To nejhorší
z psychosomatiky
Neobtěžujte nemocného pátráním po tom, co je špatně. Ať
hledá to, co mu pomáhá.
Renata Ježková
Psychosomatický terapeut
19. 11. 2019
Psychosomatický přístup k léčení nemocí má – zvlášť
v některých sociálních bublinách – mnoho příznivců. Až
podezřele mnoho, když to porovnáme s počtem lidí, kteří se
díky psychosomatice z něčeho prokazatelně vyléčili. Z velké
části spočívá ona popularita jistě ve faktu, že naše
zdravotnictví opravdu potřebuje posílit komplexní vnímání
člověka. Mnoho lidí má nepříjemnou zkušenost, že se na ně
ve zdravotnictví nahlíží spíš jako na auta v servisu než na
bytosti s nějakými city a pocity. Příklon k psychosomatice
má tedy své opodstatnění, z velké části ovšem tato obliba
spočívá v její zdánlivé jednoduchosti. Stačí přece zjistit, jaká
je duševní příčina nemoci, a už jsme skoro zdraví. Protože si
za nemoc můžeme sami, je plně v našich silách se vyléčit.
Stačí udělat v životě pár změn a mít se víc rád a bude
všechno v pořádku. Zní to krásně. Navíc seznam „duševních
příčin“ všemožných neduhů naleznete bez potíží na
internetu, takže stačí si vytisknout pár stránek a je z vás
léčitel. Je to ale opravdu tak snadné a můžeme tímto
způsobem někomu skutečně pomoci?
Protože pomoc, to je to, o co by mělo jít především. Nezáleží na tom,
jestli mám před sebou nemocného člověka a jsem terapeut, příbuzný
nebo přítel. Když pominu bazální slušnost, kterou někteří jedinci zřejmě
zcela postrádají a hyenismus jejich zvědavosti nezná mezí, tak
i v případě, že to myslíme opravdu vážně, bychom se měli zamyslet,
jestli to, co jsme načetli na internetu nebo v knihách, opravdu může
kýženou pomoc přinést.
Nabízet někomu laciné psychosomatické fráze je problematické už
proto, že psychosomatika není léčebná metoda v pravém slova smyslu.
Není to něco jako fyzioterapie, kdy vám správně provedený cvik
skutečně uleví od bolesti, nebo (zabrousíme-li víc do alternativ) třeba
aromaterapie, kde vás dobře vybraný a aplikovaný éterický olej zbaví
rýmy nebo kašle.
Psychosomatika nenabízí léčbu – nabízí nový kontext, ve kterém
máme svoji nemoc začít vnímat. Není náhoda, že se jako zvláštní
disciplína pěstuje pouze u nás v západní společnosti a často si chodí pro
inspiraci na východ, kde nikdy k tak výraznému oddělení těla a duše
nedošlo. Ve chvíli, kdy je většinový pohled na tělo takový, že se jedná de
facto o stroj, který se prostě občas pokazí, ale správnými prostředky jej
lze zase „nahodit“, je změna kontextu vnímání těchto poruch rozhodně
nutná.
Nesmíme přitom ale upadnout do druhého extrému, kdy jediné, čemu je
třeba věnovat pozornost, je duše, a tím se všechno vyřeší. To je stejně
omezený přístup, jen v opačném gardu. Psychosomatika mluví
především o rovnováze a harmonii mezi duší a tělem. Proto
zodpovědný terapeut nikdy nebude nabádat nemocného člověka, ať se
přestane věnovat tělu a začne meditovat. Nikoliv proto, že by meditace
nepomáhala. Ale právě kvůli principu rovnováhy, na který oni léčitelé
s Vysokou školou života tak často zapomínají.
Tělo a duše fungují synchronně, a je-li tedy tělo ve špatném stavu
a strádá, duše na tom v tu chvíli není o mnoho lépe. Chtít po ní, aby se
najednou a bez přípravy vzedmula a uzdravila chátrající tělo, je přibližně
stejné, jako byste po člověku, kterému právě sundali sádru po
komplikované zlomenině nohy, chtěli, aby teď hned zaběhl maraton,
protože mu to krásně posílí ty ochablé svaly. Není třeba rozvádět, jak by
asi dopadlo, kdyby to zkusil.
Pokud tedy chceme nemocnému člověku (a je jedno, jestli má chřipku,
zápal plic nebo rakovinu) opravdu pomoct a podpořit ho v orientaci na
duševní stránku věci, musíme postupovat velmi citlivě a své kroky
přizpůsobit jeho stavu a možnostem. A to je něco, co na internetu
nenajdete.
Existuje pár pseudopsychosomatických „zásad“, které je zjevně třeba
vnutit každému na potkání, pokud chceme výrazně zlepšit kvalitu jeho
života. A čím je jeho nemoc závažnější, tím důrazněji je na nich třeba
trvat. Smutné na tom je, že mince má jako vždy dvě strany a i tato
zjednodušení skrývají zrnka pravdy, která by nemocný opravdu mohl ke
svému prospěchu využít, pokud bychom postupovali adekvátně
a s citem. Pojďme se na ty nejčastější hlubokomyslné zásady podívat
blíž.
Je potřeba zjistit příčinu
Duševní, možná i duchovní, samozřejmě – ta fyzická je přece iluze, která
následně okamžitě odezní. Zkusili jste to třeba s vyhozenou ploténkou?
Vaší vlastní, samozřejmě, aby bylo hezky vidět ty pokroky. Pravda je, že
i vyhozená ploténka nebo úraz z pohledu psychosomatiky opravdu
psychický rozměr má a můžeme s ním pracovat. Ale je o dost těžší tvářit
se, že fyzická příčina vlastně neexistuje. Jak tedy s těmi „příčinami“
nakládat?
V první řadě je potřeba zapomenout na kauzalitu. Naše bytost je trochu
komplexnější, než aby byla redukovatelná na když A, tak následně B.
Takže představa, že někde je duševní příčina, která způsobuje fyzickou
nemoc, je skutečně dost zjednodušená (a slouží zejména k uvedení
symptomů do nového kontextu, jak je zmíněno výše).
Daleko přesnější je říct, že vše se děje zároveň. Každé hnutí mysli nebo
emoce má svůj otisk v těle – a obráceně – a skutečnost, že my to
zároveň dokážeme vnímat jen stěží, na tom nic nemění. Prostě
věnujeme pozornost tomu, co je v tu chvíli výraznější, ať už je to bolest
těla, nebo duše. Ale to neznamená, že na té druhé straně se nic neděje.
Z toho vyplývá, že člověku fyzicky nemocnému se po psychické stránce
děje spousta věcí, které rozhodně nejsou nijak skvělé. Není potřeba mu
přidávat tím, že budeme zkoumat „příčinu“ jeho nemoci a vypočítávat,
co všechno udělal blbě a co je s ním špatně. Něco takového ve chvíli, kdy
máte pocit, že je špatně tak nějak celý váš život, vážně nemáte
zapotřebí.
Tento princip se ale dá využít i velmi konstruktivně. Pokud si začneme
hledět spíš hledání rovnováhy než hledání příčin, dojde nám, že stejně
tak, jako má duševní „příčinu“ nemoc, má ji i zdraví a psychická pohoda.
Stručně a jasně: neobtěžujte nemocného hledáním toho, co je špatně,
a pomozte mu hledat to, co mu pomáhá. Nehledejte příčiny nemoci, ale
příčiny štěstí a ty posilujte. A hlavně nemocné nekádrujte, protože
důležitá je jejich pohoda, ne váš pocit, že děláte dobrou věc.
Za nemoci si můžeme sami
Tohle je super úlevný poznatek, zvlášť pro těžce nemocné, kteří mají
děti a jsou pravidelně paralyzovaní strachem a lítostí, že se o ně
nedokážou postarat. Vědět, že je to všechno jejich vina, a ještě to mít
naservírované od okolí, to je přesně to, co v danou chvíli potřebují, aby
se začali cítit skvěle. Upřímně nechápu, jak si kdokoliv může dovolit toto
vypustit z úst, terapeut nebo laik. Je to hra na boha: vlastně tvrdíme, že
máme stále všechna data k dispozici a že jejich špatné vyhodnocení je
jen projevem naší neochoty s nimi pracovat.
Ano, v dílčích věcech ta data k dispozici máme. Víme, jak se stravovat,
abychom si minimálně neškodili. Víme, že bychom se měli trochu hýbat,
dobře spát a pečovat o svoji psychickou pohodu. Hloupé je, že svět je tak
málo předvídatelný a lidé tak slabí. Takže se občas stane něco, co jsme
nečekali, my na to zareagujeme způsobem, který v dané chvíli
považujeme za správný (neviděla jsem nikoho, kdo by řešil problém
vědomým výběrem té nejhorší možnosti), a často tak roztočíme kolotoč
událostí a prožitků, které skutečně mohou vést až k fyzické nemoci.
Ale opravdu můžeme říct, že jsme si za vše mohli sami? Po bitvě je každý
generál a to, že najednou ty chyby vidíme a jsme schopni je
identifikovat, je daleko spíš tím, že jsme ze situace vyšli obohaceni
zkušenostmi, které jsme předtím neměli. Dítěti, které se sotva naučilo
chodit, můžu těžko říct, že si za rozbité koleno může samo, protože
nedávalo pozor.
Může i v téhle za pomoc převlečené krutosti být ukryté něco, co má
potenciál pomoci skutečně? Je to tam, ale hodně hluboko. Místo
obviňování je potřeba nemocnému pomoci najít jeho ztracenou sílu. Je
určitá úleva v myšlence, že pokud si dokážu stvořit nemoc, tak si přece
dokážu stvořit i zdraví, ale dost těžko se tomu věří, pokud je vám zrovna
blbě. Navíc tu nemoc jsme si „tvořili“ v plné síle, kterou teď už ale
nemáme ve stejné podobě k dispozici. Takže posilovat a povzbuzovat
nemocného v tom, že dokáže věci měnit, i kdyby to měly být jen
detaily, je rozhodně o dost přínosnější.
Je třeba změnit svůj život
Tady navazujeme na předchozí bod. Všichni známe filmy, kde umírající
prodá všechen svůj majetek a odjede pěstovat květiny do divočiny,
protože to byl jeho celoživotní sen. A nemoc jako zázrakem zmizí. To je
moc krásné, navíc je i mnoho zdokumentovaných případů, kdy velká
změna prostředí měla na nemoc velmi zásadní vliv a skutečně vedla
k uzdravení.
Na druhou stranu je i dost případů, kdy se tak nestalo. Navíc je potřeba
dobře rozlišovat, co je skutečně životní změna, která je doprovázena
i změnou vnitřní, a co útěk, který je spíš kontraproduktivní. Což často
neví ani člověk sám a v daleko méně vypjatých chvílích.
Nicméně je pravda, že pokud onemocníme, pokračovat dál, „jako by se
nic nestalo“, není zrovna dvakrát prozíravé – už proto, že právě tahle
cesta nás k nemoci dovedla. Změna by pak měla být dostatečně
výrazná, ale stále ještě příjemná, protože není účelem dotyčného
vystresovat, ale naopak mu od stresu ulevit.
Je také prima nechat změnu na dotyčném nemocném a nenutit mu svoji
představu ideálního života. Stačí mu nabídnout podporu, aby mohl
uskutečnit byť malé, ale pro něj třeba dost zásadní změny. Někdy stačí
pohlídat děti nebo pomoct s úklidem. Právě detaily, které tak často
přehlížíme, protože je považujeme za bezvýznamné, totiž skutečně
proměňují náš život a představují opravdu hmatatelnou pomoc.
Musíš se mít víc rád!
Můj osobní favorit v bezobsažnosti. O tom, co je láska, jsou napsané
stohy knih a jaksi jsme se k nějaké smysluplné definici stále nedobrali.
Nabízet to jako instantní pomoc ve stejném stylu jako musíš jíst víc
ovoce a zeleniny je tedy dost matoucí. Navíc to implicitně obsahuje
přesvědčení, že se dotyčný rozhodně rád nemá, protože kdyby ano, tak
by dozajista neonemocněl. Takže se opět dostáváme k tomu, že
nemocnému laskavě sdělujeme, že je s ním všechno blbě. Jemu ale bylo
blbě už předtím, než jste mu to milostivě sdělili, takže to opět není
pomoc, která by byla příliš smysluplná.
Ale když to trošku pozměníte a začnete dotyčného nabádat, aby se na
sebe snažil být hodný, že na to má momentálně rozhodně nárok, a ještě
půjdete příkladem a budete na něj hodní vy, tam se už jistý potenciál
k pomoci objevuje.
Tohle funguje dobře, i když chceme pomoct sami sobě – představte si
v tu chvíli přítele, na kterém vám skutečně záleží a máte ho rádi. Co
byste mu poradili, kdyby se ocitl ve vaší situaci? Naučit se sám k sobě
chovat jako ke svému nejlepšímu příteli je jedna z věcí, která vám může
průběh nemoci velmi usnadnit a také dobře zafungovat jako prevence.
Protože příteli byste určitě neradili, ať je už třetí týden v práci i přes
víkend, přestože se necítí vůbec dobře a je totálně vyčerpaný.
Přes všechnu snahu pomoci bychom ale neměli zapomínat na jednu věc.
Pomoc by měla být vyžádaná nebo alespoň chtěná: jinak to není pomoc,
ale manipulace nebo rovnou násilí.
Možná si hrozně moc přejeme, aby se dotyčný uzdravil, i proto, že
nemoc je ve své nepředvídatelnosti docela děsivý fenomén a rádi
bychom si mysleli, že to všechno můžeme mít pod kontrolou. A když
budeme dodržovat všechny ty správné zásady, tak se nám to nestane.
Stejně tak je těžké připustit, že ač obecně považujeme nemoc a smrt za
něco strašně špatného, je to prostě součást života a může to být součást
momentální části cesty dotyčného člověka.
Pustit naši křečovitou snahu věci napravit, přijmout nemocného i jeho
nemoc s otevřeným srdcem a třeba ho i nechat v klidu odejít, když přišel
jeho čas, je strašlivě těžké. Ale často je to také to nejdůležitější a jediné,
co můžeme pro blízkého člověka udělat.