Obsah obrázku interiér, narozeniny, stůl, hledání Popis byl vytvořen automaticky Socializace Je naše chování nevypočitatelné? Nahodilé? Jaké chování od Vás vyžadují rodiče? Učitelé? Kamarádi? Socializace „Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělat.“ Jan Ámos Komenský Socializace jedince •komplexní proces, v jehož průběhu se člověk jako biologický tvor stává prostřednictvím sociální interakce a komunikace s druhými sociální bytostí schopnou chovat se jako člen určité skupiny či společnosti •spočívá v osvojování hodnot, norem a způsobů jednání srozumitelných a platných vdané kultuře či subkultuře •Osvojování si rolí (dvě stádia socializace: self= play (I)+ game (Me)) Dvě stádia socializace (Self = I + Me) PLAY (I) • Ranější fáze hraní • Volná zábava charakteristická nahodilým přebíráním rolí (matka, doktor, učitel). • Významní druzí často určují role, na něž si dítě hraje. GAME (ME) • Zde si již dítě nehraje samo za sebe (pravidla spolu-hraní). • Přejímá roli ve hře s ostatními. • Generalizovaný druhý. •Self= play (I) + game (Me). Socializace jedince Definice: Socializace je celoživotní proces utváření a vývoje člověka ve společenskou bytost. Tento proces probíhá ve vzájemné interakci jedince a společnosti. •Celoživotní proces •Vliv dispozic •Nezbytnost působení sociálního prostředí •Každý člověk je individuum Sociální učení = prostředek socializace • Imitace - nápodoba • Identifikace • Sociální činnost • Sugesce • Přebírání úloh Nápodoba • Nápodoba(imitace) • Napodobování chování určitého modelu, kopírování určitého chování • Primární forma sociálního učení Dělíme ji na: - automatickou - vědomou https://www.youtube.com/watch?v=sQnDq_bVBUw Formy sociálního učení - identifikace • Ztotožnění • Hlubší forma nápodoby + přejímání postojů, hodnot, názorů Videoukázka: https://www.youtube.com/watch?v=XHIhkM1cAv4 Formy sociálního učení – sociální činnost • Hra (předškoláci) • Učení (školáci) • Práce (dospělí) Formy sociálního učení - sugesce • Nekritické přejímání názorů člověka • Je individuální • Působí na podvědomí Formy sociálního učení – přebírání úloh • Osvojení chování dle role (očekávaného chování): -dítě -žák -učitel -rodič… Člověk a jeho Role ve společnosti Vlivy socializace na člověka CHOVÁNÍ, PROŽÍVÁNÍ, MYŠLENÍ ADAPTACE VE SPOLEČNOSTI- OSVOJENÍ SEBEPOJETÍ, SEBEPOZNÁNÍ, SEBEHODNOC ENÍ SPOL.NOREM UČÍ SE USPOKOJENÍ BIOLOGICKÝCH POTŘEB ZASTÁVAT SOCIÁLNÍ ROLE ČLOVĚK FORMOVÁNÍ VL.NÁZORŮ, POSTOJŮ USPOKOJENÍ A ROZVOJ VYŠŠÍCH CITŮ ROZVOJ ZÍSKÁNÍ VĚDOMOSTÍ, DOVEDNOSTÍ, NÁVYKŮ CHARAKTERO VÝCH A VOLNÍCH VLASTNOSTÍ SOCIALIZAČNÍ ČINITELÉ/DETERMINANTY: - biologické (genotyp, aktivita) - sociální(výchova, prostředí) VÝCHOVA A FENOTYP - SOUBOR ZNAKŮ JIMIŽ SE ČLOVĚK PROJEVUJE V DANÉM STADIU VÝVOJE GENOTYP -dispozice A PŘIROZENÁ AKTIVITA PROSTŘEDÍ -materiální -duchovní -sociální Poruchy socializace Konformismus - chování jedince v souladu s očekáváním - ztotožnění s platnými normami společnosti (zákony, morální normy) Nekonformismus - porucha socializačního procesu DISOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ ASOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ ANTISOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ Sociální deviace = odchylka od pravidel, negativní/pozitivní Poruchy socializace – disociální chování •Nejmírnější forma • Pokřivené hodnoty a sociální vztahy • Nepřizpůsobivost, nepřiměřené chování •Bez výrazné agrese • Tolerance v souvislosti s dospíváním a zralostí jedince př. vzdorovitost, lhaní, neposlušnost… Poruchy socializace – asociální chování • Projevy jež nejsou v souladu se společenskou morálkou • Asociální chování ještě nedosahuje intenzity ničení hodnot • Jedinec je na okraji společnosti • Často přerůstá v antisociální chování př. záškoláctví, drogová závislost Poruchy socializace – antisociální chování • Protispolečenské • Rozpor s normami práva, nejen morálky • Nepřátelské vůči okolí • Agresivita, destruktivní činnost, delikvence • Právně postižitelná a trestná činnost př. kriminalita, rasismus Teorie vzniku deviantního chování 1.) Sociologická teorie Subkultury → chudí kradou, bohatí korumpují 2.) Teorie racionálního chování Kalkul – ne/spáchat trestný čin? 3.) Teorie diferencované asociace Podle sdružování s kriminálníky 4.) Teorie anomie Rozpad nebo nedostatečné vymezení hodnot Sociálně deviantní až patologické chování Prevence •předcházet výskytu poruch socializace Primární Předejít a zabránit šíření Volnočasové aktivity a podpůrné programy pro rizikové skupiny Sekundární Zachytit a zabránit prohlubování a šíření Funkční systém (školy, OSPOD, PČR, …), specifická řešení Terciární Mírnění následků RESOCIALIZACE = snaha společnosti o nápravu jedince Použité zdroje • VÁGNEROVÁ , M.: Základy psychologie.1.vyd. Karolinum: Praha,2004.ISBN 80-246—0841-3., s.356 • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie.:1.vyd. Paido: Brno, 1998.ISBN 80-85931-48-6.s.,268 • HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie.5.vyd.Portál: Praha,2009.ISBN 970-80- 7367-639-1.s.,166 • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. 2vyd.: Psychologie pro právníky. Vyd. Aleš Čeněk, s. r. o, 2007.ISBN 978-80-7380-065-9.,s 351 • BURIÁNEK, J.: Sociologie. 2.vyd.Fortuna: Praha,2003.ISBN 80-7168-754-5 • NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. 1.vyd. Praha:Academia, 1999.ISBN 80-200-0690-7.287s. • PAULÍNOVÁ, L.: Psychologie pro Tebe.2.vyd. Praha: Informatorium 1998.ISBN80-86073-30-0. 123s. Sociální skupiny Mgr. Dennis Hennhofer Definice •Sociální útvar o 3 a více členech vymezený vztahy mezi nimi •Co lidi v sociální skupině spojuje? • •Émile Durkheim •Komplexní dělba práce •Sociální organizace •1.) Velikostí •2.) Podmínkami členství = stability •3.) Stupeň formálnosti = funkce • •Institucionalizované jednání •Referenční skupina •Sociální agregát (→ dav) a sociální kategorie > Obsah obrázku osoba, pózování Popis byl vytvořen automaticky Sociální skupina • Článek mezi jednotlivcem a společností • Společenství 2 až 3 a více osob, které jsou spojeny určitými vztahy, které vytvářejí pocit sounáležitosti, kterými se od jiných skupin společnosti odlišuje. • Člověk je součástí mnoha sociálních skupin (rodina, škola, kroužky, město, stát, atd.) Úkol: Pokuste se sestavit seznam (všech) sociálních skupin, kterých jste členem Základní znaky sociálních skupin •Interakce (přímé či nepřímé) a komunikace • •Společná činnost k dosažení cílů • •Společné hodnoty a normy • •Systém jejich kontroly – odměny a tresty • •Vědomí identity (ideologie) •autostereotyp - obraz sebe sama - kdo jsme my •heterostereotyp – obraz těch druhých – kdo jsou oni •Diferenciace rolí a pozic (dělba práce, autorita a vlivu) Klasifikace (třídění) sociálních skupin • Nepravá – agregát (dav) • Pravá – vnitřně integrovaná – skupina v pravém slova smyslu • Malá – 3 – 30 členů – členové se osobně znají a komunikují přímo – tváří v tvář – těsné vazby – neformální vztahy • Velká – nad 30 – 50 členů – neosobní, v jejím rámci vznikají podskupiny – má tolik členů, že se již všichni nemohou navzájem znát a stýkat se osobně (jen o sobě vědí) – komunikace je spíše nepřímá •Přechodná/ Stálá • Formální – vzniká shora – je již předem nějak určena – předpisy, pravidly, normami, zákony; – převládají funkční neosobní vztahy, – v jejím rámci mohou vzniknout i skupiny neformální • Neformální – vzniká zdola - je tvořena z iniciativy svých členů Primární a sekundární skupiny Primární Těsné neformální vazby Obvykle malá Vzájemné citové vazby Dlouhodobé vztahy Těžké vstoupit a vystoupit Důležitá role v socializaci Sekundární Nízká intimita Spíše formální vztahy Důvod členství pragmatický Častěji krátkodobé Snadný vstup a výstup Formální a neformální skupiny Formální Definovatelná hierarchie Formální vztahy Členství podmíněno právním aktem Neformální Obvykle neexistuje vztah nadřízenosti a podřízenosti Osobní vztahy Neformální vazby Emocionální vazby Spolupráce ve skupinách Hiearchie „pyramida“ Nadřazenost a podřazenost Jasně definované vztahy organizované Příkazy dlouhodobé a jednorázové Cíle a pravidla vytváří vedení Synergie Spontánní spolupráce Každý řídí sám sebe Dobrovolné podřízení normám Na cílech a pravidlech mají podíl všichni členové Klasifikace (třídění) sociálních skupin Otevřené – neomezený vstup i výstup (zahrádkářský kroužek) Uzavřené – vstup do skupiny blokován, opuštění (často i snaha o něj) je trestáno (mafie) Výběrové - přijetí za splnění určitých podmínek (sekty, strany) Vlastní – členské – do nich patřím (in-grup) – lepší Cizí - nečlenské – do nichž nepatřím (out-grup) – horší Úkol: Vytvořený seznam vašich členských skupin klasifikujte dle následujících pěti kritérií: malá/velká, přechodná/stálá, formální/neformální, primární/sekundární, otevřená/výběrová/uzavřená Dav a davové chování Soc. agregát Psychologická nákaza Sugesce Nápodoba Absence sociální kontroly Emocionalita Sklon k násilí Obsah obrázku text, nákladní auto, exteriér, tržiště Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tráva, strom, exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Rodina •Skupina, kde mezi členy existují příbuzenské a emocionální vazby •Základní článek sociální struktury • •Podle velikosti, stability a funkce? •Typy rodiny •1.) nukleární x širší •2.) úplná x neúplná •Funkce rodiny? • •Tradiční x moderní rodina? • Manželství Monogamie x polygamie Polygynie x polyandrie Stejnopohlavní páry Krize rodiny? Práva a povinnosti účastníků rodinně-právních vztahů rodiče 1. práva Vzdání se rodičovství/vydědění Určit místo bydliště Zastupování Správa jmění 2. povinnosti Vyživovací povinnost Péče Ochrana děti 1. práva Úmluva o právech dítěte, zákon o sociálně-právní ochraně dětí 2. povinnosti "poslouchat" - dodržovat výchovná opatření Vyživovací povinnost Formy náhradní rodinné péče 1.) osvojení = adopce 2.) opatrovnictví střet zájmů rodičů a dětí 3.) poručenství úmrtí rodičů nebo zbavení rodičovské odpovědnosti plná práva a povinnosti bez vyživovací povinnosti 4.) svěření do péče jiné osoby Jen přesně vymezená práva a povinnosti 5.) pěstounství 6.) ústavní výchova Manželství § 655 OZ: ,,Manželství je trvalý svazek muže a ženy vzniklý způsobem, který stanoví tento zákon. Hlavním účelem manželství je založení rodiny, řádná výchova dětí a vzájemná podpora a pomoc.„ Vznik manželství? Dvě formy sňatku? Podmínky vstupu 1. dobrovolný 2. příjmení 3. zdravotní stav, vypořádání budoucích majetkových poměrů, bydlení, apod. 4. svéprávnost 5. zletilost 6. opačné pohlaví Okolnosti vylučující uzavření 1. existence jiného manželství 2. pokrevenství Obsah obrázku interiér, patro, jídlo v restauraci, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, osoba Popis byl vytvořen automaticky Práva a povinnosti manželů/partnerů Rovná Práva Údaje o příjmech Stav jmění Pracovní, studijní či podobné činnosti Povinnosti Brát zřetel na zájem rodiny Vzájemná vyživovací povinnost Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Registrované partnerství •Od 2006 •Od 2024 jakýkoliv matriční úřad •Od 2025 partnerství + SJP + vdovský či vdovecký důchod •Bez svědků a významné úřední osoby •Podmínky vstupu obdobné •Výchova vlastních dětí x osvojení? Sociální struktura Mgr. Dennis Hennhofer Obsah obrázku interiér Popis byl vytvořen automaticky Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA-NC Sociální struktura –Co to je? –Celek společenských vztahů určený sociálními pozicemi a z nich vyplývajících sociálních rolí –Prvky sociální struktury –1.) sociální status –2.) sociální role –3.) sociální stratifikace – Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Sociální status a role –Sociální status –Postavení, hodnota, vázán na výkon role –Tři typy: –1.) vrozené –2.) připsané –3.) získané –Sociální role –Práva, povinnosti a očekávané chování vyplývající z daného statusu –Míra ztotožnění –Erving Goffman – Všichni hrajeme divadlo – fasáda –Negativní x pozitivní sankce – – Obsah obrázku láhev, muž, jídlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, žena, držení, červená Popis byl vytvořen automaticky Sociální stratifikace –Co to je? –Stratum = vrstva, facere = činit –Rozvrstvení společnosti podle nerovného rozdělení reálných či symbolických statků –Nerovnost – –Gerhard Lenski - tři dimenze sociální stratifikace: –1.) materiální bohatství –2.) moc –3.) prestiž – Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky Stratifikační systémy Problém sociální nerovnosti a její legitimizace • Ve většině společností je deklarována rovnost, fakticky však žijeme v nerovnosti. Jak lze tuto nerovnost vysvětlit? při obsazování soc. pozic a při mobilitě hrají významnou úlohu: – vlohy rozvinuté do určitých schopností – lidské potřeby také nejsou stejné, nýbrž závislé na příslušnosti k vrstvě, do níž jsme se narodili – sociální původ, na něm jsou závislé i – naše aspirace a ambice od nějž se pak odvíjí i náš – vlastní výkon - meritokratický přístup • Lze nerovnost ospravedlnit, nebo by měla být odstraněna? Proč všechny společnosti tendují k rozvrstvenosti? Funkcionlismus ji vysvětluje tak, že nabízí člověku možnost společenského vzestupu, což ho stimuluje k vzestupu a tím motivuje k výkonu. Horní vrstvy motivuje k výkonu z obavy sociálního sestupu. Výsledkem je celospolečenský vzestup. Typy startifikace: nivelizovaná společnost stavy kasty vrstvy elity/masy třídy Obsah obrázku místnost, graffiti Popis byl vytvořen automaticky Sociální mobilita –Co to je? –Společenská vrstva –Elita – vládnoucí x nevládnoucí –Podle směru –1.) vertikální –A) vzestupná –B) sestupná –2.) horizontální –Podle věku –1.) intergenerační –2.) intragenerační Sociální kontrola –Co to je? –Souhrn opatření vedoucí jednotlivce nebo skupiny k dodržování kolektivně sdílených kulturních norem a zvyklostí –Vnitřní x vnější –Co je cílem? –uvést do souladu výkon sociální role odpovídající sociálnímu statusu –Udržet stabilitu sociálního řádu x anomie –Co k tomu společnost využívá? –Systém sankcí –Negativní –Pozitivní – – Obsah obrázku příslušenství, řetěz Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, kuchyně, vsedě, bílá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, houpačka, držení, stojící Popis byl vytvořen automaticky Typy společenské adaptace –Robert King Merton –1.) konformita –2.) inovace –3.) ritualismus –4.) únik –5.) vzpoura Obsah obrázku exteriér, budova, silnice, chůze Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku fotka, muž, bílá, oblek Popis byl vytvořen automaticky Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC Typologie společností –1.) archaická –Lovci a sběrači, matriarchát, malé tlupy, stěhování za potravou –2.) tradiční –Dělba práce, zemědělství, usedlý způsob života, první města, kasty/stavy, náboženství – Typologie společností –3.) moderní –Industrializace, urbanizace, demokratizace, demografický přechod, třídní společnost, sekularizace –4.) postmoderní –Služby, informační společnost, IT, globalizace, kulturní relativizace, multikulturalismus, (hyper)individualismus, pluralismus, společenská dezerce Jaká je dnešní společnost? Obsah obrázku osoba, oblečení, Lidská tvář, Černé vlasy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku taška, kabelka, Zavazadla a tašky, doplňky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kreslené, Lidská tvář, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Sociální problémy české společnosti u„Stárnutí populace“ u chudoba uAbsolutní x relativní? uXenofobie a rasismus uAlternativní média uDezinformace uKonspirace Globální sociální problémy uCivilizační choroby uGlobalizace uChudoba uKulturní relativizace uKonzumní styl života uMigrace uMultikulturalismus ETNICITA A MULTIKULTURA Národnostní menšiny a etnika •etnikum – etnická skupina je společenství lidí, kteří: •mají společný rasový původ •obvykle společný jazyk •sdílejí společnou kulturu • • Národnostní menšiny a etnika •národnostní (etnická) menšina je společenství občanů žijících na území současné České republiky, kteří se odlišují od ostatních občanů •společným etnickým původem •jazykem •kulturou •tradicemi • •je to tedy každá skupina lidí, která se odlišuje významnými etnickými znaky od většinové společnosti jazykem, kulturními tradicemi, mentalitou atd. • • • •Národnostní menšiny a etnika •etnikum – etnická skupina = společenství lidí, kteří: •mají společný rasový původ •společný jazyk •sdílejí společnou kulturu •Tradice • •národnostní (etnická) menšina = společenství občanů žijících na území ČR, která se odlišuje od většinové společnosti jazykem, kulturními tradicemi, mentalitou atd. • • • Národnostní menšiny v ČR •na území České republiky žijí tyto menšiny: üBulharská národnostní menšina üChorvatská národnostní menšina üMaďarská národnostní menšina üNěmecká národnostní menšina üPolská národnostní menšina üRomská národnostní menšina üRusínská národnostní menšina üRuská národnostní menšina üŘecká národnostní menšina üSlovenská národnostní menšina üSrbská národnostní menšina üUkrajinská národnostní menšina üVietnamská národnostní menšina Pojem asimilace •Žádoucí model soužití s cizím etnikem •Postupné včleňování jednoho etnika a jeho kultury do jiné kultury tak, že znaky původní kultury se ztrácejí a jsou nahrazovány znaky dominantní, přejímané kultury • •Př.: vietnamská minorita u nás. Pojem varianta tavícího kotle •Žádoucí model soužití s cizím etnikem •Vzájemné míšení různých kultur tak, že vznikne kultura nová, která přebírá prvky ze všech dílčích kulturních systémů • •Př.: USA – původní obyvatelé, černoši, Irové, Židé, Poláci,… Pojem integrace •Žádoucí model soužití v multikulturní společnosti •Minority si zachovávají kulturní specifika, aniž by jim to překáželo v účasti na životě v majoritní společnosti • •Př.: Ukrajinci v ČR • Pojem předsudky •Nezdůvodnitelné postoje a stanoviska, která si lidé osvojují celkem nenápadně pod vlivem prostředí, nebo je převezmou od nějaké „autority“ • •Př.: Němci jsou výbojní, disciplinovaní, technicky důmyslní, důkladní Pojem xenofobie •Z řeckého xénos – příchozí, fóbos – bázeň •Strach z cizího, neznámého •soukromý pocit, proto ho nelze regulovat právně = nelze za xenofobii trestat •Trestat lze za projevy xenofobie Pojem diskriminace •Proces odpírání příznivých příležitostí (benefitů) • •Vede k odlišnému zacházení až úplnému vyloučení • •Př.: pocity diskriminace Romů v české společnosti • Pojem minorita, menšina •Skupina lidí, která je něčím definovaná (např. náboženstvím) •Která se početně nemůže rovnat jiné skupině, tvořící ve společnosti většinu •Mají méně kontroly a moci nad svými životy •Jsou si vědomi sociálního znevýhodnění •Členství v menšině se přenáší dědičností •Jak odstranit znevýhodnění ? •1.) amalgamace – splynutí (sňatky) •2.) asimilace – přizpůsobení •3.) integrace - včlenění po předchozí emancipaci Pojem majorita, dominantní skupina •Sdružení uprostřed společnosti, která má výjimečné postavení • •Držitelé hodnotového systému a moci •Udělují ve společnosti „odměny“ Pojem segregace •Fyzické oddělení dvou skupin, které bývá často minoritě vnucené • •Př.: segregace černochů v USA Pojem separace •Násilné oddělení majority od minority • ve smyslu určení území, kde mohou žít •Území je zřetelně označeno • •Př.: Židovské ghetto, rezervace Indiánů, Apartheid – černoch mohl vstoupit na území bělochů jen na zvláštní propustku • Pojem genocida •lat. geno-cidium, vražda rodu •je zločin proti lidskosti, spočívající ve vyvražďování určité skupiny lidí definované na základě jejich etnika či rasy • •Př.: holokaust Židů, genocida Arménů, Kambodža, Rwanda, Stalin, Čína,… Kultura a socializace Kultura Kultura •je vše, co vytváří lidská civilizace •umění •náboženství •morálka, zvyky •vzdělávací systémy •politika •právo • •je také komplexem myšlenek, názorů, postojů (ve svých názorech a postojích se lišíme) Kultura •díky své kultuře hodnotíme svůj pohled na vše kolem sebe •skrz kulturu si určujeme co je krásné a co je ošklivé, co je spravedlivé a nespravedlivé, čestné a nečestné nebo pravdivé a nepravdivé •v názorech na krásu, či jiná estetická kritéria snadněji shodnou dva jedinci žijící ve střední Evropě, než kupříkladu Afričan a Asiat • • •z toho vyplývá, že stejně tomu bude i v nazírání na svět mezi různými světovými kulturami •je nutné tyto odlišnosti kultur respektovat •kde je psáno, že zrovna náš pohled na svět (evropský) je ten správný? •stejně tak by však měli postupovat i příslušníci jiných kultur vůči nám • Kulturní procesy Akulturace •soužití většinové a menšinové kultury •proces sociálních a kulturních změn, které vznikají v důsledku kontaktu různých kultur •je nižším stupněm enkulturace •pouhé povrchní přijetí norem a hodnot jistého prostředí. Enkulturace •zkulturnění původně neutrální bytosti •proces v němž si člověk v průběhu života osvojuje kulturu dané společnosti •promítá se do všech oblastí kultury, ale nikdy u jedince nezpůsobí poznání celého kulturního systému, ale jen jeho určité oblasti •je proces vědomý (výchova, vzdělání) i nevědomý (napodobování) Subkultury Prvky kultury Obsah obrázku obloha, exteriér, budova, hrad Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, interiér, dřevěné, štos Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, exteriér, město, vodní skútr Popis byl vytvořen automaticky 1.) kognitivní (poznávací) 2.) normativní 3.) jazyk a symbolický 4.) materiální Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA-NC Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC-ND Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-ND Jak zkoumat kultury? •vlastní(sociologie, etnografie apod.) vs. cizí(antropologie, etnografie apod.) •Indikátory Rituály (dospělost, narození dítěte, pohřeb, viz dále) Jazyk Pohádky (sdílení hodnot) Zkoumá se převážně oblast jednání. Srovnání pohádek • Pohádky japonské (J) a euro-americké (EA) kultury jsou odlišné • Hrdinové -v EA kultuře jsou převážně mladé dívky x v J kultuře převážně mladí nebo dospělí muži • Záporáci -v EA kultuře dospělé ženy x v J kultuře dospělí muži • Nejčastěji se objevuje v pohádkách EA i J kultury etické téma ODPLATY Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl Ritualizace - Rituály •Vytváření rituálů pro regulaci chování členů společnosti •Typizace soc. jednání •Snaha o opakování toho co se osvědčilo •Vznikají již v říši zvířat (Tance včel, namlouvací rituály, dešťové tance primátů) •Integrace a stmelení skupiny na základě společně prožitých emocí : Společná činnost ® společné emoce ® soudržnost, stmelení ® společná akce ® úspěch ® podmínění ® tendence k opakování •V moderní společnosti se smysl některých rituálů vytrácí (ulpívání na prázdné rutině), avšak ani v moderní společnosti nemizí •Často však bývají zneužívány jako prostředek manipulace (Delegace, manifestace, sjezdy) Rituály Jsou funkční i disfunkční •Poskytují jistotu, stabilitu, jednotu, soudržnost •Posilují sociální stratifikaci a skupinovou strukturu •Napomáhají orientaci v roli •Ztěžují reagování na změny •Omezují racionalitu a individualitu •Stereotyp, ulpíváni na rutině •Při konfliktu já – role (nezvládnutí) ® stylizace ® nadměrné zdůrazňování některých prvků chování • (nový šéf, bezmezná obětavost matky) Typy rituálů •Krizové a přípravné •Úcty a zdvořilosti •Trestu •Přechodové •Oslavné •Namlouvací • Krizové a přípravné http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/2010_Moscow_Victory_Day_Parade-5.jpeg Zdroj: Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:2010_Moscow_Victory_Day_Parade-5.jpeg Úcty a zdvořilosti File:Westindischer Maler um 1530 001.jpg Zdroj: Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Westindischer_Maler_um_1530_001.jpg File:Mosque.jpg Zdroj: Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mosque.jpg Trestu File:Exécution de Marie Antoinette le 16 octobre 1793.jpg Zdroj: Wikimedia ommons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ex%C3%A9cution_de_Marie_Antoinette_le_16_octobre_1793.jpg Přechodové - svatba Soubor:2005-09-02-hochzeit-51-korrigiert.jpg Zdroj: Wikimedia Commons:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:2005-09-02-hochzeit-51-korrigiert.jpg Přechodové - křest File:Cappella brancacci, Battesimo dei neofiti (restaurato), Masaccio2.jpg File:Russian-baptism.JPG Zdroj wikimedia commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cappella_brancacci,_Battesimo_dei_neofiti_%28restaurato%29,_Masac cio2.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Russian-baptism.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:USS_Ronald_Reagan_christening.jpg Přechodové - pohřeb File:JohnPaulII-funeral.jpg Zdroj Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:JohnPaulII-funeral.jpg Oslavné File:Birthday party.jpg Zdroj: Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Birthday_party.jpg Namlouvací File:Phenakistoscope 3g07690b.gif Zdroj: Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phenakistoscope_3g07690b.gif Multikultura •„multikulturní“ znamená existenci a soužití alespoň dvou kultur vedle sebe •multikultura •= kultura vzniklá propojením kultur různých etnik •= společenství různých tradic a náboženského vyznání • • Multikulturní společnost (multikulturalita) •v jedné společnosti, na jednom území žijí lidé původem z různých kulturních prostředí •společnost, kde menšiny mají stejná práva jako majorita •menšiny se nemusí vzdávat většiny specifických a tradičních rysů své kulturní identity •jinakost, odlišnost jiných kultur je dokonce někdy společností (státem) podporována • •znamená to nejenom rozdílnost kultur v chování, tradicích, hodnotách a normách, ale i hledání způsobu soužití • • Multikulturalismus •úsilí o možnosti většího rozvoje pro etnické a rasové minority, zejména při. vzdělávání, dodržování tradic a kulturních projevech • •vytváření přátelského prostředí a vzájemného respektu pro soužití různých etnik a národností • Multikulturalismus •setkání s odlišností a jinými kulturami nám pomáhá k rozšíření našeho chápání •přináší nové zkušenosti, pohledy a někdy i hluboké setkání • Xenofobie •je to strach z toho, kdo přichází z ciziny či z cizího prostředí •mohou to být projevy odporu, nepřátelství, ale i nedůvěra ke všemu cizímu a strach ze všeho cizího •konkrétním projevem je nepřátelství k lidem jiné barvy pleti, jiné národnosti, jazyka, náboženského přesvědčení, kultury •projevuje se navenek odporem a nepřátelstvím vůči imigrantům, ale i cizincům s trvalým pobytem a uprchlíkům • Lidské rasy a národy •na zemi žije téměř 6 miliard lidí •se liší např. ve výšce postavy, barvě kůže, očí a vlasů •rasa je velká skupina lidí s podobnými fyziologickými a somatickými vlastnostmi, které se trvale přenášejí na potomstvo • http://a5.files.biography.com/image/upload/c_fill,dpr_1.0,g_face,h_300,q_80,w_300/MTE5NTU2MzE2MjY3O TA2NTcx.jpg Lidské rasy •bílá (europoidní) •černá (negroidní) •žlutá (mongoloidní) •australoidní 1. •další podtypy vznikly míšením ras v průběhu vývoje •takovýmto lidem říkáme míšenci: •míšením negroidní a europoidní rasy vznikli mulati •mongoloidní (Indiáni) a europoidní rasy mesticové •míšením negroidní a mongoloidní rasy vznikli zambové • Národ •pojmy rasa a národ je třeba je třeba přesně odlišovat •národ není společenství jen jedné rasy •na složení národa se mohou podílet různé rasové typy, i smíšené populace •žádný národ tedy nelze označit za čistou rasu • •rasa je pojmem přírodovědeckým, biologickým a vztahuje se na tělesné vlastnosti • Národ •národ je pojmem kulturním a historickým, vztahuje se na společenský vývoj určitých lidských skupin. •na světě neexistuje žádný národ, který by byl zastoupen pouze jediným rasově čistým typem • Rasismus •je názor, který tvrdí, že někteří lidé jsou nadřazeni z důvodu příslušnosti k určité rase •projevuje se jako agresivní či ponižující chování k příslušníkům „cizí rasy“. •rasismus se rodí z nedostatku tolerance, pochopení a porozumění •podstatou rasismu je od počátku nenávist člověka k člověku, snaha většiny podrobit si menšinu a diskriminovat ji • Rasismus •v dnešní době je rasismus morálně nepřípustný a nemá v této lidské společnosti žádné právo na existenci, protože lidstvo jako celek je jednotného původu • •rasistické projevy = slovní a fyzické napadání kvůli politickému anebo náboženskému přesvědčení nebo rasovému, národnostnímu, či etnickému původu • Rasová diskriminace •cílem nebo následkem je znemožnění nebo omezení lidských práv a základních svobod člověka • Multikulturní tolerance •„multikulturní“ však neznamená jen jiný národ, ale také i jinou subkulturu, tzn. menšinu, vyznávající jiné kulturní hodnoty, nebo založenou na jiných principech (squatteři, technaři, homosexuálové, náboženské sekty,..) • •podstatné pro soužití menšiny s většinou jsou jakési právní a sociální mantinely, které se všichni zaváží dodržovat •žádný jedinec nebo skupina nemá právo omezovat občanská práva jiného jedince nebo skupiny • Multikulturní tolerance •„Moje svoboda končí tam, kde začíná ta tvoje.“ •je tedy třeba, aby byla stanovena stejná práva i stejné povinnosti jak pro členy majoritní společnosti, tak i pro členy minoritních skupin. •jde o vzájemné pochopení různých tradic, zvyků, chování, postojů a náboženství jednotlivých majoritních a minoritních skupin •jde o soužití národnostních menšin s většinami ve vzájemné toleranci, míru, bez zbytečného ohrožování, diskriminace, rasové nenávisti, zneužívání či jiných negativních projevů xenofobie • Děkuji za pozornost Fototapeta Vektorové ilustrace multikulturní národních děti, lidé na planetě earth__ - PIXERS.CZ