vzpomínání zaměřená na různá témata smyslová cvičení - senzorická stimulace Příklady forem terapeutických aktivit ➢ jednoduchá pohybová a dechová cvičení ➢ hraní společenských her ➢ sledování filmů (kinokavárna) ➢ Pánský/dámský klub - „Bar u dobré pohody“ ➢ plánovaná kulturní vystoupení a tematické besedy (divadlo, cimbálová muzika…) ➢ společenské akce (Jarní ples, módní přehlídka, „Mezigenerační den“ apod.) ➢ mše svatá