Sociologický výzkum Fáze výzkumu a procedury VY_32_INOVACE_ZSV3r0107 Mgr. Jaroslav Knesl Sociologický výzkum vs. průzkum • •Výzkum - bývá intenzivní, zaměřený, systematický, rozsáhlý •Průzkum - sleduje spíše orientační cíle. Mohou předcházet rozsáhlejšímu výzkumu. • •Často se zkoumá jen určitý vzorek ze základního souboru. •Pro rychlé průzkumy veřejného mínění se nejčastěji používá tzv. kvótní výběr, kdy se respondenti vybírají podle předem stanovených proporcí kvót určených statistikou. •Tzv. panelové šetření je založeno na dlouhodobějším kontaktu s tzv. panelem - souborem stálých respondentů. Sociologický výzkum vs. průzkum Sociologický výzkum – fáze výzkumu 1.Systém poznatků - předchází každému výzkumu. Je tvořen souborem empiricky podložených a zobecněných faktů o daném jevu. 2.Dokumentace a data (předcházející) - spolehlivé a ověřené, vždy být podkladem pro stanovení tématu výzkumu. Mohou je tvořit záznamy o dané problematice rešerše (výtahy z literatury), závěry z podobných výzkumů apod. 3.Téma výzkumu - jde o to stanovit : výzkumnou otázku (Co ? Proč ? Jak? Kde ? K čemu ?), problém (Teoretický nebo praktický?), cíl (Diagnostický - předpověď, deskriptivní - popis, explanační – vysvětlení?), objekt (zkoumaná populace). 4.Úvodní projekt - Měla by být stanovena úvodní hypotéza, konkretizovány oblasti zkoumání, zvoleny metody (Kvalitativní, kvantitativní) v návaznosti na ně výzkumné techniky (dotazník, rozhovor, pozorování, experiment, analýza dokumentů, sociometrie, kazuistika) Sociologický výzkum – fáze výzkumu 5.Předvýzkum: Pilotáž – prověřuje věcnou stránku. Pretest – prověřuje formální stránku. 6.Realizace 7.Analýza údajů 8.Závěrečná tvrzení 9.Interpretace a systematizace nových poznatků 10.Praktická aplikace (doporučení) 11. Metody: Statistická •Velký počet případů, které se kvantifikují, a odhaduje se jejich budoucí vývoj (trend) •Statistická indukce – z výběrového souboru lze provádět odhady na základní soubor •Soubor se vybírá náhodně •Na závěr - srovnání a třídění •Následuje statistický číselný popis. •Pro přehlednost - tabulky a grafy. •Různé číselné charakteristiky : průměry a odchylky, funkce (jevy a jejich proměny), souvztažnosti (korelace) •Věcná interpretace Metody: Experimentální •Soubory jedinců vytržených z normálních podmínek, nebo vybírá soubory z těchto podmínek již předem vytržené (laboratorní a přirozený experiment) •Slouží k odhalování kauzálních (příčinných) vztahů. •Skupině osob 1 je dán jiný druh podmínek, než skupině 2 (aby mohl být určen výsledek změny) •Složky experimentu tvoří jev A, který je zaváděn (nezávislá proměnná) a jev B, který je jevem A vyvolán, pozorován a zaznamenán. Metody: Monografická • •Zkoumání omezených nebo nějak ohraničených jevů, v přirozených podmínkách. •Rychlé údaje o daném jevu •Nebezpečím jsou : •intuitivnost (domněnky, nerelevantní případy) a omezené možnosti zobecnění Metody: Historická a typologická • •Historická –Vychází se z pramenů a dokumentů a sleduje se kontinuita vývoje zkoumaných jevů (rodina, škola, rozhlas, televize) –Sleduje se které faktory v minulosti ovlivnily současný stav jevu a snaží se dělat prognózy dalšího vývoje. •Typologická –Typ - myšlenková konstrukce obsahující podstatné podobnosti (charakteristické rysy) vybraných jevů. • Dotazník •Nejčastější výzkumný nástroj, spojený často s kvantitativní analýzou. •Krátký a obsažný •Výhody : velký soubor na velkém prostoru, mnoho informací, snadno zpracovatelné, rychlé, levné •Nevýhody : Nepružný k nepředvídaným situacím, nelze jít do hloubky, ověřování platnosti, malá návratnost. Zásady konstrukce dotazníku •Otázky by měly být srozumitelné a nabádat k vyčerpávajícím odpovědím (v případě otevřených otázek) •Rozebrat zkoumané téma, ® prvky tématu seřadit do bodů, ® přetvořit na otázky ® smysluplně seřadit –Nejprve fakta později hodnocení a nakonec intimní otázky. –Na úvod jednodušší, které vzbudí zájem respondenta a stejně pak po čtvrt hodině dotazování, kdy se dostavuje únava. –Nejdříve obecné ® později zvláštní •Plynulé přechody mezi otázkami •Ne choulostivé otázky •Zařazovat kontrolní, ověřovací otázky • Dotazník - Typy otázek •Zavřené - předvídají možné odpovědi. Respondenti se „trefují“ do předepsaných odpovědí (nebezpečí vsugerování odpovědi) •Otevřené - dávají respondentovi naprostou volnost odpovědi a kategorizovány jsou později (náročné) •Alternativní – navzájem se vylučující (ano-ne, muž-žena), lze doplnit neutrálním – nevím • •Fiktivní dialog - krátké příběhy - obrázky - fotografie – komiks, jde-li o choulostivé problémy - respondenti vyberou osobu v dialogu jejíž názor je jim nejbližší •Filtrační otázky - se umisťují před soubor otázek - jejich cílem je vyloučit nekompetentní respondenty Úkol: Seřaďte otázky dotazníku podle zásad jeho konstrukce. A.Vstanete ihned, když vám zazvoní budík? Ano/ne, polehávám/ne, přetočím budík na později/ne, pravidelně zaspím B.Když daný termín nesplníte, vyčítáte si to? Ano/ne/záleží na následcích C.Pohlaví: muž/žena D.Plníte Vámi zvolené termíny? Ano/spíše ano/spíše ne/ne E.Vyhovuje Vám, že se v takových situacích takto chováte? Ano/ne F.Pokud plníte úkol na poslední chvíli: cítíte se ve stresu/cítíte se klidně G.Plníte termíny zadané někým jiným? Ano/spíše ano/spíše ne/ne H.Vzbudí vás budík? Ano/ne I.Váš věk (vypište): J. • • • C:\Users\uživatel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\E93304AY\MC900442128[1].png Řešení •I. Váš věk: •C. Pohlaví: muž/žena •H. Vzbudí vás budík? Ano/ne •A. Vstanete ihned, když vám zazvoní budík? Ano/ne, polehávám/ne, přetočím budík na později/ne, pravidelně zaspím •D. Plníte Vámi zvolené termíny? Ano/spíše ano/spíše ne/ne •G. Plníte termíny zadané někým jiným? Ano/spíše ano/spíše ne/ne •B. Když daný termín nesplníte, vyčítáte si to? Ano/ne/záleží na následcích •F. Pokud plníte úkol na poslední chvíli: cítíte se ve stresu/cítíte se klidně •E. Vyhovuje Vám, že se v takových situacích takto chováte? Ano/ne • • C:\Users\uživatel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\E93304AY\MC900442128[1].png Úkol k zamyšlení: Jakých chyb se dopustili autoři následujících otázek. •Hodnotí tví kamarádi tvé oblečení kladně? –Multiplikační chyba (názory kamarádů se mohou rozcházet) •Máš rád vepřové, nebo hovězí? –Omezený, neúplný výběr (chybí kuřecí, rybí ad.) •Považujete za přípustné, aby stát omezoval občanské svobody v zájmu vyšších společenských cílů? –Které svobody ve jménu jakých cílů (příliš kategorická odpověď za nejasných podmínek) •Nezdá se Vám že nesdílíte všeobecnou nespokojenost s nespolečenským chováním neplnoletých? –Komplikovaná, nesrozumitelná (příliš mnoho negací) •Souhlasíte s textem Lisabonské smlouvy? –Je pravděpodobné že ji někdo z respondentů četl? •Je Váš automobil dostatečný? –Neověřitelné •Souhlasíte s obecným tvrzením, že politici jsou korupčníci? –Příliš sugestivní C:\Users\uživatel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\EUZ7C3HW\MC900433797[2].png C:\Users\uživatel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\E93304AY\MC900442128[1].png Sociologický výzkum - souhrn •Proměnná – věk, pohlaví, národnost, bydliště, … •Generalizace – zobecnění, reprezentativní vzorek → aplikovatelné na celou společnost s určitým zkreslením •Validita – schopnost měřit to, co má být měřeno Sociologický výzkum - zadání ●Libovolné téma i metoda – výběr uvést do tabulky (bude ve studijních materiálech) do příští přednášky ●Náležitosti: ○1.) titulní strana 6.) zpracování výzkumu ○2.) obsah 7.) závěr ○3.) prohlášení 8.) zdroje ○4.) teorie 9.) přílohy - nepovinné ○5.) popis (metody) ●Rozsah: 3-5 normostran ●Termín realizace výzkumu: listopad-prosinec ●Termín odevzdání do odevzdávárny: 23.12. 2024 • • Možná témata? ● Volnočasové aktivity VŠ studentů (obsahová analýza, dotazník) ● Má generace vs. generace mých rodičů (dotazník, standardizovaný rozhovor) ● Jaké aplikace a jak dlouho používáme? (přímé pozorování, dotazník) ● Jak si VŠ studenti „vypomáhají při plnění úkolů?“ Kromě testů! (dotazník, standardizovaný rozhovor) ● Na čem jsme závislí? (dotazník, standardizovaný rozhovor) ● Kde se uchytili absolventi Vašeho oboru? (obsahová analýza, dotazník) ● Naletíme na dezinfo? (dotazník, standardizovaný rozhovor) ● Genderová nerovnost ve zdravotnictví (zúčastněné pozorování, dotazník) ● Jak a proč se líčíme? (dotazník, přímé pozorování) ● Jak moc a co čtou VŠ studenti mimo přípravy na výuku? (dotazník, rozhovor) ● Zjišťování názorů na různá témata Otázky Sociologický výzkum – témata?