„ALTERNATIVNÍ" TERAPIE VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE Pavel Zikl Anotace Příspévek pojednává o .alternativních" terapiích (pseudoterapiích) ve speciální pedagogtce a o nutnosti realizovat praxi založenou na důkazech ve spectálnépedagogické praxi. Jsou zde uvedeny faktory, podle nichi můteme pseudoterapie odliiit, motné mechanismy jejich působeni a nebezpečí, která mohou z jejich používání plynout. Klíčová slova: terapie ve speciální pedagogice, praxe založená na důkazech, pseudo- terapie. Alternativní a.alternativní" Tento text je zaměřen na „alternativní" prístupy, které se objevují ve speciál népedagogické praxi. Nejdříve je však nutné vysvétlit, co je myšleno onou „alternativou". Velmi často stojíme před volbou mezi více možnostmi, vedoucími k dosažení néjakého cíle. Můžeme například volit, zda použijeme při výuce čtení u dítěte s mentálním postižením metodu globální nebo analyticko-syntetickou, můžeme stát před volbou, zda díté integrovat nebo vzdělávat ve speciální škole, a takovýchto příkladů by bylo možné uvést stovky. Toto je jeden (původní) význam slova alternativa - možnost výběru z více možností. Dnes se však běžné objevuje pojem alternativa i ve slovních spojeních, kde nabývá specifického významu. Jako příklad je možné uvést alternativní školy, alternativní medicínu, alternativní zemědělství, alternativní zdroje energie apod. Z pohledu speciální pedagogiky nás zajímá zejména pojem alternativní škola, nebo alternativní vzdělávání. Alternativními školami jsou „viechny druhy ikoly, které mají jeden podstatný rys - odlišují se néiim od hlavního proudu standardních (bitných, normálních) ikol daného vzdělávacího systému' (Průcha 2004, s. 20) Průcha zde dále uvádí, že ona odlišnost může spočívat ve způsobech organizace, kurikulárních programech, parametrech edukačního prostředí, způsobech hodnocení nebo vztazích mezi školou a rodiči/komunitou. Pojem zde tedy není úplné jasné definován, jako alternativní můžeme uvádět školy soukromé nebo církevní, avšak také školy vycházející z odlišných pedagogických koncepcí (např. školy waldorfské); pojem alternativní též můžeme chápat ve smyslu inovativní atd. Pro srovnání se můžeme zaměřit i na pojem alternativní medicína. Tou je zpravidla myšlena medicína, stojící mimo oficiální (védeckou. na důkazech založenou) medicínu. Zahrnuje v sobé množství různých směrů, od téch evidentné šarlatánských, pŕes prístupy vycházející z východní medicíny, ale také léčbu s využitím léčivých bylin, homeopatii a řadu dalších více či méné diskutabilních metod, které aplikují nejen léčitelé (laici), ale často i lékaři. U řady téchto „terapií" je uvedena možnost jejich využití u onemocnéní nebo problémů, které patří do okruhu zájmu speciální pedagogiky. )edná se nejen o některá postižení (např DMO, epilepsie, autismus), ale také o specifické poruchy učení, ADHD, problémy s chováním apod. Onou „alternativou" (lépe možná pseudoterapií) v uvozovkách je v tomto příspěvku myšlena taková terapie, jejíž teoretická východiska neodpovídají současné úrovni vědeckého poznání a jejíž praktické výsledky nejsou dostatečné prokázány. Alternativa bez uvozovek je možností pohybující se v rámci védy a praxe, založené na důkazech (pojem viz dále). Mezi oběma pojmy neexistuje jasný předěl, ale spíše jakási šedá zóna. Může jít o terapie doposud neověřené, jejichž teoretická východiska jsou sporná a neexistuje na né jednoznačný názor, dále pak o takové, o jejichž účincích je část odborníků (praktiků, rodičů) přesvědčena, ale nemáme pro ně teoretické vysvětlení, nebo je jejich vysvětlení v rozporu se současným stavem vědeckého poznání. Na teoretické i praktické úrovni je nutné ony „alternativy" zkoumat, prokazovat jejich účinnost/neúčinnost nebo dokonce škodlivost, hovořit o nich a snažit se předcházet negativním dopadům na naši cílovou skupinu. Praxe založená na důkazech Při aplikaci různých terapeutických metod je třeba aplikovat „evidence based practice", tedy na důkazech založenou péči (postup). Pojem je analogií k dnes béžné používanému terminu „evidence based medicíne" - medicína založená na důkazech. Rozšířil se v průběhu 90. let minulého století. Je definován jako „védomé, zřetelné a soudné používání nejlepiích současných důkazů pro rozhodování o péii o jednotlivé pacienty" (Sackett in Jarolímková 2004). Kvalitní péče by měla být založena na důkazech potvrzených vědeckými studiemi, přičemž hierarchie váhy důkazů je uvedena na obrázku č. 1. V naší praxi není pochopitelné možné použít uvedené hodnocení důkazů, protože výzkumné postupy užívané ve speciální pedagogice není možné srovnávat s postupy v biomedicíné (např. pokusy in vitro, na zvířatech, randomizované dvojité slepé kontrolované studie). I v našem oboru musíme ale rozlišovat mezi různými typy důkazů, které jsou předkládány jako podklad pro zavádění nových postupů do naší praxe. Neznamená to ale ignorování vlastních zkušeností a pouhé mechanické přenášení vědecky ověřených postupů do vlastní praxe bez respektování individuálních potřeb dítěte, aktuální situace a našich možností. I v medicíně je vykonáváním evidence based medicine myšlena „integrace individuálni klinické odbornosti lékařů s nejkvalitnějiimi objektivními důkazy pocházejícími ze systematicky provádéného výzkumu s ohledem na konkrétní situaci a preference daného pacienta" (Papíková 2007). Ve speciálnépedagogické praxi by měly být vyuiivány terapie: • jejichž účinnost je ověřena vědeckými metodami (viz obr. i. 1) • k jejichž realizaci máme dostatečné vzděláni nebo zaškolení (praxi) • které vybíráme a realizujeme dle potřeb dítěte/klienta a s ohledem na konkrétní situaci Obr. č. 1: Pyramida důkazů (larolímková 2004) RCT 1 Ranôormováné cVojté slepé stude RCT 2 Randorazované kortrokt studie Prospektrvrt koŕiortovŕ sluje RetrospeMivrt slučke (slučke pflpadú a kartroí) Průřezová studie Jednotlivé případy Edrtonařy názory, myilenky Studie na zvířatech In vrtro výzkum Jak posoudit neznámou terapii? V první řadě musíme rozlišit mezi přístupem odborníka (speciálního pedagoga) a přístupem rodiče nebo samotného člověka s postižením. Rodič/jedinec s postižením se mnohdy nalézá ve velmi těžké životní situaci, se kterou se snaží vyrovnat a najít nějaké řešení. Jeho situaci dále může ztěžovat absence adekvátní pomoci, která může být skutečná (nevhodný přístup odborníků, chybějící služby, neadekvátní terapie), nebo zdánlivá (subjektivné nedostatečný postup terapie, který je ale objektivně dán stupněm, nebo závažností postižení). Dalšími faktory, které ovlivňuji postoj k nové terapii, jsou vzděláni, předchozí osobní zkušenosti, ale také způsob prezentace nové terapie. osobnost terapeuta, reference (skutečné nebo manipulované) apod. Pokud se tedy rodič dítěte s DMO od fyzioterapeutú dozví, že při intenzivním každodenním cvičení se jeho dítě možná za několik let postaví, ale chodit pravděpodobné nebude, a na druhé straně mu léčitel slíbí plné uzdravení, pak je víra v „alternativní"" terapii pochopitelná, stejné jako potřeba vyzkoušet vše, co by mohlo pomoci. Obdobný mechanismus by ale neměl působit u profesionálů, kteří by měli být za každé situace schopni kritického myšlení a měli by dokázat situaci adekvátně vyhodnotit a zejména pomoci rodičům/lidem s postižením k realistickému náhledu na danou terapii. Při posuzování neznámé terapie můžeme objevit řadu rizikových faktorů, na které je třeba si dát pozor: • na slib „vyléčit" postiženi nebo onemocnění, které je nevyléčitelné příkladem zde může být léčitel, který sliboval rodičům dětí s mentálním postižením „odblokování nervových drah" prostřednictvim směsi bylin a následné zlepšení mentálního stavu • na podezřele široké spektrum účinků na onemocnění/postiženi, která spolu etiologicky vůbec nesouvisejí1 například chirofonetika může údajné pomáhat u autismu, epilepsie, cerebrálních pohybových poruch, při nespavosti, úzkostech, poruchách chování, slabosti v učení atd. (Co je chirofonetikaf 2003) dalším příkladem je kineziologie (One brain), prostřednictvím níž je údajné možné komunikovat s podvédomim pacienta, odstranit „psychické bloky" a pomoci u psychosomaticky podmíněných poruch, kterých je prý až 95%. „/ boleni zad, hlavy, ii v kříti můie mít psychosomatický základ, podobni jako jej má vředová choroba ialudku, srdeční infarkt, sexuální poruchy, vady řeii, potíte s učením, čtením, psaním, počítáním a další. U těchto potíží a nemocí nám může odborná aplikace kineziologie pomoci. Tato metoda pomáhá k rozvoji harmonického života, k nastolení samoléčebného procesu organismu Pomocí této metody dokáže zkušený terapeut i otestovat potraviny, které jsou pro přirozený energetický tok v těle prospěšné a které jej blokují. Dále pomůže zbavit se různých strachů (z učení, z bolesti, před operací apod.), zlozvyků, fóbií, deprese či stresu. Může zmírnit či odstranit další duševní či fyzické potíže, jako např. alergie, pomočování, závislosti, poruchy spánku. Výrazných vý- 1 široké spektrum nemusí být na závadu u podpůrných aktivit. Například kondiční cvičení má pozitivní vliv na velké množství obtíži, ale u velké většiny z nich neslibuje uzdravení, nebo jejich úplné odstranění. sledků dosahuje využití kineziologie při práci s dislektiky a disgrafiky1, ale též s dětmi hyperaktivními, které zklidní, nebo naopak zakřiknutými, z nichž pro změnu dokáže udělat sebevědomé jedince " (Mártl 2005) • na odmítání spolupráce s lékaři, speciálními pedagogy, psychology • účinky jsou „dokazovány" na nékolika kazuistických příkladech, mnohdy ze zahraničí, a tedy bez možnosti jakéhokoliv ovéření (v podstaté obdoba svědectví „spokojených zákazníků" např. v teleshoppingu), nebo jsou „prokazovány" pouze spekulativními úvahami • principy uváděné léčby jsou v rozporu s obecné přijímanými vědeckými poznatky, mnohdy i se zdravým rozu- mem např. andělská terapie: Jedná se o velmi příjemný zásah do energetického systému, při kterém se provádí diagnostika i léčení současné. Vie probíhá pod vedením jemnéhmotných bytosti. Energie prochází přes ruce léčitele, který se bud dotýká, nebo také nedotýká fyzického těla klienta. Andělská terapie je vhodná pro každou věkovou kategorii i pro léčbu dětí. Každý klient je zároveň pozván na přednášku, která mu poodhalí tajemství léčení pomocí andélů."(Wenkeovi, Andělská te- rapie) dalším příkladem je Aura-Soma terapie, která „patří k novodobým celostním terapiím. Jedná se o unikátní metodu, která je syntézou působení drahých kamenů, minerálů, energii rostlin a barevné terapie " Léčba se realizuje prostřednictvím „ d v o u b a r e v n ý c h lahviček Equilibrium (česky rovnováha), které jsou tvořeny dvěma částmi, olejem a vodou, v poměru 1 : 1. Obsahuji výtažky z rostlin, energie drahokamů, minerálů a barev. Emulze, která vznikne protřepáním obou části, se nanáší přímo na tělo. Dalšími přípravky jsou barevné a voňavé energetické substance, tzv. pomandery. Obsahují 49 bylinek v různých poměrech, podle oblasti působení. Jejich hlavní funkcí je posílení a harmonizace aury, tedy zlepšeni naší energetické ochrany. Nanášejí se do aury a jejich účinek je okamžitý. ... Třetím ze základních prostředků jsou kvintesence. Jsou to opět jemné energetické substance, které slouží k navázání kontaktu s tzv. mistrovskými energiemi. Každý barevný paprsek totiž svou frekvenci přenáší i informace, principy a kvality. Kvintesence je dobré používat před meditací na aspekty, které bychom si v sobě přáli rozvíjet. Navázání kontaktu s těmi' Citace je uvedena i s gramatickými chybami originálu. Uvedené tvrzení o psychosomatické podmíněnosti uvedených poruch je u některých z nich pravdivé (alespoň částečné). to energiemi v podstati znamená objevit urťité kvality sám v sobi ' (www.aura-soma.czf radu dalších příkladů uvádí např. Heřt (2008) Mnoho pseudoterapií se snaží vysvětlit svou účinnost prostřednictvím vědecky se tvářící argumentace, kterou laik nemusí odhalit. Například u biorezonanční terapie (www.biorezonancniterapie.cz) najdeme podrobné vysvětlení terapie doprovázené množstvím grafů a tabulek. Ilustrativně uvádím příklad z podkapitoly Fyzikální výzkum a biorezonanční terapie: „Tak vznikl i předpoklad, te biorezonanční terapie souvisí s rezonanční schopnosti nashromáždit elektromagnetické vlny s koherentní fází a potlačením stavu. Na začátku vývoje terapie bylo demonstrování rezonančních procesů, přenos energie v živých organismech, příklady z výzkumů biofotonových principů destruktivní a konstruktivní interference v živých organismech. V současnosti je prověřována aplikace jevů fáze a časování ve vnitrobuničných komunikacích'.'(srov. Heřt 1995, Pekárek; Heřt 1998) Může pseudoterapie pomoci? Na tuto otázku existuje odpověď: Může. Respektive správnější by bylo odpovědět, že řada lidí je přesvědčena, že jim pomohla právě ona pseudoterapie. Jaké mohou být mechanismy působení, nebo zdánlivého působení těchto pseudoterapií: • souběh terapií U většiny žáků/klientů s postižením realizujeme v rámci komplexní péče řadu aktivit, jejichž cílem je zlepšení fyzického, psychického nebo sociálního stavu jedince. Je někdy velmi obtížné posoudit, která z nich a jakým způsobem u dotyčného vedla ke zlepšeni stavu, a mnohdy to ani není možné, protože všechny působí ve vzájemné synergii. Příkladem může být dítě s DMO a mentálním postižením, se kterým pracujeme intenzivně ve škole, na práci s ním se podílejí speciální pedagogové, fyzioterapeut, logopéd, případné další odborníci, rodiče souběžné docházejí k chirořonetikovi a pozitivní změny ve stavu dítěte pak přisoudí právě jemu. • nepřesné vyhodnocení K tomuto může dojít v případé, že nepoužijeme žádné objektivní postupy pro 1 Poznámka na okraj - používá se cdá řada různých dalších esenci, jako jsou například motýlí esence, nebo archandělské esence, jejichž úplnou sadu (9 x 20 ml) můžete získat za 5200 Kč. Ceny jednotlivých esenci se pohybují ve stokorunách a sady v tisících až desetitisících korun . 4 Další informace (včetně výzkumů) k této terapii lze najit na . Kritický pohled a vysvětlení biorezonanční terapie uvádí např. Heřt, J a kol. Alternativní medicína, možnosti a rizika. Praha : Grada, 1995 nebo Pekárek L; Heřt, I Rezonanční terapie v osmi krocích. Zpravodaj Sysifos. 1998 č. 2. sledování změn (např alespoň pozorovací arch, jednoduché testové zkoušky apod ). Pak je velmi snadné podlehnout dojmu, že ke zlepšení skutečné došlo, a to zejména tehdy, pokud bychom si v opačném případě mohli Idást otázku, proč jsme se po dlouhou dobu věnovali aktivitě, která je nepřinosná. Ilustrativní je v tomto případě odpovéd učitelky na dotaz, jakých pokroků žák s mentálním postižením dosáhl: „Mni se zdá, že se za poslední rok hodné zlepšil." Neschopnost objektivního posouzení může být také způsobena pevnou vírou v terapii nebo osobu terapeuta, a následnou neschopností nebo neochotou přijmout reálný stav. • placebo Placebo je inertním lékem nebo procedurou, která neobsahuje účinnou složku. Úspěch se může dostavit v případě, kdy jedinec v proceduru věří a obtíže maji výraznou psychickou složku (Vokurka; Hugo 2006). Řada pseudoterapeutických aktivit je zaměřena právě na psychosomatické obtíže a u některých jedinců pak může dosahovat úspěchů, které jsou připsány oné terapii5. • vývoj dítěte Je-li dítě s postižením přiměřené stimulováno, tak dochází zpravidla k pokroku v jeho vývoji motorickém, psychickém i sociálním a není tedy možné každé zlepšení v delším časovém horizontu přisuzovat specifickým účinkům jakékoliv terapie nebo pseudoterapie. • spontánní remise K vymizení příznaků může v řadě případů dojít spontánně, bez jakékoliv intervence. S řadou onemocnění si poradí imunitní systém sám, v pedagogickém procesu pak může dojít ke zlepšení díky běžným (nespecifickým) výchovným postupům, nebo v důsledku zlepšení zdravotního stavu. Tento mechanismus se může projevit v řadě oblasti, jako jsou problémy v chováni (např. objevení se a ústup agresivního chováni u dítěte s mentálním postižením, zvýšení a snížení frekvence konfliktů u dítěte s ADHD apod.), nebo nespecifické obtíže v učení. Uvedený přehled není asi vyčerpávající a mnohdy působí řada činitelů souběžné. |e třeba s nimi počítat nejen při posuzování účinků terapií, ale i při hodnocení běžných aktivit, které s lidmi s postižením v rámci speciálnépedagogické praxe realizujeme. Specifickým případem, kde může pseudoterapie pomoci, je situace, kdy využití této terapie přináší uspokojení rodičům dětí s postižením, kteří mají snahu pomoci a hledají jakoukoliv alternativu. Po vyzkoušeni řady terapií pak přestávají trpět výčitkami, že pro své dítě neudělali vše, což má pozitivní vliv na jejich psy- 5 Problematika využiti a účinnosti placeba se týká zejména medicíny. Další informace je možné získat např. v Kršiak, M. Placebo. Vesmír, 2009,88,225, č. 4. dostupný t ; Líbiger. J. Placebo: klamání nemocného nebo nástroj poznání? Psychiatrie, 2003,7, (4) s. 290-300. Dostupný v. . chický stav a v konečném důsledku i na díté samotné. Může pseudoterapie škodit? Často se setkáváme s názorem, že je dobré vyzkoušet cokoliv, co by mohlo osobé s postižením pomoci a jakákoliv terapie navíc je přínosná, nebo v nejhorším má dopad neutrální. V radé případů tomu tak ale není, a na pozoru je třeba se mít tehdy, když „alternativní" terapie: • přimo poškozuje jedince ledná se o postupy, které v minulosti vedly k poškození zdraví, nebo je zde důvodné podezření, že by k tomu mohlo dojit. Můžeme jen doufat, že postupy přimo ohrožující jedince s postižením uplatňovány nejsou, ale s postupy, které lze označit za rizikové, se bohužel setkáváme. Jedná se například o užívání „přírodních" preparátů, kdy mnohdy ani „terapeut" sám neví, co obsahuji, natož aby byl schopen posoudit riziko interakcí s medikaci, kterou jedinec užívá. Obzvláště zarážející je to v případě, kdy matka odmítla medikaci doporučenou psychiatrem, s odůvodněním, že „své dítě nebude cpát chemií", ale podává mu preparáty prodané léčitelem, u nichž nemá ověřené jejich složeni, ani účinnost na obtíže, kterými její syn trpí. • je na úkor terapie standardní Tedy v případech, kdy je „alternativní" terapie náhradou za terapii standardní, která je nevyhnutelná pro zlepšení/zachováni současného stavu. Nékdy také využívání takovéto terapie slouží jako „omluva" pro nečinnost rodičů. Můžeme se setkat s postojem, kdy rodič omlouvá absenci domácí přípravy na výuku, absenci na logopedickém nebo fyzioterapeutickém cvičení tím, že dochází např. ke kineziologovi nebo chirofonetikovi a dítě je poté již natolik unavené, že s ním není možné dále pracovat. V horším případě pak léčitel sám zakazuje béžnou terapii s tím, že ruší jeho působení, nebo že je nepotřebná. • je finančně nebo časové příliš náročná Tato náročnost může poškozovat rodinu/zařízení a následné se nedostává času nebo peněz na béžné aktivity. Kde se s „alternativními" terapiemi můžeme setkat? Nejčastěji to jsou www stránky, kde je možné najít nepřeberné množství různých „terapií", z nichž některé jsou v tomto příspěvku uvedeny. Bohužel ale nalézáme řadu z nich i ve školách, nebo v dalších zařízeních pro déti i dospělé osoby s postižením, a řada z nich je také inzeruje ve svých propagačních materiálech. Existuje také řada publikací, které jsou bud přímo na konkrétní terapii zaměřeny, nebo je v nich alespoň problematická terapie začleněna. Jako příklad je zde možné uvést publikaci nakladatelství Grada (Gangale 2004), kde se mimo řady obecné užívaných postupů objevují i čakry, .energetické body", nebo využívání intuice v terapii („při volbě z mnoha variant vám intuice ukáže, pro kterou se rozhodnout" - s. 26). Řada velmi sporných postupů je prezentována i na nékterých vzdělávacích aktivitách a kurzech. Mediálně relativné znám je případ Centra inovativního vzdělávání Univerzity Palackého4, které realizuje kurzy, jako je např. „Výchova dětí podle znamení" nebo „Magická čísla 7,14, 21 - praktické činnosti v prvních třech sedmiletích dítěte"7. Kritický pohled na řadu pseudoterapií se hledá mnohem nesnadněji. Závěr Každý rodič, speciální pedagog nebo jiný pracovník pečující o dítě s postižením je veden snahou pomoci. Tato snaha nás někdy přivádí i do slepých uliček, což je přirozené. Ale vždy je nutné dbát na to, abychom vycházeli z vědeckých poznatků a snažili se používat takových postupů, které jsou ověřené a funkční. Nemůžeme bez výhrad přijímat nové postupy jen na základě osobní validizace. tedy jedné či několika málo vlastních zkušeností, či sdělení jednoho kolegy nebo rodiče. Vždy je třeba ověřit, zda je užívaná metoda založena na vědeckých základech, zda byla nezávisle ověřována (např. v dalších školách), zda může mít potencionální rizika, a pečlivě vyhodnocovat dopad její realizace. Máme-li se vyhnout využívání pseudoterapií a neefektivních postupů, pak musíme být schopni kritického myšlení, kritického čtení, odborné disputace, musíme mít dostatek znalostí nejen ze speciální pedagogiky, ale také z oborů příbuzných. V neposlední řadě musíme být schopni dopady své práce řádné vyhodnotit a ověřit. Literatura: AURA-SOMA' (online). Nedatováno [cit. 2009-10-25). Dostupný z: . Biorezonaniní terapie - Btcom (online). 2008-2009 (cit 2009-10-25). Dostupný z: . Co je chirofonetika? (online). 2003 (cit. 2009-10-25). Dostupný z: . GANGALE, D.C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha : Grada, 2004. ISBN 80- 247-0534-6. HEftT, J. Výkladový slovník esoteriky a pavěd. Praha: Věra Nosková, 2008. ISBN 978-80-903320-6-5. HEŔT, J., a kol. Alternativní medicína, možnosti a rizika. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-151-8. * Viz článek MF dnes dostupný na www . 7 Zmíněné kurzy byly uvedeny na www Centra inovativního vzdělávání, ale bohužel odkaz již nyní není aktivní a samotná stránka již byla pravděpodobné odstraněna . JAROLlMKOVÁ, A. Evidence based medicíne a její vliv na činnost lékařských knihoven a informačních středisek. In Národní knihovna (online], 2009, roč. 15. č. 2/2004. ISSN 1214-0678 [cit. 2009-01-20], Dostupný z: chttp:// knihovna.nkp.cz/pdf/0402/0402075. pdf>. KRŠIAK, M. Placebo. Vesmír. 2009, roč. 88, č. 4. ISSN 1214-4029. LIBIGER, J. Placebo: klamání nemocného nebo nástroj poznání? Psychiatrie. 2003, roč. 7, č. 4. ISSN 0306-4530. Dostupný z: . MARTL. R. Kineziologie [online], 2005 [cit. 2009-10-25]. Dostupný z chttp:// www.celostnimedicina.cz/kineziolo- gie.htm>. PA Pí KOVÁ, V Online nástroje pro podporu klinického rozhodování [online], 2007 [cit. 2009-4-15]. Dostupný z: chttp:// www.aip.cz/download/20071114_ Sem_NLK_Papikova.pps»256.1 .Online nástroje pro podporu klinického rozhodován9>. PEKÁREK, L.; HERT, J. Rezonanční terapie v osmi krocích. Zpravodaj Sysifos. 1998, č. 2. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzděláváni. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1. VOKURKA, M , HUGO. ]., a kol. Velký lékařský slovník 6. vyd. Praha: Maxdorf, 2006. ISBN 80-7345-105-0. WENKEOVÁ. J. Andělská terapie [online]. Nedatováno [cit. 2009-10-25]. Dostupný z: chttp://www.centrumprirodni- lecby.cz/jemne.html>.